021-88507190

موارد جالبی که باید در مورد فرهنگ گرجستان بدانید

گردشگری م.مقیمی 17 خرداد ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
فرهنگ گرجستان آرام آرام در طول تاریخ بلندبالای این کشور شکل گرفته است و شکل خاص و منحصر به فردی هم دارد

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    فرهنگ گرجستان آرام آرام در طول تاریخ بلندبالای این کشور شکل گرفته است و شکل خاص و منحصر به فردی هم دارد. خیلی از آداب و رسوم گرجستان در طول زمان از یاد رفته اند، اما هنوز که هنوزه یک سری آداب و رسوم خاص نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده اند تا امروز در گرجستان عملی شوند. در ادامه چند نکته جالب در مورد فرهنگ گرجستان به شما می گوییم که احتمالا شما هم از آن بی اطلاعید.

    فرهنگ گرجستان

    چرا گرجستان به عنوان ملت مهمان نواز شناخته می شود؟
    گرجستان در طول تاریخ با عنوان کشور مهمان نواز در جهان شناخته شده است. حتی یک سمبل مهمان نوازی نیز در این کشور ساخته شده است. مجسمه مادر گرجستان در پایتخت گرجستان یعنی تفلیس یکی از مهمترین جاذبه های توریستی گرجستان است که در واقع نشانگر مهمان نوازی و دوستی این ملت می باشد.
    در گرجستان، مهمان به عنوان هدیه ای از سمت خدا تلقی می شود و به همین خاطر ساکنین گرجستان تمام تلاششان را می کنند تا به مهمانانشان و همچنین به توریستان نهایت احترام گذاشته شود. وقتی یک مهمان به خانه یک فرد گرجی می رود، با غذا و نوشیدنی به خوبی از او پذیرایی می شود و میزبان تمام تلاشش را می کند تا مهمانش در خانه او راحت باشد و احساس کند که درست در خانه خودش اقامت کرده است!

    مجسمه مادر گرجستان

    چرا در گرجستان دو کریسمس و دو سال نو جشن گرفته می شود؟
    گرجستان یک کشور ارتودوکسی است و مردم آن از تقویم ژولینی استفاده می کنند. به همین خاطر است که در کشور گرجستان جشن سال نو دوبار در طول سال جشن گرفته می شود. یک بار درست مثل کشورهای دیگر جهان در روز اول ژانویه و یک بار دیگر در روز 13 ژانویه که طبق تقویم ژولینی، روز سال نو تلقی می شود. بر طبق این تقویم، سال نو کمی دیرتر از تقویم میلادی اتفاق می افتد که به آن سال نو باستانی گفته می شود.
    اما از بین این دو جشن، جشن اول ژانویه مهمتر است و معمولا در شب قبل از آن یعنی 31 دسامبر جشن گرفته می شود. در این شب خانواده های گرجی دور یک میز جمع می شوند و یک غذای کامل و خوشمزه میل می کنند. بعد از نیمه شب همه افراد به یکدیگر سال نو را تبریک می گویند و این جشن را جشن سال نو رسمی تلقی می کنند.
    بر همین اساس هم کریسمس  یک بار در روز 25 دسامبر و یک بار در روز 7 ژانویه جشن گرفته می شود. در روز 7 ژانویه یک سری غذاهای خاص در گرجستان درست می شود و یک بار دیگر کریسمس به پا می شود!
    اگر در ایام کریسمس قصد سفر به گرجستان را دارید میتواند از تفریحات جذاب و دیدنی کریسمس به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از سفرتان لذت ببرید.

    نمای یک دیوار سنگی زیبا با تزئینات کریسمس

    چرا گرجی ها در مراسم عید پاک به گورستان هایشان غذا می برند؟
    بعد از روز یکشنبه پاک، اهالی گرجستان به گورستان ها می روند تا به اقوام مرحومشان ادای احترام کنند. جالب است که بدانید این سنت بین خیلی از اهالی گرجستان مقدس تلقی می شود. در گذشته در زمان حکمرانی شوروی بر گرجستان، در این روز کلیساها بسته می شد و بنا بر این تنها جایی که مردم می توانستند در روز عید پاک در آن شمع روشن کنند، گورستان ها بود. از آن جا این رسم شروع شد و هنوز که هنوزه به قوت خودش باقی مانده است.
    عید پاک سمبل زندگی جاودانه است و گرجستانی ها این روز را همراه با تمام اعضای خانواده شان، چه مرده و چه زنده جشن می گیرند. در این روز به گورستان می روند و از این طریق به اقوام از دست رفته شان نشان می دهند که یادشان برای همیشه در خانواده ها باقی مانده است.

    گورستان گرجستان

    چرا هیچ کس در گرجستان انعام نمی دهد؟
    رستوران ها و کافه های گرجستان یک مبلغ اضافه را به عنوان حق سرویس روی صورت حساب نهایی مشتریان اعمال می کند. این درصد حق سرویس منطقه به منطقه در گرجستان متفاوت است و از 10 تا 18 درصد متغیر است. با این حال یک سری از کافه ها و رستوران های ارزان گرجستان اصلا این درصد را به مبلغ صورت حساب اضافه نمی کنند تا مبلغ نهایی برای مشتریان ارزان تمام شود. به هر حال سیستم حق سرویس باعث شده است که انعام دادن در گرجستان به یک کار کاملا اختیاری تبدیل شود. اما به هر حال به شما توصیه می کنیم که اگر سرویس کافه و یا رستوران به نظرتان در حدی عالی بود که بیشتر از مبلغ پرداختیان به نظر می رسید، یک انعام کوچک به خدمه رستوران یا کافه بدهید تا آن ها را نیز خوشحال کنید.
    چرا عروسی های گرجستانی تا این حد بزرگ و مفص است؟
    گرجستانی ها عاشق جشن گرفتن هستند و هیچ فرصتی را برای جشن گرفتن از دست نمی دهند. مراسم عروسی هم از این قاعده مستثنی نیست و فرصتی برای شاد بودن و با هم بودن به شمار می آید. در این روز مردم گرجستان تا جایی که بتوانند مهمان های زیادتری را به نسبت دیگر جشن هایشان دعوت می کنند. خانواده عروس و داماد هر کدامشان حداقل 100 نفر را دعوت می کنند و هر کسی را که بشناسند به جشن عروسیشان فرا می خوانند. جالب است که بدانید در گرجستان جشن عروسی کمتر از 100 تا 150 نفر یک جشن کوچک تلقی می شود. البته جشن های عروسی کشور ما ایران نیز از عروسی های گرجستان دست کمی ندارد!
    شما هم می توانید برای رزرو تور ارزان گرجستان و تجربه فرهنگ گرجستان از نزدیک، با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید و با یک هزینه کاملا معقول و به صرفه به این کشور جذاب و توریستی سفر کنید.

    مراسم عروسی های گرجستانی

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW