021-88507190

رازهای ناگفته در مورد تاج محل

گردشگری م.مقیمی 24 اردیبهشت ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
تاج محل، همان بنای مرمرین زیبا که اتفاقا مهمترین جاذبه گردشگری آگرا و یکی از جذاب ترین اماکن دیدنی هند است، در سال 2007 به عنوان یکی از هفت شگفتی جهان انتخاب شد

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    تاج محل، همان بنای مرمرین زیبا که اتفاقا مهمترین جاذبه گردشگری آگرا و یکی از جذاب ترین اماکن دیدنی هند است، در سال 2007 به عنوان یکی از هفت شگفتی جهان انتخاب شد. این بنای سفید به قدری زیباست که هر بازدید کننده ای به محض دیدن آن نفسش در سینه حبس می شود. یک عالمه راز نگفته در مورد این بنای رمزآلود و زیبا وجود دارد که احتمالا شما هم از آن ها بی خبرید.
    1-قرار بوده که یک تاج محل سیاه رنگ نیز در مقابل تاج محل سفید رنگ ساخته شود
    تاج محل سیاه یا همان ورژن سیاه رنگ بنای تاج محل قرار بوده که در آن طرف رودخانه یامونا، درست مقابل تاج محل ساخته شود. در واقع شاه جهان می خواسته که یک مقبره برای خودش شبیه به مقبره همسرش درست کند. بر طبق تاریخ شاه جهان شروع به ساخت بنای تاج محل سیاه رنگ کرده است، اما هیچ وقت نتوانست قبل از مرگش کار ساخت آن را کامل کند. اما با این حال خیلی از باستان شناسان این داستان را کاملا افسانه می دانند و حقیقی بودنش را تایید نمی کنند.
    2-تاج محل رنگ عوض می کند!
    رنگ بنای تاج محل از صبح تا شب چندین بار تغییر می کند. سنگ مرمر سفید رنگ به کار برده شده در ساخت بنای تاج محل به گونه ای است که در طول روز به رنگ های مختلف در می آید. اگر شانس این را پیدا کردید که از بنای زیبای تاج محل دیدن کنید، به این تغییر رنگ در طول روز دقت کنید. این بنا صبح ها به به رنگی خاص با تم صورتی در می آید و در زمان غروب به سفیدی شیر می شود.

    تاج محل رنگ عوض می کند

    3-تاج محل را شاه جهان نساخته است!
    یکی از عجیب ترین تئوری هایی که در مورد بنای تاج محل وجود دارد این است که اصلا شاه جهان بنای تاج محل را نساخته است! بر طبق کتاب 
    تاج محل" داستان واقعی" که توسط پوروشوتام ناگش اوک نوشته شده است، این بنا در اصل معبد لرد شیوا بوده است که قبل از شاه جهان وجود داشته است. این کتاب بیان می کند که نام این معبد تجو ماهالایا بوده است و بعدها شاه جهان آن را به یک مقبره تبدیل کرده است. البته این تئوری تا به حال کاملا توسط مقامات دولتی هند تایید نشده است.
    4-مناره های تاج محل به بیرون خم شده اند!
    4 مناره هایی در بنای تاج محل وجود دارد که آرامگاه را احاطه کرده اند. وقتی به بنای تاج محل نگاه می کنید، این مناره ها کاملا عمودی و مستقیم به نظر می رسند. اما واقعیت این است که این مناره ها هر کدام به طرف بیرون مناره خم شده اند. این کار به این خاطر انجام شده است که در صورت وقوع زلزله، این مناره ها به سمت خارج بیفتند و آسیبی به بنای اصلی وارد نکنند. 
    5-هر دو مقبره هایی که توریستان از آن بازدید می کنند، خالی از هر مزاری هستند!
    در داخل بنای تاج محل دو آرامگاه وجود دارد که یکی از آن ها به شاه جهان و دیگری به همسرش تعلق دارد. به هر حال جالب است که بدانید این مقبره ها کاملا نمایشی هستند و هیچ مزاری در داخل آن ها وجود ندارد. مزارهای واقعی در داخل یک اتاق آرام و مهر و موم شده در طبقه همکف ساختمان قرار گرفته اند.  یک راهرو کوچک نزدیک پلکان تاج محل وجود دارد که سال هاست مهر و موم شده است و در جلوی آن یک دیوار آجری ساخته شده است و امروزه هیچ راهی برای ورود به آن وجود ندارد.

    مقبره های داخل تاج محل

    6-قرار بوده که تاج محل در شهر برهانپور ساخته شود
    یکی از جالب ترین حقایق در مورد تاج محل این است که به گفته بعضی از تاریخ شناسان قرار بوده این بنا در شهر برهانپور ساخته شود و اصلا فونداسیون آن نیز در برهانپور ساخته شده، اما در نهایت آگرا برای ساخت این بنای زیبا انتخاب شده است و دلیل انتخاب آن هم مشکلات و هزینه های حمل و نقل مرمر از راجستان به برهانپور بوده است. جالب است که بدانید محلی که برای ساخت بنای تاج محل در برهانپور انتخاب شده بوده، هنوز هم خالی مانده است. این زمین خالی در نزدیکی رودخانه تاپتی در برهانپور واقع شده است.

    تاج محل

    7-تاج محل از مراقبت های پوستی استفاده می کند!
    حتما شما هم در مورد مراقبت های پوستی بانوان هندی شنیده اید. اما فکرش را هم می کردید که بنای تاج محل نیز از مراقبت های پوستی استفاده می کند؟! در واقع رنگ تاج محل به خاطر آلودگی هوا تغییر پیدا می کند و به همین خاطر است که بنای تاج محل نیاز به مراقبت های پوستی پیدا کرده است! یک ماسک معروف هندی به نام ماسک مولتانی میتی وجود دارد که با خاک رس انجام می شود و آلودگی های پوستی را از بین می برد. چنین ماسکی برای بنای تاج محل نیز انجام می شود تا از آلودگی ها پاک شود و مثل روز اول سفید و درخشنده شود.
    8-یک تاج محل سیاه رنگ در شهر برهانپور وجود دارد
    یک بنای تاج محل سیاه رنگ با نام کالا کالا تاج محل در شهر برهانپور هند وجود دارد. این بنا متعلق به آرامگاه شاه نواز است که در نزدیکی رودخانه اوتاوالی واقع شده است. جالب است که بدانید محلی ها نام این بنا را بلک تاج یا تاج سیاه رنگ گذاشته اند.این بنا تا حد زیادی شبیه به بنای تاج محل است، اما با بودجه بسیار محدودی در یک سایز خیلی کوچکتر از بنای تاج محل ساخته شده است. نامگذاری این بنا به خاطر سنگ های سیاهی است که در ساخت آن به کار گرفته شده است.

    تاج محل سیاه رنگ

    9-یک بنا نیز به نام تاج محل فقیران در هند وجود دارد!
    یک آرامگاه به نام مقبره بی بی کا در شهر اورنگ آباد هند وجود دارد که بنام تاج محل فقیران از آن یاد می شود و تا حدی شبیه به بنای اصلی تاج محل است. این آرامگاه متعلق به دلرس بانو بیگم مادراورنگ زیب است. یک کتیبه بر روی درب ورودی اصلی مقبره بی بی کا یافت شده است که در آن نام معمار این بنا آتا الله ذکر شده است. جالب است که بدانید آتا الله پسر استاد احمد لاهوری یا همان معمار بنای اصلی تاج محل است.  
    10-در طول جنگ با گیاه بامبو از مقبره تاج محل حفاظت می شده است
    تاح محل یکی ار مهمترین میراث های هند است و به همین خاطر در طول جنگ ها در معرض حمله بوده است. به همین خاطر در سال 1942 دور تا دور بنای تاج محل بامبو گذاشته شد تا در برابر بمب گذاری محافظت شود. همین تکنیک در بین سال های 1965 و 1971 نیز در جنگ علیه پاکستان انجام شد تا باز هم از بنای زیبای تاج محل محافظت شود. تصاویر نشان می دهد که فقط ساختار گنبد تاج محل را با بامبو پوشانده بودند، اما به هر حال بر طبق گفته ها کل بنای تاج محل با بامبو پوشانده شده بوده است. دلیل این کار هم این بوده که می خواستند بنای تاج محل از فاصله دور از داخل هواپیماهای بمب افکن شبیه به توده بامبو به نظر برسد!
    اگر شما هم دوست دارید از این بنای رمزآلود دیدن کنید، می توانید برای رزرو تور هند با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    تاج محل

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW