021-88507190

مسجد ایاصوفیه استانبول

گردشگری مهرپرواز 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری ترکیه است که زمان امپراتوری عثمانی را به خوبی نشان می‌دهد و در گذشته بزرگترین کلیسای روم شرقی بوده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    مسجد ایاصوفیه یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری در شهر استانبول است که تاریخ غنی و فرهنگ معماری ترکیه در زمان امپراتوری عثمانی را به خوبی نشان می‌دهد. در گذشته این مکان به عنوان بزرگترین کلیسای روم شرقی در استانبول بوده و با داشتن معماری منحصر به فرد و زیبایش مورد توجه پادشان زیادی قرار گرفته است. مسجد ایاصوفیه را باید نماد ترکیه و شهر استانبول به حساب آورد که با داشتن ظاهر باشکوه و رنگ فوق‌العاده زیبایش همچون نگینی در این شهر می‌درخشد. اما همیشه در ذهن کسانی که تجربه بازدید از این مسجد تاریخی را نداشته‌اند، سوالاتی وجود دارد که در ادامه قصد داریم شما را با این اثر توریستی آشنا کنیم.

    مسجد ایاصوفیه استانبول در کنار تنگه بسفر

    مسجد ایاصوفیه استانبول در کنار تنگه بسفر

    مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

    مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول ترکیه قرار دارد. این مسجد در اصل یک کلیسا بود که توسط مسیحیان ساخته شد و در دوران امپراتوری عثمانی به آن مسجد می‌گفتند و آداب اسلامی را در آن برگزار می‌کردند. ایاصوفیه در ابتدا کلیسای بزرگ (Megale Ekklesia) نامیده شد و بعد از قرن پنجم میلادی به محلی برای تاجگذاری تبدیل شد. امپراتور کنستانتیوس در سال 360 میلادی این مسجد را به شکل ابتدایی ساخت که سقف آن از چوب درست شده بود. اما در دوره امپراتورهای بعدی ساختمان به صورت عمودی گسترش یافت و بارها تعمیر شد. در سال 404 نیز به دلیل شورش مردم و اختلاف شاهزادگان در این محل یک آتش‌سوزی اتفاق افتاد که بعدها آن را بازسازی کردند و اکنون پرتره موزاییکی امپراتور آرکادیوس به عنوان دومین سازنده مسجد ایا صوفیه استانبول بر روی دیوار تیمفان در قسمت شمالی مسجد به چشم می‌خورد.

    طبق گفته مورخان چیزی که اکنون از این مسجد دیده می‌شود، نتیجه بازسازی‌های بعدی بوده است و هیچ بقایایی از اولین کلیسا بدست نیامده است. شما می توانید از این مسجد تاریخی در تور لحظه آخری استانبول بازدید کنید.

    تبدیل مسجد به موزه

    در سال 1934 آتاتورک این ساختمان را از حالت مذهبی خارج و آن را در سال 1395 به یک موزه تبدیل کرد. در سال 1985 نیز این مسجد به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو با نام تاریخی مسجد ایاصوفیه استانبول به ثبت رسید. البته ترکیه در حال تصمیم‌گیری برای تبدیل مجدد این ساختمان تاریخی به مسجد گرفته است و هنوز هم در اینجا مسلمانان نماز و آداب مذهبی برگزار می‌کنند.

    از آنجا که زمانی این اثر تاریخی یک کلیسا بوده است، تصاویری از مسیح و حواریون روی برخی از قسمت‌های ساختمان دیده می‌شود. اکنون ایاصوفیه یکی از مقاصد گردشگرانی است که به استانبول سفر می‌کنند.

    بازدید گردشگران از مسجد ایاصوفیه استانبول

    بازدید گردشگران از مسجد ایاصوفیه استانبول

    همه چیز درباره ایاصوفیه استانبول

    معماری این کلیسا بایزنتاین است و به خوبی شکوه هنر و فرهنگ کاتولیک‌های رومی و ارتودکس شرقی را نشان می‌دهد. در این شاهکار تاریخی می‌توانید ستون‌های بلندی را مشاهده کنید که 19 تا 20 متر ارتفاع دارند و قطر آن‌ها به 1.5 متر می‌رسد. این ستون‌ها با استفاده از سنگ‌های گرانیتی و مرمری ساخته شده‌اند گفته می‌شود وزن آن‌ها 70 تن است.

    در داخل این ساختمان که از زیباترین مساجد استانبول به شمار می‌رود، سه راهرو وجود دارد که توسط ستون‌های مرمری از همدیگر جدا شده‌اند. برای ساخت این ستون‌ها از بهترین سنگ مرمر آن روزگار استفاده شده است. به طور کلی در داخل این مسجد 8 ستون بلند وجود دارد که چشم همه را به سمت خود خیره می‌کند. گنبد مسجد نیز 32 متر ارتفاع دارد که حتی از دورترین نقطه شهر نیز می‌توانید آن را ببینید. به طور کلی این ساختمان از معماری بیزانسی پیروی کرده است و پلان مربعی شکل آن، از دور مستطیلی به نظر می‌رسد.

    سبک معماری این مسجد منحصر به فرد است و بعد از آن هیچ اثر دیگری از آن الهام نگرفته است. به طوری که اکنون اگر به استانبول یا شهر دیگری بروید، نمونه دیگری از سبک معماری این اثر تاریخی را در هیچ کجا مشاهده نخواهید کرد.

    دیوارهای مسجد نیز دارای پنجره‌هایی هستند که در طی روز آفتاب را به داخل تکیه گاه هدایت می کنند و این تصور را ایجاد می‌کنند که گویا روی سقف یک سایبان شناور قرار گرفته است.

    نقاشی‌هایی که روی دیوارهای این اثر تاریخی کشیده شده، مربوط به قرن نوزدهم است و مجموعه‌ای کامل از قدیسان مسیحیان را به تصویر می‌کشد. این قدیسان به صورت ردیفی بر روی دیوارهای شبستان قرار گرفته اند. در قسمت پایین دیوار هم تصاویری از اسقف‌های مقدس و پیامبر مسیحی را نشان می‌دهد. در مرکز گنبد می‌توانید نقاشی‌های نگهبانی از فرشتگان را که بر روی کاشی‌ها حک شده‌اند، مشاهده کنید.

    عجایب مسجد ایاصوفیه

    این مسجد با گنبد مرتفع 32 متری، انقلابی در تاریخ معماری ترکیه محسوب می‌شود. چهار مناره مسجد در دوره امپراتوری عثمانی ساخته شده که نمادی از عظمت این امپراتوری است. در قسمتی از مسجد موزاییک‌هایی را مشاهده می‌کنید که مربوط به دوران قبل از امپراتوری عثمانی است و قدیمی‌ترین موزاییک نقاشی‌شده به قرن نهم میلادی برمی‌گردد.

    معمار سینان یکی از هنرمندان دوران عثمانی است که تلاش زیادی برای بازسازی این مسجد کرد. گنبدی که اکنون روی این مسجد مشاهده می‌کنید، حاصل هنرنمایی این معمار بوده است. این اثر تاریخی نمادهایی از هر دو دین اسلام و مسیحی را به خوبی نشان می‌دهد. محراب مرکزی آن به سمت مکه است و روی کاشی‌ها می‌توانید تصویری از مریم مقدس و حضرت عیسی را مشاهده کنید.

    یکی از عجایب مسجد ایاصوفیه ستون‌های آرزو در این مسجد است. طبق گفته مردم استانبول، در شمال غربی ساختمان ستون‌های آرزو با فلز برنز قرار دارد که قدرت شفابخشی دارند. به طوری که ژوستینیان سر خود را به آن تکیه داد و سردردس ناپدید شد (البته این فقط اعتقادات مردم این شهر است). حتی استانبولی‌ها معتقدند اگر انگشت شست خود را در سوراخ‌های ستون‌ قرار دهید، می‌توانید مچ دست خود را به سمت اطراف بچرخانید.

    معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

    معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

    چگونه به ایاصوفیه استانبول برویم؟

    فاصله مسجد ایاصوفیه تا میدان تکسیم تنها 6 کیلومتر است که می‌توانید با تاکسی یا دولموش به این مسجد بروید. اگر بخواهید با تاکسی به این اثر تاریخی بروید، 19 طول می‌کشد. البته شما می‌توانید از تراموا هم استفاده کنید و هزینه کمتری برای کرایه پرداخت کنید. برای این کار باید از میدان تکسیم وارد خط T1 تراموا شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. باقی مسیر را تا مسجد پیاده‌روی کنید که بیش از 5 دقیقه طول نمی‌کشد.

    این ساختمان تاریخی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی استانبول، کاخ توپکاپی و مسجد کبود قرار دارد. بنابراین با رفتن به این مسجد می‌توانید از سایر آثار تاریخی شهر استانبول نیز دیدن کنید.

    هزینه و ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه

    ورودی مسجد ایاصوفیه رایگان است و نیازی به تهیه بلیط ندارد. شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌ روز که بخواهید از این مسجد دیدن کنید. بهترین زمان بازدید از آن روزهای شنبه تا پنجشنبه است. در روز جمعه مراسمات مذهبی مسلمانان برگزار می‌شود که مسجد را شلوغ می‌کند و برای بازدید مناسب نیست. برای بازدید از این مکان باید پوشش اسلامی را رعایت کنید.

    فضای داخلی مسجد ایاصوفیه استانبول

    فضای داخلی مسجد ایاصوفیه استانبول

    کلام آخر

    مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از مکان‌های تاریخی، توریستی و گردشگری در شهر استانبول محسوب می‌شود که بخشی از آن موزه است و بخشی نیز به عنوان مرکز برگزاری آداب اسلامی استفاده می‌شود. در این ساختمان می‌توانید معماری دوره بیزانس و امپراتوری عثمانی را همزمان با همدیگر مشاهده کنید. این اثر تاریخی در گذشته یک کلیسا بوده است که با روی کار آمدن امپراتوری عثمانی به مسجد تبدیل شد. داشتن 40 پنجره، 8 ستون با سنگ‌های مرمری، گنبد 32 متری و مسجدی با طول 82 و عرض 73 متر از جمله مشخصات این مسجد است. برای رزرو تور ترکیه می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهرپرواز تماس بگیرید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW