021-88507190

ممنوع الخروجی در سفر های خارجی

راهنمای سفر ش.مافی 22 آبان ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    ممنوع الخروجی شامل چه افرادی می شود؟

    گاهی اوقات پیش آمده بعد از کلی برنامه ریزی، صرف وقت و هزینه برای یک سفر خارجی، وقت رفتن تازه شخص می فهمد ممنوع الخروج می باشد و اجازه خروج از کشور را ندارد و به دلایلی، شخص را ممنوع الخروج کرده اند و همه ی برنامه ها و هزینه های صرف شده برای سفر خارجه از دست می رود. شاید شما هم سوال داسته باشید که ممنوع الخروج هستم یا نه؟ در ادامه روش هایی را به به شما معرفی می کنیم که ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید. بهتر از قبل سفر حتما ممنوع الخروجی خود را چک کنید. با هم جزئیات و دلایل قانونی ممنوع الخروجی افراد را بررسی می کنیم.

    ممنوع الخروجی از کشور

    طبق قوانین کشور، ممنوع الخروجی شامل چه افرادی می شود

    ممنوع الخروجی برای افراد در قوانین و رویه های قضائی کشور سابقه ی دراز مدتی دارد. در قانون دادرسی کیفری می توان منع خروج افراد را پیگیری کرد. طبق قوانین کشور چند دسته از افراد هرگز نمی توانند از کشور خارج شوند که عبارتند از :

    • محکومان کیفری که دوران محکومیت خود را به پایان نرسانده اند یا جهت اجرای حکم خود متواری می باشند.
    • بانوانی که برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر یا پدر خود دارند. همچنین افرادی که به صورت مستقل نمی توانند پاسپورت دریافت کنند و شخض دیگری باید برایشان پاسپورت دریافت نماید.
    • افرادی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با قوانین و رویه های قانونی جمهوری اسلامی، برای سفر به خارج از کشور منع می شوند. 
    • افرادی که به دلیل سوء پیشینه در زمینه کلاهبرداری، سرقت، تکدی گری، ایجاد مزاحمت برای افراد در خارج از کشور، اجازه خروج از کشور را دریافت نمی کنند.
    • افرادی که توسط رای دادگاه بدهکار شناخته شده یا بخاطر صدور اجرای حکم در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از طرف دولت بدهکار شناخته میشوند و اجازه خروج از کشور را ندارند.
    • تمامی افرادی که بدهی مالیاتی دارند نیز اجازه خروج از کشور را ندارند.

    عدم خروج از کشور

    استعلام ممنوع الخروجی به چه صورت می باشد؟

    افرادی که ممنوع الخروج می شوند تا قبل از سفر خارجی خود از این موضوع آگاه نیستند و هیچ ابلاغیه ای به افراد برای این موضوع صادر نمی شود و تنها اشخاص زمان خروج از کشور مطلع می شوند که اجاره خروج از کشور را ندارند. اگر شما یک سفر کاری مهم داشته باشید یا برای تفریح و گشت و گذار بخواهید از کشور خارج شوید فرقی ندارد، باز هم اتفاق خوبی قبل از سفر نیست و باید قبل از برنامه ریزی برای هر سفری این موضوع را چک کنیم.
    یکی از آسان ترین راه ها برای اطلاع از ممنوع الخروجی استعلام از طریق اینترنت می باشد. که شما با مراجعه به سایت مربوطه می توانید با وارد کردن اطلاعات خود از این موضوع به راحتی آگاه شوید و از وجود هر مشکلی برای سفر خود جلوگیری نمایید. چنانچه مسافر تورهای خارجی در آژانس هواپیمایی مهرپرواز هستید، می توانید برای استعلام ممنوع الخروجی خود به سایت exitban.ssaa.ir مراجعه نمایید.

    سامانه استعلام ممنوع الخروجی ناجا (نیروی انتظامی)

    به گفته فرمانده پلیس فرودگاه های کشور، بسیاری از افراد بلیط هواپیما و هتل خود را رزرو می کنند اما هنگام خروج از کشور متوجه می شوند که ممنوع الخروج هستند. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید می توانید از سامانه استعلام ممنوع الخروجی ناجا که مربوط به نیروی انتظامی و پلیس +10 است، استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی را برای خود انجام دهید. شما می توانید برای دسترسی به این امکان از اپلیکیشن پلیس من برای اندروید و آی او اس استفاده کنید.

    استعلام ممنوع الخروجی به صورت حضوری

    شما می توانید از اداره گذرنامه و پلیس +10 و گیت های خروجی فرودگاه استعلام ممنوع الخروجی چک برگشتی، کیفری و... خود را به صورت دقیق تر بگیرید و با اطمینان بیشتری سفر کنید.

    افراد می توانند به ممنوع الخروجی خود اعتراض داشته باشند

    افرادی که بسته به قوانین قضائی کشور ممنوع الخروج شده اند می توانند به حکم خود اعتراض نمیاند. طبق تبصره 2 ماده 247 قانون اساسی، می توانند تا ده روز به این حکم اعتراض نمایند. البته بسته به اینکه حکم صادره از چه مرجعی صادره شده است متفاوت می باشد و صدور این حکم توسط بازپرس، مرجع اعتراض افراد، دادگاه خواهد بود. اگر حکم ممنوع الخروجی توسط قاضی دادگاه صادر شده باشد، مرجع اعتراض، دادگاه تجدید نظر استان خواهد بود.

    در هنگام ممنوع الخروجی به اشخاص اجازه خروج از کشور داده می شود

    در صورتی که حکم ممنوع الخروجی رفع نشده باشد در موارد خاص افراد می توانند از کشور خارج شوند. مواردی مثل مساعدت با بدهکاران، تشرف به خانه خدا و مسافرت های ضروری مانند درمانی و پیگیری مسائل تجاری، افراد می توانند با قرار دادن وثیقه لازم، برای رفع ممنوعیت خود برای یک بار خروج اقدام نمایند.

    آیا ضرر و زیان افراد در هنگام ممنوع الخروجی جبران می شود

    بسیاری از افراد پس از برنامه ریزی برای سفر و اخذ ویزا و بلیط هواپیما، در فرودگاه از ممنوع الخروجی خود مطلع می شوند که این موضوع باعث ضرر و زیان های زیادی به شخص می شود. در جبران این ضرر و زیان ناشی از صدور حکم ممنوع الخروجی و یا دستور عدم خروج افراد، چند موضوع قابل بحث وجود دارد.
    درصورتی که دستور یا حکم ممنوع‌ الخروجی منجر به بروز خسارتی شود که خسارت مورد نظر قطعی‌ الحصول بوده باشد، این خسارت قابل‌ مطالبه و جبران می باشد، البته جا دارد به این موضوع ، تحت‌عنوان خسارت عدم‌ النفع یاد می‌شود به‌صورت جزیی به افراد پرداخته شود. 

    ابلاغیه جدید قانون ممنوع الخروجی به افراد

    با توجه به مشکلاتی که در زمان ممنوع الخروجی در هنگام سفر برای افراد ایجاده شده است، طبق قوانین شهروندی، قانونی برای اطلاع شهروندان از این موضوع صادر شده است و قرار است به زودی اجرایی شود تا افرادی که به هر دلیلی ممنوع الخروج می شوند، از این موضوع آگاه شوند.

    نداشتن اجازه خروج از کشور

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW