021-88507190

روستای صخره‌ ای باستانی در کرمان

گردشگری پ.هنرکار 17 بهمن ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
میمند روستایی صخره‌ ای در شهربابک در استان کرمان واقع شده است که چندین هزار سال قدمت دارد. همراه با آژانس گردشگری مهرپراز با این روستا بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    میمند روستای صخره‌ ای است که در شهربابک در استان کرمان واقع شده است و چندین هزار سال قدمت دارد. همراه با آژانس گردشگری مهرپراز با این روستا بیشتر آشنا شوید.

    میمند روستای صخره‌ ای غار مانند

    در مورد تاریخچه روستا باید گفت که بر اساس سفالهای قدیمی که از قلعه میمند یافت شده قدمت این روستا به حدود 2 تا 3 هزار سال می رسد.این روستای باستانی، از نخستین سکونت‌ گاه‌ های بشری در ایران محسوب می شود که به شکل غار مانند می باشند. خانه‌های روستای میمند با از بین برداشتن خاک و کندن کوه شکل گرفته و در ساخت آنها، از آجر وسنگ استفاده نشده است.

    این خانه‌ها در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند.ساکنان این روستا آداب و رسوم خاص دارند و در صحبت کردن خود هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌ کنند. در سال ۱۳۸۴ میمند موفق به دریافت جایزه‌ جهانی «ملینا مرکوری»،( جایزه‌ ای که هر دو سال یکبار به تعامل هنر، فرهنگ، انسان و طبیعت تعلق می‌ گیرد) شد. ( برای رزرو آنلاین تور با آژانس توریستی مهرپرواز در ارتباط باشید.)

    روستای میمند،کرمان-مهرپرواز

    میمند به اصطلاح از دو واژه (می‌) و (مند) است که (می) به معنای شراب و (مند) به معنای مست و مستی است، تشکیل شده است. عده‌ایی معتقد هستند که واژه میمند به معنی میمنت و مبارکی  ‌است و همچنین ساکنین این روستا از میمند فارس مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل نام این روستا را میمند نام‌گذاری کردند.میمند به علت ساختار خانه هایش بسیار جالب و منحصر به فرد است و دارای استحکام زیادی می باشد.نکته جالب اینکه این روستا در میان تپه ها قرار دارد و تا نزدیکی آن هیچ نشانه ای قابل مشاهده نمی باشد.

    بر فراز تپه های مجاور روستا چند برج دیدبانی (قلعه)، با پلان دایره‌ای شکل  دیده می شود که می توان از آنها دژ میمند را مشاهده کرد. احتمالا اهالی روستا از راه این برج ها با دژ در ارتباط بودند و از این راه از هجوم دشمنان مطلع شدند.  نقاط خاصی در میمند وجود دارند که آنها را رخنه می نامند و از راه آنها دسترسی از بام میمند به روستا امکان پذیر است. در سی و نهمین اجلاس میراث فرهنگی یونسکو در سال ۱۳۹۴، در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران ثبت شد. ( مجله گردشگری مهرپرواز را دنبال کنید.)

    روستای میمند،کرمان-مهرپراز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW