021-88507190

شهر ممنوعه چین و اسرار آن

گردشگری مهرپرواز 31 تیر ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
ورود و بازدید از شهر ممنوعه چین امروزه برای تمام گردشگران آزاد است. اگر هنوز اطلاعات کافی درباره شهر ممنوعه در چین ندارید، این مقاله اطلاعات خوبی به شما می‌دهد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شهر ممنوعه چین، یکی از باشکوه‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های چین، واقع در قلب پکن است. ورود به این شهر و مجموعه کاخ‌های آن که دوران امپراتوری دو سلسله چینگ و مینگ را به خود دیده است، تا سال 1912، برای مردم عادی ممنوع بوده و به همین دلیل نام شهر ممنوعه را بر آن گذاشته‌اند. این شهر، به‌عنوان یکی از 5 کاخ ​​مهم در جهان، تالارها و دیوارهای بزرگ خود را با افتخار به نمایش می‌گذارد تا جوهره و اوج معماری سنتی چین را نشان دهد. در این مطلب قرار است سری به شهر ممنوعه چین بزنیم و شما را با این مکان پررمزوراز آشنا کنیم.

    شهر ممنوعه چین کجاست؟

    شهر ممنوعه که در قلب پکن، پایتخت چین واقع شده، برای حدود 492 سال، مرکز حکومت و کاخ امپراتوری چین بوده است. پس از تکمیل آن در سال 1420 و بعد از 14 سال، شهر ممنوعه چین باستان خانه 24 امپراتور (14 امپراتور از سلسله مینگ و 10 امپراتور از سلسله چینگ) بود. شخص امپراتور، خانواده‌ها و خدمتکاران آن‌ها در طول سلسله‌های مینگ (1368-1644) و چینگ (1644-1911) در این شهر زندگی می‌کردند.

    اگرچه این مکان دیگر یک منطقه امپراتوری نیست، اما یکی از مهم‌ترین مکان‌های میراث فرهنگی و پربازدیدترین موزه در جمهوری خلق چین به شمار می‌رود و به‌طور متوسط، روزانه 80 هزار بازدیدکننده دارد. ناگفته نماند که شهر ممنوعه در سال 1987، به‌دلیل ارزش و معماری باشکوهش، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

    موقعیت جغرافیایی شهر ممنوعه چین روی نقشه گوگل

    راز شهر ممنوعه چین

    داستان شهر ممنوعه چین از این قرار است که در زمان‌های قدیم گفته می‌شد، امپراتور پسر بهشت ​​است؛ از همین رو، قدرت برتر بهشت ​​به او اعطا می‌شد. قطعا اقامتگاه چنین مقامی، یک مکان الهی محسوب می‌شد؛ جایی که ورود به آن برای مردم عادی ممنوع بود. به همین دلیل شهر ممنوعه به این نام خوانده شده است.

    علاوه بر ماجرای شهر ممنوعه چین که بسیار جالب است و به آن اشاره کردیم، حقایق و رازهای شنیدنی هم درباره این شهر وجود دارند. برای مثال، جالب است بدانید که هیچ درختی در محیط بیرونی وجود ندارد؛ زیرا امپراتوران فکر می‌کردند که درختان شکوه محیط را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند یا جو سلطنتی را بر هم می‌زنند. همچنین پرندگان نمی‌توانستند روی بام‌های قصر فرود آیند تا طراحی خاص، تمیزی و شکوه شهر ممنوعه حفظ شود.

    یکی از جالب‌ترین رازهای شهر ممنوعه چین، مربوط به تعداد اتاق‌های آن است. افسانه‌ها حاکی از آن‌اند که شهر ممنوعه به‌گونه‌ای طراحی شده است تا 999.5 اتاق داشته باشد. اعتقاد بر این بوده است که خدای بهشت 10 هزار اتاق در کاخ بهشتی خود دارد و برای جلوگیری از ناراحتی او در شهر ممنوعه 999.5 اتاق ساخته‌اند.

    معماری داخل شهر ممنوعه چین

    تاکید معماری شهر ممنوعه پکن بر تقارن دوطرفه و تعادل بوده است؛ به‌گونه‌ای که اگر کاخی در سمت غرب وجود داشته باشد، ممکن است کاخ مشابه دیگری در سمت شرق پیدا کنید. شهر ممنوعه در یک مستطیل به مساحت حدود 72 هکتار قرار دارد که از شمال به جنوب 961 متر و از شرق به غرب 753 متر است. اطراف آن را دیواری به ارتفاع حدود 10 متر و خندقی به عمق 6 متر و عرض 52 متر احاطه کرده است. گوشه‌های دیوارها هم چهار برج، شامل سقف‌های پیچیده و متشکل از ۷۲ برجستگی وجود دارند.

    مسلما چنین معماری باعث شده تا قصری غیرقابل نفوذ و کاملا قوی ایجاد شود. بد نیست بدانید که یکی از معروف‌ترین ویژگی‌های شهر، ورودی جنوبی با ارتفاع 38 متر است که به یک حیاط بزرگ باز می‌شود. از داخل حیاط رودخانه طلایی می‌گذرد و پنج پل مرمری سفید از آن عبور می‌کنند. بزرگ‌ترین ساختمان مجموعه، تالاری است که تاج و تخت امپراتوری در آن قرار دارد و می‌توان آن را بزرگ‌ترین سازه چوبی باقی‌مانده در چین دانست.

    زرد و قرمز رنگ‌های اصلی معماری شهر ممنوعه هستند. زرد، به‌معنای احترام و قدرت در فرهنگ چینی به‌طور گسترده در پشت‌بام اکثر کاخ‌ها استفاده می‌شده است. جالب است بدانید که فقط خانواده‌های امپراتوری در چین باستان، اجازه استفاده از این رنگ را داشته‌اند. دیوارها و پنجره‌ها عمدتا با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده‌اند که نماد امید و خوشبختی شناخته می‌شود.

    شهر ممنوعه چین کجاست

    بخشی از شهر ممنوعه چین

    بخش های مختلف شهر ممنوعه

    اگر در راهنمای سفر به چین درباره شهر ممنوعه خوانده باشید این نکته را می‌دانید که به‌طور کلی شهر ممنوعه در کشور چین به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: بخش دفاع (دروازه‌ها و دیوارها)، دربار بیرونی و دربار داخلی. در ادامه شما را با هر کدام از این بخش‌ها آشنا می‌کنیم.

    1. دروازه ‌ها و دیوارهای شهر ممنوعه

    برای امنیت، شهر ممنوعه توسط یک دیوار دفاعی به ارتفاع 10 متر محصور شده که محیط آن 3 هزار و 430 متر است. در هر گوشه از شهر ممنوعه، یک برج مراقبت باشکوه وجود دارد که به‌شدت از شهر محافظت می‌کردند. دروازه اصلی شهر، دروازه مریدین نام دارد که از 3 ورودی تشکیل شده است. فقط امپراتور می‌توانست از ورودی وسطی عبور کند. این مکان جایی بود که امپراتور دستورات امپراتوری و جنگی را صادر می‌کرد. امروزه، دروازه مریدین ورودی مخصوص بازدیدکنندگان است.

    2. دربار بیرونی

    دربار بیرونی برای اهداف تشریفاتی استفاده می‌شد. دربار بیرونی سه ساختمان اصلی دارد که مراسم بزرگ و تشریفاتی در آن‌ها برگزار می‌شدند. اولین سالنی که انتظار شما را می‌کشد، تالار عالی هارمونی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازه چین شهر ممنوعه است. علاوه بر این‌که تخت اژدهای امپراتور در این سالن قرار دارد، در سلسله چینگ هم، برای مراسم تشریفاتی مانند تاج‌گذاری و عروسی‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

    سالن دوم، تالار هارمونی مرکزی، محل استراحت امپراتور قبل از ریاست بر رویدادهای بزرگی بود که در تالار عالی هارمونی برگزار می‌شدند. امپراتورها همچنین، قبل از عزیمت به معبد بهشت ​​برای انجام مراسم قربانی، سخنرانی‌های خود را در این تالار تمرین می‌کردند. آخرین تالار، تالار حفظ هارمونی است که برای ضیافت‌ها و بعدا برای امتحانات امپراتوری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    3. دربار داخلی

    امپراتورهای سلسله چینگ، بیشتر در دربار داخلی زندگی می‌کردند. بیرون از سالن حفظ هارمونی، یک بلوک بزرگ از سنگ مرمر حکاکی‌شده با طرح‌های ابر و اژدها را خواهید دید. به‌سمت آن که بروید، دروازه دیگری را می‌بینید که دروازه اصلی دربار داخلی است. این دربار سه بنای اصلی دارد. اولین بنا؛ یعنی کاخ خلوص آسمانی، پیش از امپراتور یونگ زنگ، اقامتگاه امپراتور بوده و بعدها به سالن تماشاگران امپراتور تبدیل شده است.

    بنای دوم کاخ اتحاد و صلح نام دارد که محل نگهداری مهرهای امپراتوری بوده است و سالن سوم، تالار آرامش زمینی است. در سلسله مینگ، این بنا، اقامتگاه ملکه بوده و در سلسله چینگ، به مکانی برای عبادت تبدیل شده است. بد نیست بدانید که 6 کاخ شرقی و 6 کاخ غربی در دو طرف سه بنای اصلی، محل اقامت کنیزهای امپراتوری بودند. همچنین بسیاری از امپراتوران چینگ، در این کاخ‌ها متولد و بزرگ شدند.

    شهر ممنوعه در کشور چین

    بخشی از دربار داخلی شهر ممنوعه

    جاهای دیدنی چین شهر ممنوعه

    علاوه بر تالار‌ها و سالن‌های دیدنی و شگفت‌انگیزی که در بالا معرفی کردیم، جاذبه‌های دیگری هم در شهر ممنوعه در انتظار شما هستند. موزه شهر ممنوعه چین بیش از یک میلیون اثر هنری کمیاب و ارزشمند را در خود جای داده که یک‌ششم از کل آثار فرهنگی در چین است. این مجموعه شامل آثار نفیسی مانند سرامیک، نقاشی، خوش‌نویسی، ظروف برنزی، ساعت‌، قطعات یشم، کتاب‌های باستانی و اسناد تاریخی است.

    در انتهای شمالی شهر ممنوعه، باغ امپراتوری قرار دارد؛ یک باغ کلاسیک چینی با 7 هزار مترمربع محوطه‌سازی زیبا، از جمله سنگلاخ‌ها، گذرگاه‌ها، آلاچیق‌ها و سروهای باستانی. در غرب دروازه خلوص بهشتی هم مجموعه‌ای از تالارها و باغ‌هایی وجود دارند که ملکه‌ها و کنیزهای امپراتوران متوفی در آن‌جا اقامت داشته‌اند.

    یکی از این کاخ‌ها که به‌عنوان کاخ شفقت و آرامش شناخته می‌شود، یک گالری جذاب از انواع مجسمه‌هاست که شامل مجسمه‌های بودایی، جنگجویان سفالی، نقش برجسته‌های سنگی نفیس و... می‌شود.

    بهترین زمان بازدید از شهر ممنوعه چین

    از آن‌جایی که بازدید از این شهر جذاب و خارق‌العاده ممکن است یک نصف روز طول بکشد، پس بهتر است فصلی با آب‌وهوای مناسب را برای بازدید انتخاب کنید. بهترین زمان برای بازدید از شهر ممنوعه همزمان با بهترین زمان سفر به چین یعنی از اواخر آوریل تا اوایل ژوئن (فصل بهار) و اواخر آگوست تا پایان نوامبر است. آب‌وهوای این ماه‌ها متعادل و مناسب است و باران زیاد نمی‌بارد. ناگفته نماند که با انتخاب فصل بهار برای بازدید، می‌توانید شاهد زیبایی شگفت‌انگیز شکوفه‌های بهاری در کاخ امپراتوری باشید.

    هزینه و ساعت بازدید از شهر ممنوعه

    شهر ممنوعه چین هر روز هفته به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 8:30 صبح تا 5 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است. در فصول شلوغ‌تر که تعداد بازدیدکنندگان زیاد است، هزینه بلیط ورودی 60 یوان (حدود 9 دلار) و در فصل‌های خلوت‌تر، بلیط ورودی 40 یوان (حدود 6 دلار) خواهد بود.

    چگونه به شهر ممنوعه چین برویم؟

    شهر ممنوعه در شمال میدان تیان‌آن‌من (Tiananmen) در مرکز شهر پکن قرار دارد. برای رسیدن به این میدان و شهر ممنوعه، شما می‌توانید مترو خط 1 را انتخاب کنید و در ایستگاه غربی یا شرقی تیان‌آن‌من پیاده شوید. هر دو ایستگاه بین شهر ممنوعه و میدان تیان‌آن‌من هستند؛ اما ایستگاه غربی به شهر ممنوعه نزدیک‌تر است. اگر در ایستگاه غربی تیان‌آن‌من پیاده شدید، باید از خروجی B خارج شوید و اگر در ایستگاه شرقی پیاده شدید، از خروجی A خارج شوید.

    روش دیگر سوارشدن به مترو خط 2 است که در این صورت، باید در ایستگاه چیانمن (Qianmen) پیاده و سپس از خروجی A خارج شوید. میدان تیان‌آن‌من درست روبروی شماست. برای رسیدن به شهر ممنوعه باید به‌سمت شمال بروید.

    برای رفتن به شهر ممنوعه با استفاده از اتوبوس، شما باید یکی از اتوبوس‌های خط 1، 2، 52، 82 یا 120 را انتخاب کنید. با این اتوبوس‌ها در ایستگاه شرقی تیان‌آن‌من پیاده خواهید شد و شهر ممنوعه در ضلع غربی آن قرار دارد. ناگفته نماند که آسان‌ترین راه هم، استفاده از تاکسی است که در این صورت، باید به راننده بگویید قصد رفتن به گوگونگ (نام شهر ممنوعه به زبان چینی) را دارید.

    بهترین هتل های اطراف شهر ممنوعه

    در صورتی که قصد اقامت در نزدیکی شهر ممنوعه و باشکوه چین را دارید، هتل‌های بسیار خوبی در اطراف آن وجود دارند. در ادامه ما تعدادی از بهترین هتل‌های اطراف شهر ممنوعه را به شما معرفی می‌کنیم تا طبق سلیقه و بودجه خود، هتل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

    • هتل 5 ستاره عمارت امپراتوری (The Imperial Mansion)
    • هتل 5 ستاره امپارک پرایم (Empark Prime Hotel Beijing)
    • هتل 5 ستاره پنینسولا (The Peninsula Beijing)
    • هتل 5 ستاره ریجنت (Regent Beijing)
    • هتل 5 ستاره نیو ورلد (New World Beijing Hotel)
    • هتل 4 ستاره پارک پلازا (Park Plaza Beijing Wangfujing)
    • هتل 3 ستاره کلیز کورت‌یارد (Kelly‘s Courtyard Hotel)

    بهترین هتل های اطراف شهر ممنوعه

    عکسی از هتل پارک پلازا

    چرا باید از شهر ممنوعه چین بازدید کنیم؟

    شهر ممنوعه که شاهکاری از معماری، فرهنگ و میراث چین است، خانه امپراتوران چینی، خانواده‌ها، کارکنان و مقامات دولتی بوده است. این شهر، از زمان سلسله مینگ تا پایان سلسله چینگ توسط امپراتوران اشغال شده بود و یکی از مهم‌ترین نمادهای دولت چین باستان است. جزییات معماری آن، بسیار شگفت‌انگیزند و به‌طور دقیق شامل معماری سنتی چینی می‌شوند.

    شهر ممنوعه نه‌تنها به‌عنوان مرکز قدرت سیاسی چین در طول پنج قرن اهمیت داشت، بلکه به‌عنوان نمادی از فرهنگ، هنر و معماری چین هم شناخته می‌شود و همیل دلیل، بازدید از این گنجینه، بسیار شگفت‌انگیز و جالب خواهد بود. امروزه، این مجموعه به‌عنوان موزه کاخ فعالیت و میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.

    شهر ممنوعه چین دیگر ممنوعه نیست

    شهر ممنوعه با تاریخچه‌ای غنی، معماری زیبا و اهمیت فرهنگی فراوان، یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخی جهان به شمار می‌رود. بازدید از این مجموعه بی‌نظیر، فرصتی برای درک بهتر فرهنگ و تاریخ چین و تجربه‌ای به‌یادماندنی برای هر گردشگری خواهد بود. ما این مطلب را به معرفی شهر ممنوعه چین اختصاص دادیم تا اگر در تور چین قصد بازدید از آن را دارید، با اطلاعاتی کامل قدم در این شاهکار معماری و تاریخی بگذارید. شما هم اگر جزئیات دیگری درباره این شهر می‌دانید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    1. شهر ممنوعه چین چیست و چرا به این نام معروف است؟

    شهر ممنوعه (Forbidden City) یک مجموعه عظیم تاریخی و فرهنگی در پکن چین است که از سال ۱۴۲۰ تا ۱۹۱۲ به عنوان محل اقامت امپراتوران و مرکز حکومت چین استفاده می‌شد. این نام به این دلیل انتخاب شده است که ورود به این مجموعه برای عموم مردم ممنوع بود و تنها امپراتور، خانواده و نزدیکان او اجازه ورود داشتند.

    2. چه جاذبه‌هایی در شهر ممنوعه وجود دارد؟

    شهر ممنوعه شامل مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی، معابد، باغ‌ها و تالارهای باشکوه است که با معماری چشم‌نواز و تزئینات هنری غنی شناخته می‌شوند. برخی از مهمترین جاذبه‌های آن عبارتند از: تالار سوپریم و تالار مرکزی. همچنین، موزه کاخ در داخل شهر ممنوعه، مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری و تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW