021-88507190

سنت های جالب مردم قبرس

اخبار م.مقیمی 03 دی ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
قبرس از آن کشورهایی است که هر کسی با سفر به آن، متعجب و متحیر می شود! دلیلش هم این است که قبرس جدای از زیبا بودنش، مردم جالبی هم دارد و از این ها گذشته، همه چیز در قبرس از فرهنگ و آداب و رسوم گرفته تا ساختمان ها و حتی غذا و خورد و خوراک، جالب هستند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    سنت های مردم قبرس

    قبرس از آن کشورهایی است که هر کسی با سفر به آن، متعجب و متحیر می شود! دلیلش هم این است که قبرس جدای از زیبا بودنش، مردم جالبی هم دارد و از این ها گذشته، همه چیز در قبرس از فرهنگ و آداب و رسوم گرفته تا ساختمان ها و حتی غذا و خورد و خوراک، جالب هستند. قبرس کشوری است که با تاریخ درآمیخته شده است و سنت ها و آداب و رسوم مردم قبرس نیز بسیار جذاب هستند. با ما همراه باشید تا گوشه ای از سنت ها و آداب و رسوم مردم قبرس را به شما نشان دهیم تا شما هم بیشتر با این کشور جزیره ای زیبا و توریستی آشنا شوید.

    سنت های مردم قبرس

    نظر مردم قبرس در مورد خانواده

    مردم قبرس به خانواده شان اهمیت بسیار زیادی می دهند و این شاید برای ما ایرانیان که خودمان هم خانواده دوست هستیم، عجیب نباشد. اما به هر حال اقامت در کشوری که مردمان خونگرمی دارد، تجربه خوبی برای هر کسی از جمله ما ایرانیان است. جالب است که بدانید مردم قبرس با اعضای فامیلشان هم صمیمیت زیادی دارند و همیشه در اولویتشان قرار دارند.

    نظر مردم قبرس در مورد خانواده

    غذاها و خورد و خوراک مردم قبرس

    جالب است که بدانید غذا هم برای مردم قبرس از درجه اهمیت بسیار والایی برخوردار است. در واقع این غذاست که در مرکز خیلی از آداب و رسوم مردم قبرس قرار گرفته است. جالب است که بدانید مردم قبرس یک نوع غذای خاص و ویژه دارند که با نام سوولا شناخته می شود. برای تهیه این غذا، چند سیخ گردان بالای منقل نصب می شود که مردم قبرس با آن ها، تکه های بزرگی از گوشت خوک را به سیخ می کشند و منتظر می مانند که این گوشت ها به مدت 3 ساعت آرام آرام بپزند. جالب است که بدانید مردم قبرس سوولا را در روزهای یکشنبه میل می کنند و علاقه زیادی به طبخ و خوردن این غذای قبرسی دارند.
    از طرفی غذاهای دیگری هم دارند که هر کدامشان مختص یک نوع عید یا یک جشن خاص است. برای مثال مردم قبرس در روز عید پاک، یک نوع نان یا شیرینی به نام فلائونا درست می کنند. در واقع مردم قبرس این شیرینی را در جمعه قبل از عید پاک درست می کنند و بعد آن را در روز یکشنبه عید پاک میل می کنند. 
    جالب است که بدانید مردم قبرس برای کریسمس نیز یک نوع کیک خاص دارند که به آن واسیلوپیتا می گویند. قسمت جالب ماجرا این است که آن ها درون این کیک خوشمزه، یک سکه قرار می دهند و عقیده دارند که این سکه سهم هر کسی که شود، خوش اقبالی نصیبش می شود. از این ها گذشته، مردم قبرس برای مراسم های دیگر مثل دوشنبه سبز نیز غذاهیا خاصی درست می کنند.

    غذاها و خورد و خوراک مردم قبرس

    مراسم عروسی در قبرس

    مراسم های عروسی قبرس بسیار مفصل برگزار می شوند. تا جایی که جشن عروسی که با 1000 مهمان برگزار شود، یک جشن کوچک در قبرس به حساب می آید! آن ها مراسم عروسی را از صبح شروع می کنند، اما جشن اصلی از ساعت 4 بعد از ظهر یا دیرتر شروع می شود و دلیلش هم این است که هوای قبرس در ماه های تابستانی سال قبل از ساعت 4 بعد از ظهر بسیار گرم است. در قبرس رسم است که عروس و داماد به صورت مجزا برای مراسم عروسی آماده می شوند و ساقدوش در این مورد به آن ا کمک می کند. بعد هم خانواده های دو طرف به جشن و پایکوبی می پردازند و آهنگ های سنتی قبرسی گوش می کنند. بعد هم یک کمربند قرمز رنگ به کمر عروس و داماد می بندند و چندین دور آن را به دور کمرشان می چرخانند و اعتقاد دارند که با این کار، باروری آن ها بیشتر می شود و فرزندان بیشتری می آورند!
    مردم قبرس مراسم خاصی هم برای برگزاری عروسی در کلیسا دارند. در این مراسم، عروس و داماد هدبندهایی به سر می زنند که به آن استفانا می گویند. بعد از مراسم هم عروس و داماد در حالی که روی سرشان برنج پاشیده می شود، از کلیسا خارج می شوند! 
    بعد از آن هم مهمانان یک به یک عروس وو داماد تبریک می گویند و به آن ها مقداری پول به عنوان کادو هدیه می دهند تا عروس و داماد بتوانند با رفاه مالی بیشتر زندگیشان را آغاز کنند. بعد از این مراسم هم جشن دیگری به پا می شود و به تعداد کمتری از مهمانان شام داده می شود.

    مراسم عروسی در قبرس

    مراسم ترحیم در قبرس

    جالب است که بدانید مراسم ختم نیز در قبرس آداب خاص خودش را دارد. در قبرس در روز سوم، نهم، چهلم و همین طور 6 ماه بعد از مرگ و همین طور در روز سالگرد، مراسم ختم برپا می شود. مردم قبرس معمولا تا 40 روز بعد از مرگ عزیزشان، سیاه به تن می کنند و بعضی از بیوه ها، علی الخصوص آن هایی که متعلق به نسل های قبلی هستند، تا آخر عمرشان سیاه می پوشند!

    مراسم ترحیم در قبرس

    مهمان نوازی در قبرس

    مردم قبرس بسیار مهمان نواز هستند. وقتی مردم قبرس یک مهمان را به خانه اش دعوت می کنند، با او مثل خانواده سلطنتی برخورد می کنند و این تمام ماجرای مهمان نوازی مردم قبرس را نشان می دهد!  از همه عجیب تر اینکه مردم قبرس از اینکه مهمانشان از همه غذاهایشان میل نکند، ناراحت می شوند! دلیلش هم این است که مردم قبرس هم به خورد و خوراک اهمیت ویژه ای می دهند و هم مهمان برایشان بسیار مهم است. 

    مهمان نوازی در قبرس

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW