021-88507190

موزه کتاب های مینیاتوری در شهر باکو

گردشگری م.مقیمی 29 تیر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در باکو موزه ای وجود دارد که مثالش در هیچ نقطه دیگری در کره زمین یافت نمی شود و آن موزه، موزه ای است که به کتاب های میناتوری اختصاص داده شده است

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه کتاب های مینیاتوری در تور باکو
    در باکو موزه ای وجود دارد که مثالش در هیچ نقطه دیگری در کره زمین یافت نمی شود و آن موزه، موزه ای است که به کتاب های میناتوری اختصاص داده شده است. هیچ موزه ای با چنین موضوعی در کشورهای دیگر دنیا وجود ندارد و به همین دلیل این موزه شهرت جهانی پیدا کرده است. موزه ای که در آن نسخه بسیار کوچکی از کتاب ها در آن نگهداری می شود که انگار به این دنیا تعلق ندارند و برای آدم هایی بسیار کوچکتر از ما ساخته شده اند و حتی خیلی از آن ها با چشم انسان خوانده نمی شوند! اگر برای شما هم جالب شده که اصلا چرا چنین موزه ای در باکو ساخته شده است و داستان تاسیسش چیست، ادامه مطلب حتما برایتان جذاب خواهد بود.

    موزه کتاب های مینیاتوری در تور باکو

    تاسیس موزه کتاب های مینیاتوری در باکو
    کتابخانه کوچک این موزه کلکسیونی از کتاب های بسیار کوچک را در خود جای داده است که در اصل کلکسیون شخصی خانمی به نام ظریفه صلاحوا (Zarifa Salahova) است و آن ها را در طی بیش از 30 سال جمع آوری کرده است. در سال 2002 این خانم تصمیمش را برای تاسیس این موزه و رونمایی کردن از کلکسیون جذابش برای عموم گرفت. البته یک سری از کتاب های این موزه، کتاب هایی است که متعلق به یک کلکسیونر دیگر اکراینی بوده است که کتاب های میناتوری و کوچکش را در سال 2001 به خانم ظریفه صلاحوا اعطا کرده است. جالب است که بدانید خیلی از کتاب های موجود در موزه کتاب های مینیاتوری باکو را خانم ظریفه صلاحوا خریداری نکرده است و بیشتر آن ها را به عنوان هدیه از افراد مختلفی دریافت کرده است و در نهایت با جمع آوری آن ها موزه کتاب های میناتوری باکو را تاسیس کرده است.

    تاسیس موزه کتاب های مینیاتوری در باکو

    درباره کلکسیون موزه کتاب های مینیاتوری در باکو
    در موزه کتاب های مینیاتوری باکو صدها هزار کتاب کوچک و میناتوری نگهداری می شود که گویی همه شان به دنیای افسانه ها و قصه ها تعلق دارند و در میان آن ها آثار نویسندگان بنامی چون پوشکین، داستایوفسکی، نیکولای گوگول و چوکوفسکی نیز دیده می شود. کلکسیون موزه کتاب های مینیاتوری باکو از کتاب های سراسر جهان جمع آوری شده است و به زبان های مختلفی مثل آذری، روسی، انگلیسی و آلمانی نگارش شده اند. جالب است که بدانید این کلکسیونر یک سری کتاب مینیاتوری نیز خودش منتشر کرده است که یکی از آن ها کتاب قانون اساسی آذربایجان است که آن هم در موزه کتاب های مینیاتوری جهان نگهداری می شود. به هر حال این کتاب ها نیز در نوع خودشان جالب هستند و شما می توانید در حین بازدید از این موزه آن ها را نیز ببینید.

    درباره کلکسیون موزه کتاب های مینیاتوری در باکو

    قدیمی ترین و کوچک ترین کتاب موجود در موزه کتاب های مینیاتوری باکو
    جالب است که بدانید قدیمی ترین کتابی که در موزه کتاب های منیاتوری باکو نگهداری می شود، نسخه میناتوری قرآن است که قدمتش به قرن 17 میلادی باز می گردد. در حالی که کوچک ترین کتابی که در موزه کتاب های مینیاتوری باکو نگهداری می شود، کتابی است که ابعادش فقط 9*6 میلی متر است و یک کتاب روسی است که فقط با استفاده از ذره بین قابل خواندن می شود و با چشم غیر مسلح اصلا قابل خواندن نیست!
    هدف موسس این موزه از تاسیس آن
    خانم ظریفه صلاحوا این موزه را به این خاطر تاسیس کرده است تا نسل جدید را به کتاب خوانی و آشنایی با ادبیات ترغیب کند. موسس تنها موزه کتاب های مینیاتوری جهان با این ایده اقدام به تاسیس این موزه جذاب کرده است که کودکان از آن بازدید داشته باشند و به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شوند. به عقیده خانم ظریفه صلاحوا کتاب هایی که در مدرسه ها و در دانشگاه ها تدریس می شوند، برای زندگی کافی نیستند و نسل جوان باید در زندگیشان کتاب های بیشتری مطالعه کنند. 
    اگر شما هم علاقه به کتاب و کتابخوانی دارید، حتما از بازدید از موزه کتاب های مینیاتوری باکو لذت خواهید برد و بدون شک به راحتی از آن دل نخواهید کرد. برای رزرو تور لحظه آخری باکو می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهرپرواز تماس بگیرید و در کنار بازدید از موزه کتاب های مینیاتوری باکو، از دیگر جاذبه های گردشگری باکو نیز دیدن کنید.

    هدف موسس این موزه از تاسیس آن

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW