021-88507190

غار نمکی قشم کجاست

گردشگری م.مقیمی 30 مرداد ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
غار نمکی قشم یا غار نمکدان قشم، طولانی ترین غار نمکی دنیاست. غاری که قدمتش به میلیون ها سال قبل بر می گردد. در این مطلب به بررسی غار نمکی قشم می پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    غار نمکی قشم را بشناسید

    قشم جزیره شگفتی هاست. جزیره ای که جاذبه های طبیعی آن حتی از مراکز خرید و اماکن تفریحیش نیز جالب تر هستند. در این جزیره شگفت انگیز یک غار بسیار زیبا به نام غار نمکی قشم یا غار نمکدان قشم وجود دارد که به جرئت می توان عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم را به آن داد. غاری که قدمتش به 570 میلیون سال قبل بر می گردد و یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا و ارزشمند محسوب می شود. با ما همراه باشید تا شما را با غار نمکی قشم که طولانی ترین غار نمکی دنیاست، اشنا کنیم.

    غار نمکی قشم

    درباره غار نمکی قشم

    طول غار نمکی قشم حدودا 6400 متر است و از آن به عنوان طولانی ترین غار نمکی دنیا یاد می شود. جالب است بدانید که غار نمکدان قشم یکی از چندین غار نمکی است که در کوهی به نام کوه نمکدان در قشم تشکیل شده است. این کوهی که در موردش صحبت می کنیم، یک کوه با ارتفاع حدودا 340 متر است که بخش هایی از آن نمکی هستند و به رنگ سفید دیده می شوند. بزرگترین غار نمکی که در این کوه زیبا تشکیل شده است، همان غاری است که به آن غار نمکدان قشم گفته می شود. غاری که دیواره های آن سفید رنگ است و لایه لایه رسوب های مختلف با رنگ های متنوع بر روی سطح دیوار آن دیده می شود. هر کدام از این لایه ها نشان از یک دوره تاریخی از زمین دارند و با این اوصاف می توان گفت که غار نمکی قشم آینه ای از 570 میلیون سال تاریخ زمین است.

    زیبایی های غار نمکی قشم

    به محض اینکه وارد غار نمکدان قشم شوید، کف سفید رنگ این غار که از نمک های کریستالی پوشیده شده، نظرتان را به خود جلب می کند. اگر کمی جلوتر بروید و با دقت بیشتری به غار نمکی قشم نگاه کنید، می بینید که انواع و اقسام کریستال های نمکی رنگی از صورتی و بنفش گرفته تا آبی و قرمز به چشمتان می آیند. قسمت جالب ماجرا اینجاست که همین که بر روی سطح غار نمکی قشم قدم بردارید، صدای خش خشی به گوشتان می رسد که حاصل از قدم گذاشتن بر روی کریستال های نمکی کف غار است. همین باعث می شود که بازدید از غار نمکی قشم یک تجربه بسیار منحصر به فرد را برایتان رقم بزند.

    نکته جالب دیگری که می توانیم درباره غار نمکی قشم برایتان بگوییم، این است که یک سری نهرهای آب شور در غار نمکی قشم در جریان هستند که راهشان را به فضای بیرونی غار نمکدان قشم پیدا می کنند و در نهایت آب آن ها در یک استخر طبیعی سفید رنگ در کوهپایه کوه نمکدان جمع می شود و زیبایی این منطقه را دوچندان می کند. از طرفی این نهرهای آب شور به خود غار نمکدان قشم نیز جلوه بسیار خاصی می دهند. چراکه گاهی اوقات این آب های شور تصاویر غار را مثل یک آینه انعکاس می دهند و همین باعث می شود که فضای داخل غار نمکی قشم خیال انگیز بشود. از همه جذاب تر اینکه سقف غار نمکدان قشم نیز مثل کف و دیواره هایش زیبا و منحصر به فرد است. در قسمت سقف غار نمکی قشم قندیل های نمکی متعددی به چشم می خورد که شکل های متنوعی دارند.

    زیبایی های غار نمکی قشم

    خواص درمانی غار نمکی قشم

    بر اساس تحقیقاتی که بر روی غار نمکدان قشم انجام شده، مشخص شده است که نمک های موجود در این غار خاصیت درمانی دارند و از آنجایی که سرشار از منیزیم هستند، برای سلامتی مفیدند. ضمن اینکه تنفس در هوای غار نمکی قشم برای بیماران تنفسی مفید است و با این حساب می توان گفت که بازدید از غار نمکی قشم علاوه بر اینکه شما را سرگرم می کند، به سلامتیتان نیز کمک می کند.

    لوکیشن غار نمکی قشم

    غار نمکی قشم حدودا 90 کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد و شما برای بازدید از آن باید به سمت غرب جزیره بروید. در واقع غار نمکدان قشم در فاصله 60 کیلومتری فرودگاه قشم قرار گرفته است. لازم به ذکر است که وقتی شما به کوهپایه نمکدان می رسید، باید حدودا یک فاصله 300 متری را با پای پیاده بالا بروید تا در نهایت به غار نمکدان قشم دسترسی پیدا کنید.

    نکات کاربردی برای بازدید از غار نمکی قشم

    خوب است این را بدانید که شما به راحتی می توانید از صد متر اول غار نمکی قشم دیدن کنید و قندیل های نمکی این غار را از نزدیک ببینید. اما بازدید از قسمت های جلوتر غار نمکدان قشم به آن آسانی نیست. چراکه اگر فقط 20 متر جلوتر از آن صد متر اولی بروید، می بینید که به یک باره غار تاریک می شود و در نتیجه شما فقط با تجهیزاتی مثل چراغ قوه می توانید از قسمت های جلوتر غار نمکدان قشم بازدید کنید. به شما توصیه می کنیم که اگر قصد این را دارید که به عمق غار نمکی قشم بروید و قسمت های بیشتری از آن را ببینید، حتما به همراهی یک گروه و یک تور لیدر این کار را انجام دهید. در ضمن حتما برای بازدید از قسمت های جلویی غار نمکی قشم از یک ماسک صورت استفاده کنید تا حشرات ریزی که در غار نمکدان قشم زندگی می کنند، شما را آزار ندهند. نکته دیگر اینکه انتظار مواجه شدن با خفاش ها را در قسمت های جلویی غار نمکی قشم داشته باشید و اگر صدایشان را شنیدید، نترسید.

    نکات کاربردی برای بازدید از غار نمکی قشم

    بهترین زمان بازدید از غار نمکی قشم

    با توجه به اینکه قشم آب و هوای گرمی دارد، می توانیم بگوییم که نیمه دوم سال یعنی فصل های پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به قشم و بازدید از غار نمکدان قشم هستند.
    اگر احیانا تا به حال از غار نمکی قشم بازدید کرده اید و یا اطلاعات جالبی درباره آن دارید، خوشحال می شویم که نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و دیگر همراهان آژانس هواپیمایی مهرپرواز در میان بگذارید. شما همچنین می توانید برای رزرو تور قشم با ما در تماس باشید.


    درباره قشم بیشتر بخوانید:

    بهترین زمان سفر به قشم

    دره ستارگان قشم از عجایب جزیره

    پارک کروکودیل قشم بازدیدی هیجان انگیز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW