021-88507190

شهر بسیار جالب سنگی در گرجستان

گردشگری آژانس مسافرتی مهرپرواز 03 مرداد ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شهر سنگی بسیار جالب اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، در گرجستان و ما بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار گرفته است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شهر سنگی بسیار جالب اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، در گرجستان و ما بین دو شهر تفلیس و باتومی قرار گرفته است. این شهر شگفت انگیز، به دلیل جذابیت های متفاوتی که در خود جای داده است، سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی از گردشگران از سرتاسر دنیا می باشد. شهر سنگی گرجستان که از مکان های دیدنی گرجستان به شمار می رود، در زمان های بسیار دور، از مراکز مذهبی و سیاسی قبل از مسیحیت کشور گرجستان به شمار می رفته است و امروزه بزرگترین شهر سنگی دنیاست. با وجود اینکه از این شهر تنها ویرانه هایی باقیمانده است، اما از مهمترین آثار به جای مانده در این شهر، می توان به سد قدیمی، داروخانه، بازار، آمفی تئاتر و نیز کلیسایی قدیمی اشاره کرد. آژانس هواپیمایی مهرپرواز در ادامه مطلب، درباره شهر سنگی اوپلیستسیخه بیشتر توضیح خواهد داد.
    شهر سنگی اوپلیستسیخه که یکی از وسیع ترین و بزرگترین شهر سنگی جهان شناخته شده است، در بین گردشگران تور گرجستان دارای محبوبیت بسیار زیادی است. این شهر زیبا و باستانی بر روی یک صخره بلند و در ساحل غربی رودخانه متکواری، ساخته شده است. اوپلیستسیخه دارای ساختارها و بناهای متفاوتی است که این ساختارها را از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون وسطا را در بر گرفته است. همچنین سبک هایی غیر معمول، از صخره تراشی های آناتولی، فلات ایران و نیز همکاری معماران مسیحی و غیر مسیحی سبب شده تا این شهر دارای تمایز قابل توجهی در بین دیگر شهرهای سنگی باشد. قدمت شهر سنگی اوپلیستسیخه به قرن ششم قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.

    شهر بسیار جالب سنگی در گرجستان

    تاریخ کوتاهی از شهر سنگی اوپلیستسیخه
    مورخان و باستان شناسان شهر سنگی را یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان معرفی کرده اند. این شهر از لحاظ استراتژیکی در مرکز قلمرو تاریخی کارتلی قرار دارد و به عنوان مهمترین مرکز سیاسی و مذهبی گرجستان در گذشته محسوب می شده. در نوشته های کهن، قدمت این شهر به قرون وسطی باز می گردد. در اوایل قرن چهارم میلادی، با رسمیت یافتن دین مسیحیت در گرجستان از اهمیت این شهر رفته رفته کاسته شد. بعد از فتح تفلیس به دست مسلمانان در قرن های هشتم و نهم میلادی، این شهر به عنوان پایگاه نظامی مجدداً مورد توجه قرار گرفت و در انتها در قرن چهاردهم میلادی، با جنگ ها و تاخت و تازهایی که مغول ها در این شهر انجام دادند، سرنوشت شهر سنگی را تحت تاثیر قرار داد و عملاً به صورت یک شهر متروکه تبدیل شد و تنها هر از گاهی، جنگجویان گرجی از آن به عنوان یک پناهگاه استفاده می کردند.
    اکثر کسانی که به بازدید از زادگاه استالین به شهر گوری در گرجستان می روند، از شهر اوپلیستسیخه هم دیدن می نمایند. این شهر بسیار دیدنی در فاصله 10 کیلومتری شهر گوری واقع شده و بزرگترین شهر سنگی جهان است. لازم است بدانید که قسمت هایی از این شهر سنگی با زلزله ای که در سال 1920 میلادی در این منطقه آمد، ضعیف شده و برخی دیگر از آن تخریب شده اند، اما با این وجود از آثار تاریخی که در این شهر وجود دارد، همانند کهن ترین سد، بازار، داروخانه، آمفی تئاتر، کلیسای قدیمی مشهور به سنت جورجی، سیاه چال، زندان و ... هست که مورد توجه گردشگران و توریست ها قرار گرفته است. با توجه به تحقیقات گسترده ای که باستان شناسان با خاکبرداری از این شهر انجام داده اند متوجه شده اند که آثاری از پرسش ها و نیز اعتقادات قبل از آمدن مسیحیت در بین مردم این شهر وجود داشته است.
    شهر سنگی اوپلیستسیخه به علت داشتن آثار تاریخی بسیار قدیمی، در سال 2007 به عنوان یک اثر ارزشمند از گرجستان در فهرت میراث جهانی به ثبت رسیده است.
    این شهر سنگی به سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده است، بخش میانی این مجموعه بزرگترین ناحیه را با مساحت 8 هکتار به خود اختصاص داده است و بخش عمده آن ساختارهای صخره تراشی است که این شهر سنگی را در بر گرفته است. این بخش از شهر سنگی به وسیله تونلی به بخش جنوبی آن متصل شده است. اکثر غارهایی که در این شهر وجود دارند، بدون هیچ گونه تزئیناتی هستند. گرچه که در بعضی ساختارهای بزرگتر، سقف طاق مانند تونل ها به شکل کنده درخت با سنگ های تراشیده تزئین شده اند. در رأس این مجموعه، یک بنای سنگی با سبک معماری خاص مربوط به قرن های نهم و دهم میلادی قابل رؤیت است. در حفاری های باستان شناسان، اشیاء متعدد دست ساز مربوط به دوره های مختلف، همانند جواهرات، نقره، برنز و طلا و نمونه هایی از سرامیک سازی و مجسمه سازی کشف شده است. امروزه این دست سازه ها در موزه ملی تفلیس نگهداری می شوند.

    شهر بسیار جالب سنگی در گرجستان


    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW