021-88507190

عوارض خروج از کشور

راهنمای سفر مهرپرواز 24 فروردین ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
عوارض خروج از کشور چیست؟ مالیات سفر به همراه نرخ و استرداد عوارض خروج از کشور و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در آخرین اخبار از عوارض خروج از کشور وبسایت مهرپرواز

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    مالیات خروج از کشور چیست؟

    عوارض خروج، نوعی هزینه است که تحت نام های متفاوت ، توسط یک کشور زمانی که یک فرد در حال خروج از کشور است، از او اخذ می شود. این در حالی است که در بسیاری از کشور ها چنین عوارضی وجود ندارد و در بعضی کشورها هم فقط عوارض پرواز می گیرند که در قیمت بلیط هواپیما گنجانده می شود، در بعضی کشورهای کم تعداد، علاوه بر عوارض پرواز، عوارض خروج نیز از شهروندان خود می گیرند. همانند ایران و ترکیه . گاهی اوقات و بعضاً این عوارض فقط شامل مرز هوایی می شود و گاهی شامل مرزهای آبی و زمینی هم هست که مسافران هنگام خروج از کشور مبلغی را در فرودگاه یا دیگر مبادی خروجی پرداخت می کنند.

    عوارض خروج از ایران

    پیش از انقلاب 57 ، عوارض خروج از ایرانیان دریافت نمی شد ، اما پس از شروع جنگ ایران‌-‌عراق دولت وقت ، برای جبران برخی هزینه ها، عوارض خروج را به قوانین کشور اضافه کرد. این قانون در سال 1364 تصویب شد. 

    نرخ عوارض خروج از کشور سال 1402

    به موجب این قانون :
    دولت مکلف است از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران، به خارج از کشور مسافرت می نماید مبلغی را به عنوان مالیات سفر به خارج از کشور پرداخت کند. این قانون هر سال توسط دولت های وقت در لایحه‌های مربوط به بودجه تاکنون تکرار شده است . نرخ عوارض خروج از کشور هرسال توسط دولت و در قانون بودجه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی اعلام می شود. در سال 1402 بنابردرخواست نمایندگان مجلس سازمان امور مالیاتی کشور میبایست از مسافرانی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند هزینه ای را به عنوان مبلغ عوارض خروج از کشور دریافت کند. و بر این اساس بابت خروج هر مسافر ایرانی از تمامی مرزها اعم از هوایی، دریایی و زمینی مبلغی را به عنوان مالیات سفر از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند. قیمت عوارض خروج از کشور به شرح زیر است:

    مسافرمرتبه نخستمرتبه دوممرتبه سوممرز
    مسافر عادی4,000,0006,000,0008,000,000تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی
    زائر حج تمتع و عمره1,320,0001,980,0002,640,000تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی
    زائر عتبات عالیات

    مرز هوایی 375,000

    مرز زمینی 125,000

    مرز هوایی 450,000

    مرز زمینی 150,000

    مرز هوایی 450,000

    مرز زمینی 150,000

    مرز هوایی

    مرز زمینی

    نکته‌1: مبالغ ذکر شده بر اساس ریال می باشد.
    نکته‌2: سفرهای زیارتی شامل 50 درصد تخفیف در پرداخت عوارض می باشد.

    استرداد عوارض خروج از کشور

    آخرین اخبار عوارض خروج از کشور

    عوارض خروج از کشور دانشجویان

    بنابر تبصره ۱ این ماده، دانشجویان محصل و شاغل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان و بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

    سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

    تا چندسال قبل نحوه پرداخت مالیات خروج از کشور به صورت حضوری در فرودگاه بود اما امروزه توسط سامانه اینترنتی (sadadpsp.ir) انجام می شود. 

    سوالات متداول

    عوارض خروج از کشور زمینی به ترکیه چقدر است؟

    همانگونه که در جدول بالا مشخص است پرداخت مالیات خروج از کشور به ترکیه به صورت زمینی در سال 1402 برای بار اول، دوم و سوم به ترتیب 4000000، 6000000 و 8000000  ریال است.

    عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج چگونه است؟

    ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی می باشند، در خصوص پرداخت وجوه عوارض خروج از کشور معاف هستند.

    اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟

    اپلیکیشن ایوا، یکی از راه های پرداخت آسان عوارض خروج از کشور میباشد.

    مالیات خروج از کشور چیست؟

    مالیات خروج از کشور همان عوارض سفر به خارج از کشور است که مسافران هنگام خروج از مرز میبایست پرداخت نمایند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW