021-88507190

آشنایی بیشتر با فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد (Belgrade Nikola Tesla International Airport)

راهنمای سفر آژانس مسافرتی مهرپرواز 04 مهر ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
فرودگاه بین المللی نلکولا تسلا بلگراد را به افتخار دانشمند و مخترع صربستانی به نام نیکولا تسلا نام گذاری کرده اند که قبلا به عنوان تنها فرودگاه بین المللی بلگراد شناخته می شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    فرودگاهی که امروز آن را معرفی می کنیم متعلق به کشور صربستان است و نام آن فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد می باشد که قبلا تنها به عنوان فرودگاه بین المللی بلگراد شناخته می شد. این فرودگاه را به افتخار دانشمند و مخترع صربستانی به نام نیکولا تسلا نام گذاری کرده اند. 
    این فرودگاه در سال 1910 در شهر بلگراد، پایتخت صربستان، ساخته شد و به صورت یک فرودگاه با کاربری ساده مورد استفاده قرار می گرفت. این فرودگاه در ابتدا توسط نامداران صنعت هوانوردی همچون: ماسلنیکف (Maslenikov)، ویدمار (Vidmar) و چرماک (Čermak) مورد استفاده قرار گرفت.
    فقط 2 سال بعد از ساخت این فرودگاه، یک انبار چوبی در فرودگاه بنا شد تا مهمات نیروی هوایی صربستان را در آن نگهداری کنند. سال 1914، جنگی با عثمانیان شکل گرفته بود که صربستان هم در این جنگ درگیر بود. این فرودگاه در ابتدا به نام بنجیکا (Banjica)، شناخته شده بود.
    فرودگاه نیکولا تسلا در آن روزها پایه ای مهم برای نیروی هوایی صربستان به حساب می آمد. بعد از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول، فرودگاه بنجیکا و یا به عبارتی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا برای تنظیم ترافیک هوایی در صربستان به عنوان فرودگاه مسافربری مورد استفاده قرار گرفت.
    در سال 1911 یک فرودگاه دیگر، پایین تر از قلعه ی معروفی که در این شهر قرار دارد ساخته شد. این فرودگاه که در حومه ی شهر قرار دارد، از سال 1923 آغاز به کار کرد و اولین مسیر پروازهای بین المللی به بلگراد را در این شهر افتتاح کرد.

    فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد

    در ادامه نام این فرودگاه به پانچوو (Pančevo) تغییر نام داد. این فرودگاه در جریان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای دشمن قبل از این که بتواند مجال پیشرفت و توسعه ی بیشتر و بهتری پیدا کند، بمباران شد و از بین رفت.
    از تاریخ 25 مارس سال 1927 به بعد در محل فرودگاه قبلی، فرودگاه جدید و کنونی به صورت رسمی افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1928، ایرلاین صربستانی و محلی ایرپات این فرودگاه را به عنوان قطب اصلی خود معرفی نمود.
    از آن زمان به بعد ایرلاین های محلی صربستانی مختلفی این فرودگاه را به عنوان قطب اصلی خود معرفی کردند. دراوایل کار حرفه ای، این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین المللی، دارای 4 باند 1100 تا 2900 متری بوده است.
    آشیانه این فرودگاه به دست یکی از مهندسان معروف صربستانی به نام "میلوتین میلانکوویچ (Milutin Milanković)"، طراحی وساخته شده است. این آشیانه ها نسبت به تغییرات آب و هوا و همچنین شرایط مختلف، بسیار مقاوم ساخته شده اند و دارای مهندسی برنامه ریزی شده ای می باشند.
    فرودگاه نیکولا تسلا و ترمینال های آن، یکی از مدرن ترین سازه های هوایی در سال 1931 به شمار می رفت. تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم فرودگاه بلگراد به عنوان توقف گاهی برای برخی از مسابقات مهم هوایی همچون مسابقات هوایی اسکیزینگن آفریقا (The Schlesinger African Air Race) بوده است.
    در همان سال ها ایرلاین های مهم دیگری همچون: ایرفرانس، لوفت هانزا، امپریال ایرویز، … و بعضی دیگر از ایرلاین های معروف دیگر اروپایی از این فرودگاه به عنوان قطب بین المللی خود استفاده می کردند اما این وضعیت تنها تا جنگ جهانی دوم پابرجا بود. از آوریل سال 1941 به بعد این فرودگاه مورد استفاده نیروهای اشغالگر آلمانی واقع شد. در طول سال 1944 این فرودگاه به دست نیروهای متفقین بمباران شد و در اکتبر سال 1944 در زمانی که آلمان ها از آن خارج شده بودند، نیمی از امکانات خود را از دست داده بود.
    فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا در شهربلگراد تاسیس شد. این فرودگاه در ابتدا بانجیکا و سپس فرودگاه بین المللی بلگراد نامیده شده بود اما در ادامه فعالیتش، این فرودگاه در سال 2006 به نام فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا، دانشمند سرشناس صربستانی تغییر نام پیدا کرد.

    فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد

    این فرودگاه، قطب اصلی یکی از بزرگ ترین ایرلاین های کشور صربستان و اروپای شرقی و مرکزی، شرکت هواپیمایی ایر صربیا شناخته شده است. فرودگاه نیکولا تسلا همچنین جایگاه ایرلاین های ارزان قیمتی همچون ویز ایر (Wizz Air) نیز می باشد. مدیریت فرودگاه نیکولا تسلا را یکی از شرکت های دولتی صربستان به نام بلگراد نیکولا تسلا ایردروم (Aerodrom Nikola Tesla Beograd)، در اختیار دارد .
    از تمام نوسازی های این فرودگاه که بگذریم، در سال 2012 فاز جدیدی از نوسازی و توسعه ی فرودگاه آغاز شد. 2750 متر مربع مساحت جدید به فضای فرودگاه اضافه شده است. برج مراقبت نیز نسبت به قبل مدرن تر و مجهز تر شد.

    فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد


    اطلاعات اصلی فرودگاه بین المللی بلگراد نیکولا تسلا
    کد یاتا : BEG
    کد ایکائو : LYBE
    نوع فرودگاه : بین المللی
    ارتفاع از سطح دریا : ۱۰۲ متر
    ترمینال ها : ۲ ترمینال مجزا

    کسانی که بلیط هواپیما بلگراد را خریداری نموده و یا با تور صربستان قصد سفر به این کشور فوق العاده را دارند، پروازشان به این فرودگاه بین المللی می رود. 

    گردشگران و مسافران به تمام مقاصد می توانند جهت اطلاعات گردشگری به سایت آژانس مهرپرواز مراجعه نمایند و یا از طریق ارتباط با ما اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW