021-88507190

شب یلدا را چه کشور هایی جشن می گیرند

رویدادها و فستیوال ها ش.مافی 20 آذر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شب یلدا یکی از قدیمی ترین آیین و جشن های ایرانیان 

    ایرانیان از زمان های بسیار قدیم شب یلدا را در ایران جشن گرفته اند. قدمت این جشن به حدود 8000 سال پیش بر می گردد. این جشن مربوط به طولانی ترین شب سال می باشد. یکی از آداب و رسوم قدیمی ایران است. این شب به نام شب یلدا خوانده می شود و زمان بین آخرین روز پاییز و اولین روز زمستان است.

    تاریخچه شب یلدا باستانی 

    مردم در زمان های قدیم می دانستند که از روز اول زمستان به بعد، روزها طولانی تر می شوند و شب ها به تدریج کوتاه می شوند. علاوه بر این، آن ها تاریکی را به عنوان نمادی از شر می دانستند. در واقع، آن ها اولین صبح بعد از یلدا را روز پیروزی خورشید و نور بر تاریکی و قدرت های شیطانی می دانستند و آن را شب جشن می گرفتند.

    نام دیگر شب یلدا چیست

    شب چله (شب چهل) نام دیگر شب یلدا در ایران است. به این دلیل است که اولین روز یک دوره چهل روزه در زمستان است. از نظر تقویم سنتی فارسی، این دوره زمانی از 22 دسامبر آغاز می شود و در تاریخ 30 ژانویه به پایان می رسد. چهار روز آخر این چله قرار است سردترین روزهای زمستان باشد.

    شب یلدا

    آداب و رسوم و آیین های شب یلدا در ایران

    در بیشتر مناطق ایران، خانواده ، اقوام و دوستان دور هم جمع می شوند و تا اوایل سحر تا صبح می مانند و از شب لذت می برند. به مردم توصیه می شد كه این كار را انجام دهند، زیرا اعتقاد بر این بود كه قدرت های شر در آن زمان در اوج خود بوده اند و از این طریق در برابر شر و بدبختی محافظت می شوند.
    در بیشتر این اجتماعات، خانواده و نزدیکان به دیدار مادربزرگ ها و پدربزرگ ها می روند و شب را با آن ها می گذرانند. به این مناسبت انواع میوه، شیرینی و آجیل در کنار چای و شربت سرو می شود. میهمانان از یک شام خوب لذت می برند و بعد از آن بزرگان با گفتن و حکایات به دیگران ، سرگرم می شوند. خواندن شاهنامه و فال گرفتن با دیوان حافظ از دیگر سرگرمی های مورد علاقه و متداول این سنت کهن ایرانی است
    عملی دیگر که در بعضی مناطق شایع است، کاری است که یک فرد جوان متاهل انجام می دهد. وی در این شب هفت نوع میوه و انواع هدایا را به نامزد خود می فرستد. بعضی اوقات، دختر و خانواده اش نیز می توانند در ازای نعمت، هدایایی را برای مرد جوان تهیه کنند. تزئین و روشن کردن خانه ها و حیاط ها با شمع نیز از آداب و رسوم جالب در شب یلدا در ایران بود. اگرچه این کار قبل از اختراع برق انجام شده است، اما به دلیل نمای پر زرق و برق ایجاد شده هنوز در بعضی از مناطق رایج است.

    غذاها و نوشیدنی های رایج شب یلدا 

    در بین تمام خوراکی ها موارد زیر بیشتر مورد استفاده در یلدا قرار می گیرد:
    میوه ها: هندوانه، انار، سیب قرمز، گلابی، خرمالو و چغندر پخته شده. سه مورد اول مهمترین موارد هستند. در دوره قبل از اسلام، هنگامی که آیین میتراسم در ایران رایج بود، رنگ قرمز به دلیل تداخل رنگ سپیده دم، سمبل خورشید بود. بنابراین، می تواند رنگ این میوه ها باشد که آنها را به اجزای جدایی ناپذیر این سنت تبدیل می کند. همچنین اعتقاد بر این است که خوردن هندوانه در یلدا افراد را از گرمای بیش از حد یا هرگونه بیماری ناشی از هوای گرم تابستان محافظت می کند.
    ترکیب آجیل که معمولاً پسته، بادام، فندق است علاوه بر کشمش، زردآلو خشک یا سایر میوه ها، انجیر و دانه های بو داده شده هندوانه و کدو تنبل. 
    نوشیدنی در شب یلدا معمولاً چای و انواع شربت و اگر برفی وجود دارد، ترکیبی از برف و عصاره انگور می تواند تجربه خوردن با طراوت و به یاد ماندنی برای شما در شب یلدا در ایران باشد. وعده اصلی غذا برای شام: برنج و ماهی در صورت امکان، در غیر این صورت، بسته به هر شهر یا منطقه، یکی از غذاهای محلی است.

    برگزاری شب یلدا

    شب یلدا را چه کشور هایی جشن می گیرند 

    جشن گرفتن آغاز زمستان چیزی نیست که فقط در ایران اتفاق می افتد. برخی مناطق نیز این شب زیبا را جشن می گیرند. همه آن ها از زمستان استقبال می کنند و مطابق سنت های خودشان این شب را جشن می گیرند. با هم این کشور ها بررسی می کنیم.

    شب یلدا در روسیه 

    شب یلدا یکی از آیین ها باستانی های ایران می باشد. این مراسم در روسیه نیز جشن گرفته می شود. مردم روسیه در این شب به دعا و نیایش می پردازند. خیابان های روسیه در این شب با چراغ ها و رقص نور ها، آذین می شود و به استقبال زمستانی طولانی می روند. مثل ایران هم روسیه در این شب غذای مخصوصی را تدارک می بینند. غذای مخصوص این شب نان و پنیر و عسل می باشد. مردم روسیه طبق سنت های خود، این شب را گرامی می دارند. مهرپرواز با ارائه بهترین تورهای روسیه در خدمت شما مسافران گرامی می باشد.

    شب یلدا در کشور ژاپن 

    جشن یلدا در ژاپن هم به طور خاصی برگزار می شود. در این روز مردم ژاپن حمام مرکبات می گیرند. آن ها معتقد هستد این کار تمام انرژی های منفی و مریضی های زمستان را از آن ها دور می کند. حمام مرکبات یا میوه در گذشته به معنی غوطه ور شدن در مرکبات می باشد ولی امروزه برای به  جا آوردن این مراسم در وان از چند میوه مرسوم استفاده می کنند.

    جشن شب یلدا در کره جنوبی 

    کره جنوبی هم شب اول زمستان را جشن می گیرند. آن ها یک غذای مخصوص به نام سائیلسیم که با برنج و لوبیا قرمز درسته شده است را میل می کنند. بر طبق یک افسانه ی قدیمی چینی آن ها در این شب با ریختن یک مایع مخصوص در اطراف خود ارواح خبیث و نیرو های بد را از خود دور می کنند که این افسانه مربوط به یک شکارچی بوده است که به اطراف سرک می کشیده تا بتواند شکار اول فصل سرمای خود را پیدا کند.

    برگزاری مراسم شب یلدا در آفریقا 

    مراسم شب یلدا آفریقا به شدت هیجان انگیز می باشد. مردم بخش های از کشور آفریقا این شب را طی یک مراسم بزرگ جشن می گیرند و یکی از مهم ترین فستیوال های آفریقا در این شب می باشد. در این مراسم مردم با لباس های عجیب و غریب به خیابان ها می روند و با موسیقی سنتی خود شب اول زمستان را جشن می گیرند.

    برگزاری مراسم شب یلدا در تایلند و کشور های شرق آسیا 

    شب یلدا در شرق آسیا نیز به طور ویژه و خاصی برگزار می شود. آن ها شب اول زمستان خود را جشن می گیرند این جشن دونگ ژی نام دارد. این مراسم یکی از مهم ترین جشن هاو آیین های مردم ژاپن، چین، کره، فیلیپین، تایلند و ویتنام می باشد. اقوام و خانواده ها در کنار هم جمع می شوند و غذا های مخصوص خود مثل تانگ یوآن و کوفته برنجی میل می کنند. این مراسم نشان دهنده همبستگی و اتحاد می باشد.
    مهرپرواز با ارائه تورهای تایلند کریسمس 2020 در خدمت شما مسافران گرامی می باشد.

    برگزاری مراسم شب یلدا در پاکستان 

    مردم پاکستان هم بر اساس آیین های قدیمی خود شب یلدا را جشن می گیرند. مردم در این شب به دعا و نیایش می پردازند. یکی از مهم ترین سنت های این شب مردم پاکستان، حموم زمستان می باشد که با قرار دادن یک تکه نان بر سر دوش می گیرند و زنان هم طبق سنت ها این حمام را انجام می دهند. آن ها باید از صبح تا بعد از ظهر این حمام را انجام دهند. همچنین در شب، دور هم به جشن و پایکوبی می پردازند و غذای سنتی و مخصوص خود را نوش جان می کنند.

    برگزاری جشن شب یلدا

    به شب یلدا چیزی نمانده است و مردم کشورمان در نقطه به نقط ایران عزیزمان این شب را به نحوی جشن می گیرند. با جشن گرفتن این شب سنت های باستانی کشورمان را گرامی می داریم. مهرپرواز بهترین ها را در این شب زیبا برای شما مردم عزیز آرزو دارد.
    مهرپرواز با ارائه بهترین خدمات مسافرتی، رزرو تورهای نوروزی، رزرو هتل های خارجی، رزرو بلیط هواپیما و کلیه خدمات گردشگری در خدمت شما عزیزان می باشد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW