021-88507190

کوچکترین جزیره های ایران چه نام دارند

گردشگری م.مقیمی 09 فروردین ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کوچکترین جزیره های ایران و یک سری حقایق جالب و شنیدنی درباره این جزایر کوچک خلیج فارس که همگی کمتر از 20 کیلومتر مربع وسعت دارند را در این مطلب بیان کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کوچکترین جزیره های ایران

    همان طور که می دانید در جنوب کشورمان و در خلیج همیشگی فارس چندین و چند جزیره وجود دارد که البته بیشتر ما ایرانیان فقط تعدادی از آن ها مثل جزیره کیش، جزیره قشم و جزیره هنگام را می شناسیم. اما واقعیت این است که همه جزایری که در جنوب ایران قرار دارند، به بزرگی جزایری مثل کیش و قشم نیستند و بعضی هایشان به قدری کوچک و کم امکانات هستند که هیچ سکنه ای ندارند. با ما همراه باشید تا شما را با چند تا از کوچکترین جزیره های ایران آشنا کنیم و یک سری حقایق جالب و شنیدنی درباره این جزایر کوچک خلیج فارس که همگی کمتر از 20 کیلومتر مربع وسعت دارند را برایتان بیان کنیم.

    کوچکترین جزیره ایران (خلیج فارس)

    کوچکترین جزیره ایرانی خلیج فارس

    در این قسمت به طور خلاصه کوچکترین جزیره های ایرانی خلیج فارس را بررسی می کنیم.

    جزیره تنب کوچک 2.5 کیلومتر مربع
    احتمالا شما هم نام جزیره تنب کوچک را در کتاب های جغرافیا دوران مدرسه خوانده باشید. اما به احتمال زیاد شما هم تا به حال این جزیره را از نزدیک ندیده باشید. جزیره تنب کوچک به عنوان یکی از کوچکترین جزایر ایران تنها 2.5 کیلومتر مربع وسعت دارد. اگر به نقشه جزیره تنب کوچک نگاهی بیندازید، می بینید که نقشه این جزیره شکل مثلث را تداعی می کند. لازم به ذکر است که این جزیره کوچک کاربری نظامی دارد و در نزدیکی آن یک جزیره دیگر به نام جزیره تنب بزرگ قرار گرفته است.

    جزیره خارکو 3.2 کیلومتر مربع
    جزیره خارکو را نباید با جزیره خارک یا همان جزیره خارگ اشتباه بگیرید. جزیره خارکو وسعت بسیار کمتری از جزیره خارک دارد و حدودا 5 کیلومتر با این جزیره فاصله دارد. این جزیره 3.2 کیلومتر مربعی که در موردش صحبت می کنیم، طبیعت بسیار خاص و پرندگان بسیار منحصر به فرد و زیبایی در آن زندگی می کنند و اتفاقا به خاطر همین طبیعت زیباست که معروف شده است.

    جزیره خارکو 3.2 کیلومتر مربع

    جزیره فارور کوچک 5.1 کیلومتر مربع
    جزیره فارور کوچک با 5.1 کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی از کوچکترین جزایر خلیج فارس شناخته می شود. این جزیره کوچک به عنوان یک جزیره غیر مسکونی شناخته می شود و با اینکه از نظر توریستی معروف نشده است، اما سواحل بسیار زیبایی دارد و جزیره بسیار بکر و دیدنی به حساب می آید. لازم به ذکر است که یک جزیره دیگر به نام فارور بزرگ در خلیج فارس وجود دارد که همان طور که از نامش پیداست، وسعت بیشتری از جزیره فارور کوچک دارد. 

    جزیره ابوموسی 12 کیلومتر مربع
    اگر به نقشه ایران و موقعیت مکانی جزایر موجود در خلیج فارس نگاهی بیندازید، می بینید که جزیره ابوموسی جنوبی ترین جزیره ایرانی در خلیج همیشگی فارس است. جزیره ای که با 12 کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی از زیباترین جزایر ایران شناخته می شود و شاید بتوان گفت که به خاطر فاصله زیادی که این جزیره با خشکی ایران دارد، کمتر مورد توجه مسافران ایرانی قرار گرفته است. این جزیره ای که در موردش صحبت می کنیم، سواحل بسیار شگفت انگیز با آب های بسیار شفافی دارد و به قدری زیباست که ارزشش را دارد که شما برای بازدید از آن فاصله حدودا 200 کیلومتری بندرعباس با این جزیره را طی کنید.

    جزیره شیف 14 کیلومتر مربع
    جزیره شیف با 14 کیلومتر مربع وسعت به عنوان یکی دیگر از کوچکترین جزایر ایران شناخته می شود. این جزیره فاصله خیلی کمی با بوشهر دارد و از توابع بوشهر محسوب می شود. این جزیره که نام قدیمی آن شیخ سعد بوده است، یک جزیره کوچک و کم جمعیت است که هرچه از زیبایی سواحلش بگوییم، کم گفته ایم. لازم به ذکر است که مردم این جزیره با زبان عربی با یکدیگر صحبت می کنند و آداب و رسوم بسیار جالبی دارند که مخصوص به خودشان است و می توان گفت که آشنا شدن با این آداب و رسوم یکی از جالب ترین تفریحاتی است که می توانید در جزیره شیف تجربه کنید.

    جزیره سیری 17 کیلومتر مربع
    جزیره سیری یک جزیره کوچک دیگر در خلیج فارس است که به ایران ما تعلق دارد. این جزیره در گذشته با نام جزیره راز شناخته می شده است و با جنوبی ترین جزیره ایران یعنی ابو موسی فاصله اندکی دارد و کمی بالاتر از این جزیره واقع شده است. گفتنی است که این جزیره کاربری صنعتی و نظامی دارد و تمامی شهروندان آن کارمندان نظامی یا صنعتی محسوب می شوند. 

    جزیره خارک 20 کیلومتر مربع 
    جزیره خارک به عنوان یکی از کوچکترین و تاریخی ترین جزیره ایران شناخته می شود. این جزیره با وجود سواحل زیبا و اماکن تاریخی بسیار شگفت انگیزی که دارد، به عنوان یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس شناخته می شود. از جمله اماکن تاریخی این جزیره می توان به گور معبدهای پالمیران و قلعه پرتغالی ها اشاره کرد.

    شما تا به حال کدامیک از این کوچکترین جزیره های ایران را از نزدیک دیده اید؟ اگر شما هم هر دانستنی دیگری درباره هر کدام از جزایر کوچک ایران می شناسید، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. 


    درباره جزیره های ایران بیشتر بخوانید:

    بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس

    جاذبه های دیدنی و جذاب کیش

    بهترین زمان سفر به قشم برای خرید یا خوشگذرانی

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW