021-88507190

غار اصحاب کهف کجاست و در کدام کشور قرار دارد؟

گردشگری مهرپرواز 20 اسفند ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
این سوال برای عده زیادی وجود دارد که غار اصحاب کهف کجاست و آیا این روایت حقیقت دارد یا نه. این مطلب هرگونه اطلاعاتی را که در این‌باره نیاز دارید بررسی کرده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    غار اصحاب کهف کجاست؟ این سوالی است که هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، جواب قطعی برای آن وجود ندارد. همه شما کم‌وبیش نام غار اصحاب کهف به گوش‌تان خورده و با داستان آن آشنا هستید. چند جوان و یک سگ برای حفظ دین و از ترس غضب امپراطور وقت، به غاری پناه می‌برند و در آن‌جا، برای چندین سال به خواب می‌روند و سپس بیدار می‌شوند. بعد از آن، غار مذکور به یکی از مکان‌های مهم تاریخی تبدیل شد و بسیاری از باستان‌شناسان درصدد پیدا کردن آن برآمدند. با اینکه شواهد بسیاری نشان می‌دهند که این غار در شهر افسوس، در نزدیکی ازمیر ترکیه قرار دارد، اما باز هم نشانی از این غار در کشورهای دیگر پیدا شده است. در ادامه قصد داریم به معرفی این شهرها و بررسی پاسخ پرسش «غار اصحاب کهف کجاست» بپردازیم.

    داستان غار اصحاب کهف

    پیش از آن که به شما بگوییم غار اصحاب کهف در کجاست، بهتر است با داستان جالب آن آشنا شوید. داستان اصحاب کهف که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده، حول محور گروهی از جوانان صالح است که از اشراف‌زادگان مسیحی بودند و برای فرار از آزار و اذیت‌های امپراطور زمانشان، به غاری پناه بردند. بر اساس روایات اسلامی، این جوانان که به اصحاب کهف معروف‌اند، در زمان دقیانوس، فرمان‌روایی ظالم زندگی می‌کردند که بت‌پرستی را بر مردمش تحمیل می‌کرد.

    یاران کهف با امتناع از بت‌پرستی و پافشاری بر عقاید توحیدی خود، به غاری پناه بردند و در آن‌جا خداوند از آن‌ها محافظت کرد و آن‌ها را به خوابی عمیق فرو برد که قرن‌ها طول کشید. در واقع، هدف از این داستان، ثابت‌کردن اصل روز رستاخیز و زنده‌شدن مردگان در محضر پروردگار بود. بعد از اینکه این جوانان از خواب بیدار شدند، گمان می‌کردند که نیمی از روز یا نهایتا یک روز در خواب بوده‌اند. از آنجایی که گرسنه بودند، یکی از آن‌ها با نام تلمیخا به شهر رفت تا مقداری غذا تهیه کند.

    با ورود به شهر، تمیلخا متوجه تغییرات عجیبی شد؛ با این حال، برای تهیه نان، به نانوایی رفت. زمانی که پول را به نانوا داد، نانوا مشکوک شد؛ چراکه سکه‌های تمیلخا متعلق به چندین سال پیش، یعنی عهد دقیانوس بودند. نانوا تمیلخا را نزد حاکم آن زمان برد و حاکم که تصور می‌کرد، تمیلخا گنج پیدا کرده است، از او سهمی از گنج خواست. 

    تمیلخا داستان خود، یارانش و غار را برای حاکم تعریف کرد و حاکم تصمیم گرفت با جمعی، برای اثبات داستان تمیلخا، همراه او به غار بروند. پیش از رسیدن به غار، تمیلخا تقاضا کرد به او کمی فرصت دهند تا داستان را برای یارانش تعریف کند. یاران بعد از شنیدن موضوع، از خداوند خواستند که دوباره به خوابی ابدی بروند؛ چراکه زنده‌ماندن آن‌ها می‌توانست موجب آشوب شود. در نتیجه، اصحاب کهف به خوابی ابدی فرو رفتند و درب غار پوشیده شد و داستان اصحاب کهف پایان یافت.

    داستان غار اصحاب کهف

    عکسی از غار اصحاف کهف

    یاران غار اصحاب کهف

    همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در زمان دقیانوس، جمعی از اشراف‌زادگان مسیحی از بت‌برستی امتناع و بر دین خود پافشاری کردند و این‌گونه بود که مورد خشم امپراطور واقع شدند. برای در امان‌ماندن از خشم امپراطور، این گروه تصمیم گرفتند در غاری پنهان شوند. در راه چوپانی به‌همراه سگش هم به این جمع پیوستند و اصحاب کهف را تشکیل دادند.

    درباره تعداد دقیق یاران غار اصحاب کهف، عدد دقیقی در دست نیست. عده‌ای می‌گویند آن‌ها سه جوان و یک سگ بوده‌اند و عده‌ای دیگر هم معتقدند که اصحاب کهف، شامل پنج جوان و یک سگ می‌شده‌اند. با این حال، نظر اکثریت بر این است که یاران غار اصحاب کهف هفت جوان و یک سگ بوده؛ که در این صورت از شش اشراف‌زاده، یک چوپان و یک سگ تشکیل شده‌اند.

    محل غار اصحاب کهف کجاست؟

    اکنون زمان آن رسیده است که ببینیم غار اصحاب کهف کجاست. احتمالات و شواهد زیادی نشان می‌دهند که مکان غار اصحاب کهف، در شهر افسوس ترکیه است. دخمه‌ای مسیحی در دامنه کوه پیون در نزدیکی شهر باستانی افسوس ازمیر واقع شده که از جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌رود و بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند همان غار اصلی اصحاب کهف است.

    داخل غار اصحاب کهف، هفت جای خواب و تعداد زیادی قبر وجود دارند که تاریخ آن‌ها مربوط به قرن پنجم و ششم است. ناگفته نماند که در داستان اصحاب کهف، یاران بعد از خوابی طولانی، در قرن پنجم بیدار شدند و دوباره به خواب ابدی رفتند. از طرفی یکی از نشانه‌های عجیب غار اصحاب کهف، کتیبه‌هایی روی دیوارها هستند که نشان از هفت خوابگاه دارند.

     در منطقه اطراف غار اصحاب کهف در ترکیه هم خرابه‌ها و سازه‌های باستانی شامل بقایای یک کلیسای بیزانسی، یک مسجد و یک گورستان کوچک وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. امروزه، غار اصحاب کهف یک مکان تاریخی و مذهبی قابل توجه و جذاب در شهر باستانی افسوس ترکیه است. این غار برای مسلمانان و مسیحیان اهمیت بالایی دارد و به‌طور کلی، به مقصدی محبوب برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل شده است.

    موقعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف در کشور ترکیه روی نقشه گوگل

    غار اصحاب کهف در سایر کشورها

    با اینکه خیلی‌ها عقیده دارند غار واقعی اصحاب کهف در افسوس ازمیر است، اما احتمالات و نشانه‌هایی در کشورهای دیگر هم وجود دارند. یکی از این احتمالات مربوط به اردن است. غار اصحاب کهف در اردن، در روستایی به نام رجیب و نزدیکی پایتخت اردن یعنی امان واقع شده است. بالای این غار، آثاری از صومعه‌ای دیده می‌شود که احتمال می‌رود مربوط به قرن پنجم باشد.

    فیلادلفیا یکی دیگر از کشورهای مورد بحث است و برخی اعتقاد دارند که غار اصحاب کهف، در کوه آنجلس این کشور قرار دارد. از دیگر مکان‌های احتمالی می‌توان به نخجوان اشاره کرد. بین دو کوه، در شهر نخجوان غاری وجود دارد که عده‌ای می‌گویند همان غار اصحاب کهف است. بر طبق ادعاها، یاران کهف در معبد پایین غار دفن شده‌اند؛ هر چند هیچ قبری در آن‌جا وجود ندارد. با این حال، این غار، خصوصا از نظر مردم محلی، مکانی بسیار مقدس و ستودنی است.

    مورد آخر، کشور سوریه است که برخی احتمال می‌دهند غار اصحاب کهف، در کوه‌ قاسیون دمشق باشد. در این مکان مسجدی بوده که در حال حاضر، از بین رفته و به‌جای آن، مدرسه‌ای ساخته شده است. در طبقه بالای این مدرسه سالنی وجود دارد و غار داخل این سالن قرار گرفته است که توسط دری آهنی از سال جدا می‌شود.

    غار اصحاب کهف کجاست؛ ماجرایی فراتر از باور آدمی

    داستان اصحاب کهف که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده، یکی از داستان‌های جذاب و فراموش‌نشدنی در طول تاریخ بوده است. همین باعث شده تا باستان‌شناسان زیادی در جستجوی محل غار باشند. تاکنون نشانه‌هایی از غار در مناطق مختلف یافت شده است که شاید محتمل‌ترین آن، در شهر افسوس در ازمیر ترکیه باشد. ما در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم و سعی کردیم به‌طور کامل، به پرسش «غار اصحاب کهف کجاست»، پاسخ دهیم. در صورتی که قصد سفر به ازمیر و بازدید از این غار دیدنی و تاریخی را دارید، با خرید تور ازمیر می‌توانید در عین کشف حقیقت، بهترین تجربه سفر را برای خود رقم بزنید. اگر شما هم اطلاعات دیگری در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

    سوالات متداول

    1. غار اصحاب کهف کجا واقع است؟

    به گفته اکثریت، غار اصحاب کهف در داخل کوه اسحاق در نزدیکی شهر افسوس در ترکیه واقع شده است. این مکان به خاطر داستان معروف اصحاب کهف که در قرآن و کتابهای دیگر مقدس مطرح شده است، برای بسیاری از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان مقدس و قابل احترام است.

    2. اصحاب کهف چه کسانی هستند و چه ماجرایی درباره آن‌ها روایت شده است؟

    اصحاب کهف به گروهی از جوانان مسیحی اشاره دارد که در زمان امپراطوری روم به دلیل اعتقاد خود به خدای یگانه به مرگ محکوم شده بودند. بر اساس داستان موجود در قرآن، این جوانان در غاری مخفی شده و خداوند آن‌ها را به خوابی عمیق فرو می‌برد تا روزی که جوامع برای پذیرش اعتقادات آنها آماده شود. آنها در خواب بودند، سده‌ها می‌گذشت و در نهایت بیدار شدند و متوجه شدند که زمان زیادی گذشته است. این داستان به عنوان نمونه‌ای از ایمان و مقاومت در برابر سختی‌ها و به عنوان نشانه‌ای از قدرت الهی در قرآن و داستان‌های مذهبی دیگر مطرح شده است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW