021-88507190

بایدها و نبایدهای مهم و ضروری سفر به باکو

راهنمای سفر م.مقیمی 18 خرداد ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
فرهنگ کشور آذربایجان تلفیقی از فرهنگ های ایرانی، ترکیه ای و روسیه ای است و سنت ها و آداب و رسوم های محلی بسیار زیادی در آن رعایت می شود

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بایدها و نبایدهای تور باکو
    فرهنگ کشور آذربایجان تلفیقی از فرهنگ های ایرانی، ترکیه ای و روسیه ای است و سنت ها و آداب و رسوم های محلی بسیار زیادی در آن رعایت می شود. به همین دلیل توریستان باید تمام تلاششان را بکنند تا در مدت زمان اقامتشان در کشور آذربایجان و شهر باکو، این سنت ها را زیر پا نگذارند و به محلی ها و اهالی این کشور بی احترامی نکنند.در ادامه مهمترین بایدها و نبایدهای سفر به باکو را به شما معرفی می کنیم تا سفر بی حاشیه تری را به مقصد باکو تجربه کنید و با مشکل خاصی در خصوص فرهنگ و سنت های باکو مواجه نشوید.

    بایدها و نبایدهای تور باکو

    یادتان باشد که حتما نام خود را در اداره مهاجرت آذربایجان ثبت کنید
    توریستانی که می خواهند بیش از 10 روز در آذربایجان اقامت داشته باشند، باید نام خودشان را در سیستم اداره مهاجرت آذربایجان ثبت کنند. البته هتل های آذربایجان موظفند که این کار را برای مهمانانشان انجام دهند. اما اگر قصد اقامت در مکانی به جز هتل را دارید، باید خودتان شخصا نسبت به این کار اقدام کنید. انجام این کار به صورت آنلاین نیز در وب سایت اداره مهاجرت آذربایجان ممکن است.
    آذربایجانی ها و ارمنی ها با هم رابطه خوبی ندارند. در واقع یک منطقه وجود دارد که به آذربایجانی ها تعلق دارد، اما از سمت ارمنی ها اداره می شود و به همین دلیل صدها هزار آذربایجانی از خانه آبا و اجدادی خودشان بیرون شدند و به همین دلیل از سال 1988 تا کنون، تنش ها برقرار است. به همین دلیل بهتر است که در کشور آذربایجان صحبتی از ارمنی ها به میان نیاورید.

    در کشور آذربایجان در مورد ارمنی ها صحبت نکنید

    هیچ کالای ارمنی را به کشور آذربایجان نیاورید
    به خاطر همان جنگی که گفته شد، هر دو طرف با یکدیگر مشکل دارند. به همین دلیل توریستانی که مهر ارمنستان را روی پاسپورتشان دارند، ممکن است که توسط مامورین اداره مهاجرت آذربایجان مورد پرس و جو قرار بگیرند. حتی ممکن است که اجازه ورود کالاهای ارمنی به خاک آذربایجان داده نشود و به همین دلیل بهتر است که کالایی را از ارمنستان به این کشور نیاورید و احیانا تیشرت یا لباسی با نام ارمنستان به تن نداشته باشید!
    در آذربایجان آشغال نریزید
    احتمالا شما هم با سفر به آذربایجان از تمیز بودن خیابان های باکو شگفت زده خواهید شد. تعداد زیادی سطل آشغال در هر طرف خیابان وجود دارد و همه اهالی باکو از آن ها استفاده می کنند. به همین دلیل شما هم باید مثل اهالی باکو در تمیز نگهداشتن شهر کوشا باشید و خاطر آن ها را مکدر نکنید.

    در آذربایجان آشغال نریزید

    در مورد آذربایجان به اهالی این کشور انتقاد نکنید و از جملات منفی استفاده نکنید
    مردم آذربایجان بیشترین مهمان نوازی ممکن را در مورد توریستان به کار می گیرند و انتظار گله و شکایت را از توریستان ندارند.اهالی آذربایجان مشکلات کشورشان را می دانند و نیازی ندارند که دوباره آن ها را از دهان توریستان بشنوند. به هر حال آذربایجان اماکن دیدنی جذاب و فرهنگ غنی دارد و گذشته از مشکلاتش، خوبی های بسیار زیادی دارد.
    به خانم های آذربایجانی احترام بگذارید
    بی ادبی و بی احترامی در فرهنگ آذربایجانی ممکن است که با فرهنگ های دیگر کاملا متفاوت باشد. مردان در آذربایجان احترام زیادی برای خانم ها قائلند و از توریستان این انتظار می رود که همین رفتار را با آن ها داشته باشند. برای مثال خانم ها همیشه در وسایل حمل و نقل عمومی حق اولویت دارند و همیشه مردان صندلیشان را به خانم ها می دهند و یا اینکه برای خوردن غذا در رستوران، همراه آقا صورتحساب را پرداخت می کند. به هر حال بهتر است که این مسائل را قبل از سفر به باکو بدانید و حتما آن ها را رعایت کنید.

    به خانم های آذربایجانی احترام بگذارید

    هیچ وقت از فرودگاه تاکسی نگیرید
    حتی اگر جیب پر پولی دارید، باز هم بهتر است که سوار تاکسی های فرودگاه نشوید. به شما توصیه می کنیم که از فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو خارج شوید و از کنار تاکسی های لندنی آن عبور کنید و سوار اتوبوس های فرودگاه شوید. اتوبوس های فرودگاه شما را به مرکز شهر باکو و استگاه مترو 28 می برند و از آن جا می توانید به هر نقطه از شهر باکو دسترسی پیدا کنید. استفاده از اتوبوس ها به نسبت تاکسی ها زمان بیشتری نمی برد و با این حال بلیط آن ها 50 درصد ارزان تر از تاکسی است و واقعا به صرفه هستند.

    هیچ وقت از فرودگاه تاکسی نگیرید

    برای بازدید از جاذبه های گردشگری باکو همراه تورهای شخصی آذربایجانی نشوید
    استفاده از تورهای یکروزه ای که در آذربایجان برگزار می شود، حدودا با راننده شخصی برایتان به ازای هر نفر 70 دلار هزینه دارد. اما شما می توانید بعد از اقامت در باکو، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و با پرداخت 5 دلار برای رفت و برگشت از جاذبه های گردشگری باکو بازدید داشته باشید و در هزینه های سفر به باکو صرفه جویی کنید.
    همیشه و همه جا پاسپورتتان را در باکو همراه خود داشته باشید
    بر طبق قانون آذربایجان، توریستان باید در همه حال پاسپورتشان را به همراه داشته باشند. پلیس معمولا جلوی توریستان را می گیرد، مدارک شناساییشان را طلب می کند و اگر کسی مدرک شناسایی همراهش نداشته باشد را جریمه می کند. البته همراه داشتن فتوکپی از پاسپورت معمولا کفایت می کند.

    همیشه و همه جا پاسپورتتان را در باکو همراه خود داشته باشید

    هدیه را از سمت آذربایجانی ها سریعا قبول نکنید
    آذربایجانی ها مثل ما ایرانی ها تعارفی هستند. پس اگر می خواستید که یک هدیه را از سمت یک فرد آذربایجانی دریافت کنید، بهتر است که 2 بار تعارف کنید و بعد در بار سوم آن را دریافت کنید! در مقابل شما هم باید برای دادن هدیه به آذربایجانی ها کمال احترام را رعایت کنید و حتما تعارفات لازم را به آن ها داشته باشید.
    علامت OK را در باکو نشان ندهید
    در کشورهای غربی علامت OK با دست نشان داده می شود، اما در کشور آذربایجان این علامت بی ادبی تلقی می شود. پس بهتر است که این علامت را نشان ندهید و احتمالا باعث ناراحتی مردم آذربایجان نشوید. بهتر است که انگشت شست و اشاره تان را دایره شکل کنید و اینگونه تایید خود را به مردم آذربایجان نشان دهید. حالا که اطلاعاتتان در مورد آذربایجان بیشتر شد و با بایدها و نبایدهای آذربایجان آشنا شدید، می توانید سفر لذت بخش تر و بی حاشیه تری را به مقصد آذربایجان تجربه کنید. به هر حال در صورت تمایل می توانید برای رزرو تور لحظه آخری باکو با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW