021-88507190

غواصی در ترکیه

گردشگری مهرپرواز 02 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کشور ترکیه دریاهای تمیز و زلالی دارد که برای غواصی در ترکیه و کشف عجایب زیر آب، هوس‌برانگیز است. برای آشنایی با بهترین مکان ها کلیک کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    دنیای زیر آب دنیایی بکر و تماشایی است؛ اما آلودگی آب‌های آزاد و دریاچه‌ها سبب شده تا کمتر نقطه‌ای برای کشف این دنیای سحرآمیز دردسترس باشد. بااین‌حال کشور ترکیه دریاهای تمیز و آب‌های زلالی دارد که برای غواصی در ترکیه و کشف عجایب زیر آب، به شدت هوس‌برانگیز است.

    تجربه سکوت و آرامش زیر آب، تماشای ماهی‌های زیبا و رنگارنگ، لمس صخره‌های مرجانی و گیاهان دریایی و... توجه بسیاری از گردشگران را به دریاهای این کشور جلب می‌کند. استفاده از تجهیزات مدرن غواصی در کشور ترکیه، برخورداری از ساحل‌های زیبا و لنگرگاه‌های قدیمی، حضور پرندگان دریایی و... باعث شده تا ترکیه به مقصدی عالی برای طرفداران دنیای زیر آب تبدیل شود. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به این تفریح علاقه دارید و به‌دنبال بهترین مکان برای غواصی می‌گردید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

    بهترین مکان ها برای غواصی در ترکیه

    ترکیه کشوری توریستی در غرب خاورمیانه است که در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به ورزش‌های ساحلی و تفریحات آبی نشان داده؛ به‌طوری که اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این کشور، سواحل و پارک‌های آبی آن است. تور غواصی در ترکیه نیز به تفریحی جذاب برای گردشگران این کشور تبدیل شده و لذت تماشای دنیای بکر و زیبای زیر آب را برای علاقمندان فراهم می‌کند. برای این تفریح، مکان‌های زیر بهترین منطقه برای غواصی در ترکیه هستند.

    آنتالیا (Antalya)

    شهر زیبای آنتالیا با توجه به موقعیت قرارگیری در ساحل شنی، جزو محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری به‌خصوص برای ایرانی‌هاست. بیشترین مدرسه‌های غواصی کشور ترکیه در این شهر قرار دارد و سایت‌های فراوانی برای غواصی در کنار سواحل آنتالیا گردآوری شده‌اند تا دست علاقه‌مندان برای انتخاب باز باشد. بیشتر این سایت‌ها امکانات پذیرایی و تفریحی مختلفی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند تا نیاز آن‌ها برای برای تهیه آب و غذا و... را برطرف کنند. این مراکز از شما حین انجام تفریحات آب و غواصی، فیلم‌برداری و عکاسی می‌کنند و در پایان می‌توانید فایل عکس و فیلم خود را با کیفیتی بالا تحویل بگیرید. حتی اگر غواصی بلد نباشید، مربی‌هایی در این سایت‌ها وجود دارد که آموزش‌های لازم را طی چند دقیقه به شما می‌دهند و تا انتهای مسیر همراهتان هستند.

    غواصی زیر آب

    عکسی از غواصی در آنتالیا

    کمر (Kemer)

    کمر در منطقه تکیروا (Tekirova) قرار دارد. این منطقه دارای جزایر زیبایی است که برای غواصی در غارهای زیر آبی بسیار مناسب هستند. وجود موجودات دریایی شگفت‌انگیزی مانند سفره ماهی خال‌دار و... این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین مناطق غواصی در ترکیه تبدیل کرده است. دیدنی‌های زیادی در غارهای زیر آب کمر وجود دارد که می‌تواند جذابیت فراوانی برای گردشگران وعلاقه‌مندان داشته باشد. بنابراین اگر اهل ماجراجویی هستید و هنگام غواصی تمایل به اکتشافات جدید دارید، آب‌های سایت کمر را برای غواصی از دست ندهید.

    کاس (Kas)

    دریاهای اطراف سایت کاس که در نزدیکی شهر کالکان (Kalkan) قرار دارد، گونه های دریایی زیادی را در خود جای داده است. این سایت در ساحل پاتارا (Patara) قرار گرفته که از محبوب‌ترین و بهترین سواحل کشور ترکیه محسوب می‌شود. گونه‌های مختلف جانداران دریایی، اسفنج‌ها، مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ، کاس را به یکی از بهترین مکان ها برای غواصی در ترکیه تبدیل کرده است و به شما این فرصت را می‌دهد که تصاویری به‌یادماندنی را برای خود ثبت کنید.

    مرسین (Mersin Diving Center)

    یکی دیگر از بهترین مکان ها برای غواصی در ترکیه، سایت مرسین است که در دماغۀ غربی جزیره دانا قرار دارد. این جزیره، جزیره‌ای قدیمی در شمال غربی خلیج سنکاک است که در اثر بالا آمدن آب دریا غرق شده و تنها، بشکه‌های نفتی قدیمی و بزرگ آن بر جای مانده است. شفافیت آب و زلال بودن دریای این منطقه، باعث شده تا بازدیدکنندگان بتوانند با وضوح بیشتری موجودات داخل دریا را ببینند.

    این سایت در امتداد خط ساحلی تاشوجو (Tasucu) قرار گرفته و برای رفتن به آن باید به آدانا (استانی در جنوب ترکیه) سفر کنید. سپس به منطقه کاله‌کوی، در سواحل دریای مدیترانه بروید. فقط فراموش نکنید که زمانی را نیز برای بازدید از کشتی غرق‌شده‌ای که در همان نواحی قرار دارد، کنار بگذارید.

    موغله (Mugla)

    موغله، شهری در استان موغله و نزدیک به مارماریس است که به دلیل نزدیکی به دریای اژه، مکانی مناسب برای غواصی در ترکیه به شمار می‌رود. با سفر به این استان می‌توانید 52 نقطه از بقایای تخریب‌شده کشتی‌ها و زیرآبی‌های اطراف مارماریس را ببینید. در اطراف ناحیه داتکا نیز موقعیت‎های غواصی منحصربه‌فردی میان تعداد زیادی کوسه، دلفین و خوک آبی در دریای مدیترانه وجود دارد. برای بازدید، کافی است به راهنمای غواصی‌تان بگویید تا شما را به نقطه مناسب ببرد.

    غواصی در موغله ترکیه

    تصویری از موغله ترکیه

    بدروم (Bodrum)

    بدروم نیز شهری ساحلی در جنوب ترکیه است که در سواحل دریای اژه کشیده می‌شود. این بندرگاه با ساختار سنگی و زیبا و کم‌عمق خود، در نزدیکی جزیره اوراک قرار گرفته و به راحتی قابل مشاهده است. البته کمی جلوتر ، عمق آب زیاد می‌شود و گردشگران می‌توانند اسفنج‌های رنگی و حفره‌های ایجاد شده در زیر این اسفنج ها را ببینند.

    بویوک بانگو (Buyuk Bango) عمیق‌ترین منطقه این سایت برای غواصی است که حدود 4 متر عمق دارد. در کنار این نقطه با فاصله حدودا 200متری، منطقه کوچوک بانگو قرار گرفته؛ همچنین جزیره کوچِک نیز با ساحل صخره‌ای و زیبای خود فقط 1 کیلومتر با بدروم فاصله دارد. جزیره زیبای کارگی (Kargi) هم از دیگر مکان‌های محبوب برای غواصی در ترکیه است که با قایق حدود 90 دقیقه از سایت اصلی بدروم فاصله دارد. غواصی در این منطقه لذتی است که می‌تواند خاطراتی فراموش‌نشدنی را برای مسافران تور بدروم رقم بزند.

    گوکوا (Gokova)

    گوکوا منطقه‌ای کوچک در شمال شهر مارماریس است که در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد. این منطقه بهترین مکان برای غواصی در بین صخره‌ها است. صخره‌های قدیمی که برخی از آن‌ها با جلبک‌ها پوشیده شده و برخی باعث غرق‌شدن قایق‌های تفریحی می‌شود، زیر آب‌های گوکوا وجود دارد. این ویژگی برای غواصی موقعیتی زیبا و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند تجربه‌ای کم‌نظیر برای گردشگران تور مارماریس باشد.

    آیوالیک (Ayvalik)

    در سایت آیوالیک، که در شمال ازمیر قرار دارد، می‌توانید به عمق 19 متری دریا رفته و در آب‌های جزیره قیز (Kiz) انواع جانداران زیر آب را تماشا کنید. دیدن زندگی این موجودات در آب‌های عمیق، تجربه‌ای نیست که در هر جایی و در هر شرایطی در دسترس باشد. جزایر گونش و یوارلاک از دیگر مناطق محبوب این سایت هستند که هر کدام تجربه منحصر به فردی از غواصی را به وجود می‌آورند. شایعاتی درباره نزدیکی این مکان به شهر گمشده آتلانتیس وجود دارد که باعث جذابیت این منطقه برای گردشگران شده است. اگر با تور ازمیر همراه شوید، می‌توانید به آیوالیک رفته و این تجربه را به بخش‌های سفر خود اضافه کنید.

    چاناق قلعه (Canakkale)

    یکی از شهرهای شمال غرب ترکیه، چاناق قلعه است که در سواحل دریای اژه قرار دارد. این شهر که در فاصله 300 کیلومتری استانبول قرار گرفته، منطقه‌ای به نام ساروس (Saros) را دربرگرفته که از بهترین مکان ها برای غواصی در ترکیه به شمار می‌رود. البته گردشگران تور استانبول می‌توانند بدون دورشدن از این شهر، به جزیره‌هایی مانند گوکچه آدا (Gokceada) و بوزچا آدا (Bozcaada) مراجعه کنند و از تماشای بقایای ویرانه‌ها، گونه‌های گیاهی و موجودات متنوع دریایی جزیره در زیر آب لذت ببرند.

    غواصی در ترکیه

    غواصی در چاناق قلعه ترکیه

    هزینه غواصی در ترکیه

    ورزش غواصی نیاز به تجهیزات و ابزارهایی دارد که سلامتی شما را تضمین کنند. به عنوان مثال تجهیزاتی که برای تحمل فشار آب در عمق 19 متری نیاز است، با جلیقه و تجهیزات برای غواصی در عمق 2 متر فرق می‌کند. به طور کلی باید بگوییم غواصی در هیچ کجای دنیا تفریح ارزانی به شمار نمی‌رود. هزینه غواصی در ترکیه و آب‌های مدیترانه بین 800 تا 2600 لیر است. این هزینه با توجه به سایت و مکان مدنظر برای غواصی تغییر می‌کند.

    آموزش غواصی در ترکیه

    نکاتی برای آموزش غواصی در ترکیه توسط مربیان باتجربه، در سایت‌های مختلف غواصی به علاقه‌مندان این ورزش ارائه می‌شود. به طور کلی باید بگوییم تور غواصی در ترکیه معمولاً بین 7 تا 8 ساعت زمان می‌برد. البته در کنار غواصی می‌توان دیگر تفریحات آبی را هم تجربه کرد. اولین و مهم‌ترین نکته در غواصی و به صورت کلی مواجهه با آب، حفظ خونسردی و کنترل استرس است. در سایت‌های غواصی مختلف ترکیه، مربیان باتجربه و آموزش‌دیده‌ای حاضر هستند که علاقه‌مندان را تا انتهای سفر زیر آب همراهی می‌کنند؛ بنابراین جای هیچ نگرانی‌ای نیست.

    غواصی در آب برای افرادی با وزن بالای 110 کیلوگرم و کودکان کمتر از  14 سال، مجاز نیست. همچنین اگر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستید و یا فشار بالا دارید، نباید تحت فشار آب قرار بگیرید. به‌همین‌ترتیب خانم‌های باردار نیز باید از غواصی دوری کنند؛ چراکه عمق زیاد آب فشار زیادی به سر و قفسه سینه وارد می‌کند.

    در صورتی که می‌خواهید غواصی کنید، پیشنهاد می‌کنیم کاملاً هوشیار باشید و از مصرف الکل در روز قبل خودداری کنید. در صورتی که در راه‌های تنفسی خود احساس گرفتگی یا علائمی مانند سرماخوردگی دارید یا به سر درد مبتلا شده‌اید، بهتر است غواصی را به وقت دیگری موکول کنید تا سبب آسیب به بدن شما نشود.

    لذت تفریحات آبی در سفر به ترکیه

    در این نوشته به معرفی بهترین مراکز غواصی در کشور ترکیه پرداختیم. اگر قصد تجربه غواصی در سطح بالا را دارید، سایت‌های غواصی ترکیه بهترین انتخاب برای شماست. چراکه نسبت به کیفیت و خدماتشان، هزینه کمتری نسبت به دیگر کشورها دارند. به‌راستی که تجربه غواصی و شنا میان ماهی‌ها و موجودات جذاب دریایی را نمی‌توان با کلمات بیان کرد. بنابراین به علاقمندان این تفریح بی‌نظیر پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت با تور ترکیه همراه شوند و این تجربه خاص و به‌یادماندنی را به خود هدیه دهند. البته اگر قبلاً این تفریح هیجان‌انگیز را امتحان کردید، خوشحال می‌شویم تجربه و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول:

    1. برای غواصی در ترکیه کجا بریم؟

    سایت‌های متعددی در شهرهای ساحلی ترکیه آماده شده است که گردشگران را به تماشای دنیای زیر آب می‌برند. سایت مرسین، کاس، کمر و گوکوا از معروفترین مکان های غواصی در ترکیه هستند.

    2. هزینه غواصی در ترکیه چقدر است؟

    این رقم به سایت غواصی، عمق آب و تجهیزات مورد نیاز بستگی دارد؛ اما به طور متوسط از 800 تا 2600 لیر متغیر است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW