021-88507190

محله قدیمی بستکیه دبی

محله قدیمی بستکیه دبی

محله قدیمی بستکیه در مجاورت موزه دبی در منطقه بردبی و در خیابان فهیدی قرار دارد . خانه هایی با معماری قدیمی و کوجه های باریک و بادگیر های مرتفع , به خوبی می توانند زندگی مردم در گذشته و بافت قدیمی این شهر را بیان کنند .
بادگیر های موجود در این منطقه , فقط جنبه تزئینی نداشته است و از آنها برای خنک کردن منازل استفاده می شده است , البته این موضوع تا وقتی بوده است که هنوز از انرژی الکتریکی بهره نبرده بودند .
بزرگی و مساحت این منطقه حدود 38000 هزار متر مربع می باشد , و 52 عدد خانه مسکونی قدیمی و تاریخی دارد .
محلهٔ بستکیه درسال 1890 میلادی توسط بستکی ‌های مهاجر تأسیس شده‌ است . مصالح ساختمان خانه‌های محلهٔ بستکیه از سنگهای مرجانی که از دریا بیرون می ‌آوردند و گچ و آهک بوده‌ است ، در قسمت‌ هایی از این بناها گاهی از ساروج نیز استفاده شده‌ است . همچنین در و پنجره آنها از چوب های قیمتی «ساج» و «تیک» و دیگر چوب های گران‌ قیمت که از هند و مومباسا وارد می ‌شد ,ساخته بودند ، همچنین تزئینات و دکور های دیواری از گچ و شیشه ‌های رنگارنگ ساخته بودند . در بالای خانه هایشان , برج هایی هوایی ساخته بودند برای تهویه خانه‌ ها که آن را «اَلبَراجـِیل» می‌ نامند ؛ که تلفظ عربی واژهٔ بادگیر , فارسی است . در بیرون خانه ‌ها به هم چسپیده یا به هم نزدیک هستند و کوچه‌های تنگ وباریک میان خانه‌ها فاصله انداخته ‌است ، بطوریکه در بیشتر اوقات روز اطراف خانه‌ ها سایه بندان است .

برای مشاهده دیگر جاذبه های گردشگری دبی , به سایت آژانس مسافرتی مهرپرواز مراجعه نمایید .

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW