021-88507190

موزه ملی گرجستان با تقاشی های کهن قاجاری

گردشگری آژانس مسافرتی مهرپرواز 02 مرداد ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
موزه ملی گرجستان که در کنار میدان آزادی تفلیس واقع شده است، یکی از مکان های دیدنی گرجستان به شمار می رود و توریست ها و گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا برای مشاهده آن می آیند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه ملی گرجستان که در کنار میدان آزادی تفلیس واقع شده است، یکی از مکان های دیدنی گرجستان به شمار می رود و سرتاسر سال توریست ها و گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا برای مشاهده آن به تفلیس می آیند. بیشتر از 3.000 شی با ارزش که مربوط به عصر برنز تا اوایل قرن بیستم هستند، در آن نگهداری می شوند که میان آنها اشیاء قیمتی و بسیار خاص ایرانی زیادی به چشم می خورد. آژانس هواپیمایی مهرپرواز برای شما مطلبی فراهم آورده است تا بدانیم این اشیاء با ارزش ایرانی چگونه به این موزه آورده شده اند.
    موزه ملی گرجستان از 10 موزه متفاوت و به هم پیوسته تشکیل شده است. چهار عمارت جدا و دو مرکز تحقیقاتی در سال 2004 به هم پیوستند و از این رو موزه ملی گرجستان، بزرگترین و وسیعترین موزه کشور شکل گرفت. این موزه مجموعه خیره کننده و بسیار خاص و نیز بین المللی از هنر را به معرض نمایش گذاشته است و گیرایی بسیاری دارد و جزو جاذبه های توریستی گرجستان محسوب می شود. نمایشگاه های موقتی در این مجموعه برگزار می شود که باعث می شود مجموعه به نمایش درآمده در موزه، گاهی تغییر کند.

    موزه ملی گرجستان با تقاشی های کهن قاجاری

    مسئولین این موزه در تلاش هستند تا گردشگران و بازدیدکنندگان را از دیدن عجایب و شگفتی های علمی، هنری، تاریخی و فرهنگی به تعجب و حیرت وادارند. مستنداتی از اولین انسان هایی که در اوراسیا زندگی می کردند، در کنار هنرهای مسیحیان قرون وسطی، طلا و زرهای بسیار درخشان به همراه جواهرات نقره از قلمروهای تاریخی و سرزمین های باستانی، نقاشی های شگفت انگیز و فوق العاده هنرمندان معاصر گرجستانی در کنار شاهکارهای استادان اروپای شرقی، آسیایی و نیز روسی جزو دیدنی های موزه هستند.
    در سال 1998 نمایشگاهی از آثار قاجاری در این موزه برگزار شد، که در آن زمان به دلیل وضعیت سیاسی که در گرجستان حکم فرما بود، آثار موجود در این کشور به نمایش در نیامد و تابلوها نیز در تفلیس ماند. یکی از دلایل اصلی این جلوگیری از جابه جایی این بود که امکان خارج کردن نقاشی ها در بین نا آرامی های خیابان نبود و از دیگر دلایل آن، عدم ترمیم و مرمت نقاشی ها به دلیل هزینه بالا بود که نمایش عمومی آن را غیرممکن می کرد.
    برای انتقال آثار ایرانی دلایل گوناگون و مختلفی وجو دارد. گرجستان در سال های گذشتهو طی دوره های مختلفی، چندین بار جزوی از ایران بوده است و بناهای ایرانی مانند آتشگاه در تفلیس که به دوره ساسانیان بازمیگردد و کاخ فیروزه در شهر بورجومی از جمله آثار به جای مانده از این دوران می باشند. موزه ملی گرجستان نیز مجموعه نفیسی از این آثار را در خود دارد و به نمایش گذاشته است که اغلب آنها، نقاشی های قاجاری است.

    موزه ملی گرجستان با تقاشی های کهن قاجاری


    انتقال این آثار در زمان فتحعلی شاه قاجار آغاز شد. سال 1827 میلادی، جنگی بین ایران و روسیه شکل گرفت و حکومت تبریز به دست روس ها افتاد. بخش عظیمی از کشور گرجستان و شهر تفلیس در دوران قاجار از نواحی شمالی ایران به شمار می رفت، که طبق عهدنامه گلستان، منطقه قفقاز که شامل بخش وسیعی از گرجستان هم بود از ایران جدا شد و به خاک روسیه پیوست. در آن زمان نظامیان روسی، نقاشی های بسیاری را به غنیمت گرفتند و آنها را به روسیه و گرجستان منتقل کردند. البته نظریه دیگری نیز وجود دارد، که می گویند، آثار به غنیمت گرفته شده تبریز، همگی به سنت پترزبورگ منتقل شده است و با توجه به روابط نزدیکی که در طول تاریخ میان دو کشور بوده، آثاری که در تفلیس است، متعلق به ثروتمندان ایرانی است که ساکن گرجستان و یا ثروتمندان گرجی بوده است. توریست و گردشگران بسیاری به تور گرجستان می آیند و از این موزه بسیار زیبا و عظیم دیدن می نمایند و از تماشای تمام آثاری که در این موزه است، شگفت زده می شوند.
    سالن عظیم الجثه ای در طبقه دوم موزه به نقاشی های قاجاری ایرانی اختصاص داده شده است که میان آنها 50 نقاشی رنگ روغن، 400 اثر زیر لاکی و هزار مینیاتور وجود دارد. متاسفانه هنوز جزئیات آثار به شکل رسمی اعلام نشده است. یکی از ارزشمندترین آثار در این مجموعه، نقاشی پرتره محمد شاه است که در سال های اولیه سلطنت او رسم شده است. شاه در ایوان روی صندلی نشسته و لباس مخصوص سلطنت را بر تن دارد و تاج پادشاهی خود را بر سر نهاده است. در حال حاضر، این نقاشی به انبار منتقل شده است تا نمایشگاهی دیگر در محل برگزاری، به نمایش گذاشته شود.

    موزه ملی گرجستان با تقاشی های کهن قاجاری


    در این موزه فوق العاده، علاوه بر نقاشی های قاجاری، دیگر آثار ایرانی همانند تابلوهای نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک های مختلف، قرآن های قدیمی، آثار چوبی، قطعه کاشی های منقوش به طرح های اسلامی، فرش ها و پارچه های دست باف، سپر و کلاه خود، ظروف شیشه ای و سنگی ساخت ایران، شمشیر نیز وجود دارد و در معرض دید عموم هستند.
    عکاسی برای استفاده شخصی، بدون فلش و استفاده از دسته سلفی، در ساختمان ها و گالری دائمی مجاز است، اما عکاسی و فیلمبرداری در نمایشگاه های موقت، برای هرگونه استفاده ای اکیداً ممنوع است و چنانچه یک نفر این کار را انجام دهد، پیگرد های سخت قانونی دارد. عکاسی برای مقاصد تجاری و یا عکسی که درآن چهره کارکنان موزه در آن مشخص باشد، باید با اجازه و تایید قبلی و اجازه نامه کتبی از اداره موزه ملی گرجستان باشند.
    قیمت ورودی موزه برای بزرگسالان بسته به موزه هایی که قصد بازدید از آن را دارند، مابین 3 الی 7 لاری متغیر خواهد بود، و برای کودکان زیر 6 سال رایگان است. برای افراد علاقمند به توضیحات بیشتر، تورهایی وجود دارد که آنها به زبان انگلیسی خواهند بود و برای تور خلاصه 45 لاری و تور کامل 50 لاری باید هزینه پرداخت کرد.

    موزه ملی گرجستان با تقاشی های کهن قاجاری

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW