021-88507190

موزه مولانا

موزه مولانا

آشنایی با موزه مولانا جلال الدین محمد بلخی 

بعضی از افراد انقدر بزرگ هستن که پس از مرگ هم یادشان در دل مردم باقی می ماند. یکی از این افراد محبوب مولانا جلال الدین بلخی شاعر معروف پارسی می باشد که یکی از بزرگان تاریخ ما محسوب می شود. مولانا چه در دوران خود و چه در این زمان از بزرگان بوده و بخشی از تمدن ایران را شکل داده است. با اینکه سال ها از زمانی که مولانا می زیسته، می گذارد ولی یادش همیشه در یاد ها زنده است و می ماند. آرامگاه مولانا یکی از محبوب ترین مکان ها در ترکیه می باشد که امروزه به موزه تبدیل شده است. موزه مولانا در شهر قونیه ترکیه یکی از محبوب ترین مکان های این شهر برای بازدید و گشت و گذار می باشد که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. با هم این موزه را بررسی می کنیم.

تاریخچه و ساخت آرامگاه مولانا 

جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی یا مولانا از بزرگ ترین و معروف ترین شاعر سراهای پارسی می باشد. او در 2 ریبع الاول سال 605 هجری قمری متولد شد و در 5 جمادی الثانی 672 هجری قمری در گشت. آرامگاه مولانا خارج از مرزر های ایران واقع شده است و این مرد بزرگ در شهر قونیه ترکیه به خاک سپرده شده است. آرامگاه مولانا در شهر زیبا و تاریخی قونیه از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر میان توریست ها می باشد. 
ساخت مقبره مولانا بلافاصله پس از مرگ وی، توسط تبریزلی بدرالدین معمار و به کمک پسر و همسر او آغاز شد و یک سال پس از مرگ او به پایان رسید. این بنا در ابتدا شکلی استوانه ای و گنبدی مخروطی، و دارای 4 ستون بوده است. در زمان حکومت بایزید دوم سلطان معروف عثمانی، این بنا تعمیر و بازسازی شد. برج مخروطی مقبره مولانا با کاشی های سبز و فیروزه ای پوشیده شده است و از زمان های قدیم تا به امروز به گنبد سبز معروف بوده است.
در سال 1927 میلادی مقبره مولوی به موزه تبدیل شد و در در سال 1954 میلادی، مقبره مولانا را، موزه مولانا نامیدند. این موزه محبوب ترین جاذبه مذهبی کشور ترکیه محسوب می شود. با هم بخش های مختلف آرامگاه یا موزه مولانا را بررسی می کنیم.

نمای زیبا از آرامگاه مولانا

بخش های مختلف آرامگاه مولوی 

موزه مولوی

این مجموعه بزرگ مجموعه عظیمی از آثار باستانی متعلق به مولانا را، در خود جای داده است: فرش های با ارزش؛ اجاق های فلزی و چوبی؛ و کتاب ها، از جمله نمایش قرآن های با ارزش و.. این موزه، گزیده ای از این وسایل را به نمایش می گذارد. این موزه همچنین دارای یک کتابخانه با بیش از 1700 نسخه خطی و 500 کتاب است. بیرون یک حیاط آرام با فواره مرمر (1512) قرار دارد.
در سرتاسر حیاط از مقبره مجموعه ای از سلول ها قرار دارد که دانش آموزان نظم مولانا زمانی زندگی می کردند و تحصیل می کردند. امروز، آنها مجموعه ای جالب از اشیاء مربوط به زندگی درویش، از لباس و منسوجات گرفته تا خوشنویسی و آلات موسیقی را در خود جای داده اند. برای درک بهتر توریست ها، تابلوهای اطلاعاتی برای هر آثار نوشته شدهاست و توضیحات تکمیلی را به گردشگران ارئه می دهد. چنانچه مسافر تورهای قونیه هستید از این موزه بازدید نمایید.

حوض معروف مقبره مولوی

حیاط آرامگاه مولانا

هر سال در 27 آذر روز در گذشت مولانا، مراسم بزرگی برگزار می شود که توجه بسیار از افراد را هر ساله به خود جلب می کند. در سمت راست حیاط حوضی قرار دارد که نماد یگانگی می باشد و در مراسم سالگرد، درویشان رقص سماع را دور آن اجرا می کنند. در این حرم پله هایی با روکش نقره ای هست که پیروان مولوی آن را بسیار عزیز می شمارند و پیشانی بر آن می گذارند یا بر آن بوسه می زنند. این پله فقط در مراسم بزرگداشت مولانا باز می باشد. زائرانی که به زیارت مولانا می روند طبق سنت ها ابتدا به دیدار حرم شمس تبریزی می روند و سپس بر سر مزار مولوی حاضر می شوند. همچنین این حیاط با مقبره بسیاری از دروایش پوشیده شده است که خواندن متن سنگ قبره آن ها خالی از لطف نیست و می تواند زمان زیادی از شما بگیرد. 

رقص سماع دروایش در قونیه

مقبره مولانا 

در سالن اصلی موزه، قبر مولانا از جنس مرمر آبی و سبز می توان مشاهده کرد که با یک پارچه مخملی طالا دوز، که آیات قرآن زینت بخش آن می باشد پوشیده شده است. این پارچه توسط سلطان عبدالحمید دوم در سال 1894 به این حرم اهدا شد. در کنار مقبره مولانا، قبر پدر وی بهاالدین ولد و پسرش ساطلان ولد و دیگر شیخ های صوفی قرار گرفته است. روی قبر مولانا و بعضی دیگر از افراد، عمامه های بسیار بزرگی قرار گرفته است که نماد اقتدار و نفوذ معنوی آن ها را می رساند. همچنین قبر هایی در این آرامگاه وجود دارد که کلاه یا عمامه ای روز آن قرار نگرفته است که نشان دهنده این بوده که آن قبر یک بانو می باشد.

زمان و هزنیه بازید از آرامگاه مولوی 

شما هر روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر می توانید از آرامگاه و موزه مولانا بازدید نمایید. هزنیه ورودی برای گردشگران رایگان می باشد. شما می توانید در تورهای نوروزی قونیه از این موزه زیبا بازدید نمایید و یک تعطیلات خوب را در این شهر سپری کنید.

قبر مولانا در قونیه

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW