021-88507190

دره ستارگان قشم از عجایب جزیره

گردشگری م.و 06 آبان ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
دره ستاره ها با قدمت حدود 2 میلیون سال كه بر اثر فرسایش خاك، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهكار كم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    دره ستارگان در جزیره قشم واقع شده است و بازدید از آن قطعا باید در لیست شما باشد. دره ستارگان یکی از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی قشم و ایران است. بیایید نگاهی دقیق تر به این پدیده طبیعی جذاب بیندازیم. عمر دره ستارگان مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیك (حدود 2 میلیون سال گذشته) است. دره ستارگان در حال حاضر بیشترین بازدید را در بین تمام جاذبه های زمین شناسی دارد.

    عکس دره ستارگان قشم

    عکس دره ستارگان قشم

    دره ستارگان کجاست

    این مکان دیدنی در جزیره قشم و در نزدیكى روستاى برکه خلف قرار دارد. این جاذبه بی نظیر است زیرا فقط در ایران و آریزونا آمریکا می توانید از این نوع پدیده‌های جغرافیایی جالب پیدا کنید! در نگاه اول، ممکن است فکر کنید پا به سیاره دیگری مانند مریخ گذاشته اید!

    فاصله قشم تا دره ستارگان

    فاصله قشم تا دره ستارگان حدود 28 دقیقه رانندگی است و چندان از مرکز قشم دور نیست. از شهرهای دیگر قشم مانند درگهان نیز می توان به این نقطه رسید.

    فاصله قشم تا دره ستارگان

    فاصله قشم تا دره ستارگان

    دلیل نام گذاری دره ستارگان قشم

    محلی ها در زبان خودشان به این مکان استاره کفته به معنی "ستاره افتاده" می گویند. به این دلیل که مردم محلی اعتقاد دارند که روزگاری یک ستاره از آسمان افتاده در این منطقه به زمین برخورد کرده و در نتیجه این برخورد این ستون های سنگی خاص به وجود آمده اند.

    اگرچه اکنون می دانیم که هیچ ستاره ای در شکل گیری دره ستارگان نقش ندارد، اما در آسمان شب می توانید صدها ستاره را با چشم غیرمسلح مشاهده کنید و این موضوع علت نامگذاری "دره ستارگان" را توجیه می کند.

    علت به وجود آمدن این پدیده از نظر علمی

    تحقیقات علمی در مورد این مکان نشان داده است که اشکال مرموز درون این دره توسط فرسایش با آب و باد ایجاد می شود. طوفان و باد و باران این شکل ها را به وجود آورده است. در مناطقی که در برابر فرسایش مقاومت بیشتری دارند، دست نخورده باقی مانده اند، اما در مناطقی که ساختار زمین شناسی نرم تری دارند، فرسایش باعث تخریب و از بین رفتن این قسمت ها شده است.

    در دیواره های این دره، می توان دو نوع مختلف لایه را مشاهده کرد. لایه رویی که از بیرون دیده می شود لایه ای سخت تر و به رنگ سفید است. لایه زیری یک لایه ضخیم تر اما نرم تر است که رنگ آن بژ یا خاکستری روشن است.

    لایه زیرین به دلیل ساختار نرم آن فرسایش بیشتری دارد. در حالی که لایه فوقانی به دلیل داشتن نوعی سیمان طبیعی (آهک) در برابر فرسایش مقاومت بیشتری دارد و از کل ساختار محافظت می کند. در مناطقی که لایه فوقانی فرسایش یافته است، ساختارهای کوچکتر مانند دره تشکیل شده اند.

    مسیر مشخص شده برای بازدیدکنندگان

    مسیر مشخص شده برای بازدیدکنندگان

    بهتر است چه نکاتی را هنگام بازید رعایت کنیم؟

    لایه های مختلف در این دره بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند، بعضی از آنها حتی وزن یک انسان را تحمل نمی کنند. بنابراین پا گذاشتن روی آن ها می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا ممکن است از هم بپاشد. علیرغم ظاهر قوی هماهنگ، بعضی قسمت ها بسیار نرم و آسیب پذیر هستند زیرا لایه های زیرین قبلاً توسط فرسایش تخلیه شده اند و از درون خالی هستند.

    توصیه می کنیم از محل های مشخص شده عبور کنید و از رفتن به نقاط دیگر اجتناب کنید. لطفا توجه داشته باشید که اگرچه با پا گذاشتن بر روی این سازه ها بلافاصله خرد نمی شوند اما لایه های بالایی ممکن است نازک و شکننده شوند و ترک های ریز ایجاد می شود و این ساختارهای زمین شناسی در آینده به راحتی تخریب می شوند. بنابراین، اجتناب از راه رفتن در بالای این سازه ها به محافظت از این میراث زمین شناسی برای نسل های آینده کمک می کند.

    دره ستارگان قشم در شب

    برخى از اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و نباید شب در آنجا ماند. اما تاكنون صحت چنین چیزى به اثبات نرسیده است.

    به دلیل شكل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى كند و به دلیل این صداها ست كه اهالى معتقدند با تاریك شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است.

    در این محل در شب، ستارگان به وضوح دیده می شوند و منظره خاصی به آسمان می دهند. زیبایى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیكى زمین احساس مى شوند، دو چندان است.

    هر شخص محلی به شما خواهد گفت شب به آنجا نرو. دلیل آن چیست؟ چون خالی از سکنه است! مردم محلی بر این باورند که این دره خانه ارواح و جن ها است و اگر شب به این مکان قدم بگذارید، هیچ راهی برای بازگشت وجود ندارد. افراد محلی می گویند صداهای ترسناک و مرموزی شنیده اند! گردش باد بین سازه های هزارتوی این دره این صداهای هولناک را در شب ایجاد می کند. بنابراین به راحتی می توان گفت که هیچ کس یا هیچ چیز قرار نیست شما را آزار دهد و دره ستارگان قشم در شب ترسناک نیست!

    البته با دانستن این موضوع، باز هم بهتر است از ماندن در شب در این مکان خودداری کنید. زیرا باید تجهیزات کمپینگ داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نمی توانید در ژئوپارک قشم اقامت کنید.

    دره ستارگان در شب

    دره ستارگان قشم در شب

    ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارك جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسكو به ثبت برسد. ژئو پارك قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارك منطقه خاورمیانه است.

    در گوشه و كنار ستون های دره ستارگان راه هاى تنگ، باریك و گاه پهن و وسیع وجود دارد كه با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره مى كند. شما می توانید با تور قشم به این جزیره زیبا سفر کنید.


    در مورد سایر جاذبه های گردشگری ایران، مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

    عجایب و شگفتی های ایران کشوری با اصالت و با شکوه

    حقایق ناگفته درباره کلبه وحشت انزلی!

    کلیسای ننه مریم ارومیه، دومین کلیسای جهان

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW