021-88507190

بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس

گردشگری م.مقیمی 27 بهمن ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جزایر کیش و قشم جزایر بزرگی در خلیج همیشگی فارس در کشورمان ایران هستند که هر دو دیدنی هستند. جزایری که اگرچه تفاوت های زیادی با هم دارند، اما هر دو از نظر مسافران محبوب هستند. در این مطلب به جزیره کیش و قشم و مساحت آن ها می پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس چه نام دارد؟

    جزایر کیش و قشم جزایری زیبا در خلیج همیشگی فارس در کشورمان ایران هستند که هر دو دیدنی هستند. جزایری که اگرچه حال و هوای یکسانی ندارند و تفاوت های زیادی با هم دارند، اما هر دو از نظر توریستان و مسافران محبوب هستند و سفر به هر دو آن ها می تواند برای هر کسی به یک تجربه تکرار نشدنی تبدیل شود. یکی از تفاوت های اصلی بین جزایر کیش و قشم مربوط به اختلاف مساحت بین این دو جزیره می شود. اگر شما هم دوست دارید بدانید که بزرگترین جزیره ایران کدام است، بزرگترین جزیره ایران در خلیج فارس چه نام دارد و می خواهید بیشتر با جزایر کیش و قشم آشنا شوید، اینکه مساحت کیش و قشم چقدر است و این دو جزیره از نظر مساحت چقدر با هم تفاوت دارند، با ما همراه باشید تا چند نکته جالب درباره مساحت کیش و قشم به شما بگوییم. اما قبل از اینکه به ادامه مطلب برسیم، به شما توصیه می کنیم که اول حدس بزنید که مساحت قشم چند برابر مساحت کیش است؟ بعد به ادامه مطلب نگاهی بیندازید و ببینید که حدستان درباره بزرگترین جزیره ایران تا چه اندازه درست بوده است.

    مساحت جزیره کیش

    کیش به عنوان لوکس ترین و البته توریستی ترین جزیره ایران، یک جزیره 90 کیلومتر مربعی است. بسیاری از افراد تصور می کنند که بزرگترین جزیره ایران کیش است، اما اینطور نیست. بیشترین طول این جزیره حدود 15.5 کیلومتر و بیشترین عرض آن در بعضی از نقاط حدود 7.5 کیلومتر است. این بدین معنی است که اگر شما بخواهید از این سمت جزیره کیش به آن سمت آن بروید، می توانید فاصله شرق تا غرب آن را ظرف مدت 20 دقیقه با ماشین طی کنید. از آن طرف اگر بخواهید از شمال به جنوب جزیره کیش را با ماشین طی کنید، می توانید این مسافت را در حدود 15 دقیقه طی کنید. با این حساب می توان گفت که جزیره کیش جزیره چندان بزرگی نیست و مساحت خیلی کمی دارد. اما در همین جزیره به نسبت کوچک، به قدری اماکن تفریحی و اماکن دیدنی متنوع وجود دارد که مسلما شما هم روز و شب در آن سرگرم خواهید بود. امکانات تفریحی که در کیش وجود دارد، بسیار مدرن هستند و از بالاترین استانداردها در طراحی و ساخت تک تک اماکن تفریحی این جزیره زیبا استفاده شده است.

    مساحت جزیره کیشنمایی از جزیره کیش

    مساحت جزیره قشم

    جزیره قشم را به عنوان بزرگترین جزیره ایران می شناسند. جزیره ای که مساحتش به 1491 کیلومتر مربع می رسد و هیچ جزیره دیگری در ایران به وسعت آن وجود ندارد. طول جزیره قشم حدود 135 کیلومتر است و عرض آن حدودا به 40 کیلومتر می رسد. اگر شما بخواهید طول جزیره کیش را با ماشین طی کنید، باید حدود 2 ساعت را در راه باشید. اگر هم بخواهید شمال تا جنوب جزیره قشم در قسمتی که بیشترین عرض ممکن را دارد طی کنید، باید حدودا 45 دقیقه را برای طی کردن این فاصله مد نظر داشته باشید.

    با این اوصاف اگر مساحت کیش و قشم را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که قشم حدودا 16.5 برابر کیش مساحت دارد. بنابراین جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. البته باید این را در نظر داشته باشید که با اینکه مساحت کیش خیلی کمتر از قشم است، اما بیشتر بخش های آن مسکونی هستند و اماکن دیدنی و تفریحی کیش در بخش های مختلف این جزیره واقع شده اند. اما در مقابل، خیلی از بخش های جزیره قشم خالی از سکنه هستند و بیشتر مراکز خرید، اماکن دیدنی و اماکن تفریحی قشم در بخش شرقی این جزیره پهناور و وسیع قرار گرفته اند.

    مساحت جزیره قشمنمایی از جزیره قشم

    درباره جزیره کیش

    مرتفع ترین قسمت جزیره کیش حدود 35 متر ارتفاع دارد. در این جزیره هیچ رودخانه دائمی وجود ندارد و در آن از منابع آب زیرزمینی استفاده می شود. این جزیره به خاطر اینکه در جنوب ایران قرار گرفته و با دریا احاطه شده، آب و هوای گرم و مرطوبی دارد و میانگین دمای آن در طول سال حدود 26.6 درجه سانتیگراد است. البته این عدد یک عدد میانگین است و مسلم است که دمای این جزیره در تابستان خیلی گرم تر از این حرف ها می شود و در طول فصل تابستان دمای بین 28 تا 38 درجه سانتیگراد را تجربه می کند. لازم به ذکر است که این جزیره در فصل تابستان هوای شرجی دارد. این جزیره باران های کمی را تجربه می کند و فقط در فصل زمستان امکان بارش باران در آن وجود دارد.

    درباره جزیره قشم

    نکته جالبی که باید درباره جزیره قشم به شما بگوییم، این است که جزیره قشم به تنهایی حدودا دو برابر کشور بحرین که آن هم جزیره ای در خلیج فارس است، مساحت دارد. لازم به ذکر است که جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس و کشور بحرین دومین جزیره بزرگ خلیج فارس محسوب می شود. جزیره قشم از نظر آب و هوا تقریبا مشابه جزیره کیش است و درست مثل جزیره کیش آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. دمای میانگین جزیره قشم در طول سال مثل جزیره کیش حدود 26 درجه سانتیگراد است و این جزیره نیز تابستان های گرم و شرجی دارد. یک نکته جالب دیگر اینکه شهر قشم در قسمت شرقی جزیره کیش قرار گرفته است و بخش کوچکی از این جزیره وسیع را به خودش اختصاص داده است و به جز آن، شهرها و روستاهای متعدد دیگری نیز در این جزیره واقع شده اند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، در جزیره قشم مجموعا 59 شهر و روستا وجود دارد که حال و هوای محلی تری به نسبت شهر قشم دارند.

    سخن پایانی

    در نهایت باید تاکید کنیم که هر دو جزیره قشم و کیش دیدنی هستند. پس اگر احیانا تا به حال تجربه سفر به آن ها را نداشته اید، حتما برای سفر به کیش و قشم برنامه ریزی کنید و مطمئن باشید که تجربه های بسیار خاصی در این دو جزیره در انتظار شما هستند و سفر به قشم و کیش از جذاب ترین سفرهای داخلی به حساب می آیند. چراکه هر دو جزیره کیش و قشم زیبایی طبیعی خارق العاده، اماکن تفریحی متنوع، اماکن دیدنی جالب و البته مراکز خرید و بازارهای خوبی برای خرید لباس ارزان و کالاهای دیگر با قیمت مناسب دارند. برای رزرو تور ارزان قشم و تور ارزان کیش می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهرپرواز تماس بگیرید.


    درباره کیش و قشم بیشتر بخوانید:

    هزینه سفر به کیش

    جذاب ترین تفریحات آبی کیش

    بهترین زمان سفر به قشم برای خرید یا خوش گذرانی

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW