021-88507190

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

بیمه مسافرتی در برابر حوادث و اتفاقات احتمالی در حین سفر از بیمه گزار حفاضت می کند. در برخی از سفارتخانه ها برای اعطای ویزا به مسافران، از آنها بیمه نامه طلب می کند و چنانچه حتی تمامی مدارک آنها تکمیل باشد و بیمه نداشته باشند به آنها ویزا تعلق نمی گیرد. باقی سفارتخانه ها نیز گرفتن بیمه را توصیه می کنند. با وجود اختلاف نرخ ارز بین کشور ما و دیگر کشورها، هزینه های درمانی بسیار بالا هستند. چنانچه بیمه گزار در صورت بروز حادثه ای هرچند کوچک و جزئی بخواهد هزینه را آزاد پرداخت نماید، ممکن است بابت همان مسئله کوچک همانند سرماخوردگی ساده مجبور شود هزینه بسیار سنگینی را متقبل شود. از مشکلات بزرگتر می توان به این موضوع اشاره کرد که ممکن است مسافری هزینه درمان خود را همراه نداشته باشد! حال از بحث بیماری و هزینه های گزاف درمان که دور می شویم و  تصور می کنیم چمدانمان با وسایل بسیار با ارزش درون آن مفقود شده و حتی ممکن است ادامه سفر بدون آن چمدان و لوازم درون آن بسیار سخت باشد، چه باید بکنیم؟ اگر که بیمه مسافرتی داشته باشیم، می توانیم خسارت مفقود شدن بار و چمدان خود را از بیمه بگیریم. بنابراین می توانیم خیلی راحت و آسان به این نتیجه برسیم که بیمه مسافرتی مزایای بسیار زیادی برای فرد بیمه گزار همراه دارد و تهیه کردن آن به ویژه برای سفرهای خارجی، امری حیاتی است.

منظور از شرکت های کمک رسان چیست؟

شرکت های بیمه ایران، خارج از کشور شعبه ندارند و نمی توانند خدمات خاصی را ادامه دهند. به همین منظور با شرکت هایی به نام "کمک رسان" قرارداد دارند. در اصل این شرکت های کمک رسان هستند که به بیمه گزاران بیمه مسافرتی خدمات ارائه می دهند. هر کدام از شرکت های بیمه با تعدادی از شرکت های کمک رسان قرارداد دارند و با آنها کار می کنند. برخی از معروف ترین شرکت های کمک رسان که ممکن است زیاد نام آنها را شنیده باشید عبارتند از :

  • Mideast
  • Alianz
  • Evasan

چگونه در محل حادثه خسارت را پیگیری کنیم؟

معمولاً نحوه پیگیری خسارت به این گونه است که در صورت بروز هرگونه اتفاق و یا مشکل، بیمه گزار می بایست با شماره تلفنی که روی بیمه نامه مسافرتی خود نوشته شده است، تماس می گیرد، نام و شماره بیمه نامه و مدت اعتبار آن را بیان می کند و سپس اتفاق و حادثه ای که رخ داده است را بازگو می کند. مطابق با اتفاق و مشکلی که پیش آمده، شرکت کمک رسان اقدامات لازم را انجام می دهد. برخی از شرکت های کمک رسان این خدمات را ندارند و بیمه گذار موظف است که شخصاً خسارت خود را پیپیری و حتی پرداخت هزینه نماید، بعد از آن با ارائه فاکتور و صورتحساب های پرداخت شده در سفر، میزان هزینه خسارت وارد شده تحت پوشش بیمه مسافرتی را از کشور میزبان و محل اقامت خود دریافت کند.

پرداخت خسارت به چه شکل صورت می گیرد؟

نحوه پرداخت هزینه توسط شرکت های کمک رسان دو نوع می باشد، نوع اول بدین شکل است که شرکت ها با ارگانی که بیمه گزار برای رفع خسارت با آنها مستقیم سروکار دارد همانند بیمارستان، مستقیماً خسارت و هزینه را پرداخت می کنند. برای مثال چنانچه بیمه گزار در سفر دچار حادثه ای شود و از نظر جسمی آسیب ببیند و به بیمارستان مراجعه نماید، شرکت کمک رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می کند.
در نوع دوم شرکت های کمک رسان در صورت امکان هزینه خسارت های وارد شده به بیمه گزار را به حساب وی واریز می کنند. برای مثال چنانچه هواپیمای بیمه گزار 12 ساعت تاخیر داشته باشد، با توجه به اینکه تحت پوشش کدام بیمه ست، بین 90 الی 100 یورو خسارت می بایست خسارت دریافت کند. در این وضعین شرکت کمک رسان این مبلغ را در صورت امکان به حساب بیمه گزار واریز می کند.
در شرایطی که بیمه گزار به هر دلیلی نتواند و یا نخواهد هزینه های خسارت های وارده را از شرکت ها دریافت نماید، می تواند مبلغ مورد نظر را خودش پرداخت کرده و بعد از بازگشت با ارائه مدارک مورد نظر و لازم، هزینه را در کشور محل اقامت خود دریافت نماید. (این مدارک شامل بیمه نامه و صورت حساب های پرداخت شده با تاییدیه ارگان های مربوطه می باشد.
یکی از عوامل بسیار مهم و قابل توجه درمورد شرکت های کمک رسان اپراتوری است که قادر باشد فارسی صحبت کند. برای درک کردن بهتر و بیشتر این امر، تصور کنید در سفر دچار مشکلی شده اید و قصد دارید از خدمات بیمه مسافرتی خود استفاده نمایید. می بایست با شماره درج شده روی بیمه نامه خود تماس حاصل فرمایید و اتفاق پیش آمده را توضیح دهید. حالا اگر که توانایی نداشته باشید به خوبی انگلیسی صحبت کنید و نتوانید اتفاق رخ داده را شرح دهید، و شرکت کمک رسان هم اپراتور فارسی زبان نداشته باشد، حتماً دچار مشکل خواهید شد و نمی توانید از شرکت خدماتی دریافت کنید. 
* شرکت Mideast دارای اپراتور فارسی زبان است و شرکت Alianz اپراتور فارسی زبان ندارد.

پوشش بیمه های مسافرتی چیست و شامل چه مواردی می باشد؟

خسارات و حوادثی که در صورت رخ دادن، بیمه مسافرتی از بیمه گزار حمایت کرده و خسارت وی را جبران می کند را پوشش بیمه می نامند. این پوشش ها مشخص می کند که به هنگام بروز حوادث، شرکت های بیمه چه خدماتی به بیمه گزار ارائه می دهند. پوشش ها متناسب با اینکه بیمه خود را از کدام شرکت بیمه تهیه نمایید و همچنین طرح انتخابی شما از آن شرکت و بیمه، متغیر خواهد بود. 
موارد ذیل تمام پوشش هایی است که یک شرکت بیمه می تواند به مشتریان خود ارائه دهد :

  • هزینه های درمانی و پزشکی : 
    افرادی که بیمه مسافرتی دارند، می توانند از بابت هزینه های ناشی از حادثه های احتمالی که سلامتشان را به خطر می اندازد، آسوده خاطر باشند. شرکت کمک رسان تا سقف تعهدات که داخل بیمه نامه یادداشت شده است در رابطه با معاینه، درمان، بستری شدن و جراحی را پرداخت می کند. این پوشش عمدتاً دارای فرانشیز می باشد. 
  • انتقال بیمه گزار به کشور محل اقامتش در صورت لزوم :
    در صورتی که حادثه و اتفاقی برای بیمه گزار روی دهد، شرکت کمک رسان موظف است اقدامات لازم و کافی را برای انتقال بیمار به یک بیمارستان و یا بازگرداندن وی به کشورش انجام دهد. درباره نوع انتقال فرد بیمه گذار آسیب دیده، شرکت با توجه به وضعیت او تصمیم گیری می کند. 
  • هزینه های ضروری دندانپزشکی :
    بیمه های مسافرتی هزینه های درمان مشکلات احتمالی دندان را تا سقف مشخصی که در بیمه نامه درج شده است را پرداخت می کند. این هزینه ها معمولاً برای معالجه درد دندان ها، درمان عفونت و کشیدن می باشد. 
  • بازگشت بیمه گزار با یک نفر از اعضای خانواده البته درجه 1 :
    چنانچه فرد بیمه گزار فوت کند و یا دچار سانحه و یا بیماری شود که نیاز باشد بیشتر از 10 روز بستری شود، شرکت کمک رسان هزینه بازگشت یکی از همراهان درجه یک بیمه گزار را پرداخت می کند البته این امر در صورتی است که شخص همراه قادر به بازگشت با خودروی خود و یا وسیله نقلیه از قبل تعیین شده نباشد.
  • قبول پرداخت هزینه بازگشت بیمه گزار به کشورش به دلیل فوت اقوام :
    اگر که یکی از اقوام بیمه گزار تا درجه دو، در سفر بیمه گزار فوت کند و فرد با وسیله نقلیه شخصی و یا وسیله نقلیه رزرو شده از قبل قادر نباشد به کشورش بازگردد، بیمه هزینه بازگشت وی را پرداخت خواهد کرد. برای این شرایط و پرداخت هزینه فوق، مدرکی برای اثبات فوت خویشاوند بیمه گزار لازم و ضروری می باشد.
  • سرقت و یا مفقود شدن مدارک شناسایی :
    در صورتی که مدارک شناسایی بیمه گزار سرقت شود و یا مفقود شود، شرکت کمک رسان هزینه های مربوط به صدور مدارک المثنی را را پرداخت می کند. 
6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW