021-88507190

جزایر سیمیلان تایلند

گردشگری مهرپرواز 27 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جزایر سیمیلان تایلند یک مجموعه جزایر متشکل از 11 جزیره با صخره‌های مرجانی، آب‌های شفاف و سواحل سفید، آب‌های کم عمق و جنگل‌های انبوه استوایی زیبا است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جزایر سیمیلان تایلند در سال 1982 به عنوان یک پارک ملی تاسیس شد. مساحت این پارک 140 کیلومتر مربع بوده و 26 کیلومتر مربع از آن به جزیره‌ها اختصاص داده شده و بقیه هم از آب تشکیل شده است. جزایر سیمیلان در واقع یک مجموعه جزایر متشکل از 11 جزیره در دریای آندامان در 70 کیلومتری ساحل استان فانگ نگا است. این جزایر با زندگی دریایی غنی و صخره‌های مرجانی، آب‌های شفاف و سواحل سفید، یکی از بهترین مکان‌های غواصی در جهان است. آب‌های کم عمق و جنگل‌های انبوه استوایی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزایر به حساب می‌آیند.

    آب های شفاف جزیره سیمیلان تایلند در نزدیکی پوکت

    آب های شفاف جزیره سیمیلان تایلند در نزدیکی پوکت

    جزایر سیمیلان در یک نگاه

    جزایر سیمیلان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در آسیا به حساب می‌آیند. آب و هوای عالی، طبیعت جذاب، جانوران دریایی جالب و پوشش سبز و مخملی درختان در هر کدام از جزایر، شما را عاشق طبیعت خواهند کرد.

    این جزایر به شهرهای زیبای خائو لاک و پوکت نزدیک بوده و می‌توانید از آنجا سری به این جزایر بزنید. این جزایر کوچک اما پر از جذابیت هستند. از این رو مردم زیادی به آن روی می‌آورند. تا قبل از سال 2018 روزانه 7000 نفر از این مجموعه جزایر دیدن می‌کردند. اما اکنون این تعداد به دستور دولت تایلند نصف شده است.

    متاسفانه در سال 2016 آسیب به یکی از جزایر بقدری زیاد بود که دولت آن را بست و هنوز هم ورود به آن ممنوع است.

    فلسفه اسم گذاری این مجموعه جزایر هم ساده و جالب است. سیمیلان یک کلمه یاوی در گویش مالایی است و معنای عدد 9 را دارد. علت این نامگذاری نیز تعداد جزایر بود. این جزایر از 1 تا 9 بودند؛ بنابراین به جزایر سیمیلان یا جزایر نه‌گانه معروف شدند.

    اما در سال 1998، این جزایر گسترش یافت و 2 جزیره دورافتاده دیگر را نیز به آن اضافه کردند. این دو جزیره کو تاچای و کو بون نام گرفتند. این دو نیز به اعداد 10 و 11 در همان گویش مالایی اشاره می‌کنند.

    این مجموعه جزایر عبارت‌اند از:

    • کو هو یونگ به معنای عدد 1
    • کو پایانگ به معنای عدد 2
    • کو پایان به معنای عدد 3
    • کو میانگ به معنای عدد 4
    • کو ها به معنای عدد 5
    • کو پایو به معنای عدد 6
    • کو هین پوسار به معنای عدد 7
    • کو سو بانگو به معنای عدد 8
    • کو سیمیلان به معنای عدد 9
    • کوبون به معنای عدد 10
    • کو تاچای به معنای عدد 11

    از بین این مجموعه جزایر، جزایر کو میانگ و کو سیمیلان از جذابیت بسیار بالایی برای دید و بازدید برخوردار هستند. توصیه می‌کنیم اگر قصد بازدید از جزایر سیمیلان در تور تایلند را دارید، زودتر این کار را انجام دهید، ممکن است دولت تایلند آن‌ها را نیز به دلیل آسیب گردشگران برای همیشه ببندد.

    نمایی از جزایر سیمیلان تایلند

    نمایی از جزایر سیمیلان تایلند

    حیات وحش جزایر سیمیلان تایلند

    بیشتر جاذبه‌های این جزایر مربوط به وجود حیاط وحش جالب آن است. گونه‌های دریایی این منطقه خاص و کمیاب هستند. بیشتر گونه‌های دریایی و اقیانوسی چشمگیر جنوب شرقی آسیا را می‌توان در مجموعه جزایر سیمیلان پیدا کرد.

    سفره ماهی‌های کمیاب، کوسه_نهنگ‌ها، کوسه‌های صخره‌ای نوک سفید، کوسه‌های صخره‌ای نوک سیاه، کوسه‌های پلنگی، ماهی‌های دم روبانی خال‌دار، لاکپشت‌های پوزه عقابی، ماهی‌های کمانی، مورای غول‌پیکر، مورای فیمبری، مارماهی‌های خاکستری، بارکوداهای بزرگ، طوطی‌ماهی‌های گوژپشت سبز، مارماهی‌های بزرگ، مارماهی‌های گوژپشت .... از جمله جذاب‌ترین جانورانی هستند که در این آب‌ها زندگی می‌کنند.

    در بین این جانداران، کوسه_نهنگ‌ها و سفره ماهی‌ها از جمله نادرترین مواردی هستند که در این آب‌ها زندگی کرده و معمولا در حدود مارس تا آوریل می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

    تاکنون حدود 120 گونه پرنده نیز در این مجموعه جزایر پیدا شده است. درناهای گل سرخ و کبوترهای نیکوبار، پرستوهای انباری، کوکال‌های بزرگ، میناهای معمولی، میناهای صخره‌ای اقیانوس آرام، میناهای کوچک، کبوترهای امپراتور رنگارنگ و عقاب‌های دریایی شکم سفید و بسیاری دیگر از پرندگان جالب در این جزایر یافت می‌شوند.

    در سال‌های 1998 و 2010، 90 درصد حیات مرجانی در جزایر سورین و سیمیلان از بین رفت و به دنبال آن تغییرات دمایی زیادی در آب به وجود آمد.

    در سال 2010 بود که جریان دو قطبی معکوس اقیانوس هند، باعث سفید شدن مرجان‌های طبیعی شده و تقریبا بیشتر جانداران دریایی در جزایر اطراف را از بین برد. در آگوست 2019، مقامات کشور تایلند اعلام کردند که مرجان‌ها تقریبا به طور کامل بازیابی شده‌اند.

    قایق های تفریحی جزایر سیمیلان تایلند

    قایق های تفریحی جزایر سیمیلان تایلند

    فصل غواصی و بازدید از جزایر سیمیلان

    جزایر سیمیلان یکی از بزرگترین سایت‌های غواصی در منطقه را دارند. 25 سایت غواصی بزرگ با انواع ماهی‌ها، کوسه‌ها، لاکپشت‌ها و .... می‌توانند تجربه هیجان‌انگیزی از غواصی را برای شما به وجود بیاورند. اما قطعا همیشه نمی‌توانید برای غواصی به این جزیره سربزنید.

    اوایل نوامبر تا اوایل ماه می، دوره‌ای است که کشتی‌های تفریحی و قایق‌ها غواصان زیادی را با خود به این مجموعه جزایر می‌کشانند. معمولا در ماه اکتبر سفرهای یک روزه انجام می‌شود زیرا هوا بسیار گرم است.

    اما در نظر داشته باشید که ثابت‌ترین الگوهای آب و هوایی و درنتیجه پایدارترین شرایط، بین فوریه و آوریل است. غواصی در این زمان از سال عالی است. بهترین زمان بازدید از این مجموعه جزایر، در ماه‌های دسامبر، ژانویه، فوریه تا اوایل مارس است.

    زیرا میدان دید همیشه بین 25 تا 40 متر بوده و دریا آرام است. بادهای موسمی پذیرای بازدیدکنندگان جزیره بوده و ابرها به ندرت در آسمان دیده می‌شوند.

    جریان‌های هوایی در اواخر فوریه قوی‌تر شده و غواصی را تنها برای افراد حرفه‌ای‌تر امکان‌پذیر می‌کنند. اما در این مدت ماهی‌های بیشتری به این منطقه سفر می‌کنند. می‌توانید لاکپشت‌های پوزه عقابی بیشتر ببینید زیرا فصل تولید مثل آن‌ها از نوامبر تا فوریه است.

    به طور کلی مجموعه جزایر سیمیلان تایلند 8 درجه شمال استوا قرار گرفته‌اند؛ بنابراین آب و هوای گرمسیری دارند. دمای آب در فصول گرم سال، بین 26 تا 29 درجه متغییر است. دمای آب در عمیق‌ترین نقاط هم تنها یک درجه با سطح اختلاف دارد.

    تمامی سایت‌های غواصی موجود در این مجموعه جزایر، هر سال به مدت 6 ماه بسته می‌شوند. این دوره برای بهبود و ترمیم محیط ناشی از اثرات غواصی است. این مدت فصل بارانی منطقه هم شروع شده و برای غواصی هم مناسب نیست.

    خوشبختانه فصل بارانی، بسته شدن سایت‌ها و تخم‌ریزی ماهی‌های منطقه باهم همزمان بوده و محیط به طور کامل بهبود پیدا می‌کند. اما در نظر داشته باشید که زمان بسته شدن جزایر دقیق نیست. قبل از رفتن به آنجا از باز بودنشان مطمئن شوید.

    اگر قصد سفر به تایلند را دارید پیشنهاد می کنیم تورهای تایلند و یا تور تایلند نوروز را رزرو کنید. با رزرو پکیج های گردشگری، هزینه های سفر شما کم تر خواهد شد.

    تفریحات مجموعه جزایر سیمیلان تایلند

    مجموعه جزایر تایلندی سیمیلان به دلیل طبیعت هیجان‌انگیز و جذابیت خاصی که دارد، تفریحات جالبی را هم برای شما فراهم می‌کند. اگر گذرتان به این مجموعه جزایر افتاد، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

    1. از سایت غواصی دیدن کنید و صخره‌های مرجانی جذاب را ببینید.
    2. شنا کردن در دریای فیروزه‌ای را امتحان کنید.
    3. در سواحل شنی نرم قدم بزنید.
    4. از طبیعت بکر و زیبای منطقه دیدن کنید.
    5. میوه‌های محلی این منطقه را امتحان کنید.
    6. سری به رستوران‌های محلی زده و غذاهای دریایی و خاص منطقه را امتحان کنید.

    جزایر سیمیلان کجاست و چطور به آنجا برویم؟

    بد نیست بدانید که روزانه حداکثر 3325 نفر مجاز به ورود پارک ملی سیمیلان هستند. زمان ایده‌آل برای بازدید از این جزایر فصل زمستان است. در این زمان آب‌ها شفاف بوده و غواصی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

    این مجموعه جزایر که در کشور تایلند، استان فانگ نگا در دریای آندمان قرار گرفته‌اند، یک منطقه محافظت شده به حساب آمده و طبیعت آن تحت نظارت است.

    برای رفتن به آن‌جا می‌توانید از قایق استفاده کنید. قایق‌های غواصی یک روزه و تندرو در کنار لایوبردها برای سفر به این جزایر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

    قایق‌ها به صورت روزانه از اکتبر تا می فعالیت دارند. انواع قایق‌های مختلف متناسب با بودجه شما در آنجا قرار گرفته است. حتی می‌توانید از لایوبردها نیز استفاده کنید. این لایوبردها معمولا به صورت خانوادگی رزرو شده و لذت و هیجان سفر را دوچندان می‌کند.

    اسکله تاپ لامو و اسکله خائو لک، اسکله‌های اصلی قایق‌هایی هستند که به این جزایر می‌روند. این اسکله‌ها 65 کیلومتر تا جزایر اصلی، 55 کیلومتر تا کو بون و 72 کیلومتر تا کو تاچای فاصله دارند.

    اسکله‌های خصوصی با اپراتورهای مختلف هم در کنار این اسکله قرار دارند. اما این اسکله‌ها تنها مخصوص گردشگرانی است که با تورهای رزرو شده یا تور مخصوص هتل محل اقامتشان به این جزایر می‌روند.

    تصویر جزایر سیملان تایلند از بالا

    تصویر جزایر سیملان تایلند از بالا

    رسیدن به اسکله‌های تاپ لامو و اسکله خائو لک

    اسکله تاپ لامو 20 کیلومتری اسکله خائو لک قرار گرفته و تنها 5.5 کیلومتر از بزرگراه 4 فاصله دارد. این اسلکه و اسکله خائو لک به سادگی به وسیله حمل و نقل عمومی در دسترس بوده و می‌توانید در هر جای شهر و شهرهای اطراف که باشید، از آن‌ها برای رسیدن به اسکله استفاده کنید.

    مینی‌ون‌ها کاربردی‌ترین و رایج‌ترین وسایل حمل و نقل بین شهرهای اطراف هستند. اتوبوس‌های مسافربری بیشتر برای سفرهای طولانی مدت استفاده می‌شوند و شما را در کنار جاده بدون رسیدن به مقصد پیاده می‌کنند.

    در حالی که اگر از مینی‌ون‌ها استفاده کنید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا اسکله شما را برسانند. همچنین اگر در هتل‌های مختلف خائو لاک، کرابی، پوکت و سایر شهرهای اطراف اقامت دارید، کارکنان هتل‌ها می‌توانند برایتان مینی‌ون اجاره کنند.

    دسترسی به خائو لک با وسایل حمل و نقل عمومی از شهرهای توریستی و اصلی منطقه راحت است. همه اتوبوس‌ها و مینی‌ون‌هایی که از بانکوک، هوآهین یا چامفون می‌آیند از پوکت عبور می‌کنند.

    اگر از ماشین اجاره‌ای استفاده می‌کنید، هنگام رانندگی از پوکت، در امتداد بزرگراه 402 به سمت شمال حرکت کنید و از آنجا نیز به بزرگراه شماره 4 بروید. حدود 25 دقیق در امتداد بزرگاه 4 به سمت جنوب رانندگی کنید تا به یک تابلوی آبی بزرگ برسید. این تابلو مسیر‌های رسیدن به سمت جزایر سیمیلان را نشان می‌دهد.

    هنگام رانندگی از کرابی، بزرگاه 4 را دنبال کنید و به مسیر 4090 بپیچید و 14 کیلومتر رانندگی کنید. بعد از آن دوباره به سمت چپ پیچیده و وارد مسیر 4240 شده و 17 کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا در امتداد ساحل غربی به بزرگراه 4 برسید.

    به سمت راست بزرگراه 4 پیچیده و 2 کیلومتر دیگر به سمت شمال رانندگی کنید تا در اینجا نیز به تابلوی آبی بزرگ راهنمای جهت جزایر سیمیلان برسید.

    هزینه ورودی و ساعات بازگشایی

    از ژوئن 2022، هزینه ورودی به جزایر سیمیلان برای بزرگسالان خارجی 500 بات و برای کودکان خارجی 13 تا 14 سال 250 بات است. شهروندان تایلندی 100 بات برای بزرگسالان و 50 بات برای کودکان پرداخت می‌کنند.

    این پارک از 15 اکتبر تا 15 می برای بازدیدکنندگان باز بوده و بقیه سال در فصول بارانی بسته است. اگر هوا بد باشد، ممکن است پارک زودتر از 15 می بسته شود. ساعات کاری روزانه از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر است. برای اطلاع از باز بودن جزیره با تلفن زیر تماس بگیرید.

    +66 (0) 76453272 برای تماس بهتر است که از یک فرد تایلندی کمک بخواهید. اگرچه کارکنان می‌توانند انگلیسی صحبت کنند، اما سطح انگلیسی آن‌ها پایه‌ای بوده و ممکن است به خوبی متوجه حرف‌های شما نشوند.

    سخن آخر

    جزایر سیمیلان تایلند بهشت گردشگران و غواصانی است که به دنبال تجربه یک دنیای جدید هستند. تنوع ماهی‌ها، طبیعت جذاب و محیطی مفرح و آرامش‌بخش، تعطیلات شما را به یادماندنی خواهد کرد. اگر به این جزیره سفر کردید، کمی در سکوت به آبی بی‌کران و سبزی درختان بنگرید. بوی آب و ساحل و صدای امواج تجربه‌ای تکرار نشدنی است. تجربه‌ای که تا سال‌ها برای دیگران تعریف خواهید کرد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW