021-88507190

پارک گلخانه استانبول

گردشگری مهرپرواز 29 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
پارک گلخانه در استانبول یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه است که نزدیک قصر توپکاپی قرار دارد. پیش از بازدید از این پارک زیبا، با آن آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    پارک گلخانه استانبول یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه است و سالانه افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند. این پارک در نزدیکی قصر توپکاپی در شهر زیبای استانبول قرار دارد و پس از گذر از دل تاریخ، همچنان سرسبز و مملو از رزهای خوشبو به حیات خود ادامه می‌دهد.

    پارک گولهانه استانبول این روزها فضای پارک‌های شهری را به خود گرفته و محال است که گردشگران طبیعت‌دوست سری به این جاذبه دیدنی نزنند. اگر شما هم به‌دنبال طبیعت زیبای استانبول هستید، در ادامه نوشته همراه ما باشید تا از همه‌چیز درباره پارک گلخانه استانبول باخبر شوید.

    تاریخچه پارک گلخانه استانبول

    این پارک تاریخی در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شد و پادشاهان زیادی برای سال‌های طولانی از این فضای زیبا به عنوان باغ بیرونی استفاده کردند؛ اما فضای امروزی آن که برای همه افراد قابل استفاده است، در سال 1912 میلادی رونمایی شد. پارک گلخانه استانبول علاوه بر زیبا کردن شهر، از نظر سیاسی هم برای شهروندان استانبول دارای اهمیت و احترام است. این پارک مرکز فرماندهی سیاسی در زمان عثمانی بوده و فرمان اصلاحات امپراتوری عثمانی در این محل تنظیم شد. این فرمان، مسیر حرکت امپراطوری بزرگ عثمانی را به سمت مدرنیته هموار کرد و برای همه شهروندان با هر آئیین و مذهبی قانون برابری تصویب شد.

    پارک گولهانه استانبول بعد از سال‌ها محصوربودن، حدود 120 سال پیش برای نمایش در انظار عمومی بازگشایی شد. نام پارک گولهانه استانبول، از گل‌های رز فراوان درون آن الهام گرفته شده است. این پارک زیبا و باشکوه عنوان «قدیمی‌ترین پارک استانبول» را به‌دست آورده است. در پارک گلخانه استانبول علاوه بر وجود گل‌های رز، درختان بلوط و گردویی حضور دارند که قدمتشان بیش از 100 سال است و همچنان پرشکوه و باصلابت سر به آسمان می‌سایند. بناهای تاریخی زیادی به‌عنوان موزه و... درون باغ به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها برای علاقمندان به تاریخ عثمانی، داستان‌های فروانی را بازگو می‌کند.

    پلان پارک گلخانه استانبول

    پارک گلخانه استانبول در نزدیکی قصر توپکاپی و در منطقه Eminonu واقع شده است. بناهای تاریخی زیادی در این پارک وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم بنای ستون گات‌ها، اولین مجسمه آتاتورک، موزه‌های مختلف و... را نام ببریم. Column of Goths یا بنای ستون گات‌ها از قرن سوم پس از میلاد مسیح پابرجا مانده و یادگار رومی‌ها است. این ستون مرمری که حدود 18 متر ارتفاع دارد، پیروزی رومیان در آن زمان را نمایش می‌دهد. این بنای زیبا در ضلع شرقی پارک قرار دارد و به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای تاریخی استانبول شناخته می‌شود.

    پارک گلخانه در طول جشنواره لاله استانبول یعنی بین ماه‌های مارس تا آوریل، میزبان میلیون‌ها گل لاله می‌شود. بنابراین اگر در این زمان سری به پارک گلخانه استانبول بزنید، غرق در فضای زیبا و بی‌نظیر این مجموعه خواهید شد. چشم‌انداز زیبای پارک در کنار بناهای تاریخی فراوانش، فضای گرم و دلنشینی را در طول روز برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد. درون این پارک، امکانات و فضای خوبی برای برپایی پیک نیک وجود دارد و این مکان را به گزینه‌ای مناسب برای دورهمی‌های مختلف تبدیل کرده است. با حذف‌شدن فضای باغ وحش، بازدیدکنندگان فضای کافی برای پیاده‌روی و دویدن را نیز در اختیار دارند. پس از تغییر کاربری این پارک توسط شهرداری، اولین مجسمه آتاتورک در سال 1926 ساخته و در این مکان قرار داده شد.

    موزه تاریخ علم و تکنولوژی در پارک گلخانه

    این موزه در زمینی به مساحت 3500 مترمربع بنا شده و در مجموع، 570 نمونه ابزار و دستگاه را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. موزه تاریخ علم و تکنولوژی در سال 2008 به دستور نخست وزیر وقت کشور ترکیه، در ساختمان اسطبل امپراطوری عثمانی ساخته شد. هدف از برپایی موزه تاریخ علم و تکنولوژی، نشان‌دادن سیر تحول شاخه‌های علمی در تمدن اسلامی است. در این موزه ابزارآلات و دستگاه‌هایی مربوط به دوران شکوفایی علوم اسلامی در نجوم و ریاضیات قرار دارد. این دستگاه‌ها انواع ساعت‌های آبی، ابزارهای مربوط به اندازه‌گیری قد و وزن، ابزارهایی مربوط به علم نجوم و همچنین ابزارهایی مربوط به علم شیمی که متعلق به جابربن حیان، شیمی‌دان برجسته دنیای اسلام است را شامل می‌شود.

    این موزه بعد از موزه فرانکفورت، مقام دومین موزه تخصصی در جهان را از آن خود کرده است. در تمام سالن‌های این موزه، ماکت‌های متعلق به آثار دانشمندان اسلامی وجود دارد. مهم‌ترین این آثار عبارتند از نسخه‌ای از نقشه جهان متعلق به الا دریسی، کره آسمانی متعلق به عبدالرحمن صوفی و ساعت مکانیکی متعلق به تکیه الدین که مربوط به سال 1559 میلادی است و قدمت چندصدساله آن، اعتبار زیادی به موزه بخشیده است.

    موزه تاریخ علم و تکنولوژی در پارک گلخانه

    موزه تاریخ علم و تکنولوژی در پارک گلخانه 

    امکانات و خدمات پارک گلخانه در استانبول

    پارک گلخانه استانبول با شعار سلامتی و گسترش مسیرهای پیاده‌روی، فضایی که به باغ وحش اختصاص داده شده بود را در اختیار خانواده‌ها قرار داد. در حال حاضر باغ وحشی که در بازه زمانی کوتاهی به این پارک تاریخی اضافه شد، دیگر وجود ندارد. این پارک مجهز به قهوه‌خانه و زمین بازی و تفریحی است. بنابراین کودکانتان می‌توانند ساعت‌ها مشغول بازی شوند و شما هم خودتان را به نوشیدن یک فنجان قهوه دعوت کنید.

    برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، راهروهای مخصوصی قرار داده شده تا این انسان‌های شریف هم بتوانند از زیبایی‌های پارک گلخانه استانبول بهره‌مند شوند. ناگفته نماند که این پارک زیبا و تاریخی نمازخانه هم دارد. همچنین می‌توانید در طول بازدید از این مجموعه زیبا، به گشت‌و‌گذار درون عمارت‌های عثمانی بپردازید و از لمس تاریخ ترکیه لذت ببرید. از دیگر زیبایی‌های پارک گلخانه استانبول می‌توان به حضور لک‌لک‌ها در ماه آوریل در فصل بهار اشاره کرد که برای بسیاری از افراد جذاب و جالب توجه است.

    جاهای دیدنی نزدیک پارک گلخانه استانبول

    پارک گلخانه در استانبول، در مرکز شهر قرار گرفته و به همین دلیل، به مکان‌های دیدنی زیادی نزدیک است. اگر به بازدید از این پارک زیبا رفتید، می‌توانید از مکان‌های زیر نیز دیدن کنید:

    • کاخ توپکاپی؛
    • ایاصوفیه؛
    • حمام سلطان سلیمان؛
    • حمام خرم سلطان؛
    • موزه تاریخ علم و فناوری اسلام در استانبول؛
    • موزه موزاییک استانبول؛
    • موزه باستان‌شناسی ترکیه؛
    • موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول؛
    • کلیسای ایاایرنه؛
    • مسجد آبی؛
    • مسجد سلیمانیه؛
    • مسجد رستم پاشا؛
    • گالری هنر عشایر؛
    • مرکز صنایع دستی؛
    • آب انبار زیر زمینی باسیلیکا؛
    • و بازار بزرگ یا گرند بازار استانبول که از بهترین مراکز خرید سوغات ترکیه محسوب می‌شود.

    کاخ توپکاپی در نزدیکی پارک گلخانه استانبول

    عکسی از کاخ توپکاپی در نزدیکی پارک گلخانه استانبول 

      آدرس و نحوه دسترسی به پارک گولهانه استانبول

      پارک گلخانه در خیابان کندی (Kennedy Cd)، محله جان کورتاران (CanKurtaran) استانبول واقع شده است. این پارک که در 4 کیلومتری جنوب تکسیم و نزدیک به تنگه بسفر قرار گرفته، به ایستگاه‌های هالیچ و وزنه‌جیلر مترو استانبول نزدیک است.

      البته برای رسیدن به این پارک بزرگ و زیبا می‌توانید از قطار کابلی، تراموا و... هم استفاده کنید. اگر در محله باگجیلار هستید، تراموا باگجیلار-کاتاباش شما را به پارک گلخانه استانبول می‌رساند. اگر در میدان تکسیم هستید، قطار کابلی تکسیم-کاتاباش را سوار شوید و در ایستگاه گلخانه پیاده شوید. اگر هم در محله سلطان احمد یا امینونو هستید، نیازی به وسایل حمل و نقل ندارید و می‌توانید با کمی پیاده‌روی به پارک گلخانه استانبول برسید.

      همچنین امکان گشت‌وگذار با اسکوتر شارژی نیز در منطقه وجود دارد. در صورت تمایل، می‌توانید محله سلطان احمد تا کاخ توپکاپی و حتی گشت‌وگذار درون پارک گولهانه را با دستگاه سگوی (Segway) طی کنید. هزینه اجاره این دستگاه برای هر نفر به ازای یک ساعت استفاده برابر با ۴۳.۱۷ دلار است. با اجاره این دستگاه می‌توانید تور هیجان‌انگیزی را در زمان کمتری نسبت به پیاده‌روی انجام دهید.

      موقعیت جغرافیایی پارک گلخانه استانبول روی نقشه گوگل

      ساعت بازدید و قیمت بلیط پارک گلخانه

      برای بازدید از پارک می‌توانید در تمام روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 18 اقدام کنید و هر چند ساعت که تمایل دارید در فضای زیبای آن بمانید. به شرط آن که قبل از بسته‌شدن پارک، فضای مجموعه را ترک کنید. هزینه بازدید از پارک گولهانه در استانبول برای هر نفر 10 لیر است. البته در برخی موارد، ورودی رایگان خواهد بود.

      بازدید از پارک گلخانه با تور استانبول

      فضاهای طبیعی و پارک‌ها، جذابیت‌های خاص خود را دارند. برخی از مردم در هوای سرد تمایل به حضور در فضای آزاد و طبیعت دارند و برخی دیگر نشستن زیر سایه درختان در هوای گرم تابستانی و لذت‌بردن از مناظر زیبا را می‌پسندند. خوشبختانه پارک گلخانه استانبول به‌قدری زیباست که برخی از بازدیدکنندگان آن را نمونه کوچکی از پارک مرکزی نیویورک می‌دانند و زیبایی‌هایش را با آن پارک مقایسه می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی‌که با تور استانبول عازم این شهر هستید، حتماً سری به پارک گلخانه بزنید و از دیدن آن لذت ببرید. اگر تجربه بازدید از پارک گلخانه استانبول را دارید، خوشحال می‌شویم نظرات شما را بشنویم و از تجربیات شما استفاده کنیم.

      سوالات متداول:

      پارک گلخانه استانبول کجاست؟

      پارک گلخانه در استانبول، خیابان کندی، محله جان کورتاران قرار گرفته است.

      2. ساعت بازدید از پارک گولهانه و هزینه ورودی آن چقدر است؟

      شما می‌توانید همه‌روزه از ساعت 9 تا 6 عصر و با پرداخت 10 لیر، از این پارک دیدن کنید.

      مقالات پربازدید
      6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW