021-88507190

برج کج پیزا ایتالیا و علت کج بودن آن!

گردشگری آژانس مسافرتی مهرپرواز 15 مهر ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
یکی از مشهورترین و محبوب ترین نمادهای ایتالیا، برج پیزای آن است. کمتر توریستی در سفر خود به ایتالیا با این سازه کج شده و بسیار جالب عکس نینداخته است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    یکی از مشهورترین و محبوب ترین نمادهای ایتالیا، برج پیزای آن است. کمتر توریستی در سفر خود به ایتالیا با این سازه کج شده و بسیار جالب عکس نینداخته است. این برج که در شهر پیزا، یکی از مهمترین شهرهای ایتالیا بنا شده است، یکی از دلایل مشهور شدن شهر پیزا داشته است... پیزا که یک شهر توریستی در اروپا به شمار می رود، دارای بناهای بسیار قدیمی مانند کلیساها و کاخ های جالب و دیدنی است. این برج کج و جذاب بسیاری از گردشگران پیر و جوان را به تماشای خود می کشاند. مهرپرواز مطلبی برای شما فراهم آورده است تا با یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ایتالیا یعنی برج کج پیزا آشنا شوید و نیز علت کج شدن آن را متوجه شوید، با ما همراه باشید.

    برج کج پیزا ایتالیا و علت کج بودن آن!

    برج کج پیزا در ایتالیا

    با اینکه برج های کج دیگری در دنیا وجود دارند، اما برج کج پیزا یکی از جالب ترین آنهاست که هر سال کج تر از سال قبل می شود. ساخت این برج به قرن دوازدهم بازمی گردد، هنگامی که مردم پیزا تصمیم گرفتند با ساخت برجی برای کلیسا در منطقه، برج سنت مارک رو تحت تاثیر قرار دهند. کار ساخت برج با بنا نهادن اولین سنگ توسط معمار معروفی در آن زمان به نام "بونامو" شروع شد. زمانی که بنای برج به چیزی حدود 12 متر رسید، کج بودن آن نمایان شد. در طول سال ها برج پیزا تحت نظر معماران متفاوت در دوران های مختلف تحت بازسازی و ساخت مجدد قرار گرفت و به دلایل متفاوتی همانند جنگ، دچار وقفه شد تا اینکه در نهایت احداث برج با ساخت آخرین طبقه آن و قرار دادن ناقوس در آن توسط معماری به نام پیزانو در سال 1372 ختم شد. 
    در سال های بسیار دور، مردم بر این باور بودند که کج بودن برج پیزا جزئی از طرح اولیه و به عمد معمار بوده است ولیکن کارشناسان با بررسی ها نشان دادند طرح اولیه این برج به شکل عمودی بوده است و طی ساخت کج شده است. موضوعی که این برج را بسیار محبوب کرده است، زیبایی و پایداری آن با وجود کجی در سال ها بوده است. برج پیزا با خراب شدن ها و مشکلاتی که پیش آمده همانند زلزله های شدید، اشتباهات محاسبی در ساخت و جنگ و ... اما حالا متخصصان با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی ها پیشرفته سعی دارند تا بتوانند میزان کج شدن را کاهش دهند. 

    برج کج پیزا ایتالیا و علت کج بودن آن!

    بررسی معماری برج پیزا

    چنانچه بخواهیم برج کج پیزا را از لحاظ معماری بررسی کنیم با بگوییم که مصالح به کار رفته در برج سنگ های مرمر سفید رنگ هستند که زیبایی این برج را دو چندان کرده است، به خصوص در شب ها که با سیستم نورپردازی به کار رفته معماری خود را به زیبایی به نمایش می گذارد. برج زیبای کج پیزا با ارتفاع حدود 55 متری در هشت طبقه با قطر بیرونی حدود 16 متر و قطر داخلی حدود 7 متری بنا شده است. دیوارها دارای ضخامت حدودی 4 متر و وزن تقریباً 14500 تن می باشند که برج را احاطه کرده اند. همچنین ناقوسی به وزن 3.5 تن نیز از بالای برج آویزان شده است. نکته جالب این است که بدانید در طول سال ها برج کج پیزا برای چند بار در جهت های متفاوتی کج شده است، در بین سال های 1174 الی 1250 به سمت شمال، از سال 1272 الی 1997 به سمت جنوب و از 1997 تا به امروز حدوداً 5 متر نسبت به سطح افق حالت کج پیدا کرده است. علت این موضوع سستی و نشست زمین زیر پی این برج است.

    برج کج پیزا ایتالیا و علت کج بودن آن!

    دلیل کج بودن برج پیزا

    برج کج پیزا در طول تمام سال ها شاهد جنگ ها و حوادث بسیاری بوده است. در جنگ جهانی دوم به دست آمریکایی ها برج های کل ایتالیا خراب شد ولیکن برج کج پیزا دور از این اتفاق ماند. از طرفی به دستور موسولینی برای عمود کردن برج پیزا در پای برج بتون ریزی انجام شد که البته نتیجه معکوس داد و برج در سطح زمین بیشتر فرو رفت. سال ها بعد با افزایش خطر ریزش برج، بازدید از آن ممنوع شد و برای تقریباً  یک دهه تحت بازسازی قرار گرفت. با بیشتر کج شدن برج پیزا مهندسان و کارشناسان بسیاری دور هم جمع شدند تا به دنبال راه حل هایی برای رفع نابودی این برج شوند. تا به امروز روش های متعددی مورد آزمایش قرار گرفتند و به نظر می رسد تا چیزی حدود سه قرن دیگر ایتالیا میزبان برج کج پیزای خود باشد. 

    جهت رزرو بلیط هواپیما و یا رزرو هتل می توانید به وبسایت آژانس مهرپرواز مراجعه نمایید و یا از طریق تماس با ما، با همکاران ما در آژانس مهرپرواز در ارتباط باشید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW