021-88507190

جزیره قشم را بشناسید

گردشگری م.مقیمی 26 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جزیره قشم و چند حقیقت جالب درباره آن را در این مطلب بیان می کنیم. ما همراه باشید تا شما را با بزرگترین جزیره ایران یعنی جزیره قشم از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جزیره قشم، بزرگترین جزیره ایران

    در خلیج همیشگی فارس جزایر متعددی وجود دارد که از میان آن ها جزیره زیبای قشم از بقیه بزرگتر است. با ما همراه باشید تا شما را با بزرگترین جزیره ایران یعنی جزیره قشم آشنا کنیم و چند حقیقت جالب درباره آن به شما بگوییم. اما قبل از آن خوب است این را بدانید که جزیره قشم جاذبه های گردشگری متعددی دارد و با وجود آن ها به یکی از سرشناس ترین و مطرح ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است.

    بزرگترین جزیره ایران

    نام قدیمی جزیره قشم چیست؟

    جزیره قشم در گذشته های دور یا دقیق تر بگوییم در دوران ساسانیان با نام جزیره ابرکان شناخته می شده است. نکته جالب ماجرا اینجاست که ابرکان به معنای "جزیره بزرگ" است و اتفاقا به همین خاطر که قشم بزرگترین جزیره ایران بوده، چنین نامی را برای آن انتخاب کرده بودند. اما بعدها نام آن به قشم تغییر کرده است.

    مساحت جزیره قشم

    جزیره قشم حدود 1491 کیلومتر مربع مساحت دارد و این بدین معنی است که مساحت قشم حدود 2.5 برابر مساحت دومین جزیره بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است و با تفاوت بسیار زیادی به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس شناخته می شود. از آن هم جالب تر اینکه جزیره قشم از 22 کشور مختلف در دنیا بزرگتر است و با اینکه یک جزیره است و یک کشور محسوب نمی شود، اما از خیلی از کشورهای دیگر که بعضی هایشان در نزدیکی ایران قرار گرفته اند، وسعت بیشتری دارد.

    تعداد شهرهای جزیره قشم

    جزیره قشم خودش از 69 شهر و روستای مختلف تشکیل شده است و حقیقت این است که آن قسمتی که ما آن را شهر قشم می نامیم، بخش کوچکی از جزیره قشم را به خود اختصاص داده است. شهر قشم در شرقی ترین قسمت جزیره قشم قرار گرفته است و شهرهای دیگری همچون درگهان که به خاطر بازارهای ارزانشان معروف شده اند، در نزدیکی آن قرار گرفته اند.

    جزایر اطراف جزیره قشم چه نام دارند؟

    در اطراف قشم جزایر متعددی نظر جزیره هنگام، لارک و هرمز وجود دارد که از میان آن ها هرمز از بقیه خاص تر، زیباتر و شگفت انگیزتر است. جزیره هرمز با نام جزیره رنگین کمان نیز شناخته می شود و به خاطر خاک سرخ رنگ و همین طور خاک های رنگارنگ دیگری که دارد، معروف شده است و به چشم یک مقصد گردشگری بی نظیر برای عکاسی، کسب آرامش و طبیعت گردی به آن نگاه می شود.

    جزایر اطراف بزرگترین جزیره ایران

    دمای هوای جزیره قشم

    دمای میانگین هوای قشم در طول سال 26 درجه سانتیگراد است و دمای آن به صورت میانگین بین 18 و 33 درجه سانتیگراد متغیر است. اما نکته اینجاست که رطوبت هوای قشم بسیار زیاد است و در نتیجه هوا در جزیره قشم گرمتر به نظر می رسد. لازم به ذکر است که بالاترین دما و پایین ترین دمایی که در جزیره قشم ثبت شده، به ترتیب 46 و 16 درجه سانتیگراد بوده است. نکته دیگر اینکه جزیره قشم در حدود 13 روز در طول هر سال بارانی می شود و اصولا بارش باران در آن کم است.

    پوشش گیاهی قشم چیست؟

    جالب است بدانید که در حدود 890 هکتار از مساحت جزیره قشم درخت نخل وجود دارد. تعداد این درختان نخل به 12 هزار عدد می رسد و حجم زیادی خرما در طول هر سال از آن ها برداشت می شود. نکته اینجاست که تقریبا 20 مدل مختلف خرما در جزیره قشم تولید می شود و بر خلاف باور عموم، این جزیره و در کل شهرها و جزایر جنوبی ایران فقط یک مدل خرما ندارند. علاوه بر درختان نخل، جزیره قشم پوشش گیاهی دیگری نیز دارد که مربوط به جنگل های حرای این جزیره می شود. در حقیقت در قشم بیش از 2 هزار کیلومتر مربع جنگل حرا وجود دارد.

    آب شیرین در جزیره قشم

    یکی دیگر از حقایق جالب درباره بزرگترین جزیره ایران این است که در این جزیره همه چشمه ها آب شور دارند و آب شیرین در قشم وجود ندارد. با این حساب می توان گفت که یکی از معضلاتی که جزیره قشم با آن رو به رو است، کمبود آب شیرین است.

    آب شیرین در بزرگترین جزیره ایران

    پارک کروکدیل قشم از جاهای دیدنی جذاب قشم

    در سال 2010 یک پارک کروکدیل در جزیره قشم افتتاح شده است که به عنوان اولین پارک پرورش کروکدیل ها در خاورمیانه شناخته می شود. امروزه این پارک کروکدیل به یکی از مطرح ترین جاهای دیدنی قشم تبدیل شده است و توصیه ما به شما این است که اگر یک وقت به جزیره قشم سفر کردید، حتما از این پارک جذاب دیدن کنید.

    جشن نوروز صیاد در قشم

    در قشم علاوه بر جشن نوروز اصلی، یک جشن نوروز نیز با نام نوروز صیاد برگزار می شود. این جشن جالب که مخصوص ماهیگیران است، در فصل تابستان برگزار می شود و در طول آن روز، هیچ کدام از ماهیگیران این جزیره ماهی نمی گیرند و همه در قشم از خوردن ماهی خودداری می کنند و آداب و رسوم منحصر به فردی را در این روز به جا می آورند.

    مراکز خرید جزیره قشم

    در آخر باید بگوییم که قشم به عنوان یکی از بهترین شهرهای ایران برای خرید لباس شناخته می شود. دلیل این مساله این است که قیمت لباس ها در قشم به طرز شگفت انگیزی پایین است. این باعث شده که بازارها و مراکز خرید قشم به نوعی جاذبه گردشگری در این جزیره تبدیل شوند و خیلی از مسافران فقط و فقط به خاطر خرید به قشم سفر کنند. مخصوصا در شهرهایی مثل درگهان که خارج از مرکز شهر قشم هستند، قیمت اجناس بسیار پایین است و این بدین معنی است که شما می توانید هم خرید عمده و هم خرید شخصی خود را در این جزیره با قیمت مناسب انجام دهید.

    راستی شما چه حقایق دیگری را درباره بزرگترین جزیره ایران یعنی جزیره قشم می دانید؟ راستی شما آخرین بار چه زمانی به قشم سفر کرده اید؟ برای رزرو ارزانترین تور قشم می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW