021-88507190

حمل و نقل در آنتالیا

گردشگری مهرپرواز 11 دی ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
گردشگری در آنتالیا نیازمند دسترسی به خدمات حمل و نقل شهری قوی است. این مطلب به بررسی ناوگان حمل و نقل در آنتالیا و خدمات ارائه‌شده به گردشگران می‌پردازد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    سفر به آنتالیا و تجربه گردش و تفریح در این شهر می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی برای شما باشد. آنتالیا شهر نسبتا بزرگی است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که تماشای هر کدام از آن‌ها خالی از لطف نیست، اما احتمالا یکی از دغدغه‌های شما هزینه رفت و آمد داخل شهر و آشنایی با وسایل نقلیه موجود در آن باشد؛ خبر خوب این است که حمل و نقل در آنتالیا وضعیت خوبی دارد و با اینکه این شهر توریستی مترو ندارد، اما گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه قصد داریم درباره انواع حمل و نقل عمومی در آنتالیا، هزینه و کارت مخصوص آن بیشتر صحبت کنیم. 

    تاکسی در آنتالیا

    به طور کلی تاکسی یکی از گران‌ترین وسایل حمل و نقل در کشور ترکیه محسوب می‌شود و دلیل آن قیمت بالای بنزین در این کشور است. به همین دلیل، هزینه تاکسی در آنتالیا مانند بقیه شهرهای ترکیه پایین نیست و قیمت بالایی دارد. البته استفاده از تاکسی مزیت‌هایی نیز دارد؛ اگر عجله دارید و می‌خواهید زودتر به مقصد برسید، تعداد چمدان‌های شما زیاد است یا بودجه کافی به همراه دارید، تاکسی بهترین گزینه محسوب می‌شود. 

    از آنجایی که آنتالیا شهر پرترافیکی نیست و تعدادی از بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها یا اقامتگاه‌های خانوادگی آن هم خارج شهر قرار دارند، بعضی مسافران تاکسی را به بقیه وسایل حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند. نکته قابل توجه این است که حتی از نظر بومیان این شهر نیز هزینه تاکسی گران است. در مجموع اگر می‌خواهید سفری اقتصادی داشته باشید، استفاده از تاکسی را  به شما توصیه نمی‌کنیم.

    تاکسی در آنتالیا

    تصویری از تاکس‌ در آنتالیا

    اتوبوس عمومی در آنتالیا

    یکی از بهترین وسایل حمل و نقل در آنتالیا اتوبوس است که به کمک آن می‌توانید به نقاط مختلف شهر سفر کنید. اتوبوس عمومی در آنتالیا تقریبا به همه محله‌های داخل شهر و حتی مناطق اطراف شهر نیز می‌رود. از آنجایی که پایانه اصلی اتوبوسرانی این شهر در مرکز شهر قرار دارد، شما به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و از جاهای دیدنی آنتالیا دیدن کنید.  

    زمان استفاده از اتوبوس نگران نباشید، زیرا تمام اتوبوس‌ها شماره دارند و به کمک این شماره‌ها می‌توانید به ایستگاه‌های مورد نظر خود بروید. به عنوان مثال، اگر مقصد شما در ایستگاه‌های A2 باشد، باید سوار اتوبوسی بشوید که عبارت A2 روی آن نوشته شده است. این اتوبوس در تمام ایستگاه‌هایی که دارای علامت A2 هستند، توقف خواهد داشت.

    امسال هزینه داخل شهری اتوبوس در آنتالیا حدودا ۲ لیر است و قیمت اتوبوس بین شهری نیز به مسافت طی‌شده بستگی دارد.

    تصویری از یک اتوبوس در آنتالیا

    تصویری از اتوبوس در شهر آنتالیا

    تراموا در آنتالیا

    یکی از سیستم‌های جالب حمل و نقل در آنتالیا تراموا است، البته فقط چند مسیر را می‌توان با آن طی کرد، چون تراموا به تمام نقاط شهر نمی‌رود. ترامواها شبیه به مترو هستند، اما تفاوت بزرگ‌شان با مترو این است که روی زمین حرکت می‌کنند. تراموا به چند دلیل وسیله مناسبی برای گردشگران آنتالیا نیست. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم از این وسیله نقلیه استفاده نکنید. اولین مسئله این است که به کمک تراموا نمی‌توانید به مکان‌های گردشگری بروید، زیرا فقط ۱۰ ایستگاه مستقیم دارد و دومین موضوع هم این است که استفاده از این وسیله نقلیه هزینه بالایی دارد.

    سیستم تراموا در آنتالیا حدودا ۸ سال قدمت دارد و هر سال کمی کامل‌تر می‌شود، اما با این وجود همانطور که گفتیم برای گشت و گذار در داخل شهر مناسب نیست. این وسیله بیشتر برای بومی‌ها کاربرد دارد، البته برای رسیدن به فرودگاه گزینه خوبی است زیرا مستقیم به فرودگاه می‌رود. ساعت کاری تراموا در شهر زیبای آنتالیا از ساعت ۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰ است و در حال حاضر قیمت 8 لیری دارد.

    تصویری از یک تراموا

    تصویری از یک تراموا در شهر آنتالیا

    اوبر در آنتالیا

    یکی دیگر از انتخاب‌های خوب شما در آنتالیا تاکسی اینترنتی، به‌خصوص اوبر است. شما در این شهر می‌توانید از اپلیکیشن‌های تاکسی مانند اوبر استفاده کنید و بدون دغدغه در شهر جابجا شوید. اگر با مسیرها و مقاصد مورد نظر خود در آنتالیا آشنا نیستید اوبر بهترین گزینه است؛ مثلا اگر بخواهید فاصله فرودگاه دنیزلی از آنتالیا را طی کنید.

    این برنامه آنلاین روش استفاده ساده‌ای دارد و از راحت‌ترین وسایل نقلیه این شهر است. البته اگر شما دغدغه هزینه را دارید، استفاده از تاکسی اینترنتی در آنتالیا به شما توصیه نمی‌شود، زیرا هزینه بالایی دارد.

    دلموش در آنتالیا

    یکی از اتفاقات جالب در ترکیه شنیدن نام دلموش است که یک وسیله نقلیه محبوب در این کشور و به‌خصوص در آنتالیا محسوب می‌شود. البته با شنیدن این نام منتظر یک وسیله نقلیه عجیب و غریب نباشید، دلموش در حقیقت یک ون است که با آن می‌توانید در شهر تردد کنید. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی را برای تاکسی پرداخت کنید و حوصله شلوغی اتوبوس ندارید، دلموش انتخاب مناسبی برای شماست، زیرا ظرفیت آن ۸ نفر است و به اندازه تاکسی گران نیست.

    در حال حاضر، قیمت دلموش‌ در آنتالیا  بین ۸ تا ۱۰ لیر است. 

    تصویری از چند دلموش

    تصویری از چند دلموش در شهر آنتالیا

    متروی آنتالیا

    همانطور که در مقدمه عنوان کردیم، آنتالیا با اینکه یک شهر پیشرفته است، مترو ندارد. بنابراین در این شهر به دنبال استفاده از مترو نباشید؛ البته با توجه به اینکه انواع وسایل نقلیه در آنتالیا وجود دارد، نبود مترو موضوع خیلی نگران‌کننده‌ای نیست و شما می‌توانید به راحتی به کمک بقیه وسایل نقلیه عمومی به نقاط مختلف شهر بروید. 

    تصویری از خطوط مترو آنتالیا

    تصویری از خطوط مترو آنتالیا

    اتوبوس دریایی آنتالیا

    یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین وسایل نقلیه که می‌توانید در زمان سفر خود به آنتالیا تجربه کنید، اتوبوس دریایی است. این وسیله حمل و نقل عمومی آنتالیا هر روز از اسکله‌ کاله‌ ایچی به کمر و بالعکس در حرکت است. البته نکته قابل توجه این است که اتوبوس‌های دریایی هر روز تنها دوبار مسافران را جابجا می‌کنند و خیلی پرتردد نیستند. طبق آخرین اطلاعاتی که در دست است، ساعت حرکت اتوبوس‌های دریایی از آنتالیا به کمر ۹ صبح و ۱۶ بعدازظهر و از کمر به آنتالیا ۱۰:۳۰ صبح و ۱۷:۳۰ بعدازظهر است.

    این سفر نیز حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و در حال حاضر، قیمت بلیط آن ۱۰ لیر است.

    اجاره اتومبیل در آنتالیا

    اگر هیچ‌کدام از این وسایل نقیله را دوست نداشتید، می‌توانید سراغ آخرین و گرانترین مورد بروید و آن هم کرایه اتومبیل شخصی است. اجاره خودرو شخصی مزایا و معایب مشخصی دارد؛ از جمله مزایای آن این است که به راحتی می‌توانید هرجا که می‌خواهید بروید. مثلا اگر می‌خواهید سری به شهربازی اکتور لونا پارک آنتالیا بروید، خیلی آسان‌تر است که با ماشین اجاره‌ای خودتان به این پارک برسید.

    با این وجود، برای کرایه این خودروها باید هزینه و تعهدات سنگینی متحمل شوید و اگر اتفاقی برای خودرو رنتال شما بیفتد، مسئولیت آن کاملا به عهده خودتان است و باید خسارت آسیب به خودرو را بپردازید. در هر صورت، باید شرایط خود را بسنجید و اگر توانایی مالی کافی داشتید، سراغ این گزینه بروید.

    آنتالیا کارت چیست ؟

    نکته مهمی که برای استفاده از حمل و نقل عمومی آنتالیا باید بدانید، این است که برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه عمومی حتما باید یک کارت مخصوص تهیه کنید که به آن «آنتالیا کارت» می‌گویند. برای تهیه این کارت‌ چند راه وجود دارد، می‌توانید سراغ ترمینال‌ها و سوپرمارکت‌ها بروید، یا این کارت را به صورت آنلاین از وبسایت آنتالیا کارت بخرید. البته بیشتر ایرانیان به دلیل تحریم‌، امکان خرید آنتالیا کارت را ندارند.

    نکته قابل توجه این است که آنتالیا کارت یک مدل نیست و  در سه نوع عرضه می‌شود که قیمت، امکانات و میزان شارژ این موارد با یکدیگر فرق دارد. اولین مدل آنتالیا کارت فقط مخصوص دانش‌آموزان، معلمان، بازنشستگان و کارکنان کادر فرودگاه‌ها است و گردشگران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. نوع دوم آنتالیا کارت نیز برای بالای افراد ۶۵ سال، ناتوان یا کم‌توان طراحی شده است. شما به عنوان گردشگر می‌توانید سراغ مورد سوم بروید؛ آنتالیا کارت عمومی که برای استفاده عموم و گردشگران گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

     همچنین نگران نحوه استفاده از آنتالیا کارت نباشید، زیرا در وسایل نقلیه عمومی آنتالیا، کارتخوان‌های مخصوصی شبیه کارتخوان‌های موجود در مترو تهران وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی از آنتالیا کارت خود استفاده کنید و هزینه رفت و آمدهایتان را بپردازید. 

    تصویری از آنتالیا کارت

    تصویری از آنتالیا کارت

    ناوگان حمل و نقل در آنتالیا؛ بهترین گزینه برای گردشگران

    از آنجایی که آنتالیا یک شهر توریستی پر رفت و آمد است، سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی دارد. در سفر به آنتالیا می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید از تاکسی، اتوبوس، دلموش، تراموا، تاکسی اینترنتی و یا اجاره ماشین شخصی برای جابه‌جایی در داخل شهر استفاده کنید. همچنین اتوبوس دریایی هم برای رفت و آمد به کمر گزینه مناسبی است. اگر تصمیم دارید با تور آنتالیا به این شهر سفر کنید، خیال‌تان از بابت حمل‌ونقل شهری راحت خواهد بود؛ چراکه گشت شهری از خدماتی است که ارائه‌دهندگان تور از قبل به آن فکر کرده‌اند. اما اگر با تور به آنتالیا نرفتید، فراموش نکنید که برای استفاده از وسایل حمل و نقل در آنتالیا باید آنتالیا کارت تهیه کنید که در این مطلب درباره انواع مختلف آن صحبت کردیم.

    سوالات متداول

    ۱- ناوگان حمل و نقل عمومی در آنتالیا چگونه است؟

    سیستم حمل و نقل عمومی در آنتالیا، به عنوان یک کلان‌شهر، نقش پررنگی دارد. اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها و تراموا از جمله وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر هستند. اتوبوس‌ها به تمام نقاط شهر و حتی مناطق حومه نیز خدمات ارائه می‌دهند. تراموا نیز یک انتخاب مناسب برای حرکت در مسیرهای خاص است.

    ۲- چه وسایل حمل و نقل خصوصی برای گردش در آنتالیا توصیه می‌شود؟

    برای گردش در آنتالیا، استفاده از تاکسی، اجاره خودرو یا سرویس‌های آژانس‌های توریستی می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند. تاکسی‌ها در شهر به وفور در دسترس هستند و راه سریعی برای حرکت در شهرند. همچنین، اجاره خودرو برای آنان که ترجیح می‌دهند به صورت مستقل و با آزادی بیشتری گردش کنند، گزینه خوبی است. سرویس‌های توریستی اکثرا تورهای گردشگری‌شان را با وسایل نقلیه مناسب ارائه می‌دهند که به گردشگران این امکان را می‌دهد تا به راحتی از جاذبه‌های گردشگری شهر بازدید کنند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW