021-88507190

راهنمای کامل و جامع قوانین بار مسافر در ایرلاین ها

گردشگری م.مقیمی 07 مرداد ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
از آنجایی که همراه داشتن بار اضافه و پرداخت اضافه بار معمولا برای مسافران به صرفه نیست، به شما توصیه می کنیم که حتما قبل از سفر هوایی نکات مهمی را درباره قوانین بار مسافر و حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی را بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    با قوانین بار مسافر آشنا شوید

    اگر شما هم می خواهید یک سفر هوایی را تجربه کنید و نمی دانید که قوانین بار مسافر از چه قرار است و چه قدر وسیله و بار و چمدان می توانید با خودتان داخل هواپیما ببرید، این مطلب می تواند روشن کننده راهتان باشد و سوالات شما را در زمینه قوانین بار مسافرت پاسخ دهد. از آنجایی که همراه داشتن بار اضافه و پرداخت اضافه بار معمولا برای مسافران به صرفه نیست، به شما توصیه می کنیم که حتما قبل از سفر هوایی این مطلب را با دقت بخوانید.

    با قوانین بار مسافر آشنا شوید

    درباره قوانین بار مسافر

    اول از همه خوب است این را بدانید که شما می توانید به عنوان یک مسافر یک سری وسیله را به عنوان بار دستی همراه خودتان به داخل کابین هواپیما ببرید. از طرفی می توانید یک سری از وسایلتان را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید و در زمان رسیدنتان به فرودگاه مقصد بارتان را تحویل بگیرید. برای هر کدام از این دو مورد یک سری قوانین خاص به عنوان قوانین حمل بار با هواپیما تعیین شده است که البته برای سفرهای هوایی داخلی و سفرهای هوایی خارجی متفاوت است. در ادامه همه نکاتی که باید درباره قوانین بار مسافر بدانید را برایتان شرح می دهیم. اما قبل از اینکه به ادامه مطلب برسید، بهتر است این را بدانید که نوع بلیط هواپیما شما (کلاس اقتصادی یا کلاس تجاری) بر روی میزان باری که می توانید حمل کنید، تاثیر دارد. در واقع قیمت بلیط هواپیما کلاس تجاری از کلاس اقتصادی یا معمولی بالاتر است و بالطبع حد مجاز بار بالاتری هم دارد.

    درباره قوانین بار مسافر

    قوانین بار مسافر برای بار دستی همراه 

    همان طور که گفته شد، شما می توانید قسمتی از وسایل خودتان را با خودتان به داخل هواپیما ببرید. اما سوال اینجاست که چه نوع چمدان و چه نوع وسیله ای را با چه وزن و چه ابعادی می توان به داخل هواپیما برد. قوانین بار مسافر حاکی از این است که شما می توانید یک چمدان یا ساک به ابعاد 56 * 35 * 22 سانتی متر را با خودتان به داخل هواپیما ببرید. این ابعاد در واقع ابعادی هستند که در قسمت بالای صندلی که جای وسیله است، جا می شود. یادتان باشد که شما مجاز به بردن چمدانی بزرگتر از این ابعاد به داخل هواپیما نیستید و در چنین صورتی باید چمدانتان را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. این را هم به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات ابعاد بار دستی به صورت مجموع طول و عرض و ارتفاع محاسبه می شود. یعنی طول و عرض و ارتفاع یک بار دستی محاسبه می شود و بدین صورت مجاز بودن حمل آن به عنوان بار دستی همراه مسافر و یا مجاز نبودنش مشخص می شود. یادتان باشد که مجموع ابعاد چمدانتان نباید از 114 سانتی متر بیشتر شود. چراکه در این صورت بار شما از ورود به داخل هواپیما منع می شود.  نکته دیگر اینکه بار دستی شما نباید از 7 کیلوگرم وزن بیشتری داشته باشد. اگر وزنش بالاتر از این باشد، باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شود. البته لازم به ذکر است که بعضی از ایرلاین ها وزن بالاتری را برای بار دستی مسافر در نظر گرفته اند. اما به هر حال بهتر است که شما 7 کیلوگرم را در نظر داشته باشید تا یک وقت به مشکل نخورید.

    قوانین بار مسافر برای بار دستی همراه

    قوانین بار مسافر برای حمل بار رایگان

    این را به خاطر داشته باشید که معمولا حمل بار رایگان برای سفرهای داخلی 20 کیلوگرم و برای سفرهای خارجی 30 کیلوگرم در نظر گرفته می شود. البته ممکن است که این عدد برای هر ایرلاینی با ایرلاین دیگر متفاوت باشد. با این حساب بد نیست که قوانین ایرلاین خودتان را چک کنید و ببینید که تا چند کیلوگرم از بارتان را می توانید به صورت رایگان با هواپیما جا به جا کنید. نکته دیگر اینکه اصولا ابعاد چمدان ها باید نهایتا 70* 50* 38 سانتی متر باشد و ماکسیموم مجموع ابعاد چمدانتان از 158 سانتی متر بیشتر نشود. 

    وسایل ممنوعه برای حمل با هواپیما

    یک سری از وسایل به صورت کلی نمی توانند با هواپیما جا به جا شوند و مسافران حق بردن آن ها را به طور کلی به فرودگاه ندارند. این موارد شامل مواد منفجره و آتش زا، مواد قابل اشتعال، وسایل حاوی فشار و گاز، سموم، مواد عفونی، مواد خورنده، مواد رادیواکتیو و مواد دارای مغناطیس هستند. گذشته از این ها یک سری وسایل هستند که شما نمی توانید آن ها را با خودتان به عنوان بار مسافر به کابین داخل هواپیما ببرید، اما می توانید آن ها را به قسمت بار هواپیما تحویلشان دهید. این وسایل ممنوعه برای بار همراه عبارتند از: کالاهای ورزشی، چاقو، اسلحه های مخصوص بازی پینت بال، ابزارآلات کار و یخ خشک. بد نیست این را هم بدانید که شما اجازه حمل وسایلی مثل باتری های غیر قابل شارژ، باتری های قابل شارژ یدکی، سیگارهای الکترونیکی، ابزارآلات کوچک بدون تیزی، فندک های معمولی و ساده و همین طور قیچی های کوچک را به داخل کابین هواپیما به عنوان بار همراه مسافر دارید. نکته دیگر اینکه اصولا همراه داشتن مایعات و ژل ها به داخل کابین هواپیما ممنوع است و مسافران فقط در صورتی می توانند آن ها را همراهشان داشته باشند که دارویی یا غذایی باشند و حجم کمی هم داشته باشند.

    وسایل ممنوعه برای حمل با هواپیما

    قوانین بار مسافر برای چمدان های گم شده و یا صدمه دیده

    یکی از سوالات متدوال مسافران درباره سفرهای هوایی این است که اگر یک وقت چمدان یا بارشان را به قسمت بار هواپیما تحویل دادند و احیانا چمدانشان گم شد و یا بارشان آسیب دید چه اتفاقی می افتد. خوب است از قوانین بار مسافر برای چمدان های گم شده و یا صدمه دیده مطلع باشید تا اگر یک وقت چنین اتفاقی برایتان افتاد، بدانید که باید چه اقداماتی انجام دهید. یادتان باشد که شما باید خیلی فوری گزارش گم شدن چمدان و یا صدمه دیدن بارتان را ارائه کنید و به ایرلاین مربوطه سریعا اطلاع دهید که چمدانتان گم شده و یا بارتان آسیب دیده است. لازم به ذکر است که ایرلاین ها موظف هستند که تمام تلاششان را برای پیدا کردن بار یا چمدان شما به کار بگیرند. در ضمن اگر چمدانتان هیچ وقت پیدا نشد، موظف هستند که خسارت مربوطه را به شما بدهند. حتی اگر چمدانتان با تاخیر به دستتان برسد، ایرلاین موظف است که خسارت احتمالی که ناشی از دیرکرد چمدان بوده را به شما پرداخت کند. در ضمن اگر چمدان یا بارتان آسیب ببیند و آن آسیب به خاطر بسته بندی اشتباه نباشد، آن ایرلاین موظف است که چمدان شما را تعمیر کند و یا خسارت مربوطه را به شما پرداخت کند. نکته دیگر اینکه اگر شما هزینه ای بابت حمل بار یا چمدانتان پرداخت کرده باشید و آن بار یا چمدان گم شود، آن ایرلاین باید هزینه های پرداخت شده شما را هم به شما برگرداند. البته لازم به ذکر است که قوانین بار مسافر برای چمدان های گم شده و یا صدمه دیده برای هر ایرلاینی (خارجی و ایرانی) متفاوت است. پس بهتر است که اگر در مورد این مساله حساسیت دارید، حتما قوانین ایرلاین مورد نظرتان را مطالعه کنید.
    برای رزرو تورهای ارزان و تورهای لحظه آخری می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهرپرواز تماس بگیرید.

    قوانین بار مسافر برای چمدان های گم شده و یا صدمه دیده

    اطلاعات مفید گردشگری زیر را به هیچ عنوان از دست ندهید

    اپلیکیشن های کاربردی و مفید برای سفرهای گروهی

    اطلاعات جامع روادید یا ویزا

    عوارض خروج از کشور

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW