021-88507190

بهترین دانشگاه های استانبول

گردشگری مهرپرواز 15 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
استانبول جدای از جاذبه‌های توریستی بی‌شماری که دارد، دانشگاه‌های خوبی نیز در این کشور و به ویژه در استانبول قرار دارند که انتخاب بسیاری از دانشجویان نخبه هستند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کشور ترکیه یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران است به همین دلیل است که تور استانبول یکی از محبوب‌ترین تورها در بین ایرانیان است. اما جدای از جاذبه‌های توریستی بی‌شماری که دارد، دانشگاه‌های خوبی نیز در این کشور و به ویژه در استانبول قرار دارند که انتخاب بسیاری از دانشجویان نخبه در سراسر دنیا هستند. مدارک بین‌المللی و معتبر دانشگاه‌ها، نزدیکی کشور ترکیه به ایران، بالا بودن کیفیت سطح زندگی در ترکیه، امکان تبادل دانشجو بین ترکیه و آمریکا و اروپا، مورد تایید بودن مدارک ترکیه توسط وزارت بهداشت و علوم ایران و... از جمله دلایلی است که دانشجویان ایرانی تمایل به حضور در دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل دارند. اما بهترین دانشگاه‌های استانبول به تفکیک هر رشته کدام دانشگاه‌ها ‌هستند؟ با ما همراه باشید تا گذری بر استانبول و دانشگاه‌های معتبر آن بزنیم.

    دانشگاه استانبول

    دانشگاه استانبول

    چرا دانشگاه‌های استانبول را انتخاب کنیم؟

    شاید با خود فکر کنید که تنها رزرو تور استانبول و گشت و گذار  دلیل مسافرت ایرانیان به این شهر است. اما سخت در اشتباهید! دلایل بسیار زیادی وجود دارد که ایرانیان به فکر مهاجرت تحصیلی و اقامت در این شهر زیبا می‌افتند. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که باعث شده استانبول به عنوان یک مقصد برای مهاجرت تحصیلی شناخته شود، اشاره خواهیم کرد.

    • بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه دارای اعتبار جهانی بالاتری نسبت به دانشگاه‌های ایران هستند.
    • تحصیل در دانشگاه معتبر باعث تضمین آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان خواهد شد.
    • نزدیکی فاصله بین ایران و ترکیه باعث می‌شود رفت و آمد به ایران برای دانشجویان و خانواده‌ها ‌آسان‌تر شود.
    • بخشی از ترکیه در قاره اروپا قرار دارد، بنابراین شما می‌توانید از مزایای زندگی در یک کشور اروپایی بهره‌مند گردید. حتی هنگام سفر با تور استانبول هم متوجه این موضوع خواهید شد که با ورود به کشور ترکیه گویی به یک کشور اروپایی قدم گذاشته‌اید.
    • فرهنگ و شرایط جوی کشور ترکیه به کشور ایران شباهت بسیار زیادی دارد و این امر موجب می‌شود تا سازگاری دانشجویان با محل تحصیل سریع‌تر اتفاق افتد. حتی هنگام سفر با تور استانبول هم می‌توانید به راحتی متوج این موضوع شوید.
    • کیفیت زندگی و رفاهی که در ترکیه تجربه می‌کنید نسبت به ایران بیشتر خواهد بود. اما با وجود این، برای مهاجرت تحصیلی و اقامت در ترکیه لازم نیست هزینه زیادی بپردازید زیرا مخارج کلی شما تنها کمی از مخارج زندگی در ایران بیشتر است. به همین دلیل است که افراد علاوه بر مهاجرت تحصیلی، به فکر سفر با تور استانبول نیز می‌افتند.
    • نکته مهم دیگری که باعث شده کشور ترکیه به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از ایرانیان انتخاب گردد، اعتبار دانشگاه‌ها ‌در سطح بین‌المللی است. هنگامی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدید، می‌توانید با مدرک خود در هر کجا از دنیا مشغول به کار شوید.

    چگونه در دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کنیم؟

    شاید هنگام سفر با تور استانبول نیاز به اطلاعات زیادی نداشته باشید و تنها با مراجعه به یک آژانس مسافرتی بتوانید اطلاعات لازم را بدست آورید اما برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه راه‌های گوناگونی وجود دارد. شما می‌توانید در آزمون‌های مربوطه که شامل آزمون یوس و اس ای تی هستند، شرکت کنید. علاوه بر این امکان پذیرش بدون کنکور و بورسیه تحصیلی هم برای مهاجرت تحصیلی وجود دارد. در صورتی که قصد دارید در آزمون یوس شرکت کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از آزمون حتما در کلاس‌های آمادگی که مخصوص این آزمون است ثبت نام کنید تا احتمال قبولی شما افزایش یابد. آزمون اس ای تی هم مانند یوس دارای کلاس‌های آمادگی است که می‌توانید در آن‌ها ‌شرکت کنید. آزمون اس ای تی هر ساله 4 بار برای دانشجویان متقاضی برگزار می‌شود. برای ثبت نام بورسیه هم می‌توانید در بازه زمانی مشخص که معمولا از اواخر دی تا اوایل اسفند ماه است، اقدام کنید. اما اگر قصد دارید بدون کنکور پذیرش بگیرید، می‌توانید به موسساتی که در این زمینه فعال هستند مراجعه کنید.

    بهترین دانشگاه‌های استانبول را بشناسید

    اگر تا به امروز تنها به فکر رزرو تور استانبول نوروز 1403 در یک آژانس مسافرتی برای گشت و گذار بوده‌اید، وقت آن رسیده تا نگاهی دیگر به استانبول داشته باشید. در ترکیه بیش از 200 دانشگاه احداث شده است که از بین این تعداد حدود 17 دانشگاه در میان هزار دانشگاه برتر جهان هستند. این آمار نشان می‌دهد که ترکیه فقط نمی‌تواند بابت تور استانبول و سایر تورهای گردشگری‌اش مشهور باشد بلکه می‌تواند به عنوان یک مقصد برای مهاجرت تحصیلی نیز انتخاب گردد. در ادامه برترین دانشگاه‌های استانبول را معرفی خواهیم کرد.

    دانشگاه کوچ

     قدمت این مجموعه به سال 1993 باز می‌گردد. این مجموعه یک دانشگاه غیرانتفاعی به حساب می‌آید که در سال‌های 2018 تا 2019 در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار داشته است. کوچ در قلب شهر استانبول واقع شده و هر ساله 5 درصد از ظرفیت دانشجویان آن توسط دانشجویان بین‌المللی پر می‌شود. در کوچ رشته‌هایی چون مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی، فیزیک، علوم اجتماعی، هنر، مهندسی، علوم پزشکی و تکنولوژی ارائه می‌گردد.

    دانشگاه کوچ استانبول

    دانشگاه کوچ استانبول

    دانشگاه فنی استانبول

    این دانشگاه یکی از بهترین مراکز ترکیه است که اهدافی در جهت توسعه تحقیقات دارد. برنامه‌های تحقیقاتی فدرال بین‌المللی در این مرکز برپا شده و هدف بزرگ آن این است که از نظر کیفیت و ظرفیت طرح‌های پژوهشی و فنی به بالاترین سطح در دنیا برسد. قدمت این دانشگاه مربوط به 1773 بوده و دانشجویان فارغ‌التحصیل شانس خوبی برای ساخت یک آینده کاری فوق‌العاده خواهند داشت. شما می‌توانید برای بازدید از این دانشگاه هنگام سفر با تور استانبول به محل مربوطه مراجعه و با این مرکز بیشتر آشنا شوید.

    دانشگاه سابانجی

    این دانشگاه یک مرکز خصوصی به شمار می‌آید که تا استانبول حدود 40 کیلومتر فاصله دارد. هر ساله بیش از 240 دانشجو در مقاطع مختلف و در رشته‌های متفاوت شامل هنر، علوم انسانی، فیزیک، مهندسی، تکنولوژی، کامپیوتر و... از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

    دانشگاه سابانجی استانبول

    دانشگاه سابانجی استانبول

    دانشگاه استانبول

    یکی دیگر از دانشگاه‌های مشهور ترکیه است. این دانشگاه در سال 1453 تاسیس شد و در گذر زمان تغییرات مثبت بسیاری در آن رخ داد. این مجموعه اکنون 22 دانشکده به همراه پنجاه هزار دانشجو دارد. رشته‌های مختلفی چون علوم پایه، فیزیک، علوم اجتماعی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و تکنولوژی، هنر و علوم پزشکی در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

    دانشگاه بغازیچی

     این دانشگاه دولتی در شهر استانبول واقع شده و در واقع اولین دانشگاهی به شمار می‌آید که اصالتی آمریکایی داشته اما در ایالات متحده واقع نشده است. در سال 1971 اداره دانشگاه بغازیچی به ترکیه واگذار شد. این مرکز شامل 6 دانشکده و هم چنین 6 مرکز آموزشی است. رشته‌هایی چون علوم، فیزیک، انسان شناسی، علوم انسانی و هنر در این مجموعه ارائه می‌شوند. شما می‌توانید هنگام سفر با تور استانبول از این دانشگاه نیز دیدن نمایید.

    دانشگاه بغازیچی

    شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در استانبول

    سفر با تور استانبول همواره جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما اگر بخواهید برای تحصیل در مقطع لیسانس اقدام کنید چه شرایطی وجود خواهد داشت؟

    برای تحصیل در مقطع لیسانس ابتدا باید مدرک 12 ساله دیپلم خود را به دانشگاه مربوطه ارائه دهید. شما می‌توانید در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی کشور ترکیه اقدام به تحصیل نمایید. اما توجه داشته باشید که اگر دانشگاه دولتی را انتخاب کردید، لازم است حتما در آزمون‌های ورودی که برای هر دانشگاه وجود دارد، شرکت کنید. این آزمون‌ها ‌با نام آزمون یوس مشهور هستند.  علاوه بر این تسلط به زبان ترکی نیز یکی از مهم‌ترین شرایط برای اخذ پذیرش شما خواهد بود. البته اگر دانش زبان ترکی شما خیلی بالا نیست می‌توانید در دوره‌های زبان ترکی ثبت نام کنید.  بدیهی است که برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نیاز به پرداخت هزینه زیادی نیست و تنها با صرف 300 تا 800 دلار به شکل سالیانه می‌توانید وارد این دانشگاه‌ها ‌شوید. شرایط در تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی متفاوت بوده و شما می‌تواند با تسلط به زبان انگلیسی وارد این دانشگاه‌ها ‌شوید. برای ورود به دانشگاه لازم است مدرک آیلتس با نمره 6 را در رزومه خود داشته باشید. هزینه دانشگاه‌های خصوصی بیشتر بوده و مابین 8 هزار تا 25 هزار دلار است. هنگامی که دانشجوی مقطع کارشناسی می‌شوید، اجازه ده ساعت کار در هفته را خواهید داشت.

    شرایط تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در استانبول

    به طور کلی برای مقطع ارشد شما نیازی به شرکت در آزمون ورودی نخواهید داشت. اما برخی از دانشگاه‌ها ‌سالیانه برای بعضی رشته‌ها ‌اقدام به برگزاری آزمون ورودی می‌نمایند. سال تحصیلی برای دانشجویان ارشد از آغاز اکتبر تا اواسط ژانویه بوده و برای ترم دوم هم از ابتدای فوریه تا جولای است. مانند سایر دانشگاه‌ها ‌برای مقطع فوق‌لیسانس نیاز به ارائه پایان نامه برای فارغ‌التحصیلی دارید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی مابین 600 تا 1500 دلار بوده و با توجه به رشته و دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. در دانشگاه‌های خصوصی هم نیاز به صرف هزینه بین 5000 تا 20000 دلار خواهید داشت. همانند مقطع کارشناسی، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به زبان ترکی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی خواهد بود و شما نیاز به حداقل نمره 6 در آزمون آیلتس برای ورود به دانشگاه خصوصی دارید.

    نمایی دیگر از دانشگاه کوچ استانبول

    نمایی دیگر از دانشگاه کوچ استانبول

    شرایط تحصیل در مقطع دکتری در استانبول

    اگر قصد دارید در مقطع دکتری وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید، باید بدانید که این کشور از نظر فرصت‌های تحصیلی در مقطع دکتری بسیار غنی است. شهریه پایین به همراه مدارک بین‌المللی معتبر باعث شده تا متقاضیان دکتری در این کشور بسیار زیاد باشند. چندیست ترکیه تمایل دارد به عضویت اتحادیه اروپا در آید، به همین دلیل سعی می‌کند مدارک دانشگاهی خود را مطابق قانون بولونیا ارائه دهد. به همین دلیل تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه بسیار شبیه به این مقطع در کشورهای اروپایی است. رشد بالای اقتصادی، تحصیل با زبان انگلیسی و هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در ترکیه موجب شده تا این کشور برای تحصیل در مقطع دکتری، گزینه مناسبی باشد.

    برای تحصیل در این مقطع لازم است تا در آزمون ورودی ALES ثبت نام کرده و حداقل نمره قبولی را کسب کنید. علاوه بر این لازم است توسط یک استاد راهنما برای تایید تحصیل، یک گواهی دریافت کنید. داشتن نمره زبان 6.5 در آزمون آیلتس نیز برای دانشجویان غیرانگلیسی زبان ضروری است. شهریه دانشگاه‌های دولتی مابین 700 تا 1200 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی بین 7000 تا 20000 دلار است.

    سخن پایانی

    شاید شما تنها سفر با تور استانبول و گشت و گذار در این شهر زیبا را تجربه کرده باشید. اما لازم است بدانید که این شهر مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان نیز می‌باشد. هر چند تور استانبول یکی از پرطرفدارترین تورها در آژانس مسافرتی مهرپرواز است اما تحصیل در دانشگاه‌های این شهر هم مزایای خاص خودش را دارد. در این مقاله به تفصیل راجع به بهترین دانشگاه‌های استانبول و شرایط تحصیل در آن‌ها ‌صحبت کردیم.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW