021-88507190

تجربه خرید در بازار بزرگ استانبول را از دست ندهید!

گردشگری مهرپرواز 23 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
بازار بزرگ استانبول یکی از جاذبه های توریستی استانبول است. در ادامه حقایق جالب درباره بازار بزرگ استانبول به شما می گوییم که مطمئنا شما را هم شگفت زده می کنند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان به شمار می‌رود که در قلب شهر استانبول ترکیه واقع شده است. این بازار با تاریخچه‌ای طولانی، نه‌تنها مرکز تجاری مهمی محسوب می‌شود، بلکه یک مقصد توریستی جذاب هم است که هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه و راسته‌های بازار و اطلاعاتی مانند نحوه دسترسی، آدرس و ساعات کار بازار بزرگ استانبول بپردازیم.

    بازار بزرگ استانبول کجاست؟

    بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) که حدودا بین مسجد بایزید و مسجد نورعثمانیه شهر استانبول قرار دارد، از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان محسوب می‌شود. این بازار جذاب و دیدنی، مساحتی حدود 45 هزار مترمربع دارد و بیش از 20 هزار نفر داخل آن کار می‌کنند. بازار بزرگ بیش از 4 هزار مغازه و حجره و 61 گذر دارد و از 22 ورودی می‌توان به آن دسترسی داشت.

    جالب است بدانید که روزانه بین 300 تا 500 هزار نفر، بسته به فصل سال، از گرند بازار استانبول بازدید و خرید می‌کنند و هر چیزی که فکرش را بکنید، در این بازار یافت می‌شود. در بازار بزرگ، قیمت‌ها معمولا ثابت نیستند و شما می‌توانید به‌راحتی، سراغ چانه‌زنی بروید که یکی از دلایل شهرت بازار هم است. 

    موقعیت جغرافیایی بازار بزرگ استانبول روی نقشه گوگل

    تاریخچه بازار بزرگ استانبول

    مسلما چنین بازار قدیمی و ارزشمندی، تاریخچه‌ای غنی دارد که آشنایی با آن، خالی از لطف نیست. در سال 1455، سلطان محمد دوم، این بازار را به‌عنوان مرکزی برای تجارت پارچه و جواهرات ساخت. بازار ابتدا از دو بخش تشکیل شده بود تا اینکه در پایان قرن شانزدهم از نظر اندازه و تقاضا بسیار رشد کرد و به آنچه امروز می‌بینیم، تبدیل شد.

    در طول قرن‌ها، سازه بازار بزرگ استانبول ترکیه به‌لطف معماری منحصربه‌فردی که جلوتر از زمان خود بود، در برابر بسیاری از بلایای طبیعی و آسیب‌ها مقاومت کرده است. موقعیت استانبول در قلب امپراتوری عثمانی، آن را به مرکزی برای تجارت بین سه قاره و قطب تجارت مدیترانه تبدیل کرد؛ طوری که باعث رشد سریع بازار بزرگ شد.

    برخی مسافران اروپایی قرن نوزدهم، گفته‌اند که بازار بزرگ در آن زمان، از نظر تنوع، کیفیت و فراوانی محصولات، شبیه هیچ مرکز تجاری دیگری نبوده است. البته که این محبوبیت بازار، هنوز هم باقی است و یکی از دلایل شهرت استانبول را می‌توان همین بازار بزرگ آن دانست.

    راسته های بازار بزرگ در استانبول

    ممکن است بزرگ‌بودن بازار و تعداد زیاد مغازه‌های آن باعث شود که فکر کنید، پیداکردن جنس مورد نظرتان و خرید از بازار بزرگ استانبول کار سختی است؛ اما در حقیقت، این‌طور نیست. این بازار به بخش‌ها یا همان راسته‌های مختلفی تقسیم شده است که هر راسته، به اجناس مشابهی اختصاص دارد. همین امر باعث می‌شود تا شما بتوانید به‌راحتی جنس دل‌خواهتان را پیدا و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. برخی از راسته‌های بازار بزرگ استانبول، شامل موارد زیر می‌شوند:

    • راسته ادویه‌جات، چای و خوراکی‌های سنتی استانبول
    • راسته پوشاک
    • راسته حوله، لوازم آرایشی و بهداشتی
    • راسته کیف و کفش
    • راسته پوست و چرم
    • راسته فرش و قالیچه
    • راسته طلا و جواهرات
    • راسته صنایع دستی و سفالی
    • راسته عتیقه‌جات
    • راسته وسایل آشپزخانه
    • راسته پارچه‌فروشی‌ها

    خرید از بازار بزرگ استانبول

    عکسی از مغازه‌ای در راسته عتیقه‌جات

      در بازار بزرگ استانبول چه چیزهایی بخریم؟

      از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، هر آنچه که بخواهید در بازار بزرگ شهر استانبول پیدا می‌شود. همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، راسته‌های مختلفی در بازار وجود دارند تا شما بتوانید اجناس مورد نیازتان را از آن‌ها تهیه کنید. تنوع بالای اجناس هم باعث می‌شوند تا شما با هر بودجه‌ای که دارید، چیزی برای خرید پیدا کنید.

      پوشاک، کفش، کیف، صنایع دستی، لباس و انواع سوغاتی‌ها در بازار بزرگ یافت می‌شوند. بعد از این‌ها کت، کمربند چرمی، صابون‌ها و حوله‌های پنبه‌ای ارگانیک، با رنگ‌های زیبا از دیگر محصولات پرطرفدار در بازار هستند. شما می‌توانید هم جنس اصل و هم تقلبی‌های خوش‌ساخت را با قیمت مناسب‌تر در بازار پیدا کنید. شیرینی‌های سنتی ترکیه و انواع ادویه‌جات هم از محصولات پرفروش بازار هستند.

      نحوه دسترسی به بازار بزرگ استانبول

      بازار بزرگ در نزدیک منطقه فاتح واقع شده است و از آن‌جایی که ورودی‌های مختلفی دارد، نمی‌توان مسیر ثابتی را برای دسترسی معرفی کرد؛ با این حال، در ادامه راه‌های مختلف دسترسی به بازار را در اختیارتان می‌گذاریم. پیش از آن بد نیست بدانید که شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن moovit، بهترین مسیرها و راه‌های دسترسی به بازار را پیدا کنید.

      گرند بازار استانبول

      عکسی از بازار بزرگ استانبول

      دسترسی به بازار بزرگ استانبول با مترو

      بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای رسیدن به بازار بزرگ استانبول با مترو یا تراموا است. برای این منظور شما باید از مترو، خط M1 و تراموای T1 استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو بازار بزرگ استانبول، ایستگاه بایزید است که از آن‌جا، با حدود 4 دقیقه پیاده‌روی، به بازار می‌رسید. راهنمای متروی استانبول شما را با خط‌ها و مسیرهایی که هر قطار طی می‌کند آشناتر خواهد کرد.

      دسترسی به بازار بزرگ استانبول با تاکسی

      سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای رفتن به بازار بزرگ، استفاده از تاکسی است. شما می‌توانید از تاکسی‌های شهری یا تاکسی‌های آنلاین (onlinetaksi.com) برای این منظور استفاده کنید. 

      دسترسی به بازار بزرگ استانبول با اتوبوس

      خطوط مختلف اتوبوس‌رانی در سطح شهر وجود دارند تا شما را به بازار بزرگ برسانند. برخی از این خطوط شامل 28T، 30D، 36V، 50E، 77A، BN1، 36A، 37Y، 38B و HVİST-12 می‌شوند. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به بازار ایستگاه چاتلادیکاپی است که 10 دقیقه پیاده‌روی تا بازار دارد و ایستگاه نزدیک بعدی، بایزید خواهد بود که 13 دقیقه پیاده‌روی تا بازار دارد.

      آدرس بازار بزرگ استانبول

      بازار بزرگ در نزدیکی منطقه فاتح، یکی از محله‌های دیدنی استانبول، بین مساجد بایزید و نورعثمانیه قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر، بازار کنار دیوار ارگ تاریخی استانبول، در محله کاپالی چارشی واقع شده است.

      آدرس بازار:

      Grand Bazaar, Beyazıt, 34126 Fatih/İstanbul, Türkiye

      نقشه بازار بزرگ استانبول را هم می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید.

      ساعت کار بازار بزرگ استانبول

      بازار بزرگ هر روز هفته، به‌جز یکشنبه‌ها، از ساعت 8:30 صبح تا 7:30 بعدازظهر، یک‌سره باز است. دقت کنید که اگر بعد از ساعت 6 بعداز‌ظهر به بازار بروید، تنها بخش کوچکی از آن را می‌توانید ببینید؛ پس به شما توصیه می‌کنیم که حداقل 2 ساعت از برنامه خود را به این بازار دوست‌داشتنی اختصاص دهید.

      چگونه از میدان تکسیم به بازار بزرگ استانبول برویم؟

      فاصله بازار بزرگ استانبول تا میدان تکسیم، حدود 4.2 کیلومتر است. بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای طی‌کردن این مسیر، استفاده از تراموا یا مترو است که 1 دلار هزینه دارد و 28 دقیقه با تراموا و 19 دقیقه با مترو طول می‌کشد.

      شما همچنین می‌توانید مسیر بازار بزرگ استانبول از میدان تکسیم استانبول را با تاکسی در عرض 4 دقیقه و هزینه 5 تا 6 دلار طی کنید. روش دیگر استفاده از اتوبوس خط 66 است که 24 دقیقه طول می‌کشد و 1 دلار هزینه دارد.

      جاذبه های دیدنی اطراف بازار بزرگ استانبول

      اگر می‌دانید استانبول کجاست، حتما در جریان هستید که جاهای دیدنی استانبول بسیار زیادند. اطراف بازار بزرگ استانبول هم جاذبه‌های متعدد و دیدنی وجود دارند که شما می‌توانید همان روز، قبل یا بعد از خریدتان، از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها رابه شما معرفی می‌کنیم.

      • مسجد محمود پاشا: اولین مسجدی که داخل دیوارهای شهر استانبول ساخته شده است. این مسجد هنگام نماز، بسیار شلوغ است.
      • مسجد سلیمانیه: مسجدی بزرگ بر فراز یک تپه که زمان عثمانی ساخته شده است و نمایی بسیار زیبا دارد.
      • مسجد نورعثمانیه: اگر می‌خواهید مسجدی زیبا و منحصربه‌فرد، متفاوت با بقیه مساجد شهر ببینید، پیشنهاد می‌کنیم از مسجد نورعثمانیه بازدید کنید.
      • مسجد بایزید: مسجدی مربوط به دوران عثمانی که در ساخت آن از مسجد ایاصوفیه الهام گرفته‌اند و محرابی بسیار باشکوه دارد.
      • میدان بایزید: جایی که هر روز هفته بازارهایی با فروشگاه‌های زیاد و در سبک‌های مختلف برگزار می‌شود.
      • برج بایزید: سازه‌ای باستانی که با هدف نظارت ساخته شده است و مناظر باشکوهی از شهر ارائه می‌دهد.

      مسجد سلیمانیه در نزدیکی بازار بزرگ استانبول

      تصویری از مسجد سلیمانیه

        خرید در بازار بزرگ استانبول؛ تجربه ای به یادماندنی

        گرند بازار شهر استانبول نه‌تنها یک مکان تجاری، بلکه گنجینه‌ای فرهنگی و تاریخی است که بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. خرید انواع اجناس در این بازار با قیمت‌های مناسب، در کنار تماشای شکوه و زیبایی آن، بی‌شک از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفرتان به استانبول خواهد شد. ما در این مطلب به معرفی بازار بزرگ استانبول پرداختیم تا اگر قصد سفر به استانبول را دارید، حتما زمانی را به بازدید از این بازار دیدنی اختصاص دهید. شما هم اگر اطلاعاتی در زمینه این بازار دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که سفر به استانبول، با رزرو تور استانبول مهرپرواز و بهره‌بردن از خدمات فوق‌العاده این تورها، یکی از آسان‌ترین و جذاب‌ترین سفرهایتان خواهد شد.

        سوالات متداول

        1. بازار بزرگ استانبول کجاست و چگونه می‌توان به آنجا رسید؟

        بازار بزرگ استانبول در منطقه فاتح در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. برای رسیدن به آن می‌توان از تراموا (خطT1) استفاده کرد و در ایستگاه بایزید پیاده شد. این بازار در نزدیکی اماکن تاریخی مهمی مانند مسجد آبی و ایا صوفیه واقع شده است.

        2. در  بازار بزرگ استانبول چه کالاهایی به فروش می‌رسد و چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌کند؟

        در بازار بزرگ استانبول با بیش از 4 هزار مغازه، انواع جواهرات، فرش‌های دستباف، چرم، سرامیک‌های هنری، ادویه‌جات و سوغاتی‌ها فروخته می‌شود. تنوع کالاها و معماری سنتی اسلامی بازار، آن را به یک مقصد خرید منحصر به فرد و یک تجربه فرهنگی تاریخی تبدیل کرده است.

        مقالات پربازدید
        6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW