021-88507190

تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری

راهنمای سفر ش.مافی 25 تیر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
پرواز سیستمی و چارتری چیست؟ تفاوت بلیط هواپیمای سبستمی و چارتری چیست؟ هر آن چیزی که برای خرید و رزرو بلیط هواپیما باید بدانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    پرواز های سیستمی و چارتری 

    شرکت ها و سازمان های هواپیمایی براساس قوانین جهانی و کشوری خدمات خود را متصل به یک سیستم یک پارچه در مسیرهای داخلی و خارجی، در اختیار شرکت ها و آژانس های مسافرتی قرار می دهند که به صورت های مختلفی توسط این شرکت و آژانس ها به مسافران ارائه می شود. هنگامی که قصد رزرو بلیط هواپیما را دارید 2 حالت برایتان وجود دارد. اول اینکه بلیط هواپیما سیستمی خریداری کنید یا اینکه اقدام به رزرو بلیط هواپیما چارتری کنید. حال ممکن است نسبت به این قضیه اطلاعات کافی نداشته باشید که کدام یک بهتر و همچنین مقرون به صرفه است؟ اصلا پرواز سیستمی و چارتری چیست؟ فرق بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری چیست؟ هر آن چیزی که برای خرید و رزرو بلیط هوا باید بدانید را در این بخش بخوانید.

    بلیط هواپیما

    بلیط هواپیما سیستمی چیست

    ما برای یک سفر برنامه ریزی می کنیم حالا این سفر تفریحی باشد یا کاری یا بر هر دلیل دیگری و معمولا این برنامه ریزی نیاز به زمان دارد. برای برنامه ریزی یک سفر هوایی ما برنامه خود و رزرو بلیط هواپیما خود را از طریق شرکت ها و آژانس های هواپیمایی پیگیری می کنیم که بیشترمان به این روند آشنا هستیم. این روند که به تهیه بلیط سیستمی معروف است. این روش انعطاف بیشتری دارد چه از شرکت هایی هوایی به طور مستقیم تهیه شوند چه از طریق شرکت ها و سازمان های واسط مثل آژانس های گردشگری قیمت و خدماتشان فرقی ندارد و مصوب خود شرکت و سازمان هوایی است.

    هرآنچه که از بلیط هواپیما و پروازها باید بدانید!

    اطلاعات پرواز مستقیم به استانبول

    حقایق جذاب درباره هواپیما و پرواز که مسلما از آن ها بی خبرید!

    حالت پرواز تلفن همراه

    ویژگی بلیط هواپیما سیستمی

    خیلی ها این سوال را در ذهن دارند که فرق پرواز سیستمی و چارتری چیست و از طرفی بلیط سیستمی چه مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن پرداخته شده است.


    نحوره رزرو بلیط هواپیما سیستمی

    نحوه رزرو پرواز سیستمی این است که آن را از مدت ها قبل می توان انجام داد و میتوان از ماه ها یا هفته ها قبل این کار را انجام داد. مثلا شما می توانید برای سفر با تور ترکیه، رزرو خود را برای سفر از چند ماه یا هفته ها قبل انجام دهید.

    هزینه بلیط هواپیما سیستمی

    می توان به تفاوت قیمت بلیط برای افراد بزرگ و کوچک اشاره کرد. قوانین هزینه پرواز برای افراد کودک، خورد سال و بزرگ سال در پرواز های سیستمی متفاوت است و برای این افراد هزینه ها یکسان نیست و هر کدام هزنیه مربوط به سن خود را بستگی به قوانین پرداخت می کنند.

    امکان تغییر یا کنسلی در برنامه پرواز های سیستمی

    اگر به هر دلیلی برای مسافر مشکلی پیش آید و سفر مسافر کنسل شود، در این روش باتوجه به شرایط خاص و طبق قوانین سازمان ها، امکان پس دادن و استرداد وجود دارد و مسافر فقط جریمه بلیط را می پردازد و بقیه هزینه ها به مسافر برگردانده می شود.

    بلیط هواپیما روی لب تاپ

    جا ماندن در پروازهای سیستمی

    اگر مسافر به هر دلیلی پرواز را از دست بدهد، بر اساس قوانین کلاس پروازی و نرخ بلیط حدود 40 تا 50 درصد هزینه بلیط به مسافر برگشت داده می شود و اگر بلیط به دلایلی از طرف خود سازمان یا آژانس کنسل شود امکان استرداد کل وجه برای مسافر مقدور می باشد.

    مزایای خرید بلیط هواپیما سیتمی 

    • هزینه این بلیط در همه جا یکسان می باشد.
    • امکان استرداد بلیط امکان پذیر می باشد.
    • امکان رزرو بلیط در بازه زمانی طولانی وجود دارد.
    • تنوع زیاد در تهیه بلیط با کلاس های متفاوت
    • زمان این پرواز ها دقیق و منظم می باشد

     معایب بلیط هواپیما سیستمی

    مهم ترین معایب پرواز های سیستمی هزینه بالای آن می باشد که طبق قوانین سازمان کشوری این قیمت مشخص می شود.

    بلیط هواپیما روی کیبورد کامپیوتر

    بلیط هواپیما چارتر چیست

    پرواز چارتری این روزها بخش مهمی از حمل و نقل هوایی کشورها را شامل می شود. کلمه چارتر به معنی کرایه دادن است که در صنعت گردشگری این واژه در فروش بلیط و هتل ها بسیار استفاده می شود و هر چیزی مثلا صندلی هواپیما که که به تعداد زیادی موجود است یا تخت یا اتاق هتل ها، امکان چارتر کردن را دارد. اما کاربرد آن در ایران بیشتر برای تهیه بلیط هواپیما استفاده می شود.
    گاهی شرکت های ارائه دهنده در سازمان های هوایی، یک سری از مسیر پروازهای خود را چارتر می کنند که دلیل این کار به حداکثر نرسیدن مسافران برای آن پرواز می باشد.
    بعضی از شرکت ها و آژانس ها نیز تمام یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را برای مدت زمان مشخصی خریداری می کنند و قیمت را هم خودشان مشخص می کنند و این تعیین قیمت به زمان و تقاضا هم بستگی دارد که گاهی به شدت بالا و گاهی نیز پایین می باشد.

    انواع چارتر هواپیما 

    فول چارتر: حالتی است که همه صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند.
    سیت چارتر: به زمانی گفته مشود که تعدادی از صندلی‌های یک پرواز چارتر شوند.

    نمونه بلیط هواپیما

    انوع بلیط هواپیما چارتری بر اساس زمان 

     در کل سه نوع چارتر وجود  دارد که عبارتند از:

    پرواز چارتر شناور 

    در این روش سازمان ها و آژانس کل صندلی های یک پرواز را چارتر می کنند و هم در رفت و هم برگشت آن را به فروش می رسانند. این روش دارای محدودیت زمانی نمی باشد. در تورهای لحظه آخری این محدودیت زمانی به خوبی قابل مشاهده می باشد.

    پرواز چارتری بک تو بک

    در روش سازمان ها و آژانس ها در یک بازه زمانی معین برای رفت و برگشت، بلیط پرواز خود را به فروش می رسانند.

    پرواز چارتر بلاک 

    این روش زمانی از طرف سازمان ها اعمال می شود که می خواهند بلیط های رفت را در یک تاریخ مشخص و بلیط برگشت را در یک تاریخ مشخص به فروش برسانند.

    قطب نما و ماکت هواپیما روی نقشه سفر

    تفاوت پروازهای سیستمی و چارتری

    تفاوت بلیط سیستمی با چارتی را اساسا میتوان در 4 بخش دانست که عبارتنداز:

    فروشنده بلیط هواپیما
    مهم ترین تفاوت این دو روش نحوه فروش این دو روش می باشد که بلیط های سیستمی توسط سازمان هوایی کشور قیمتشان تعیین می شود ولی در بلیط چارتری سازمان یا آژانس چارتر کننده قیمت را تعیین می کند.

    زمان فروش بلیط
    یکی دیگر از تفاوت ها نحوه رزرو و تهیه بلیط در زمان می باشد که پروازهای سیستمی تاریخ و بازه و تاریخ بیشتری و دقیق تر و کاملا ثابتی دارند ولی چارتر زمان مشخصی برای ارائه آن ندارد.

    کنسل کردن بلیط 
    در چارتر گزینه به عنوان کنسلی وجود ندارد و در صورت از دست دادن پرواز یا کنسلی به هر دلیلی هزینه مسافر سوخت می شود و قابل برگشت نمی باشد ولی در پرواز های سیستمی به این صورت نیست و امکان کنسل و استرداد وجه وجود دارد.

    هزینه بلیط هواپیما سیستمی و چارتری

    در پرواز های سیستمی قیمت در همه سازمان ها و شرکت های هوایی یکسان می باشد چون تعیین کنند سازمان اصلی هواپیمایی کشور می باشد و هزینه برای افراد کودک و خرسال و بزرگسال نیز متفاوت است ولی قیمت و هزینه بلیط چارتری،هزینه ثابتی نیست و در زمان و تاریخ ها متفاوت است و تفاوت قیمتی برای فرد بزرگ سال و کودک وجود ندارد.

    پاکت بلیط هواپیما

    نتیجه گیری 

    پرواز سیستمی و چاتری را معرفی کردیم و مزایا و معایب آن ها را با هم مرور کردیم و فرق کلی آن ها در زمان،شرایط سنی و هزینه بود که در مورد آن به طور دقیق توضیح داده شد.
    برنامه ریزی و زمان مسافرت از مهم ترین نکات برای هزینه یک سفر است. اگر برنامه و زمان سفر برای شما مهم است مثل سفر های خارجی در تورهای خارجی، پرواز سیستمی یک انتخاب مناسب برای شما می باشد و اگر سفرهای فوری و بدون برنامه ریزی را دوست دارید یا برایتان پیش می آید و زمان تعیین کننده سفر شما نیست، پرواز چارتری انتخاب مناسب برای شما می باشد.

    تماشا پرواز  از پنجره هواپیما

    سوالات متداول

    پرواز من در کدام ترمینال انجام خواهد گرفت؟

    ترمینال پرواز شما به این بستگی دارد که بلیط هواپیمای کدام ایرلاین را خریداری کرده باشید. به عنوان مثال پروازهای ماهان ایر در ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد انجام می شود.

    آیا میتوان بدون کارت شناسایی و تنها با داشتن بلیط هواپیما سفر کرد؟

    خیر برای پرواز علاوه بر بلیط هواپیما میبایست کارت شناسایی همراه خود داشته باشید.

    مسافر باردار در چه شرایطی می تواند پرواز کند؟

    ارائه گواهی دارای اعتبار پزشکی همراه با مهر پزشک متخصص زنان و زایمان که شامل مدت زمان بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد اجباری است.

    قیمت بلیط هواپیما برای نوزاد چگونه است؟

    اپر بلیط هواپیمای چارتر خریداری کرده باشید، قیمت بلیط برای نوزاد (زیر 2 سال) متفاوت است و نیازی به صندلی نیست. برای بلیط هواپیمای سیستمی نیز به سه بخش سنی زیر 2 سال، بین 2 تا 12 سال و بالاتر از 12 سال فرق دارد و برای نوزاد صندلی اختصاص نمیابد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW