021-88507190

حقایقی جذاب در مورد برج پیزا که نمی دانید

راهنمای سفر م.مقیمی 08 مرداد ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
برج کج پیزا یکی از شاخص ترین ساختمان های جهان است و همه ما این را می دانیم. اما در پس این ساختمان جذاب تاریخ بسیار شگفت انگیزی نهفته است که خیلی از ما از آن داستان های تاریخی خبر نداریم

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    حقایقی که در مورد برج پیزا نمی دانید
    برج کج پیزا یکی از شاخص ترین ساختمان های جهان است و همه ما این را می دانیم. اما در پس این ساختمان جذاب تاریخ بسیار شگفت انگیزی نهفته است که خیلی از ما از آن داستان های تاریخی خبر نداریم. اگر شما هم دوست دارید که از این تاریخ جذاب در مورد برج پیزا اطلاع پیدا کنید، این مطلب را بخوانید تا با حقایقی در مورد برج کج پیزا آشنا شوید که تا به حال از آن ها اطلاع نداشتید.
    برج پیزا برای نمایش قدرت ساخته شده بود
    ارتش، تجارت و وضعیت اقتصادی شهر پیزا در قرن 12 به شدت پیشرفت کرد، به گونه ای که یک شهر بندری کوچک به یک منطقه پر قدرت تبدیل شد. به همین دلیل مثل هر شهر دیگری شروع به ساخت ساختمان های بزرگ و عظیم کرد تا بدین وسیله قدرت خود را به جهانیان نشان دهد. بعد از غارت شهر پالرمو در سال 1063، دولت نیاز به یک مکانی داشت تا همه غنیمت هایش را در آن نشان دهد و به همین دلیل دولت تصمیم به ساخت یک مجموعه کرد که در آن یک کلیسای جامع، یک تعمیدگاه، یک گورستان و یک برج ناقوس بلند بود. آن ها می خواستند که بلندترین برج ناقوس زمانه را در پیزا بسازند.
    کج شدن برج پیزا یک شبه اتفاق نیفتاد
    نام پیزا از یک کلمه یونانی به معنای "زمین باتلاقی" گرفته شده است. معماران این برج بررسی های لازم را روی زمینی که می خواستند برج پیزا را روی آن بسازند، انجام ندادند و کار ساخت آن را شروع کردند تا اینکه در زمان ساخت طبقه دوم، برج از یک طرف نزول کرد و آن زمان برای برگشتن به ابتدای کار خیلی دیر بود. سازندگان این برج از آن به بعد تلاش کردند تا با ساخ ستون های بلندتر و قوس های دیگر در بخش جنوبی برج، این اشکال را رفع کنند و عیب آن را پوشش دهند. تا اینکه به طبقه 4 رسیدند و کار به جایی رسید که آن ها باید قوس های سمت جنوبی برج پیزا را 5 سانتی متر بلندتر بسازند و با این حال هنوز برج به کج شدن ادامه می داد و در نهایت سازندگان ساخت آن را برای نزدیک به یک قرن متوقف کردند!

    کج شدن برج پیزا یک شبه اتفاق نیفتاد

    برج پیزا تنها برج کجی نیست که در شهر پیزا وجود دارد
    به خاطر نرم بودن خاک منطقه شهر پیزا، چندین ساختمان کج در آن وجود دارد. برج کلیسای سنت نیکولا مشهورترین برج کج در شهر پیزا بعد از برج پیزای اصلی است که آن هم تقریبا در زمان مشابهی با برج پیزا در سال 1170 ساخته شده است. 
    برج پیزا از چند مسیر مختلف کج شده است!
    مهندسان متعددی در طول صدها سال تلاش کردند تا کج بودن برج پیزا را اصلاح کنند. وقتی که دوباره ساخت آن در قرن 13 شروع شد، مهندسان سعی کرند کج بودن آن را با ساختن باقی برج به صورت مستقیم متوقف کنند، اما با این کار باعث شدند که مرکز گرانش جا به جا شود و برج از طرف دیگر شروع به خم شدن کرد و دوباره در طی ساخت و ساز دوباره به سمت جنوب خم شد!
    کج بودن برج باعث ایجاد یک سری تفاوت و عدم توازن های جالب در برج پیزا شده است
    برج کج پیزا قرار بوده که 60 متر ارتفاع داشته باشد. بعد از اینکه برج کج می شود، بلندترین نقطه برج به 56.67 متر برسد و پایین ترین نقطه اش هم 55.68 متر ارتفاع داشته باشد. تا سال 1990 شیب برج به 5.5 درجه رسید و این مقدار کج بودن بر طبق محاسبات عمرانی برای فروپاشی برج کافی بود! اما خوشبختانه مهندسان توانستند شیب آن را 3.97 درجه کاهش دهند و آن را از تخریب حتمی حفظ کنند. جالب است که بدانید بخش شمالی برج پیزا 296 پله دارد، در حالی که بخش جنوبی آن 294 پله دارد!
    جنگ ها و کشمکش های اقتصادی باعث حفظ شدن این برج شده اند
    جنگ ها باعث ضرر رساندن به خیلی از پروژه های عمرانی در ایتالیا شده اند، اما در مورد برج پیزا تاثیر مثبتی گذاشته اند. بعضی از مهندسان سازه معتقدند که 200 سال تاخیری که در ساخت این برج شده، باعث شده که خاک استراحت کند و متراکم تر شود و باعث شده که برج به صورت کامل سقوط نکند.

    جنگ ها و کشمکش های اقتصادی باعث حفظ شدن این برج شده اند

    شما می توانید از برج پیزا بالا بروید
    بله درست است! میتوانید برای بازدید از مشهورترین سازه کج دنیا بالا بروید! هر روزه بازدیدکنندگان زیادی از برج پیزا دیدن می کنند و اگر شما هم بخواهید به زمره این بازدیدکنندگان بپیوندید، باید بلیطتان را از قبل رزرو کنید.
    7 ناقوسی که بالای برج پیزا هستند، از قرن پیش تا به حال به صدا در نیامده اند
    هر کدام از ناقوس های بزرگ برج پیزا (که بزرگترینشان حدود 3.6 تن وزن دارد) یک نت خاصی از موسیقی را تولید می کند. اگر به بالای برج پیزا بروید، می توانید آن ها را ببینید، اما از قرن 20 تا به حال آن ها را به صدا در نیاورده اند و احتمالا دلیل عدم انجام این کار را خودتان حدس زده اید. مهندسین از این می ترسند که با جا به جا شدن آن ها، برج کج تر شود!
    موسولینی (رهبر ایتالیایی) از برج پیزا متنفر بوده و کج بودن آن را بیشتر کرده است!
    رهبر قرن 20 ایتالیا، آقای بنیتو موسولینی فکر می کرده که برج پیزا مایه خجالت است و و آن را به عنوان ننگی می دیده که نشان از بی کفایتی ایتالیایی ها در ساخت برج بوده است! به همین دلیل تصمیم به درست کردن آن گرفت، اما کار را خراب تر کرد! ایده او این بود که صدها سوراخ را در زمین زیر برج حفاری کند و در آن ها دوغاب و ملات تزریق کند تا این برج صاف شود! اما در حقیقت این کار باعث این شد که برج کج تر از قبل شود!

    موسولینی (رهبر ایتالیایی) از برج پیزا متنفر بوده، اما کج بودن آن را بیشتر کرده است!

    متحدان می خواستند که برج پیزا را در طول جنگ جهانی دوم تخریب کنند
    سربازان آمریکایی در زمان جنگ جهانی دوم دستور دادند تا هر ساختمان مرتفعی در ایتالیا که دشمن می تواند در آن لانه کند و یا به عنوان منظرگاه از آن استفاده کند را تخریب کنند. در حقیقت آلمانی هایی که ایتالیا را گرفته بودند، از این برج به عنوان برج دیدبانی استفاده می کردند، اما گفته می شود که وقتی متحدین به این برج رسیدند، تحت تاثیر زیباییش قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که این برج را به حال خودش رها کنند و آن را تخریب نکنند. 
    در حال حاضر برج پایدار شده است
    در طول قرن های متوالی مهندسان زیاد سعی کردند که از خم شدن بیشتر برج جلوگیری کنند و حتی گروهی از مهندسان گودالی دور برج کندند و با این کار باعث شدند که آب بیشتری در آن محدوده جمع شود و اوضاع بدتر شود. اما بالاخره در قرن 21 یک نفر کار درست را انجام داد! در واقع در سال 2001 بود که اقدامات سازه ای روی برج انجام شد که برج پیزا را از کج شدن تا حداقل 200 سال در امان نگه داشت و در سال 2008 مهندسان متوجه شدند که برج دیگر تکان نمی خورد و ما می توانیم بابت سلامت این برج تاریخی تا 200 سال بعد مطمئن باشیم. امیدواریم که تکنولوژی به قدری پیشرفت کند که در 200 سال آینده اقدام بهتری روی برج انجام شود تا حداقل 200 سال دیگر نیز به عمر این برج زیبا اضافه شود.اگر شما هم دلتان می خواهد که از برج کج پیزا دیدن کنید، می توانید برای اخذ ویزای شینگن و رزرو تور ایتالیا با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    در حال حاضر برج پایدار شده است

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW