021-88507190

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی ) استانبول

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی ) استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول 

مسجد سلطان احمد که به آن "مسجد آبی" نیز گفته می شود، یکی از مساجد زیبا و تاریخی استانبول است. این بنا در قرن 17 میلادی توسط معمار معروف توسط مفتح آقا، به دستور سلطان احمد اول، حاکم عثمانی آن دوره طراحی شده است. ممکن است بپرسید که چرا مسجد سلطان احمد را مسجد آبی خوانده می شود؟
این به این دلیل است که دیوارهای داخلی مسجد سلطان احمد توسط کاشی های آبی مزین شده اند. مسجد سلطان احمد تنها یک مسجد نیست، بلکه آرامگاه بنیانگذار و یک مهمانخانه نیز می باشد. گذشته از اینکه یک مکان توریستی است، همچنین این مکان نمازگزاران پنج نماز روزانه خود را در این مکان انجام دهند. البته در هنگام نماز، گردشگران مجاز به ورود نیستند. به این بنا، مسجد کبود نیز گفته می شود.

تاریخچه مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی 

مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) به دستور سلطان احمد اول توسط صدیفکار Mehmed آقا ساخته شد. سلطان احمد اول پس از یک جنگ سخت با ایران، تصمیم به ساخت مسجدی بزرگ در استانبول گرفت تا قدرت عثمانی را دوباره به دست آورد. این اولین مسجد امپراتوری برای بیش از چهل سال بود. ساخت این بنا در سال 1609 آغاز شده و تا سال 1617 به پایان رسیده است. این امر باعث عصبانیت علما، فقهای مسلمان شد. این بنا در محل کاخ امپراطوری بیزانس، روبروی ایا صوفیا (در آن زمان، مسجد امپراتوری اولیه در استانبول) ساخته شده بود، مکانی که دارای معنای نمادین مهمی بود زیرا بر افق شهر حاکم بود. از جنوب بخش های بزرگی از ساحل جنوبی بنا روی پایه ها، طاق های قصر بزرگ قدیمی قرار دارد. شما می توانید در تورهای استانبول نوروز 1403 از این مسجد زیبا بازدید نمایید.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

معماری مسجد کبود به چه صورت است 

مسجد سلطان احمد دارای پنج گنبد اصلی، شش مناره و هشت گنبد است. این طرح اوج هنر دو قرن امپراطوری عثمانی بوده است. معماری این بنا ترکیبی از معماری مسیحی بیزانس با معماری سنتی اسلامی است و آخرین مسجد عالی دوره کلاسیک به حساب می آید. صدیفکار Mehmed Ağa، ایده های استاد خود Sinan را با هنر خود ترکیب کرد. دارای یک پیش زمینه و منطقه ویژه ای برای وضو است. در وسط آن دارای یک حوض و چشمه بزرگ است. در سمت بالا زنجیره بزرگی دارد. منطقه فوقانی از 20000 کاشی و سرامیک ساخته شده که هر کدام دارای 60 طرح لاله هستند. در ناحیه پایین دارای 200 پنجره شیشه ای آغشته است. 
این مسجد به عنوان یک سنت کلی در هر مسجدی، با فرش پوشانده شده است، بنابراین مردم باید قبل از ورود کفش خود را دربیاورند. گرفتن عکس در داخل و استفاده از فلاش بدون هیچ مشکلی مجاز است. در صورت امكان، در خروجی مسجد یك كمك مالی اهدا می شود كه برای کارهای تعمیر و نگهداری از آن استفاده می شود. در طول شبهای تابستان نمایش های نور و صدا در پارک کنار مسجد برگزار می شود.

فضای داخل و بیرون مسجد به چه صورت می باشد

نمای جلوی بزرگ به همان شکل نمای مسجد سلیمانیه ساخته شده است، بجز افزودن برجهای برجسته در گنبدهای گوشه ای می باشد. گنبد آن دارای ساختار استالاکتیت ریز است که تاجگذاری آن توسط یک گنبد کوچک باریک بر روی تولوبات بلند است. مدرسه ابتدایی تاریخی آن (Syanbyan Mektebi) به عنوان "مرکز اطلاعات مساجد" استفاده می شود که در مجاورت دیواره بیرونی آن در سمت صوفیا قرار دارد. 
مسجد سلطان احمد یکی از دو مساجد در ترکیه است که دارای شش مناره است به گفته تاریخ نویسان، یک معمار درخواست سلطان را برای "altın minareler" (مناره های طلا) به عنوان "altı minare" (شش مناره) اشتباه کرده است، در آن زمان یکی از ویژگی های منحصر به فرد مسجد کعبه در مکه بود. سلطان پس از انتقاد های که توسط مردم و علما نسبت به او گرفته شد، دستور داد كه مناره هفتم در مکه ساخته شود. 

نمای داخلی مسجد آبی

جاذبه های گردشگری نزدیک این بنا تاریخی

استانبول پر از جاذبه های دیدنی و جذاب می باشد که گردشگران زیادی از این مقاصد گردشگری دیدن می کنند. این جاذبه ها اکثر نزدیک به هم می باشد و شما می توانید پس از بازدید از آنها دیدن نمایید. نزدیک ترین جاذبه ها به این بنا می توان به :

  • ایا صوفیه
  • بازار آراستا
  • کاخ توپکاپی
  • آب انبار قصر سلطنتی
  • میدان اسب دوانی

اشاره کرد.

بهترین زمان برای بازدید از این مقصد جذاب

شما در هر زمانی می توانید از این مسجد بازدید کنید. به طور کلی در طول روز برای بازدید کنندگان باز است اما برای نماز برای مدت کوتاهی بسته می شود. شما برای این مکان ورودی پرداخت نمی کنید و بازدید برای عموم رایگان می باشد. مسافران و گردشگران تور استانبول می توانند از جاذبه های گردشگری استانبول دیدن نمایند.

چگونه به مسجد سلطان احمد برویم

سیستم حمل و نقل ترکیه جز بهترین سیستم های حمل و نقل در جهان می باشد و شما می توانید برای بازدید از جاذبه هایی تفریحی و توریستی آن از این سیستم حمل و نقل استفاده کنید. مسجد کبود در منطقه اروپایی فاتح استانبول در محله سلطان احمد واقع شده است. شما می توانید با تاکسی به این بنای تاریخی برسید. همچنین می توانید در میدان تکسیم استانبول، تراموا T1 را سوار شوید و در ایستگاه Sultanahmet پیاده شوید با پنج دقیقه پیاده روی به این بنا می رسید.

نمای زیبا از مسجد آبی استانبول

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW