021-88507190

غار کارائین آنتالیا

غار کارائین آنتالیا

آشنایی با غار کارائین آنتالیا

غار کارائین (Karain Cave) یکی از مکانهایی است که دارای اهمیت تاریخی زیادی است و برای گشت و گذار در این غار نیاز به استقامت زیادی دارید. علاوه بر این، دانش گسترده در مورد ماقبل تاریخ و تخیل زنده به منظور درک کامل تجربه لازم است. این غار که در نزدیکی آنتالیا واقع شده است، حداقل برای 25000 سال به طور مستمر در سکنت اجداد انسان مدرن سکونت داشته و بزرگترین غارهای ترکیه است که در آن اثری از فعالیت های ماقبل تاریخ بشر یافت شده است.
غار کارائین یک سایت باستان شناسی سرخپوشان است که در دهکده Yağca در 27 کیلومتری (17 مایل) شمال غربی شهر آنتالیا در منطقه مدیترانه ترکیه واقع شده است.
سایت ماقبل تاریخ کارین در 430 متر (1410 فوت) از سطح دریا و در حدود 80 متر (260 فوت) بالاتر از شیب شرقی کوه سام داج (کوه کاتران) واقع شده است، جایی که کوه های غربی تائوروس منطقه آهکی با مرزهای دشت تراورتن مرز دارد. کارین مجموعه ای از غارهاست که از سه اتاق اصلی و راهرو تشکیل شده است که با دیوارهای کلسیته، منحنی های باریک و معابر جدا شده است. تالارها و گالری ها حاوی speleothems هستند. 
غار کارائین آنتالیا یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا می باشد. در گشت های روزانه، می توانید به بازدید این غار رفته و تا آخر ظهر به شهر باز گردید. محل قرارگیری این غار در بزرگراه بوردو کورکوتلی، در سمت شمال آنتالیا، قبل از خروجی ترمسوس تابلوی این مکان را می توانید مشاهده نمایید. راه منتهی به غار، راهی باریک است که از میان شهر سیگلیک و چند روستا عبور می کند. در این شهر می توان خوراکی و نوشیدنی تهیه کرد. در برخی قسمت ها، مسیر منتهی به غار بسیار باریک می شود. یکی از نشانه های خوب این مسیر این است که پایان مسیر به موزه کاراین ختم می شود و همین نشانه کمک می کند که مردم متوجه شوند راه را درست آمده اند.

غار کارائین

آثار تاریخی و کشف شده از غار کارائین

قدیمی ترین آثار شغلی انسان که در غار کارائین کشف شده است به اوایل سرخپوشان یعنی یعنی 200000 سال پیش باز می گردد. قطعه جمجمه هومو نئاندرتالنسیس یافت شده در غار به این دوره مربوط است. محققان توانستند تداوم حضور انسان در غار را برای مدت بیش از 25000 سال تأیید كنند، از بین النهرین، از طریق نوسنگی و كلكولیتیك، تا عصر برنز. در عصر آهن و به طور دقیق تر، در زمان استعمار یونان از آسیای صغیر، این غار احتمالاً به عنوان یک زیارتگاه مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته، همانطور که از تزیینات حک شده در صخره جلوی ورودی غار مشهود است.
در داخل پره های سنگ چخماق غار، آثاری از دوره های سرخپوشان و نوسنگی کشف شده است. برخی از آنها در تکنیک Levallois با ابداع Paleolithic ساخته شده اند، نوع متمایز از بافندگی سنگ، شامل ضربه پوسته از هسته آماده شده برای ایجاد شکلی که توسط سازنده در نظر گرفته شده است. در لایه های بعدی برخی از مجسمه های ساخته شده از مجسمه های سنگی و استخوانی یافت شده است. یافته های مربوط به دوره نوسنگی ارتباطات با فرهنگ هاکلار در نزدیکی را نشان می دهد. توجه محققان به خصوص به حکاکی صورت انسان، که از نظر سبکی شبیه به محصولات فرهنگ ناتوفیان بود که در دوره فلسطین در منطقه فلسطین شکوفا شد، جلب شد. این کشف ممکن است نشانگر روابط تجاری بین جمعیت جنوب آسیای صغیر و فلسطین باشد.
بسیاری از استخوانهای انسانی، متعلق به هومن نئاندرتالنسیس و هومو ساپینس، در غار کارین یافت شده اند. علاوه بر این، بسیاری از استخوان های حیوانات شناسایی شده اند، از جمله قطعات اسکلت خرس، فیل، کرگدن و گوسفند. به نظر می رسد استخوان های آخرین این گونه ها، همراه با پوسته های بی مهرگان، این تئوری را تأیید می کنند که جلگه ای که جلوی غار امتداد یافته است، قبلاً توسط یک دریاچه طغیان می شد. یافته های غنی از غار کارائین اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد گیاهان، جانوران و آب و هوایی که در دوره ماقبل تاریخ در این منطقه رواج داشته است، فراهم کرده است.

غار سیاه آنتالیا

بازدید از غار کارائین یا غار سیاه آنتالیا

غار کارائین، همچنین به عنوان غار سیاه معروف است، در دامنه کوه سام، در ارتفاع 390 متر از سطح دریا واقع شده است. ورودی غار در حدود 100 متر بالاتر از دشت تراورتن واقع شده است که احتمالاً در دوره پلیستوسن دریاچه بوده است. غار خود از سه اتاق اصلی و بزرگ تشکیل شده است که توسط دیوارهای کلسیت از هم جدا شده و توسط راهروهای باریک و بادگیر به هم وصل شده اند. اتاق های داخلی با استالاکتیت ها و استالاگمیت ها تزئین شده اند.
در ورودی غار می توانید ردپای آثار باستانی که اخیراً در اینجا انجام شده است را مشاهده کنید. کوهنوردان به راحتی می توانند متوجه شوند که زمین خارج از غار هنوز با قطعات سنگی پوشانده شده است، که محصول جانبی تولید ابزار سنگ است. با این حال، توجه داشته باشید که جمع آوری چنین یادگاری ها توسط مقامات ترکیه کاملاً ممنوع و مجازات شدیدی دارد. قبل از ورود به غار، در دامنه کوه، سوله های مختلف و کتیبه های یونانی را می بینید. آنها بقایای پناهگاه مذهبی از دوره استعمار هستند.
علاوه بر این، در داخل غار اتاقهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها بازدید کنید و سعی کنید تصور کنید که مردم ماقبل تاریخ هزاران سال پیش در اینجا زندگی می کردند. مزایای این سکونت غار بی شماری بود: اول از همه درجه حرارت در غار نسبت به بیرون تغییر می کند و هوای خنک مطبوعی در تابستان و محافظت از عناصر در زمستان فراهم می کند. دشتی که در پای کوه امتداد دارد، زمینی حاصلخیز و در حال حاضر قابل کشت است که در زمان های قدیم منبع غذایی عالی برای شکارچیان و کشاورزان بوده است. حتی امروز نیز به وضوح قابل مشاهده است که این منطقه به شدت برای کشاورزی خوب می باشد. علاوه بر این، به دلیل اینکه این غار در یک شیب تند قرار دارد، از محافظت بسیار خوبی در برابر حملات دشمنان برخوردار می شده. مهاجمان برای ساکنان غار به وضوح قابل رویت بودند و مدافعان می توانستند به راحتی صخره هایی را که روی مهاجمان مجبور به صعود از سربالایی قرار می گرفتند، پرتاب کنند.
چنانچه مسافر تورهای آنتالیا هستید حتما از این غار دیدن نمایید.

نکات مهم برای بازید کنندگاه غار سیاه آنتالیا

بسیاری از اشیاء یافت شده در غار هم اکنون در موزه باستان شناسی آنتالیا به نمایش گذاشته شده اند و بازدید از این موزه پس از سفر به غار کارین بسیار توصیه می شود. مجموعه غنی از یافته های غار کارائین را می توان در موزه تمدنهای آناتولی در آنکارا نیز مشاهده کرد. برخی اشیاء کوچک، عمدتا استخوان ها و دندانهای حیوانات، در موزه ای کوچک در نزدیکی ورودی غار نمایش داده می شوند. یک سیستم روشنایی در غار نصب شده است، اما خیلی خوب کار نمی کند، بنابراین می توان انتظار کمبود ناگهانی نور را داشت. بهترین ایده این است که چراغ قوه همراه خود بیاورید. کف غار خیس و لغزنده است، بنابراین با دقت پیاده روی کنید. گذرگاه های باریک بین محفظه های غار برای افرادی که از بیماری کلاستروفوبیا رنج می برند مناسب نیست. به خاطره شیب زیاد ورودی این غار حتما از کفش مناسب استفاده کنید و همراه خود بطری آب و ضد آفتاب داشته باشید.

نمای بیرون غار سیاه آنتالیا

هزنیه و زمان بازدید از غار کارائین

این غار روزانه از 9 صبح تا 7 عصر برای بازدیدکنندگان باز می باشد. هزینه ورودی برای هر نفر 5 لیر می باشد.

چگونه به غار سیاه برسیم 

غار کارین در 35 کیلومتری شمال غربی آنتالیا، در نزدیکی روستای یاشیا واقع شده است. رسیدن به اینجا با وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر نیست، بنابراین گزینه های حمل و نقل موجود برای اجاره ماشین یا گرفتن تاکسی محدود است. بازدید از این غار را می توان به راحتی با سفر به شهر باستانی ترمسوس که در 20 کیلومتری جنوب غربی واقع شده است، ترکیب کرد. هزینه سفر از آنتالیا با تاکسی حدود 130 لیر می باشد.
مهرپرواز با ارائه بهترین خدمات گردشگری، تورهای نوروزی آنتالیا، رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل های لوکس آنتالیا در خدمت شما همراهان گرامی می باشد.

گردشگران غار کرائین آنتالیا

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW