021-88507190

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

راهنمای سفر آژانس مسافرتی مهرپرواز 11 شهریور ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
چنانچه قصد سفر به شهر باکو، کشور آذربایجان را دارید، در این راهنمای سفر به باکو، با تیم آژانس مسافرتی مهرپرواز همراه باشید تا بتوانید سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان و نیز یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جمهوری آذربایجان می باشد. شهر باکو در باور مردم محلی به معنای بادکوبه، یعنی جایی که باد زیاد می وزد می باشد. پس از کشف اولین میدان نفتی جهان در باکو، این شهر بسیار شهرت پیدا کرد و به این دلیل مراکز و خیابان های بسیار مهمی در دوران شوروی سابق، در باکو بنا شده اند که امروزه این بناهای تاریخی جزوی از جاذبه های گردشگری باکو محسوب می شوند و نیز میراث فرهنگی و معماری اسلامی و ملی این کشور می باشند. امروز آژانس مسافرتی مهرپرواز، برای شما، مطلبی آماده کرده است که راهنمای سفر به باکو می باشد که برایتان مقاصد گردشگری و اطلاعات لازم درباره این شهر را برایتان معرفی می کند تا بتوانید با استفاده از این مطلب، سفر بسیار خوبی را داشته باشید. 

    موقعیت جغرافیایی باکو
    شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان، در ساحل غربی دریای خزر و در شبه جزیره آب شوران واقع شده است. این شهر، بزرگترین شهر آذربایجان و همچنین یکی از مناطق نفت خیز جهان محسوب می شود. مساحت شهر باکو 285 کیلومتر مربع می باشد. 

    تاریخچه شهر باکو
    اولین مستندات در شهر باکو مربوط به قرن ششم میلادی باز می گردد. شهر باکو در زمان ذکر شده، پیوند تاریخی بسیار گسترده ای با ایران داشته است. بعد از اینکه زمین لرزه بسیار بزرگی در قرن 12 میلادی "شماخی" پایتخت "شروانشاهان" را ویران نمود، "آهیستان اول" باکو را به عنوان پایتخت جدید انتخاب نمود. در زمان ساسانیان، نفوذ عوامل ایرانی در کرانه های اران، از تالش و باکو تا دربند بسیار قوی و چشمگیر بود. در دوره شروانشاهان، باکو بخشی از شروان بود. شروان همانند باقی اران بخشی از سرزمین آذربایجان نبود. آذربایجان به منطقه جنوب رود ارس گفته می شود. شهر باکو در سده های 14 و 15 میلادی، پایتخت شروانشاهان بود و بعد از آن قسمتی از ایران صفوی شد. در قرن 16 میلادی، حکومت عثمانی، طی دوران کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود. نادرشاه افشار توانست این بخش از آران، گرجستان و منطقه ارمنستان کنونی را دوباره به ایران برگرداند. در جنگ های ایران و روس در زمان فتح علی شاه، این منطقه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شد و به دست روس ها افتاد و باکو در اواخر قرن 19 و دهه اول قرن بیستم از بزرگترین مناطق تولید نفت جهان بود.

    تاریخ شهر باکو

    اطلاعات ضروری باکو
    زبان رسمی: ترکی آذربایجانی
    واحد پول: منات(Menat) ، به ایزو کد AZN
    ولتاژ برق شهری: 230ولت
    پیش شماره کشور آذربایجان: 994+
    پیش شماره شهر باکو: 12
    اختلاف ساعت با تهران: 30+ دقیقه
    شماره های ضروری: آمبولانس: 103 --- آتش نشانی: 101 --- پلیس: 102
    فرودگاه ها: فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو

    آب و هوای باکو
    به لحاظ آب و هوایی باکو، تابستان های بسیار گرم و زمستان های بسیار سردی دارد، بهارهای خنک و بارانی و نیز پائیزهای سرد و باران های شدید دارد. با توجه به برگزاری جشن نوروز در آذربایجان و طراوت و تازگی نسبی هوا، می توان گفت بهار بهترین زمان برای سفر به باکو می باشد.

    آب و هوای باکو

    هزینه اقامت در شهر باکو
    برای اقامت در هر شهر میزان بودجه ای که شما می پردازید، تعیین کننده محل اقامتتان می باشد، در شهر باکو نیز این گونه می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که هتل و محل اقامت انتخابی شما، نزدیک به مرکز شهر نیز باشد، چرا که در غیر این صورت، مجبور می شوید هزینه بسیاری را صرف کرایه اتومبیل و تاکسی کنید تا هرروز به مرکز شهر بروید و یا بازگردید. 

    هتل های باکو
    از آنجایی که باکو، بزرگترین شهر و پایتخت آذربایجان می باشد و همچنین یکی از مقاصد گردشگری بسیار عالی در دنیا هم محسوب می شود، دارای هتل های بسیار خوبی می باشد. هتل هایی که می توانید با توجه به سلیقه و خدماتی که انتظار آنها را دارید و نیز بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. چند نمونه از بهترین هتل های موجود در باکو را برایتان نام می بریم تا اگر خواهان اقامت در هتلی لوکس و بسیار عالی هستید، بتوانید انتخاب مناسبی نیز داشته باشید. 
    -هتل فیرمونت باکو (Fairmont Baku Hotel)
    -هتل چهارفصل باکو (Four Seasons Hotel Baku)
    -هتل هیلتون باکو (Hilton Hotel Baku)
    -هتل جی دبلیو مریوت آبشرون باکو (JW Marriott Absheron Baku Hotel)

    هتل های باکو

    هزینه خورد و خوراک در باکو
    در شهر باکو برای یک وعده غذایی مقرون به صرفه و ارزان، باید 10 منات پرداخت نمایید، برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوران میان رده و متوسط، حدود 40 منات باید بپردازید، این نکته را نیز به یاد داشته باشید که منوهای مک دونالد در باکو، تقریباً ارزان می باشد و مبلغ 7 منات است. چنانچه تمایل دارید در سفر خود اقتصادی عمل نمایید، با کمی پرس و جو می توانید می توانید وعده های غذایی مناسب تری با هزینه بسیار کمتر در رستوران هایی که به اصطلاح به آنها غذاهای خیابانی می گویند را پیدا کنید و از آنها استفاده نمایید. 

    غذاهای محبوب در باکو
    در سفر خود به جمهوری آذربایجان، با غذاهای خوشمزه ای روبه رو خواهید شد که بیشتر آنها در ایران نیز وجود دارند، بنابراین در این کشور انتظار دیدن و چشیدن غذاهای غریب و ناشناخته و نا آشنا را نباید داشته باشید، چرا که آذربایجان سنت و فرهنگ ایرانی را به ارث برده است. از بهترین غذاهای محلی و بومی جمهوری آذربایجان می توان به پلو که ترکیبی از برنج و گوشت است که با ادویه و زعفران و گیاهان معطر طعم دار شده است، کباب و شیشلیک، قوتاب (ختاب) که نوعی نان پهن می باشد که در آن با موادی مانند گوشت، اسفناج، پنیر و کدو تنبل پر می شود، دلمه، آش دوغ یا دوگا، کوفته بزباش، لاوانگی که مرغ یا ماهی شکم پر با گردو و سبزی های محلی می باشد، دوشبارا که خمیرهایی پر شده با گوشت چرخ کرده و ادویه است، آبگوشت، بادام بورا که شیرینی مخصوص آذربایجان می باشد، شکر بورا و باقلوا و ماهی دریای خزر با پنیر دودی اشاره نمود. در آذربایجان غذاهای لذیذ متفاوتی وجود دارد که اگرکه همراه با تور ارزان لحظه آخری آذربایجان آژانس مسافرتی مهرپرواز به این کشور دیدنی سفر نمایید، می توانید از این غذاهای خوش طعم و لذیذ نهایت لذت را ببرید.

    غذاهای محبوب در باکو

    رستوران های باکو
    در شهر باکو، پایتخت آذربایجان، به دلیل اینکه مقصد گردشگران و توریست های بسیاری می باشد، رستوران های بسیاری وجود دارد که برای هر نوع ذائقه و سلیقه ای غذا در آنها طبخ می شود. در این مطلب چند نمونه از بهترین رستوران های باکو را برایتان نام می بریم تا بتوانید از آن، در سفر خود استفاده نمایید. 
    -رستوران ایتالیایی اسکالینی (Scalini Italian Restaurant)
    -رستوران آنادولو (Anadolu Restaurant)
    -رستوران پالز گاردن (Paul's Garden)
    -رستوران مک دونالد (McDonald's Restaurant)
    -کافه سیتی (Cafe Sity)

    رستوران های باکو

    هزینه حمل و نقل در باکو
    وسایل نقلیه برای حمل و نقل در باکو شامل اتوبوس، تاکسی، مترو و دوچرخه می باشد. در این شهر ترافیک های سنگینی را در ساعات شلوغ روز شاهد هستیم، از این رو اگر که قرار ملاقاتی دارید و یا قرار است به جای خاصی بروید، بهتر است کمی زودتر اقدام نمایید. با توجه به این موضوع که باکو شهر تاریخی می باشد و بناهای باستانی و تاریخی نیز در آن به وفور دیده می شود، می توانید دوچرخه اجاره کرده و با دوچرخه در شهر تردد کنید که بتوانید بناهای تاریخی را هم در طول مسیرتان ببینید. 
    هزینه بلیط یک سفره 0.20 منات
    هزینه بلیط ماهانه 13.50 منات
    هزینه هر لیتر بنزین 0.86 منات
    هزینه تاکسی: هزینه ورودی تاکسی 1.90 منات و برای هر کیلومتر مسافت، 0.70منات و برای هر ساعت انتظار 3 منات باید پرداخت نمایید. 

    حمل و نقل در باکو

    جاذبه های گردشگری باکو
    از آنجایی که باکو شهری با قدمت بسیار زیاد می باشد، آثار تاریخی و باستانی زیادی در شهر برای بازدید وجود دارد. از طرفی به دلیل داشتن گردشگران و توریستان بسیار زیاد در شهر، تفرجگاه های بسیاری را درست کرده اند تا بتوانید از آنها نهایت لذت را ببرید. چند نمونه از برترین جاذبه های توریستی باکو را برایتان نام می بریم تا در سفر خود به تور لحظه آخری باکو از آن استفاده نمایید.
    -کاخ شیروانشاه: یکی از عظیم ترین بناهای شیروانشاه در آذربایجان، کاخ شیروانشاه می باشد که در شیروانشاه قفقاز واقه شده است و در سال 2000 در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار گرفت. 
    -برج های شعله: بلندترین بناهای دست ساز در شهر باکو، برج های شعله هستند که سه برج شیشه ای با انحناهای سینوسی و رنگ آبی هستند. این برج ها بین 160 الی 180 متر ارتفاع دارند. 
    -قلعه دختر: یکی ازآثار دوره ساسانی در باکو، قلعه دختر است که در قرن 5 و 6 میلادی و نیز قرن 12 ساخته شده است. سازمان یونسکو، در سال 2000 این بنا را نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده است. 
    -شهر قدیم باکو: در لیست اماکن دیدنی باکو، یکی از اولین گزینه ها، شهر قدیمی باکو می باشد که با نام "ایپری" نیز شناخته می شود. این بخش از باکو، قلب تاریخی باکو به شمار می رود و قدمت و تاریخش به قرن دوازدهم میلادی بازمی گردد. 
    -موزه فرش آذربایجان: فرش های آذری شهرت جهانی دارند و همه جای دنیا آنها را به خوبی می شناسند. نقش ها و رنگ های این فرش ها به قدری جذاب و چشمپیر هستند که به راحتی هر بازدید کننده ای را به سوی خود جذب می کند.

    جاذبه های گردشگری باکو

    مراکز خرید باکو
    در باکو که یکی از مقاصد بسیار خوب گردشگری نیز می باشد، مراکز خرید بسیاری وجود دارد که توریست ها و گردشگران بسیاری بتوانند در آنها بگردند و به راحتی خرید نمایند. چند نمونه را از بهترین مراکز خرید باکو که در آنها می توانید خرید بسیار خوبی را داشته باشید را نام می بریم تا با کمک این مطلب بتوانید اماکنی برای خرید خوب را به همراه داشته باشید. 
    مرکز خرید 28 (28 Mall)
    مرکز خرید پارک بلوار (Park Bulvar Mall)
    مرکز خرید صدرک (Sadrak Shopping Center)

    مراکز خرید باکو



    جشنواره های باکو
    فستیوال با شکوه موسیقی جاز، در مرداد ماه (ماه ژوئیه) در شهر باکو برگزار می گردد. 

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW