021-88507190

دیدیما کوش آداسی

دیدیما کوش آداسی

سفر به دیدیما 

دیدیما (DIDYMA) یک بنای بسیار زیبا که در فاصله 77 کیلومتری جنوب کوش آداسی واقع شده است، در واقع دومین مکان مذهبی تاریخی و بزرگ جهان می باشد. این مکان مرکز مذهبی دوره هلنیستی به شمار می رود. بعضی از ستون های سر به فلک کشیده معبد آپولو در این مکان هنوز به چشم می خورد. در حقیقت حدود 122 ستون در این منطقه قرار داشته و یکی از بهترین و برترین ساختمان های نگهداری شده در کل ترکیه می باشد. این بنا در زمان خود مکان حائز اهمیتی بوده است که البته در دوره حکومت کنستانتین بزرگ و تغییر مذهب وی به مسیحیت میزان اثرگذاری بنای دیدیما به شدت کاهش پیدا کرد.
در زمان های قدیم، Didyma به عنوان مکانی که یک معبد عظیم آپولو در آن واقع شده بود، مشهور بود و معبد آینده را نشان می داد. Didyma یک شهر نبود، بلکه یک مکان عبادت بود، با به اصطلاح راه مقدس با Miletus در ارتباط بود. این جاده توسط زائرانی که به دایما رسیده بودند مورد استفاده قرار گرفت.

دیدیما کوش آداسی

تاریخیچه دیدیما 

تاریخ اسکان در منطقه دیدیما به دوران نوسنگی باز می گردد. مکان عالی، مهاجران را از کرت و سپس در قرن شانزدهم پیش از میلاد، از میکینا به خود جلب کرد. تاریخچه بعدی شهرک نشان دهنده یك كالیدوسكوپ معمولی تمدن های حاكم بر بخش غربی آسیای صغیر، یعنی لیدی ها، پارس ها، سلوكی ها، آتالیدها، رومی ها و بیزانسی ها است.
در دوره باستان، دیدیما هیچوقت تمایز بزرگترین یا مهمترین مرکز مذهبی را نداشت. معبد آپولو که در آنجا قرار داشت، بعد از Artemision of Efhesus  و بزرگترین Oracle پس از دلفی، دومین شهر بزرگ بود. با این حال، امروزه بازدید از Didyma یک تجربه بسیار هیجان انگیز تر از نگاه کردن به یک ستون واحد است که از Artemision of Ephesus مانده است.

آغاز زندگی در دیدیما

براساس منابع باستانی، منطقه دیدیما حتی قبل از ورود شهرک نشینان یونانی در سواحل آسیای صغیر مقدس به شمار رفته بود. این یک وضعیت بسیار محتمل است زیرا یونانی ها غالباً مکانهای عبادت محلی را به دست می گرفتند و مطابق با عقایدشان آنها را تطبیق می دادند. آنها به طور مشابه در مورد الهه مادر آناتولی Cybele ، که در Arthesis به عنوان Artemis از پانتئون یونانی عبادت می شد، رفتار مشابهی داشتند.
اولین معبد در Didyma توسط یونانیان در اواخر قرن 8 قبل از میلاد ساخته شده است. این یک طراحی ساده بود، متشکل از به اصطلاح temenos، یعنی یک منطقه مقدس، محاصره شده توسط یک خط میخی که یک قرن بعد به آن اضافه شد. در حیاط مقدس یک محراب وجود داشت، چاهی و یک درخت پیراهن اختصاص داده شده به آپولو. وجود این سازه با کارهای باستان شناسی انجام شده توسط تیمی از باستان شناسان آلمانی به سرپرستی هاینریش درروپ در سال 1962 تأیید شد.

معبد آپولو در دیدیما 

ساخت معبد آپولو در Didyma در حدود سال 550 قبل از میلاد به پایان رسید. این معبد جلوه ای از مهمترین شهرهای یونانی در آن زمان، یعنی Miletus، به بار آورد. امروزه بقایای معبد باستانی به زیر بنای بعدی یعنی هلنیستی واقع شده است، اما بازسازی شکل آن ممکن است. مشخص است که معماران دیدیما تحت تأثیر معابد ساخته شده اندکی قبل در جزیره ساموس و در افسس بودند.
این بنا به ترتیب توسط یک ستون دوتایی احاطه شده است. منطقه ای به وسعت 85 تا 38 متر را اشغال کرده است. ستون بیرونی از 21 ستون در ضلع های طولانی، هشت ستون در ضلع شرقی و نه ستون در ضلع غربی تشکیل شده بود. فاصله ستون ها در ضلع شرقی امکان انتقال گسترده تر بین ستون ها را فراهم کرده و جلوه دروازه معبد را ایجاد می کند. در کل Didymaion دارای 112 ستون بود.

دیدیما در دوران قدیم چگونه اداره می شد

Didyma توسط خانواده معروف به Branchidae اداره می شد. آنها کشیش هایی بودند که از شاخه های افسانه ای Branchos، پسر آپولو، تبعید شده اند. براساس نسخه دیگری از تاریخچه خانواده، برادران فرزندشان فرزند یک قهرمان به نام اسمیکروس بود که در میلت سکنا گزید. قبل از تولد، مادرش خواب دید که در آن خورشید وارد دهان او شد، تمام بدن را طی کرد و از شکم بیرون آمد. این یک معمای خوب قلمداد می شد و پسر به نام Branchos، که به معنای برنز است. وقتی Branchos بزرگ شد، او چوپان شد. در کوهستان، آپولو را دید که عاشق او شد. خدا به عاشق خود هدیه ای از الوهیت بخشید، بنابراین برانکوئس اوراکل را در Didyma تأسیس کرد، که بعدها توسط فرزندان وی اداره شد.

بازدید از دیدیما

تخریب باستانی دیدیما توسط پارسی ها

یک سال پس از شکست ائتلاف شهرهای در نبرد دریایی لاد، معبد باستانی آپولو در دیدیما در سال 493 پیش از میلاد توسط ایرانیان ویران شد. کاهنان خانه Branchidae اخراج شدند و مجسمه برنز آپولو به هگمتانه منتقل شد - محل اقامت تابستانی پادشاهان ایران از سلسله هخامنشی. گنجینه های معبد، از جمله هدایای پادشاه کوروش، غارت شد. در آن زمان، چشمه مقدس که پایه و اساس دیدهای اوراکل بود، خشک شد.

تحقیقات باستان شناسی در دیدیما

انجمن Dilettanti دو اکتشاف را برای کشف ویرانه ها ارسال کرد، اولین بار در سال 1764 تحت رهبری ریچارد چندلر، دوم در سال 1812 تحت ویلیام گل. اولین کاوش های Didyma در سال 1858 در منطقه راه مقدس و به سرپرستی باستان شناس انگلیسی بریتانیا چارلز توماس نیوتن انجام شد. زمین های معبد آپولو برای اولین بار در سال 1872 توسط باستان شناسان فرانسوی، الیویه ریت و آلبرت توماس مورد مطالعه قرار گرفت. هدف آنها پیدا کردن مجسمه آپولو بود و این کاوش ها دو سال طول کشید. مجسمه پیدا نشد. اما ابعاد معبد مشخص شد و نقشه آن بازسازی شد.
در سالهای 1895-1896، تیم فرانسوی مجدداً در بنا کار کرد، این بار تحت نظارت برنارد هاسسولیایر. تمرکز بر قسمت شمالی معبد بود، اما این پروژه به دلایل اقتصادی به سرعت رها شد.
باستان شناسان آلمانی که از سال 1905 تا 1937 به نمایندگی از موزه های برلین در آنجا کار می کردند زمان بیشتری را در Didyma گذراندند. به لطف آنها، تقریباً کل معبد حفاری شد. این کار در سال 1962 با نظارت مؤسسه باستان شناسی آلمان از سر گرفته شد و تا امروز ادامه دارد.
شگفت انگیزترین کشف توسط محققان آلمانی در سال 1979 انجام شد. در دیوار داخلی حیاط برخی از خطوط به سختی قابل رویت کشف شد. با بررسی دقیق تر، این خطوط نقشه هایی برای معبد بودند. آنها به لطف این واقعیت که هرگز به پایان نرسیده بود، زنده مانده و دیوارها جلا نبود. از این طرح ها، محققان در مورد برنامه ریزی و ساخت معبد چیزهای زیادی آموخته اند.

دیدیما مقصد محبوب گردشگری 

در دهه 80 قرن بیستم، این شهر به عنوان یک مقصد تعطیلات تابستانی محبوبیت خود را بدست آورد. این امر از سواحل جذاب، نزدیکی به بسیاری از مناظر تاریخی و چشمه های آب گرم که امکان آفتاب گرفتن و ورزش های آبی را حتی در ماه های زمستان فراهم می کند، بهره مند شد. اولین مسافرینی که به دیدیما رسیدند، ساکنان آنکارا بودند. آنها خانه هایی را برای تعطیلات در اینجا خریداری کردند که در حال حاضر توسط نسل دوم آنها مورد استفاده قرار می گیرد. گردشگری خارجی در Didim در دهه 90 قرن بیستم توسعه یافت و به خصوص بازدیدکنندگان از انگلیس را به خود جلب کرد.
در سال 2009، یک مارینا جدید در Didim افتتاح شد. به D-Marin Didim معروف است و می تواند تا 580 قایق را در خود جای دهد و همین امر آن را به بزرگترین دریای ترکیه تبدیل می کند. این هتل به باشگاه های خود، یک مرکز خرید، چندین رستوران و یک هتل در اختیار بازدید کنندگان خود قرار می دهد. ساکنان Didim امیدوارند که این دریاچه گردشگران بیشتری را به شهر خود جلب کند. چنانچه مسافر تورهای کوش آداسی هستید از این بنا بازدید نمایید.

گشت و گذار در دیدیما 

بنایی که امروزه می توان از آن بازدید کرد، معبدی است که در زمان هلنیست به عنوان بنایی بدون سقف بنا شده است. نقشه آن، شبیه به آثار باستانی Didymaion ، dipteros از نظم یونانی بود. این معبد از 51 تا 109 متر اندازه گرفته و این ابعاد چشمگیر باعث شده است تا سومین سازه بزرگ در جهان یونان باشد که از نظر اندازه فقط از معبد آرتمیس در افسس و معبد هرا در جزیره ساموس فراتر رفته است.
معبد روی یک پایه بلند به نام کرپیدوما ایستاده بود، که از هفت پله تشکیل شده بود و 3.5 متر ارتفاع داشت. پرواز چهارده پله ای نیز در ضلع شرقی وجود داشت. در دو طرف ساختمان، دو تونل با رمپ وجود داشته است که به سمت ویلا می روند، یعنی حیاط داخلی مخصوص اوراکلها، کاهنان و acolytes و نه برای عموم مردم.
کل ساختار توسط ردیف های دو ستون احاطه شده بود با 21 ستون در ردیف های طولانی تر و ده ستون در ردیف های کوتاه تر. ستون هایی که در جلوی معبد ایستاده اند به طور ناهموار قرار گرفته اند و این طرح یک عزیمت از سبک سنتی بود. تعداد ستون های اطراف معبد آپولو 108 عدد بود اما این همه نیست.

منطقه باستانی دیدیما

هتل های نزدیک دیدیما 

این منطقه به دلیل محبوبیت میان گردشگران، اقامتگاه هایی برای گردشگران ساخته شده است تا بتوانند در این منطقه اسکان داشته باشند. از مهم ترین و معروف ترین هتل های کوش آداسی این منطقه می توان به :

  • هتل مدوسا هاوس 
  • هتل آلتینرسان
  • هتل آتلانتیک آپارت 

می توان اشاره کرد.

رستوران های نزدیک دیدیما 

در نزدیکی معبد آپولو، به سمت کافه ها، بار و رستوران بروید. این مکان کوچک و دلپذیر نوشیدنی های خوشمزه ای را ارائه می دهد، از خدمات دوستانه ای برخوردار است و یک تراس در طبقه فوق العاده با نمای عالی به شما عزیزان ارائه می دهد. در میان تعداد زیادی بار و رستوران در مرکز Didim، ما شخصاً رستوران جک اسپارو Karayip Korsanlar را در Adnan Menderes Bulvarı توصیه می کنیم. این نه تنها به دلیل غذای عالی بلکه فضای بسیار دلنشین میان گردشگران محبوب شده است.

خرید در بازار و مراکز خرید دیدیما 

بازار عمده فروشی مواد غذایی در دیدیما هر شنبه برگزار می شود و هر چهارشنبه فروشندگان به منطقه Altınkum می روند. این شهر در مرکز خرید بزرگ - مرکز خرید Didyma قرار دارد و بسیاری از فروشگاه ها هم در این مرکز و هم در ساحل فعالیت می کنند. علاوه بر این، در Didim تعداد زیادی شعبه از فروشگاه های زنجیره ای سوپر مارکت و اوت لت ها، از جمله Bim ،Migros ،Carrefour و Şok وجود دارد.

چجوری به دیدیما برسیم 

شما می توانید با اتوبوس هایی که از منطقه Söke به دیدیما می روند به این منطقه برسید که تقریبا یک ساعت زمان می برد همچنین هزینه آن برای هر نفر 8 لیر می باشد. همچنین شما می توانید با تاکسی هم به این منطقه برسید که هزینه ی بیشتری برای شما در بر دارد. البته از تورهایی که به این منطقه می روند هم می توانید استفاده کنید.
مهرپرواز تورهای ویژه ای برای نوروز 1403 در نظر دارد شما می توانید همین حالا تورهای کوش آداسی نوروز 1403 را رزرو نمایید و یک سفر خاطره انگیز را در تعطیلات نوروز برای خود رقم بزنید.

دیدیما

شما در سفر به این شهر زیبا می توانید از این مقاصد نیز بازدید نمایید : 

  • شبه جزیره دیلک کوش آداسی
  • پارک ملی بیوک مندرس کوش آداسی
  • شهر میلتوس کوش آداسی

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW