021-88507190

آشنایی با هواپیمایی ایران ایر (هما)

راهنمای سفر پ.هنرکار 26 دی ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
همراه با آژانس مسافرتی مهرپرواز با شرکت هواپیمایی ایران ایر که با نام هما نیز شناخته شده است آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    همراه با آژانس مسافرتی مهرپرواز با شرکت هواپیمایی ایران ایر که با نام هما نیز شناخته شده است آشنا شوید.

    آشنایی با شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

    هواپیمایی ایران ایر IRAN AIR در سال 1325 تاسیس شد و ابتدا فقط مسیر پرواز تهران به مشهد را داشت. این شرکت از سال 1324 تا 1341 تنها با داشتن چند پرواز بین‌المللی تبدیل به مهم‌ترین خط هوایی داخلی گشت. 
    در اسفند سال ۱۳۴۰، با ادغام دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس شرکت هواپیمایی ملی ایران هما، با نام بین‌المللی ایران ایر تأسیس شد. این شرکت، به صورت ملی اعلام شد و فعالیت خود را از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ آغاز کرد. 
    ایران ایر پروازهای خود را با استفاده از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، داگلاس دی‌سی-۶، ویکرز ویسکونت و آورویورک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ به عضویت کامل یاتا پیوست. در سال 1344 اولین پرواز رسمی این هواپیمایی توسط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در مسیر تهران- بیروت صورت گرفت. این شرکت هواپیمایی به سرعت گسترش پیدا کرد به صورتی که در دهه ی ۷۰ میلادی به یکی از موفق ترین شرکت های هوایی در جهان تبدیل شد و پروازهای زیادی به شهرهای مختلف در اروپا داشت. در حال حاضر دفتر مرکزی ایران ایر در تهران و فرودگاه مهر آباد قرار دارد و پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد و پروازهای خارجی در فرودگاه امام خمینی انجام می شود.ایران ایر پرواز مستقیم به ۶۰ مقصد داخلی و خارجی دارد و سالانه بیش از شش میلیون مسافر را جا به جا می کند.

    هواپیمایی هما قبل از انقلاب 57

    با شروع دهه ۱۳۵۰ تعدادی بوئینگ ۷۳۷–۱۰۰ و در سال ۱۳۵۳ تعدادی بوئینگ ۷۲۷–۲۰۰ وارد ناوگان هواپیمایی هما شرکت شد. همچنین از سال ۱۳۵۴ تحویل هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و اس پی آغاز شد.
    در میانه دهه هفتاد میلادی، هواپیمایی ملی ایران بیش از سی پرواز هفتگی در مسیر تهران-لندن انجام می‌داد. با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ در سال ۱۳۵۴، خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک و با یک توقف در فرودگاه هیثرو لندن آغاز گردید. ایران ایر با خرید و به کار گیری بوئینگ‌های ۷۴۷ اس پی در مسیر تهران-نیویورک طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف دنیا را راه‌اندازی کرد.

    هواپیمایی هما در سال ۱۳۵۱ با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را امضاء کرد. البته هرگز این هواپیماها وارد ناوگان هما نشدند، زیرا که در ۱۳۵۹ و شروع انقلاب ایران و تغییر و تحول سیاست‌های حکومت این قرارداد فسخ شد. ایران ایر نیز جزو قرارداد خرید این هواپیما را فسخ می‌کرد.هواپیمایی هما در سال ۱۳۵۶ برای به‌کارگیری در مسیرهای محلی، از شرکت اروپایی ایرباس،۶ فروند ایرباس مدل آ-۳۰۰ خریداری کرد و لقب اولین بهره‌بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه را نصیب خود کرد. در پایان سال 1356، هما به‌طور روزانه به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک پرواز داشت و همچنین به مقصد لس آنجلس و سیدنی در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی بود.هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس در سال ۱۳۵۵ لقب ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان را گرفت و تا قبل از انقلاب، تنها حادثه ایران ایر مربوط به  سال ۱۳۳۱ می‌شد که یک فروند داگلاس دی‌سی-۳ در آن سال سقوط کرد. ( قیمت تورهای مسافرتی را از کارشناسان آژانس مسافرتی مهرپرواز بخواهید)

    هواپیمایی ایران ایر(هما)،مهرپرواز

    هواپیمایی ایران ایر پس از انقلاب 1357

    پس از انقلاب اسلامی در ایران و تغییر سیاست های خارجی کشور در  برخی از پروازهای هما تغییراتی ایجاد شد که عبارتند از:

    ۱۳۵۹: از ۶ فروند هواپیمای ایرباس A-300-B2K، یک فروند خریداری و به کشور وارد شد.
    ۱۳۶۰ : نام هواپیمایی ایران ایر " هما " به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد.
    ۱۳۶۹ : از ۶ فروند هواپیمای فوکر F-100 ، اولین فروند خریداری و به کشور وارد شد.
    ۱۳۷۱ : شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به عنوان یک ایرلاین وابسته به ایران ایر، فعالیت خود را با هواپیماهای اجاره ای آغاز کرد.
    ۱۳۷۳ : به ناوگان هوایی ایران ایر یک فروند هواپیمای ایرباس A-300-600 اضافه شد.
    ۱۳۷۹ : از کشور امارات یک فروند هواپیمای ایرباس A-310-300 خریداری و به کشور وارد شد.
    ۱۳۸۰ : از ترکیه ۶ فروند هواپیمای ایرباس A-310-200 خریداری و به کشور وارد شد.
    ۱۳۸۲ : به ناوگان هوایی ایران ایر یک فروند هواپیمای ایرباس A-310-300 اضافه شد.
    ۱۳۸۳ : ۳ فروند هواپیمای فوکر F-100 و ۲ فروند هواپیمای ایرباس A-300-600 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدند.
    ۱۳۸۴ : ۴ به ناوگان هوایی ایران ایر فروند هواپیمای فوکر اضافه شدند.
    ۱۳۸۵ : به ناوگان هوایی ایران ایر یک فروند هواپیمای فوکر، یک فروند هواپیمای بوئینگ B-747-200 و یک فروند هواپیمای ایرباس A-300-B4 اضافه شدند.
    ۱۳۸۶ : ۵ فروند هواپیمای F-100 خریداری و به کشور وارد شدند و ایران ایر تاییدیه SAFA (کمیسیون ایمنی هوانوردی اروپا) را جهت ایمنی و استمرار پروازهای هما به اروپا را کسب کرد. 
    ۱۳۸۷ : ۲ به ناوگان هوایی ایران ایر فروند هواپیمای ایرباس A-300-200 ، یک فروند هواپیمای ایرباس A320 اضافه شدند و ۲ فروند هواپیمای باری A-300-B4-F و یک فروند هواپیمای باری B-747-F خریداری و به کشور وارد شدند. همچنین هما گواهینامه IOSA (ارزیابی ایمنی عملیات و سیستم های کنترلی شرکت های هواپیمایی) از یاتا را دریافت کرد.
    و در نهایت پس از توافقات هسته ای و لغو برخی از تحریم ها در سال 1394، هما موفق به امضای قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما با ایرباس شد.

    ناوگان هماپیمایی ایران ایر ( هما)

    ایران ایر، بعد از شرکت هواپیمایی ماهان (با 57 هواپیما)، با داشتن 44 هواپیمای فعال دارای بیشترین تعداد ناوگان در ایران است. این شرکت هواپیمایی پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، اقدام به خرید 267 فروند هواپیمای جدید کرد. در این میان بزرگترین هواپیمای دنیا، جدیدترین محصول ایرباس یعنی ایرباس ای ۳۸۰ و ایرباس ای ۳۵۰ نیز وجود داشتند.ایران‌ایر همچنین برای مسیرهای زیر چهار هزار کیلومتر، در حال بررسی خرید ۸۰ فروند جت‌های منطقه‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ صندلی‌ می‌تسوبیشی ژاپن است. این جت ژاپنی از پیشرفته‌ترین گزینه‌های موجود در جهان در کلاس هواپیماهای مسافربری زیر ۱۰۰ نفره است. 

    کلاس های پروازی هواپیمایی ایران ایر(هما) 

    کلاس های پروازی هواپیمایی ایران ایر به ۲ گروه اصلی تقسیم می شود که شامل هما کلاس و اکونومی است که از لحاظ خدمات و شرایط با هم یک دیگر تفاوت دارند:

    کلاس اکونومی یا اقتصادی ایرلاین ایران ایر به کلاس های نرخی N,M,Q,V,Y تقسیم می گردد.

    کلاس ویژه هما نیز دارای کلاس های نرخی C و J می باشد. کلاس هما خدمات ویژه ای مانند خدمات بیزینس کلاس ایرلاین های دیگر را به مسافران خود ارائه می دهد.
    همچنین ایران ایر در جهت رفاه حال مسافران، کلاس اکونومی ویژه جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی را ارائه می کند. این نوع بلیط در کلاس نرخی O می باشد.

    هماکلاس ایران ایر،مهرپرواز

    سرویس کیترینگ و غذا هواپیمایی ایران ایر(هما)

    هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دارای ۴۰ سال سابقه درخشان در رضایت مسافران و ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات رفاهی است. کیترینگ هما یکی از بزرگ ترین کیترینگ ها در خاورمیانه به شمار می رود که روزانه ۳۲۰۰۰ سرویس از جمله صبحانه و غذای گرم و سرد و میان وعده را تهیه و سرو می کند. کیترینگ ایران ایر با توجه به نوع کلاس پروازی متفاوت است:

    کلاس پروازی عادی هواپیمایی ایران ایر(هما)

    سرویس غذایی مسافران ایرلاین ایران ایر طبق مدت زمان پرواز، مسیر پرواز و … برنامه ریزی می شود و در این نوع سرویس تنوع بالایی وجود دارد. در حال حاضر کیترینگ ایران ایر در مسیرهای پروازی که بیش از یک ساعت طول می کشد به مسافران خود غذای گرم و اسنک گرم را ارائه می کند.

    کلاس پروازی ویژه هواپیمایی ایران ایر (هما کلاس)

    سرویس غذایی مسافران ویژه هما کلاس دارای تنوع و کیفیت به خصوصی است. این خدمات ویژه عبارتند از :

    •سرو کردن غذا در ظروف چینی
    •انتخاب غذا از بین سه نوع در وعده های صبحانه ، ناهار و شام
    •ارائه بسته کادویی زعفران در جعبه خاتم
    •سرویس چای و دمنوش های گیاهی در طعم و مزه های مختلف
    •پذیرایی از مسافران با میوه و گل

    مقصد داخلی هواپیمایی ایران ایر(هما)

    آبادان- اهواز- اردبیل- بندرعباس- بندرلنگه- بیرجند-بوشهر-چابهار-گرگان-اصفهان- کرمان- کرمانشاه- کیش- لار- مشهد- قشم- رشت- ساری- شیراز- تبریز- ارومیه- یزد- زاهدان

    مقاصد بین المللی هواپیمایی ایران ایر(هما)

    مقاصد اروپایی هواپیمایی ایران ایر

    استانبول- استکهلم- آمستردام- آنکارا- پاریس- رم- فراکفورت- کلن- گوتنبرگ-لندن- مسکو- میلان-وین- هامبورگ

    مقاصد آسیایی هواپیمایی ایران ایر

    بیروت- بمبئی-پکن- تاشکند- دبی- دمشق- دوحه- کراچی- کوالالامپور- کویت- نجف

    هواپیمایی ایران ایر(هما)،مهرپرواز

    ساختار سازمانی هواپیمایی ایران ایر(هما)

    در حال حاضر هواپیمایی هما دارای حدود ۸۸۸۷ نفر پرسنل است که از این تعداد حدود ۱۱۹۸ نفر خدمه پرواز، حدود ۱۷۳۲ نفر تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما و حدود ۱۹۰۰ نفر نیز کارمندان بخش خدماتی هستند. همچنین 60 درصد سهام و مدیریت این شرکت به دولت تعلق دارد و باقی آن در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده است.

    شرکتهای وابسته هواپیمایی ایران ایر(هما)

    در گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و گروه هتل های هما از شرکتهای تابعه ایران ایر به شمار می رفتند که بعدها با تصمیم دولت، گروه هتل های هما به سازمان تأمین اجتماعی و ایرلاین ایران ایرتور به بخش خصوصی واگذار شدند.

    فعالیتهای ویژه هواپیمایی ایران ایر(هما)

    از جمله مهمترین فعالیت های سالیانه هواپیمایی هما، جا به جایی زائران ایرانی بیت الله الحرام به عربستان سعودی و بازگرداندن آنها به کشور است.در سالهای قبل، ایران ایر سالیانه صدها پرواز از شهرهای مختلف ایران به فرودگاه جده داشت اما اخیرا به علت مشکلات زیادی که در تأمین هواپیما دارد تنها قادر است نیمی از زائران را به عربستان منتقل کند و سایر زائران باید از هواپیمایی سعودی استفاده کنند. ( برای اطلاع ازقیمت بلیط هواپیما با هواپیمایی هما با ما در ارتباط باشید.)

    هواپیمایی ایران ایر(هما)،مهرپرواز

       
    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW