021-88507190

راهنمای مترو استانبول

راهنمای سفر مهرپرواز 02 مرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
راهنمای مترو استانبول هر آنچه در مورد متروی این شهر لازم دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای آشنایی با ایستگاه‌ها و خطوط، اینجا را مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    مترو، در اغلب شهرهای دنیا، یکی از بهترین راه‌ها برای تردد است. از آنجا که استانبول، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی به شمار می‌رود و هزینه تاکسی‌های این شهر سرسام‌آور است، در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چطور با پرداخت هزینه کم، از این سر تا آن سر شهر استانبول را با مترو طی کنید. در حقیقت به شما عزیزان کمک می‌کنیم تا یک سفر اقتصادی داشته باشید و به دور از ترافیک سنگین استانبول، در شهر تردد کنید. مطالعه راهنمای مترو استانبول را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

    آشنایی با خطوط مترو استانبول

    مترو استانبول 9 خط (M1 تا M9) و بیش از 100 ایستگاه فعال دارد. خط 1 به دو بخش (M1A و M1B) تقسیم می‌شود. خط 4 و 5 مترو در بخش آسیایی شهر قرار گرفته و سایر خطوط در بخش اروپایی هستند. این شبکه گسترده تاثیر به‌سزایی در کاهش بار ترافیکی استانبول دارد و یک روش مناسب برای تردد در سطح شهر است. ادر ادامه با خطوط مترو استانبول و کلیه ایستگاه‌های آن آشنا خواهید شد. شما همچنین می‌توانید با رزرو تور استابول خود را برای سفر به این شهر رویایی آماده کنید.

    مترو استانبول

    تصویری از یک ایستگاه مترو در استانبول

    خط مترو M1A استانبول

    این خط قرمز رنگ است و شامل 18 ایستگاه می‌شود. طول خط M1A، 20 کیلومتر است و سفر از ایستگاه اول تا آخر آن حدود 40 دقیقه طول می‌کشد. ایستگاه‌های این خط شامل ینی کاپی، آکسارای، فاتیح، توپکاپی، بایرام پاشا، سامالجیلار، کوجاتپه، اتوگار، ترازی دره، داوود پاشا، مرتر، زیتین بورنو، باکرکوی، آتاکوی، ینی بسنا، مرکز تجاری دی تی ام و فرودگاه آتاتورک می‌شوند.

    خط مترو M1B استانبول

     این خط قرمز رنگ، 13 ایستگاه دارد و طول آن به 13.9 کیلومتر می‌رسد. برای سفر از ایستگاه ابتدایی تا انتهایی خط M1B به حدود 23 دقیقه زمان نیاز دارید. ایستگاه‌های این خط شامل ینی کاپی، فاتیح، توپکاپی، بایرام پاشا، سامالجیلار، کوجاتپه، اتوگار، اسنلر، مندرس، اوچ یوزلو، میدان باعجیلار و کیرازلی می‌شوند.

    خط مترو M2 استانبول

    این خط با رنگ سبز در نقشه نشان داده می‌شود و شامل 16 ایستگاه است. طول خط مترو M2 به 23.5 کلیومتر می‌رسد و برای رسیدن از ایستگاه ابتدایی تا انتهایی آن به 30 دقیقه زمان نیاز است. ایستگاه‌های این خط شامل حاجی عثمان، دارالشفاکا، آتاتورک اتو صناعی، ایاز آقا، سیران تپه، محله صناعی، اونت 4، لونت، گایره تپه، شیشیلی، عثمان بی، تکسیم، شیشهانه، هالیچ، وزنه جیلر و ینی کاپی می‌شوند. از این خط می‌توان برای رفتن به میدان مشهور استانبول، میدان تکسیم استفاده کرد.

    اگر به دنبال اطلاعات کاملی درباره میدان تکسیم استانبول هستید، ما در مقاله‌ای با همین عنوان به این موضوع پرداخته‌ایم.

    خط مترو M3 استانبول

    این خط آبی رنگ 11 ایستگاه دارد و طول آن به 15.9 کیلومتر می‌رسد. برای رسیدن از ایستگاه اول به آخر، حدود 20 دقیقه زمان نیاز است. ایستگاه‌های خط M3 شامل الیمپیات، محله ضیا گوک آلپ، کیرازلی، ینی محله، محموت بی، ایستوچ، ایکیتلی صناعی،‌ تورگوت اوزال، سیته لر، باشاک کونوتلاری و باشاک شهیر است.

    خط مترو M4 استانبول

    این خط که با صورتی پررنگ روی نقشه مترو استانبول نشان داده می‌شود، شامل 19 ایستگاه و به طول 26.5 کلیومتر است. برای سفر از ابتدا تا انتهای این خط باید حدود 82 دقیقه در راه باشید. ایستگاه‌های خط مترو M4 شامل تاوشان تپه، پندیک، یاکاجیک، کارتال، سوعانلیک، هاستانه- عدلیه، اسنکنت، گول سویو، حوضور اوی، مال تپه،‌ کوچوک یالی،‌ بستانجی، کوز یاتاعی، ینی صحرا، گوزتپه، اونالان، آجی بادم، آیریلیک چشمه سی و کادیکوی است.

    خط مترو M5 استانبول

    این خط بنفش رنگ، بدون راننده است و حدود 20 کیلومتر طول دارد. برای سفر از ایستگاه ابتدایی تا انتهایی خط M5 باید حدود 32 دقیقه در راه باشید. ایستگاه‌های این خط شامل چکمه کوی، نجیپ فاضیل،‌ دودلو، امام هاتیپ لیسسی (دبیرستان امام خطیب)،‌ آلتین شهیر، ایحلامور کویو، چاکماک، یامان اولر،‌ چارشی، عمرانیه، بولگورلو، کیسیکلی، آلتونی زاده، باغلارباشی، فیستیک آعاجی و اوسکودار است.

    خط مترو M6 استانبول

    این خط طلایی رنگ شامل 4 ایستگاه به نام‌های بوعاز ایچی یونیورسیتی، اتیلر، نیسپتیه و لونت می‌شود. طول این خط حدود 3 کلیومتر است و سفر از ابتدا تا انتهای آن به کمتر از 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

    خط مترو M7 استانبول

    این خط یکی دیگر از خطوط بدون راننده مترو استانبول است و طول آن به 18 کیلومتر می‌رسد. این خط در نقشه با صورتی کم‌رنگ نشان داده می‌شود و از ابتدا تا انتهای آن حدود 26 دقیقه است. ایستگاه‌های خط M7 شامل مجیدیه کوی، چالایان، کاعیت هانه، نور تپه، علی بی کوی، چیرچیر،‌ وسیل کارانی، یشیل پینار، کاظم کارابکیر، ینی محله، کارادنیز محله سی، تکستیل کنت، اوروچ رئیس، گوزتپه محله سی و محموت بی است.

    خط مترو M8 استانبول

    این خط شامل 13 ایستگاه می‌شود که برای طی کردن آن‌ها به حدود 24 دقیقه زمان نیاز است. این ایستگاه‌ها شامل بستانجی، امین علی پاشا، عایشه کادین، کوز یاتاعی، کوچوک باکال کوی، ایچرن کوی، کاییش داعی، مولانا، ایمس، مودوکو، دودلو، حوضور و پارسه لر است.

    خط مترو M9 استانبول

    خطی زرد رنگ به طول 5.2 کیلومتر که شامل 5 ایستگاه به نام‌های بهاریه، ماسکو، ایکی تلی صاناعی، ضیا گوک آلپ تپه و المپیات می‌شود.

    ایستگاه‌های تکسیم و ینی کاپی بهترین ایستگاه‌ها برای دسترسی به مرکز شهر و اماکن تاریخی و گردشگری همچون مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه هستند.

    برای دانلود نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

    نقشه مترو استانبول ترکیه 

    نقشه مترو استانبول

    قیمت کارت مترو استانبول چقدر است؟

    برای استفاده از مترو در استانبول بهتر است استانبول کارت تهیه کنید. این کارت‌ها در کلیه باجه‌های بلیط ‌فروشی و دستگاه‌های خودپرداز موجود هستند؛ همچنین قابلیت سفارش آنلاین نیز دارند. در ادامه قیمت انواع کارت مترو را شرح می‌دهیم.

    • قیمت کارت مترو یک سفره: 7 لیر
    • قیمت کارت مترو دو سفره: 11 لیر
    • قیمت کارت مترو سه سفره: 15 لیر
    • قیمت کارت مترو پنج سفره: 23 لیر
    • قیمت کارت مترو ده سفره: 40 لیر

    اگر قصد استفاده از استانبول کارت داشته باشید باید این کارت را حداقل برای پنج سفر شارژ کنید. در متروهای استانبول می‌توانید از کارت‌هایی به نام ولکام کارت نیز استفاده کنید. این کارت‌ها بین 40 تا 90 یورو هستند و برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و بسیاری خدمات دیگر نیز کاربرد دارند.

    استانبول کارت

    عکسی از استانبول کارت

    ساعت کار متروی استانبول

    کلیه خطوط متروی استانبول همه روزه از ساعت 6صبح تا 12شب فعال هستند. شما عزیزان می‌توانید برای دسترسی به نقاط مختلف شهر، از بخش اروپایی تا بخش آسیایی، از این وسیله نقلیه امن، راحت و ارزان قیمت استفاده کنید. شما می‌توانید برای گشت و گذار در استانبول، علاوه بر مترو، از اپلیکیشن های مسیریاب در ترکیه استفاده کنید. 

    گشت و گذار ارزان با مترو استانبول

    مترو در همه شهرهای دنیا به عنوان یک وسلیه حمل‌ونقل عمومی کاربردی شناخته می‌شود و استانبول نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله، راهنمای مترو استانبول را در اختیار شما عزیزان فرار دادیم تا در سفر به این شهر عظیم و باشکوه، با مشکل تاکسی، کرایه‌های سر به فلک کشیده و ترافیک سنگین مواجه نشوید.

    البته اگر با تورهای مهرپرواز به استانبول سفر کنید، دیگر نیازی به آشنایی قبلی با مترو یا تاکسی‌های استانبول نخواهید داشت؛ زیرا تورلیدرهای مجرب این مجموعه در کنار شما هستند و راهنماییتان می‌کنند. کلیه تورهای داخلی و خارجی آژانس مسافرتی مهرپرواز با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان عرضه می‌شود. مطمئن باشید با یک بار استفاده از خدمات مهرپرواز به مشتری دائمی ما تبدیل خواهید شد.

    سوالات متداول

    1. از کجا کارت مترو استانبول را تهیه کنیم؟

    کارت مترو استانبول تقریبا در همه باجه‌های بلیط فروشی به فروش می‌رسد. علاوه بر آن، از دستگاه‌های خودپرداز این شهر نیز می‌توانید کارت و بلیط مترو تهیه کنید.

    2. هزینه کارت مترو استانبول چند است؟

    قیمت کارت مترو بستگی به تعداد دفعاتی دارد که با آن می‌توانید از مترو استفاده کنید. شما باید از مبلغ 7 لیر (برای بلیط‌های تک سفره) تا 40 لیر (برای بلیط‌های ده سفره) را در نظر داشته باشید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW