021-88507190

آداب عجیب و غریب ازدواج در شهر موسو چین

گردشگری پ.هنرکار 11 دی ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
قوم و مردمی به نام مسو در استان‌های یون‌نان و سیچوآن واقع در چین و در نزدیکی تبت زندگی می کنند که آداب و رسوم عجیبی برای ازدواج دارند. برای آَشنایی با مردم این شهر با آژانس گردشگری مهرپرواز همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    قومی به نام مسو در استان‌های یون‌نان و سیچوآن واقع در چین و در نزدیکی تبت زندگی می کنند که آداب و رسوم عجیبی برای ازدواج دارند. برای آَشنایی با مردم این شهر با آژانس گردشگری مهرپرواز همراه باشید.

    مادر سالاری و سلطنت زنان در موسو

    مردم موسو با 400000 نفر جمعیت در کلبه‌های چوبی و اطراف دریاچه لوگو در ارتفاعات هیمالیا زندگی می کنند . این منطقه ۲۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و به دلیل دور بودن از شهر مردم این منطقه دارای عقاید متفاوتی در مورد مراسم ازدواج هستند و به همین علت از شهرت زیادی برخوردار هستند.یکی از آداب و رسوم سنتی و قدیمی در این ناحیه پیوند زناشویی متفاوت آنها است. به طوری که زنان در هنگام انتخاب فردی برای زندگی به راحتی در یک مسیر پیاده روی، مرد مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما پس از این انتخاب، زن و مرد کنار یکدیگر زندگی نمی کنند بلکه همچنان در خانه خود زندگی می کنند، ولی پس از تولد فرزندانشان مردها نقش پدر و دایی و پدربزرگ آنها را به عهده می گیرند. به بیان دیگر این نوع پیوند زناشویی در این قوم به ازدواج گذری شهرت دارد که با عقاید سنتی مربوط به ازدواج تضاد زیادی دارد.

    از گذشته تا به امروز بر اساس جامعه‌ای ماتریارچی (matriarcha) زنان تصمیمات مهم مربوط به امور را برعهده دارند و در نتیجه بعد از مرگ مادر ارث او به فرزندان دختر او می‌رسد که این مسئله شامل زنان موسویی می شود.( مجله گردشگری آژانس مهرپرواز را دنبال کنید)

    خانه های مردم موسو-چین،مهرپرواز

    نقش زنان و مردان مردم موسو

     زنان موسو وظایفی از جمله کارهای خانگی مثل آشپزی، آتش درست کردن، جمع‌آوری هیزم، تغذیه دام ، و نخ‌ریسی و پارچه‌بافی بر عهده دارند. در گذشته زنان موسو همه کالاهای خانگی را به تنهایی تهیه می‌کردند اما با گسترش تجارت در سال‌های اخیر و استفاده از ابزارهای صنعتی در تولید پوشاک، آنها را به خرید کالای آماده ترغیب کرده است.شغل مردان این قوم بازرگانی،فروش محصولات محلی، ماهیگیری و نگهداری و چراندن دام و طیور است.آن‌ها مسئول تامین مالی فرزندان خود نیستند، ولی در عوض در قبال خواهر زاده‌های خود احساس مسئولیت می کنند.مادر ریاست خانواده را بر عهده دارد.

    او در امور مربوط به مخارج و شغل اعضای خانواده تصمیم گیری نهایی را می کند و زمانی که بخواهد جانشینی از بین یکی از دختران نسل بعدی (یعنی دختران خودش یا خواهرانش) خود انتخاب کند به او کلید انبار را می‌دهد که نمادی از حقوق مسئولیت‌ها  او می باشد.در فرهنگ موسوها ترجیحی برای داشتن فرزند پسر یا دختر وجود ندارد زیرا هر دو آنها پس از ازدواج در خانه پدری و مادری خود می‌مانند. با این حال به دلیل مسئولیت‌های متفاوت پسر و دختر آنها ترجیح می دهند که هم فرزند دختر و هم پسر داشته باشند. با اینکه جمعیت مردم موسو بسیار کم است، ولی آن‌ها حتی جز اقلیت‌هایی که از سوی دولت چین به رسمیت شناخته می شوند هم نیستند. به طور مثال در شناسنامه‌ی آنها، به جای موسو از کلمه‌ی مغول استفاده شده است.( برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی با آژانس مسافرتی مهرپرواز در ارتباط باشید.)

    مردم موسو-چین-مهرپرواز

    پیوند زناشویی متضاد سنت مردم موسو

    چیزی که منجر به تفاوت ازدواج‌های موسو با سایر آداب و رسوم ازدواج‌های شده این است که زنان موسویی از نظر مالی به مردان وابسته نیستند بنابراین تا آخر عمر با آنها نمی‌مانند. به عبارتی دیگر ازدواج در این قوم به شکل که مرسوم است تعریف نمی شود و آنها تنها با یکدیگر روابط عاشقانه دارند. پس از اینکه زن و مرد یکدیگر را انتخاب می کنند تنها در اتاق شخصی دختر به صورت پنهانی با یکدیگر ملاقات می کنند و رابطه آنها تا زمان تمایل هر دو طرف ادامه پیدا می کند.
    هیچ مراسم ازدواجی در بین مردم موسو برگزار نمی‌شود ولی وقتی زنی صاحب فرزند می‌شود پدر فرزند او به همراه خانواده‌اش به خانه آنها آمده و برای کودک هدایا می‌آورند. بعد از تولد فرزند رابطه زن و شوهر رسمیت پیدا می‌کند ولی همچنان آنها با خانواده خود زندگی می‌کنند. خانواده‌ها روابط صمیمی با فرزندان خود ندارند و آنها بعد از سن بلوغ آزادی کامل دارند.

    مردم موسو-چین،مهرپرواز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW