021-88507190

روستای پر قدمت یاسوج، زیستگاه انسانهای اولیه

گردشگری پ.هنرکار 10 دی ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
یکی از نقاط دیدنی و زیبای شهرستان دنا روستای تاریخی و گردشگری لما علیا است که با قدمتی 3 هزار ساله محل زندگی انسانهای اولیه می باشد. همراه با آژانس مسافرتی مهرپرواز با این روستا بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    یکی از نقاط دیدنی و زیبای شهرستان دنا روستای تاریخی و گردشگری لما علیا است که با قدمتی 3 هزار ساله محل زندگی انسانهای اولیه می باشد. همراه با آژانس مسافرتی مهرپرواز با این روستا بیشتر آشنا شوید.

    آثار باستانی کشف شده در روستای لما علیا 

    یاسوج که به پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر با مناطق دیدنی طبیعی و جاذبه های تاریخی در جنوب غربی ایران واقع شده است. یاسوج از عصر برنز تا به امروز محل زندگی اقوام ایرانی بوده است که به عنوان ییلاق دولت بزرگ عیلام شناخته می شود. به همین علت آثار باستانی زیادی در این منطقه به کشف رسیده است. یاسوج همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فردش دارای طبیعتی حیرت انگیز مانند آبشارهای خروشان، چشمه‌های زلال، تاکستان‌های زیبا، دشت‌های پرگل و رنگارنگ، پارک‌های سر سبز و پر درخت و همچنین چند روستای است که همه ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند. نام یکی از روستاهای گردشگری و خیره کننده این منطقه لما علیا است. ( برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی با کارشناسان آژانس مسافرتی مهرپرواز در ارتباط باشید)

    روستای لماعلیا-یاسوج-مهرپرواز

    روستای لما علیا از توابع شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در منطقه چال شاهین شهرستان دنا، در فاصله ۴۰ کیلومتری محور یاسوج به اصفهان واقع شده است. این روستا با جمعیتی حدود ۴۰۰ نفر در شمال این استان قرار دارد و زبان مردمان آن لری است. مردم این ناحیه از منطقه اصیل و ریشه دار لُر بویر احمدی هستند. رودخانه‌های گوناگون و آبشارهای فصلی و دایمی زیادی در این ناحیه وجود دارد و چون این روستا در بین ارتفاعات واقع شده در بین کوهنوردان و طبیعت دوستان محبوبیت زیادی دارد.

    روستای لما علیا یکی از مناطق باستانی شهرستان دنا محسوب می شود زیرا طبق تخمین باستان شناسان قدمت آن به سه هزار و ۵۰۰ سال قبل می رسد. طبق تحقیقات کارشناسان، این منطقه محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است و آغاز دوره تاریخی و پر قدمت آن همزمان با حکومت عیلامیان می‌باشد.از جمله آثار باستانی که در این روستا وجود دارد تل مهره‌ای و گورستان باستانی لما است که نشان دهند آن است که این محل قبل از ورود قوم آریایی، دارای سکنه و تمدن بوده است.

    آثار باستانی روستای لما علیاريالیاسوج-مهرپرواز

    گورستان باستانی لما که به هزاره دوم قبل از میلاد تعلق دارد در میان کارشناسان دارای اهمیت زیادی می باشد. این گورستان در سال ۱۳۷۹ در طی عملیات راه‌سازی چال شاهین لما به طور اتفاقی به کشف رسید. بیشتر از ۴۰۰ اثر تاریخی و باستانی در پی کاوش‌های متعدد از این گورستان یافت شده که در حال حاضر در موزه نگهداری می‌شوند. ۷۰ عدد گور و مقبره نیز در این کاوشها به کشف رسیده است بعضی از آنها ۵ متر طول دارند.  بعد از گشودن گورها از آثار تاریخی بدست آمد که شامل استخوان، کوزه‌های سفالی و مفرغی، انواع خنجر، نوک پیکان و نیزه می باشند. این گورستان باستانی به قوم عیلامیان تعلق دارد. در آن زمان اگر قبایلی از مسیر روستای تاریخی لما کوچ می‌کرده، اگر کسی از آن‌ها فوت میکرد آن مرده را در یک سنگ قبر و در این گورستان دفن می‌کردند.

    دیواره‌ای این گورها به شکل سنگ چین، قرار گرفته مقدار چشمگیری از آنها در طول زمان از بین رفته است. باستان شناسان احتمال می دهند که شاید گورستانی های دیگری در این منطقه وجود داشته باشد. در داخل این گورستانها استخوانهای حیواناتی مانند اسب و گوسفند نیز کشف شده است. ( برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما آژانس گردشگری مهرپرواز را دنبال کنید)

    گورستان باستانی روستای لما علیا،یاسوج-مهرپرواز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW