021-88507190

محله بالات استانبول

گردشگری مهرپرواز 12 مهر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
محله بالات استانبول از زیباترین مناطق شهر است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای آشنایی با این محله تاریخی و جاذبه‌های اطراف آن، این مطلب را بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    محله بالات استانبول یکی از زیباترین مناطق این شهر است که بسیاری از گردشگران را برای بازدید و اقامت، به خود جذب می‌کند. حتماً در عکس‌هایی که از استانبول منتشر شده، تصویرهایی مربوط به خانه‌های نقاشی شده و بازی کودکان در کوچه‌ها به چشم‌تان خورده است. این تصاویر همین محله زیبا است که یک سر و گردن از دیگر محله‌های استانبول بالاتر است. حتی سریال پربیننده چوکور هم در همین محله فیلمبرداری شده و از این رو، به محله بالات استانبول چوکور نیز شناخته می‌شود.

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید محله بالات ترکیه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از این رو، برای مسئولان و اهالی شهر، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این محله زیبا و تاریخی، معتقدین به ادیان یهودی، ارتدکس و ارمنی با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند. اگر قصد دارید در آینده نزدیک به استانبول سفر کنید و می‌خواهید دربارۀ این محله بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

    محله بالات کجاست؟

    محله بالات از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق استانبول است. این محله زیبا در منطقه معروف فاتح و در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. در گذشته یهودیان و یونانیان در این محله زندگی می‌کردند؛ طوری که اگر به برخی از منازل آن سری بزنید، می‌توانید آثار برجای‌مانده از آن دوران را ببینید. بهترین زمان سفر به استانبول و بازدید از محله بالات، بهار و اوایل تابستان است. تماشای مناظر زیبای این محله در هوای لطیف خرداد ماه بسیار لذت‌بخش است. بسیاری از مسافران معتقدند که آرامش بالات و دوری آن از هیاهوی بازار و مناطق شلوغ استانبول، لذت سفر را چندبرابر می‌کند.

    • آدرس محله بالات استانبول: بخش اروپایی؛ محله فاتح

    موقعیت جغرافیایی محله بالات روی نقشه گوگل

    آشنایی با محله بالات استانبول

    بیشتر افراد تصور می‌کنند جاهای دیدنی استانبول به چند مسجد و مرکز خرید و نهایتا سواحل زیبای آن محدود می‌شود؛ اما به جرات به شما می‌گوییم که از تماشای مکان‌های تاریخی این شهر نظیر محله بالات نمی‌توان گذشت! محله‌ای که خود به‌تنهایی می‌تواند دلیل خوبی برای قرارگرفتن نام استانبول در لیست محبوب‌ترین شهرهای جهان برای بازدید و تفریح قرار گیرد.

    کوچه‌های سربالایی که سنگ‌فرش‌های جذابی دارند، خانه‌های رنگی و زیبا که بافت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند، مردمانی با لباس‌های سنتی و بی‌آلایش که لبخند میهمان همیشگی لب‌هایشان است و مسجد و کلیسایی که در کنار یکدیگر قرار دارند، همه و همه بالات را جزء بهترین محله های دیدنی استانبول قرار داده و باعث شده که فرصت‌های متعددی برای عکاسی و گشت‌وگذار برای گردشگران فراهم کند.

    جاهای دیدنی محله بالات استانبول

    محله بالات استانبول علاوه بر زیبایی و جذابیت‌های بالقوه‌اش، جاهای دیدنی زیادی را هم درون خود و هم در اطرافش جای داده است. بنابراین بعد از بازدید از محله، می‌توانید از مکان‌های دیگری در نزدیکی آن نیز دیدن کرده و لحظات خاطره‌انگیزی را برای خود ثبت کنید. در ادامۀ مطلب می‌توانید با جاهای دیدنی محله بالات استانبول بیشتر آشنا شوید.

    دانشگاه کادیر هاس استانبول

    در محله بالات و رو به سواحل شاخ طلایی استانبول ساختمان دانشگاهی دیده می‌شود که قدمت تاریخی دارد. ساختمان دانشگاه کادیر هاس که در سال‌های امپراتوری عثمانی به عنوان کارخانه تنباکو استفاده می‌شد، توسط شخصی به نام «کادیر هاس» و با هزینۀ خود او ساخته شد. اما در سال 1990 و با روی کارآمدن جمهوری‌خواهان، این مکان نیز بازسازی شده و به‌عنوان دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت. در پی بازسازی این مکان تاریخی، جایزه معروف اروپا نوسترا (Europa Nostra) نیز به آن اهدا شد که شهرت آن را بیش‌ازپیش کرد. درحال‌حاضر این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی محله بالات استانبول برای گردشگران است.

    دانشگاه کادیر هاس واقع در محله بالات استانبول

    عکسی از دانشگاه کادیر هاس استانبول 

    دروازه سیبالی استانبول

    دروازه سیبالی استانبول یک مکان تاریخی است که قدمت آن به زمان سلطنت روم در کشور ترکیه باز می‌گردد. دروازه سیبالی در زمان بیزانس ساخته شده و رو به سمت شهر قسطنطنیه، که از شهرهای مهم روزگاران گذشته بود، باز می‌شود. اگر عاشق تاریخ و معماری رومی هستید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازدید از محله بالات استانبول، بازدید از این مکان دیدنی را هم از دست ندهید.

    مسجد گل استانبول

    قبل از سلطنت عثمانی‌ها بر منطقه ترکیه، رومی‌ها بناهای متعددی را در استانبول ساختند. این بناها بیشتر شامل کلیسا می‌شد؛ طوری که هم‌اکنون در بیشتر کلیساهای استانبول می‌توان بافت و طراحی رومی را مشاهده کرد. مسجد گل استانبول هم یکی از همین ابنیه تاریخی است که در ابتدا «کلیسای سنت تئودوسیا» نام داشت. بعدها در زمان عثمانی تغییرات زیادی در این کلیسا رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها، تغییر کاربری آن از کلیسا به مسجد بوده است.

    برخی داستان‌ها روایت از این دارند که عثمانی‌ها پس از روی کار آمدن، انبوهی از گل سرخ را در این کلیسا جمع‌آوری کرده و به همین دلیل اکنون آن را مسجد گل می‌نامند. برخی دیگر بر این باور هستند که قدّیسی به نام گل بابا در این محل به خاک سپرده شده است. به طور کلی شایعات مختلفی درباره این مسجد وجود دارد که هیچ‌کدام را نمی‌توان تایید یا تکذیب کرد.

    مسجد گل استانبول

    عکسی از مسجد گل استانبول 

    کافه آتلیه استانبول

    کافه آتلیه استانبول نیز از دیگر جاهای دیدنی محله بالات است که در حیاط یک کلیسای قدیمی قرار دارد. مکان این کافه قبلا به یک کارگاه نجاری اختصاص داشت. از این رو می‌توان رگه‌هایی از تاریخ را در آن دید. در کافه آتلیه استانبول نوشیدنی‌های زیادی سرو می‌شود که یکی از دیگری لذیذتر هستند. بنابراین می‌توانید گشت‌وگذار خود در محله بالات را با استراحت در کافه آتلیه و خوردن یک نوشیدنی هیجان‌انگیز تکمیل کنید.

    مدرسه سرخ استانبول

    در معماری مدرسه سرخ استانبول از سبک نئوگوتیک استفاده شده و آجرهای قرمزرنگ به‌کاررفته در ساختمان آن، زیبایی منحصربه‌فردی به این مکان داده است. این مدرسه از بناهای قدیمی استانبول محسوب می‌شود که درواقع برای آموزش افراد با هدف ورود به کلیسای قسطنطنیه احداث شد. از گنبد خشتی مدرسه سرخ، برای درس نجوم و ستاره‌شناسی استفاده می‌کرده‌اند. این ساختمان یکی از بلندترین ساختمان‌های قدیمی در اروپا به شمار می‌رود.

    کلیسای سنت جورج استانبول

    کلیسای سنت جورج استانبول در سال 1490 میلادی برای ارتدکس‌ها ساخته شد. در ابتدای ورود به این مکان، کلیسایی کوچک‌تر و سفیدرنگ به چشم می‌خورد که آن را سنت جرج می‌نامند. بعد از آن می‌توان دیوارهای ساختمان اصلی به نام کلیسای پاتریارک را دید که به زیبایی تزئین شده است.

    ارزش کلیساها به آثار، قدمت و گنجینه‌های داخل آن‌هاست. بنابراین کلیسای سنت جورج و پاتریارک را می‌توان در دسته باارزش‌ترین کلیساها قرار داد؛ چراکه نمادهای فراوان و آثاری مانند کنده‌کاری‌های چوبی از تصویر حضرت عیسی، سنت جورج و... را در خود جای داده است. همچنین می‌توان تصاویری از کتاب مقدس و گنجینه‌های مذهبی متعددی را در این کلیسا مشاهده کرد که باعث هم‌ارزش کلیسای سنت پیتر در واتیکان شمرده شود.

    کلیسای سنت جورج محله بالات استانبول

    عکسی از کلیسای سنت جورج استانبول

    کلیسای سنت استفان استانبول

    کلیسای سنت استفان توسط بلغارها ساخته شده و نماد استقلال آن‌ها بوده است. ساخت اولیه این کلیسای آهنی با وزن حدودی 500 تن، در شهر وین امروزی انجام شد. این بنای فولادی را سپس با کشتی‌های بزرگی به استانبول منتقل کرده‌اند. از این رو نمی‌توان از جذابیت آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی محله بالات استانبول چشم‌پوشی کرد.

    نحوه دسترسی به محله بالات از میدان تکسیم

    برای اینکه بدانید چگونه از میدان تکسیم به محله بالات برویم کافی است خودتان را به یکی از محلات امینونو، کاراکوی یا اسکودار برسانید. سپس از آن‌جا با استفاده از اتوبوس و کشتی به آیوانسرای رفته و بعد از یک پیاده‌روی کوتاه، به محله بالات برسید. فاصله محله بالات تا تکسیم حدود 6 کیلومتر است. بنابراین اگر بخواهید با تاکسی از میدان تکسیم به محله بالات بروید، بسته به میزان ترافیک، بین 6 تا 20 دقیقه در مسیر خواهید بود. اگرچه استفاده از تاکسی، سریع‌ترین گزینه است؛ اما مترو استانبول گزینۀ مقرون‌به‌صرفه‌تری است.

    شما می‌توانید در میدان تکسیم سوار بر قطار شده و در ایستگاه هالیچ پیاده شوید. همچنین تراموا نیز مسیر آسانی است که شما را مستقیما در محله بالات پیاده می‌کند. استفاده از اپلیکیشن مترو استانبول می‌تواند برای یافتن بهترین مسیر به شما کمک کند. اگر هم قصد پیاده‌روی دارید، می‌توانید به سمت بی اغلو بروید و بعد از عبور از پل آتاتورک، از کنار ساحل تا محله بالات را پیاده‌روی کنید.

    علت نامگذاری محله بالات

    به اعتقاد بسیاری از مورخان، کلمه بالات از کلمه یونانی«پالاتیون» به معنی قصر گرفته شده است. مهم‌ترین علت این نام‌گذاری را می‌توان نزدیک‌بودن محله بالات به قصر «بلاشرنه» دانست. اگرچه دلایل دیگری هم برای نام‌گذاری محله بالات شنیده می‌شود؛ اما هیچ کدام به اندازه نظر مطرح‌شده قاطعیت ندارند.

    اجاره خانه در محله بالات استانبول

    اگرچه محله بالات از قدیمی‌ترین مناطق شهر است؛ اما قیمت خرید ملک یا اجاره در این محله تاریخی و زیبا با خانه‌های لوکس و محله‌های مدرن تفاوت چندانی ندارد. حتی موقعیت و دسترسی محله بالات در کنار شهرت جهانی آن باعث شده که به یکی از گران‌قیمت‌ترین محله‌های استانبول برای خرید و اجاره منزل تبدیل شود. برای خرید یک خانه معمولی در محله بالات باید بین 500.000 تا 2 میلیون لیر هزینه کرد. همچنین برای اجاره یک واحد مسکونی و معمولی به 500 تا 3 هزار لیر بودجۀ ماهیانه نیاز خواهید داشت. بنابراین اگر قصد اقامت در استانبول را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از ارزانترین مناطق استانبول برای خرید خانه را انتخاب کنید.

    محله بالات استانبول؛ جاذبه ای شیرین و نوستالژی

    زمانی که صحبت از فرهنگ و هنر می‌شود، معمولاً عده‌ای از آن با آغوش باز استقبال می‌کنند و برخی دیگر به سمت مدرنیته گام بر می‌دارند. خوشبختانه استانبول ازجمله معدود شهرهای گردشگری است که هر دو سلیقه را پوشش می‌دهد. محله‌های تاریخی و زیبای استانبول بسیار متنوع هستند و محله بالات تنها یکی از این نمونه‌هاست. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما در برنامه تور استانبول خود، روزی را به گردش در این محلات اختصاص دهید تا حس سفر در زمان را دریافت کرده و روزهای نوستالژی تاریخ ترکیه را از نزدیک لمس کنید.

    اما اگر تجربۀ سفر به استانبول و بازدید از محلاتی مانند محله بالات را دارید، سپاس‌گزار می‌شویم اگر از تجربۀ گشت‌وگذار خود برایمان بنویسید. لذت خواندن تجربه‌های شخصی با هیچ چیز دیگری برابری نمی‌کند و می‌تواند به گردشگران، اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری ارائه کند.

    سوالات متداول:

    1. محله بالات استانبول کجاست؟

    این محله، یکی از محلات تاریخی شهر استانبول در ترکیه است که در منطقه فاتح، در بخش اروپایی استانبول قرار دارد.

    2. چگونه می‌توان از میدان تکسیم به محله بالات استانبول رفت؟

    برای این کار، می‌توانید با تاکسی به محله فاتح رفته و از راننده بخواهید شما را در خیابان Sancaktar پیاده کند. همچنین ایستگاه مترو هالیچ نیز شما را به نزدیکی این محله می‌رساند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW