021-88507190

شرکت در روز بزرگداشت مولانا شاعر سرای بزرگ پارسی

رویدادها و فستیوال ها ش.مافی 05 آذر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
هر سال در آذر ماه، مراسم بزرگداشت در قوینه ترکیه برگزار می شود. در این شهر رویداد های زیادی برگزار می شود و گردشگران زیادی از اقصا نقاط جهان برای این روز بزرگ خود را به این شهر زیبا می رسانند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شرکت در مراسم یادبود مولانا جلال الدین 

    مولانا جلال الدین رومی شاعر قرن سیزدهم ایرانی بود که اشعاری به زبان فارسی سرود. اشعار وی از فارسی به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه شده است. وی مورد تحسین دانشمندان غربی به عنوان بزرگترین شاعر عرفانی همه دوران ها قرار گرفته است. او نویسنده معروف مثنوی است، شعری از 25 هزار و 700 کوپلت، بزرگترین اثر او است که سالها  بعد از درگشذت وی، تألیف شده است، این اثر شامل تعداد زیادی داستان و حکایات در سبک های متنوع است. دومین اثر مشهور وی دیوان شمس تبریز است که در مجموع حدود 40،000 زوج دارد که این مجموعه اشعار توصیف حالات عرفانی و بیان نکات مختلف آموزه صوفیانه است. دیوان مجموعه ای از گفتارهای عجیب و غریب است، که بیشتر غزل ها (یا "اشعار غزلی از عشق") به طور خودجوش توسط مولانا در طول سما (مراقبه گرداب) سروده شده است، روشی که هنوز هم امروز توسط صوفیان نظم مولوی انجام می شود.

    نمای زیبا از آرامگاه مولانا

    بزرگداشت مولوی در قونیه ترکیه 

    هر سال در ماه دسامبر، مراسم بزرگداشت در قوینه ترکیه برگزار می شود، برای جلال الدین رومی (مولانا)، شاعر بزرگ قرن سیزدهم صوفی (عارف اسلامی) و بنیانگذار نظم مولوی (گردباد) درویش در این شهر رویداد های زیادی برگزار می شود و گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان برای این روز بزرگ خود را به این شهر زیبا می رسانند. درگذشت مولوی در اواسط دسامبر 1273 "شب عروسی" او محسوب می شود، شبی که او این زندگی زمینی را ترک کرد و سرانجام به عشق الهی پیوست.
    من بارها در مراسم بزرگداشت مولوی شرکت کرده ام و هر بار که آنها را جادوگری و فراز و نشیب پیدا کرده ام: نمایش های ارکستر، سرودهای کر و دراویش مولوی به عنوان مردم ده ها کشور نزدیک و دور، ثروتمند و فقیر، اسلامی و غیر اسلامی، بنشینید و ساکت شرکت کنید. هر ساله مراسم بزرگداشت تأیید می کند که همه ما یک نفر هستیم و بدون توجه به پیشینه یا عقاید ما، می توانیم و باید در کنار هم زندگی کنیم. پیام صلح، عشق، تحمل و پذیرش رومی همان قدر مهم است که امروز در زمان گذشته نیز، بسیار مهم و ضروری بوده است.

    درویش های چرخان

    تورهای قونیه ترکیه در روز بزرگداشت مولانا

    اگر می خواهید در مراسمی گرامی داشت مولانا در قونیه ترکیه، شرکت کنید، بهترین راه این است، در تورهای قونیه مهرپرواز شرکت کنید این تور 4 روزه می باشد و خدمت عالی به شما مسافران عزیز ارائه می شود. به دلیل شلوغی این ایام بهتر است تور خود را زودتر رزرو نمایید. مهرپرواز برای نوروز 1403 هم تورهای ویژه ای برای قونیه در نظر دارد. چنانچه تصمیمی برای سفر به قونیه در ایام نوروز دارید می توانید تور قونیه نوروز 1403 مهرپرواز را رزرو نمایید.

    آرامگاه مولانا

    سفر و گشت و گذار در شهر زیبای قونیه در ایام بزرگداشت وی 

    سفر خود را  می توانید با پیاده روی در شهر آغاز کنید. ابتدا از مزار مولوی در موزه درخشان مولانا، مکان مهمی برای زیارت مسلمانان و در واقع همه دوستداران رومی است بازدید کنید. بعد از صرف نهار می توانید از جاذبه های زیبای قونیه نظیر مسجد سلطان سلیم دوره عثمانی بازدید کنید. با قدم زدن در ضلع شمالی تپه الاطین، بقایای کاخ سلطان سلجوقی را عبور کنید، سپس برای مشاهده نمای پورتال استادانه کالج کلامی مدرس بزرگ قرون وسطایی (فضای داخلی در حال حاضر برای مرمت بسته است) بروید.
    روز دوم سفر به بازدید برخی از بناهای جالب ترکی سلجوقی بپردازید که مولوی می توانست آنها را بشناسد و بازدید کند: به سمت شمال تپه الاحتین بروید تا به حوزه علمیه مناره باریک برسید (Ince Minare Medrese،1264)، دانشکده الهیات قرن سیزدهم که به زیبایی مرمت شده است و اکنون به عنوان موزه سنگ و کتیبه های چوبی قوینه، با آثار هنری از قرن 1100 و بعد خدمت می کند.
    با یک پیاده روی کوتاه می توانید به موزه مردم شناسی قونیه بروید تا آثار هنری فرهنگی از 1000 سال فرهنگ ترکیه در آناتولی را شامل شود از جمله چندین فرش 700 ساله از زمان سلجوقی، را رصد کنید. بعد از ناهار به مسجد و مقبره اشمس تبریزی، نزدیکترین همدم، مربی معنوی و الهام بخش بسیاری از آثار شاعرانه مولوی ، بازدید کنید. در عصر اوج ماجراجویی ما: اوج طلسم مسلمین که در فرهنگسرای بزرگ مولانا در قونیه به افتخار ایب آروز، "شب عروسی با الهی" برگزار شد، شاهد برگزاری مراسم زیبای سما هستیم. این مهم ترین مراسم این رویداد بزرگ است که خیلی از گردشگران برای نمایش ویژه دراویش به این شهر سفر می کنند. روز های پایانی را می توانید به گشت و گذار در شهر و خرید بگذرانید و از سفر خود لذت ببرید.

    مراسم سما
    مهرپرواز با ارائه بهترین خدمات گردشگری و مسافرتی ارائه بلیط هواپیما، رزرو لوکس ترین هتل های قونیه و کلیه خدمات گردشگری در خدمت شما عزیزان می باشد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW