021-88507190

چند حقیقت جالب درباره کلیسای سنت باسیل در مسکو

گردشگری م.مقیمی 14 اسفند ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
ما امروز می خواهیم چند حقیقت جالب درباره کلیسای سنت باسیل به شما بگوییم که مطمئنیم شما را هم شگفت زده می کنند. با مهر پرواز همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    چند حقیقت جالب درباره کلیسای سنت باسیل، مشهورترین کلیسای مسکو

    امسال کلیسای سنت باسیل، مشهورترین کلیسای مسکو 459 ساله می شود. این کلیسای تاریخی با آن گنبدهای رنگارنگش یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری مسکو است و خیلی ها مسکو را با وجود این کلیسای جذاب می شناسند. ما امروز می خواهیم چند حقیقت جالب درباره کلیسای سنت باسیل به شما بگوییم که مطمئنیم شما را هم شگفت زده می کنند. با مهر پرواز همراه باشید.

    نام اصلی کلیسای سنت باسیل، سنت باسیل نیست!

    نام اصلی کلیسای سنت باسیل، کلیسای شفاعت مریم مقدس است. این کلیسا که در میدان سرخ (مهمترین میدان روسیه) واقع شده است، در بین سال های 1555 تا 1561 میلادی و به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. در واقع این کلیسا به عنوان بزرگداشت پیروزی ایوان مخوف ساخته شده است و به خاطر اینکه این پیروزی در روز شفاعت مریم مقدس اتفاق افتاد، نام این کلیسا را هم کلیسای شفاعت مریم مقدس گذاشته اند.

    نام اصلی کلیسای سنت باسیل، سنت باسیل نیست

    در حقیقت کلیسای سنت باسیل مسکو 9 کلیسا است!

    کلیسای سنت باسیل مسکو از 9 کلیسای کوچک تشکیل شده است که به یکدیگر مرتبط شده ند. این طور می گویند که بعد از آتش سوزی که در سال 1595 اتفاق افتاد، گنبدهای پیازی شکل به کلیسا اضافه شدند و در نهایت در قرن 18 به شکل امروزی رنگ آمیزی شدند. با این حساب، باید بگوییم که ظاهر کنونی رنگارنگ این کلیسا از قرن 18 به بعد بدین شکل بوده است و قبل از آن ظاهر ساده تری داشته است.

    نام سنت باسیل بر اساس نام یک شخص به کلیسای سنت باسیل داده شده است!

    همان طور که گفته شد، نام اصلی کلیسای سنت باسیل، سنت باسیل نیست. در واقع به این خاطر این کلیسا به نام کلیسای سنت باسیل مشهور شده است که یک نفر به نان واسیلی (باسیل) توانسته بوده که آینده را ببیند و آتشسوزی سال 1547 میلادی را پیش بینی کند. در طی این آتش سوزی نزدیک به یک سوم مسکو تخریب شد و به همین دلیل هم از آن به بعد به باسیل به چشم یک پیشگوی مقدس نگاه می شده است. این فرد بیچاره یک انسان فقیر بوده که حتی جای زندگی و لباس مناسب هم نداشته است. اما بعد از اینکه مرده، یک کلیسای دهم به کلیسای سنت باسیل اضافه کردند تا یادبودی از این فرد باشد و از آن به بعد بود که تازه نام کلیسای سنت باسیل را به مجموعه این کلیسا دادند. 

    معمار کلیسای سنت باسیل را کور کردند!

    این طور می گویند که کلیسای سنت باسیل را معمارانی به نام بارما و پوستنیک ساخته اند. افسانه ها حاکی از این هستند که ایوان مخوف بعد از اتمام کار ساخت این کلیسا دستور داده که معمارهای کلیسای سنت باسیل کور شوند تا دیگر نتوانند بنای دیگری به زیبایی این کلیسا بسازند و این کلیسا همیشه تک باقی بماند. البته به نظر می رسد که این داستان یک افسانه غیر واقعی باشد. چراکه بعد از ساخت این کلیسا، معمار پوستنیک ساختمان دیگری هم در مسکو ساخته است. البته یک تئوری دیگر هم در مورد ساخت این کلیسا وجود دارد که بر اساس آن می گویند این کلیسا را یک معمار ایتالیایی ساخته است و اصلا کار این دو معمار نبوده است! 

    معمار کلیسای سنت باسیل را کور کردند

    فقط یکی از ناقوس های اصلی کلیسای سنت باسیل باقی مانده است!

    برج ناقوس کلیسای سنت باسیل هنوز کاربردی است. اما به جز یکی از ناقوس های کلیسا که از قرن 16 در این کلیسا وجود داشته اند، بقیه تخریب شده اند. 

    کلیسای سنت باسیل یک میراث جهانی است!

    در سال 1923 میلادی، کلیسای سنت باسیل به موزه تاریخ و معماری تغییر کاربردی داد و در سال 1929 هم به یکی از شعب موزه دولتی تاریخ روسیه تبدیل شد. البته این کلیسا در اوایل دهه 1990 میلادی دوباره به یک مکان مذهبی تبدیل شد و دوباره به عنوان کلیسا از آن استفاده کردند. در نهایت هم در سال 1990، کلیسای سنت باسیل را به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه کردند و از آن موقع تا کنون به آن به چشم یکی از جالب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری دنیا نگاه می شود.برای رزرو تور ارزان روسیه می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW