021-88507190

غار کلماکره

گردشگری م.مقیمی 06 دی ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
غار کلماکره سرشار از رمز و راز است و با غارهای دیگر ایران و حتی دنیا متفاوت است. غاری که در استان لرستان قرار گرفته است و داستان عجیب و غریبی در پس آن وجود دارد. با ما همراه باشید تا برایتان قصه غاری را تعریف کنیم که مثل هیچ غار دیگری نیست. قصه غار کلماکره!

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]


    اگر شما هم تا به حال نام غار کلماکره به گوشتان نخورده یا حداقل کم به گوشتان خورده، کاملا طبیعی است. چرا که گنج غار کلماکره سرشار از رمز و راز است و با غارهای دیگر ایران و حتی دنیا متفاوت است. غاری که در استان لرستان قرار گرفته، اما کمتر ایرانی آن را می شناسد. غاری که در حدود 30 سال پیش حتی یک نفر هم از وجود آن باخبر نبوده و داستان عجیب و غریبی در پس آن وجود دارد. با ما همراه باشید تا برایتان قصه غاری را تعریف کنیم که مثل هیچ غار دیگری نیست. قصه غار کلماکره!

    غار کلماکره کجاست؟

    قبل از اینکه به قصه غار کلماکره برسیم، اجازه دهید که اول این را بررسی کنیم که این غار کجای ایران واقع شده است. در این صورت مسلما قصه آن شنیدنی تر می شود و بهتر می توانید آن را لمس کنید. این غاری که در مورد آن صحبت می کنیم و همیشه از آن به عنوان رمزآلودترین غار ایران یاد می شود، در استان لرستان و در شهرستان پلدختر قرار گرفته است. در واقع غار کلماکره یک غار بزرگ با مساحت حدود 4000 متر مربع است که حدودا در ارتفاع 550 متری سطح زمین واقع شده است. 

    غار کلماکره دقیقا کجای ایران است

    تصویری از غار کلماکره و پیرامون آن

    راز غار کلماکره

    حالا وقتش رسیده که شما بگوییم که چرا تا این اندازه از رمزآلود بودن غار کلماکره صحبت می شود. مگر چه قصه عجیب و غریبی درباره آن وجود دارد؟ اصلا به چه دلیل است که غار کلماکره را یک غار عادی نمی دانند؟ حقیقتا ماجرا از این قرار است که این غار هم گذشته عجیب و غریبی دارد و هم اینکه داستان کشف شدنش خاص و شنیدنی است. در واقع این غار از هر نظر غار متفاوتی است و از نظر ارزش مادی نیز غار متفاوتی با دیگر غارهای کشورمان ایران است. در ادامه بیشتر در این باره با شما صحبت می کنیم.

    گنج غار کلماکره

    برای اینکه علت رمزآلود بودن غار کلماکره را بدانید، باید اول از همه به شما بگوییم که با کشف این غار به نظر می رسد که یکی از حلقه های گم شده تاریخ ایران پیدا شده است. در واقع با کشف این غار حقایقی درباره کشورمان کشف شده که تا قبل هیچ تاریخ دانی درباره آن نمی دانسته است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، بعد از کشف این غار و پیدا شدن عتیقه جات مختلف و همین طور کتیبه های متعدد در آن مشخص شد که در حوالی 700 تا 800 سال قبل از میلاد مسیح، یک حکومت کوچک به نام ساماتوره در منطقه لرستان وجود داشته که اتفاقا حکومت خیلی ثروتمندی بوده اند و اشیاء قیمتی آن حکومت در همین غاری که در موردش صحبت می کنیم، نگهداری می شده است.

    نکته جالب ماجرا اینجاست که با پیدا شدن یک سری از اشیاء باستانی در این غار، مشخص شده که مردم این منطقه در آن زمان ها یک سری آداب و رسوم خاص هم داشته اند که حالا از آن ها خبری نیست. مثلا در این غار یک سری نقاب صورت از جنس های مختلف پیدا شده که به نظر می رسد جشن های مذهبی آن دوران با این نقاب ها انجام می شده و یا اینکه نوعی جشن و سور و سات با این نقاب های صورت انجام می شده است.

    تاریخچه غار کلماکره چیستنمایی از داخل غار کلماکره

    کشف غار کلماکره

    حالا سوالی که احتمالا برایتان پیش آمده، این است که این غار چگونه بعد از این همه سال کشف شده است و چگونه این غار تا حدود 30 سال پیش از نظرها پنهان مانده است؟ برای پاسخ دادن به این سوال، باید به شما بگوییم که ماجرای کشف شدن این غار هم جالب و هم ناراحت کننده است. 
    در حقیقت داستان از این قرار بوده که ورودی این غار خیلی مشخص نیست و از این جهت تا سال 1368 هیچ کدام از افراد محلی از وجود آن خبر نداشته اند. تا اینکه در یکی از روزهای سال 1368 به صورت کاملا اتفاقی یک شکارچی به نام عزیز کلماکره ای از محل آن گذر می کند و متوجه می شود که یک غار مخفی در میان کوهستان آن منطقه وجود دارد. در ابتدا، این شکارچی فکر نمی کرده که غار خاصی را کشف کرده است. اما از سر کنجکاوی کمی در محل آن کاوش می کند و وقتی که یک سکه باستانی را در آن پیدا می کند، متوجه می شود که شانس به او رو آورده است.

    همین می شود که دوباره و دوباره به آن غار سر می زند و در طول این بازدیدها یک عالمه عتیقه جات پیدا می کند و اتفاقا پول خوبی هم از فروش آن ها به جیب می زند. حتی به گفته خود عزیز کلماکره ای، یک بار یک تیراندازی مختصر هم در این غار انجام می دهد و بارانی از سکه های ارزشمند از سقف و قسمت های مختلف این غار بر روی سرش می بارد. بارانی که او در ابتدا به دیده خوشبختی به آن نگاه می کرد، اما به هر حال یک روز گرفتارش می کند و بالاخره بعد از سال ها منجر به دستگیریش می شود.

    البته این را هم باید بگوییم که این فقط عزیز کلماکره ای نبوده که عتیقه جات قیمتی این غار را غارت می کند. بلکه رفته رفته بقیه افراد محلی هم متوجه می شوند که این فرد رفت و آمد مشکوکی در این کوهستان دارد و کار به جایی می رسد که افراد زیادی پی ماجرا را می گیرند و خیلی ها از وجود این غار مطلع می شوند.

    نکته غم انگیز ماجرا اینجاست که چندین و چند سال، هیچ سازمان دولتی اعم از سازمان میراث فرهنگی از وجود این غار با خبر نمی شود و در این میان افراد زیادی این غار را غارت می کنند و تعداد زیادی عتیقه جات را از آن غارت می کنند و در این میان اشیاء زیادی از این غار از ایران خارج می شود.

    از همه بدتر اینکه این غارتگران به خود غار هم رحم نمی کنند و خود غار هم صدمات زیادی وارد می کنند. البته خوشبختانه یک سری از این اشیاء تاریخی دوباره از غارتگران پس گرفته می شود و با پیدا شدن همان اشیاء، یک سری حقایق ناگفته درباره تاریخ ایران در هزاره قبل از میلاد مسیح کشف می شود. حقایقی که تاریخچه ایران را متحول می کند و مسلما اگر سودجویان غار را غارت نمی کردند و همه اشیاء باستانی در آن وجود داشت، به سوالات بیشتری درباره تاریخچه این منطقه در ایران پاسخ داده می شد و معماهای بیشتری درباره این تاریخچه حل می شد.

    اشیا و گنچ های غار کلماکره

    اشیا و گنچ های غار کلماکره


    در مورد جاذبه های گردشگری ایران بیشتر بخوانید:

    حقایق ناگفته درباره کلبه وحشت انزلی!

    مرداب هسل کجاست؟ طبیعتی که حتما باید ببینید

    موزه ملی ایران باستان را بشناسید

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW