021-88507190

آشنایی بیشتر با فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول (Istanbul Ataturk Airport)

راهنمای سفر آژانس مسافرتی مهرپرواز 11 شهریور ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    فرودگاه بین المللی آتاتورک اصلی ترین فرودگاه بین المللی و همچنین به لحاظ تعداد مسافر، بزرگترین فرودگاه شهر استانبول می باشد. فرودگاه بین المللی آتاتورک در سال 1924 میلادی در منطقه "یشیل کوی" استانبول، آغاز به کار کرده است و در اوایل تأسیس نیز به نام یشیل کوی شناخته می شد. تا در دهه 1980 میلادی، به افتخار اولین رئیس جمهور و موسس جمهوری ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Ataturk) تغییر نام داده شد. در حال حاضر، این فرودگاه قطب اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) محسوب می شود. فرودگاه آتاتورک همچنین در سال 2015 با پذیرش بیشتر از 60 میلیون مسافر، رتبه یازدهم شلوغ ترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک مسافری و رتبه دهم جهان را در بخش پایانه حمل و نقل بین المللی کسب کرده است. علاوه بر اینها، در سال گذشته میلادی، عنوان سومین فرودگاه پر رفت و آمد اروپا را به همراه فرودگاه "فرانکفورت آلمان" بعد از فرودگاه هیترو لندن، شارل دوگل پاریس به دست آورد. 

    امکانات فرودگاه آتاتورک

    فرودگاه بین المللی آتاتورک دارای دو ترمینال مسافری (پایانه) اصلی است. ترمینال یک، دارای ساختاری قدیمی و کوچکتر است و برای جابه جایی مسافران پروازهای داخلی کشور ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. البته تا قبل از اینکه ترمینال دو شروع به کار کند، از پایانه یک، برای پذیرش مسافران پروازهای خارجی نیز استفاده می شده است. ترمینال شماره دو نیز از سال 2000 برای پروازهای خارجی آغاز به کار کرده است و به نسبت ترمینال یک، دارای امکانات بیشتری می باشد. از این امکانات می توان به 8 درب ورودی، فروشگاه ها، رستوران های مختلف و سالن بزرگ اشاره کرد. همچنین هواپیماهایی همانند بوئینگ ER-777 که غول پیکر هستند نیز می توانند از راهروهای این ترمینال به آسانی مسافرگیری نمایند. 

    • اینترنت رایگان و برقراری تماس: اینترنت وای فای رایگان در سرتاسر فضای فرودگاه در دسترس می باشد و مسافران می توانند تا 2 ساعت به صورت رایگان از آن استفاده نمایند. برای برقراری تماس و نیز ارسال پیام نیز، نیاز به سیم کارت ترکیه دارید، و همچنین در صورتی که سیم کارت بین المللی دارد، می توانید با پرداخت هزینه تماس حاصل نمایید. 
    • سالن های استراحت فرودگاه: در شرایطی که مجبور هستید مدت زمان زیادی را در فرودگاه بمانید، به عنوان مثال زمانی که پروازتان تأخیر بسیاری دارد و یا در ترانزیت بین دو پرواز هستید، می توانید برای استراحت به یکی از سالن های متعدد فرودگاه بروید و از آنها برای استراحت استفاده نمایید. برخی از این سالن ها بنا به امکانات رفاهی و نیز نوع خدمت رسانی که ارائه می دهند، مستلزم پرداخت هزینه هستند. 
    • دستگاه خودپرداز: در فرودگاه بین المللی آتاتورک حدود 30 دستگاه خودپرداز برای رفاه حال مسافران تعبیه شده است. باجه تبدیل ارز و خدمات ارزی در کل فرودگاه، 5 مرکز وجود دارد که در تمام امور مربوط به تبدیل ارز به مسافران ارائه خدمات دارند. 
    • اطلاعات فرودگاه: در فرودگاه بین المللی آتاتورک در کل 5 مرکز اطلاعات رسانی دارد، چنانچه بلیط هواپیما استانبول شما برای ساعات بامدادی رزرو شده است، جای هیچگونه نگرانی نیست چرا که میزهای اطلاعات به صورت 24 ساعته مشغول هستند. 
    • آرایشگاه: هر دو ترمینال داخلی و خارجی فرودگاه بین المللی آتاتورک دارای دو سالن آرایشگاه می باشند که در صورت نیاز می توانید از خدمات آنها استفاده نمایید. 
    • خدمات درمانی پزشکی: در مرکز خدمات درمانی پزشکی پورت کلینیک، انواع خدمات پزشکی و درمان های اورژانسی به مسافران ارائه می شود. این مرکز خدمات درمانی هم در ترمینال داخلی و هم در ترمینال خارجی وجود دارد و 24 ساعته مشغول ارائه خدمات هستند.

    فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول

    راه های دسترسی و موقعیت جغرافیایی

    فرودگاه بین المللی آتاتورک در بخش اروپایی شهر استانبول و در فاصله 24 کیلومتری به سمت غرب از مرکز شهر واقع شده است. چنانچه از آژانس مسافرتی مهرپرواز تور استانبول خود را رزرو کرده باشید، می توانید بدون هیچ دغدغه و نگرانی از فرودگاه آتاتورک استانبول با ترانسفر فرودگاهی، به محل اقامت خود بروید. برای افراد دیگر که از تور استفاده نمی کنند هم راه هایی وجود دارد که بتوانند خود را از فرودگاه بین المللی آتاتورک به مرکز شهر و یا محل اقامتشان برسند، راه هایی از جمله خودرو و یا وسایل نقلیه عمومی.
    🚇 مترو : خط M1A مترو استانبول از ایستگاه ینی کاپی (Yenikapi) حرکت کرده است و بعد از عبور از مراکز اصلی قسمت اروپایی استانبول همانند پایانه اتوبوس به فرودگاه بین المللی آتاتورک ختم می شود. 
    🚌 اتوبوس های شهری : یکی از بهترین شرکت های حمل و نقل کشور ترکیه به نام هاواتاش (Havatash) سرویس هایی را به مقصد فرودگاه بین المللی آتاتورک راه اندازی کرده است. این اتوبوس ها به صورت منظم هر 90 دقیقه از ایستگاه های مختلف در سراسر شهر همانند باکیرکوی(Bakirkoy)، ینی کاپی(Yenikapi)، آکسارای(Aksaray) و نیز میدان تقسیم(Taksim Square) مسافران را مستقیم و بدون توقف به فرودگاه می رسانند. 
    🚖 تاکسی : تاکسی های فرودگاه به صورت 24 ساعته در هر دو ترمینال خارجی و داخلی وجود دارند، و کرایه های آنها با تاکسی متر محسبه می شود. در کل هزینه تاکسی در استانبول مقداری گران است، ولیکن چنانچه به صورت خانوادگی با وسایل و چمدان های زیاد هستید، گزینه مناسب و راحتی برای حمل و نقل و رسیدن به هتل های استانبول خواهد بود.

    فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول

    پروازهای کارگو ایرانی به مقصد فرودگاه بین المللی آتاتورک

    پروازهای کارگو به معنی پروازهایی برای جابه جایی کالا مورد استفاده قرار می گیرند.

     ایران ایر کارگو: تهران، فرودگاه امام خمینی

     ترکیش ایرلاینز: تهران


    پروازهای مسافربری از ایران به مقصد فرودگاه بین المللی آتاتورک

     
    • ✈ هواپیمایی آتا 
    • هواپیمایی ایران ایر 
    •  هواپیمایی آسمان 
    •  هواپیمایی ماهان 
    •  هواپیمایی معراج 
    •  هواپیمایی تابان 
    •  هواپیمایی کیش ایرلاینز 
    • ✈ هواپیمایی پگاسوس
    • ✈ هواپیمایی اطلس
    • ✈ هواپیمایی قشم ایر

    فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW