021-88507190

برج گالاتا استانبول

گردشگری مهرپرواز 01 اسفند ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
بدون شک یکی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی و از مکان‌های دیدنی و مشهور استانبول، برج گالاتا است. در این مطلب با این سازه تاریخی و زیبا آشنا خواهید شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    برج گالاتا بدون شک یکی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی و از مکان‌های دیدنی و مشهور در استانبول است. این برج در نزدیکی محل اتصال تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی قرار گرفته و مناظری خیره‌کننده از کل شبه جزیره استانبول و اطراف آن را به نمایش می‌گذارد. استانبول که قبلا به‌عنوان قسطنطنیه شناخته می‌شد، دارای تاریخی غنی است و نزدیک به 2500 سال تحت تاثیر دین، فرهنگ و قدرت امپراتوری شکل گرفته است. این برج تاریخی نیز یادگاری از همین دوران است که در این مطلب معرفی خواهد شد. پس برای آشنایی با تاریخچه، معماری و آدرس برج گالاتا استانبول همراهمان باشید.

    برج گالاتا کجاست؟

    برج گالاتا در ترکیه، در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار گرفته و از مکان‌های دیدنی این شهر است. اگرچه برج گالاتا از تاریخ پرفرازونشیب این سرزمین حکایت می‌کند؛ اما مکانی برای تماشای مناظر شگفت‌انگیز شهر نیز هست.

    این برج سنگی استوانه‌ای‌‌شکل که در بالای تپه‌ای در ناحیه گالاتا قرار دارد، تقریبا 67 متر به‌سمت آسمان اوج می‌گیرد. کسانی که به‌دنبال چشم‌اندازی منحصربه‌فرد از زیبایی‌های استانبول هستند، از پله‌های برج گالاتا بالا رفته و تمام شهر را از زیر پاهای خود خواهند دید. علاوه‌براین، با وجود رستوران گردان بالای برج، گردشگران می‌توانند با چشم‌اندازی دیدنی، انواع غذاهای لذیذ ترکی را هم امتحان کنند و لذت ببرند.

    موقعیت جغرافیایی برج گالاتا روی نقشه گوگل

    تاریخچه برج گالاتا

    برج گالاتا تاریخچه‌ای غنی و باسابقه دارد که از قرن‌های مختلف ریشه می‌گیرد. این پیشینه تاریخی به دوران بیزانس در قرن 5 میلادی و زمانی بازمی‌گردد که یک برج چوبی به نام "Magalos Pyrgos" برای نظارت بر شهر قسطنطنیه و خلیج شاخ طلایی ساخته شد. متأسفانه این سازه چوبی بر اثر آتش‌سوزی، زلزله و غارت چهارمین صلیبیون قسطنطنیه در سال 1204 تخریب شد.

    در سال 1348، جامعه جنوایی ساکن در ناحیه گالاتا، برج سنگی فعلی گالاتا را ساختند و نام آن را "Christea Turris" یا «برج مسیح» گذاشتند. این برج با ارتفاع تقریبی 67 متر، عنوان بلندترین ساختمان استانبول را تا سال 1749 که برج بیازیت ساخته شد، حفظ کرد.

    برج زیبای گالاتا در طول عمر خود، کاربردهای مختلفی از زندان تا رصدخانه و برج دیده‌بانی داشته است. بازسازی‌های گستردۀ سال 1960 نیز آن را به یک جاذبه توریستی و دیدنی برای عموم تبدیل کرد. امروزه این برج به‌عنوان سکویی برای مشاهده 360 درجۀ شهر استفاده می‌شود و مناظر خیره‌کننده‌ای از استانبول را ارائه می‌دهد که گواهی بر اهمیت تاریخی ماندگار آن است.

    همچنین، بد نیست بدانید که براساس گفته‌های یک تاریخ‌نگار مشهور دوره عثمانی، مردی به نام «هزارفن احمد چلبی» سعی کرد با کمک بال‌هایی مصنوعی که خودش ساخته بود، از این برج پرواز کند و از قسمت اروپایی به قسمت آسیایی استانبول برود. درواقع هدف او این بود که نخستین پرواز بین قاره‌ای جهان را ثبت کند. اما پس از پرواز، توسط سلطان مراد پنجم به الجزایر تبعید شد.

    معماری برج گالاتا

    همان‌طور که گفتیم، در دوره‌های مختلف آسیب‌هایی جدی به برج وارده شده که شدیدترین آن، به سال 1509 مربوط می‌شود. بعد از ویرانی، معماری به‌نام هایرتدین برج را به‌شکلی زیبا بازسازی و مرمت کرد. پس از آن در سال 1794 دوباره به‌دلیل آتش‌سوزی مورد بازسازی قرار گرفت. آخرین بازسازی‌ها نیز مربوط به سال 1960 است که برج گالاتا را به جاذبه‌ای توریستی تبدیل کرد.

    نمای بیرونی برج گالاتا ترکیه سنگی است و کتیبه‌ای 16 سطری بالای سردر آن قرار گرفته که از آتش‌سوزی برج و تعمیر آن توسط سلطان محمود دوم حکایت می‌کند. ورودی برج نیز چند پله و یک در چوبی است. پس از ورود از درب، یک لابی کوچک و ساختمانی 9 طبقه را می‌بینید که مسیر دسترسی به هر طبقه با پلکانی مارپیچ فراهم شده است. البته آسانسوری نیز داخل برج تعبیه شده که گردشگران را تا طبقه هفتم بالا می‌برد.

    بالاترین طبقات برج گالاتا از سکوی بازدید برای تماشای 360 درجه و رستورانی با معماری کاملا ترکی تشکیل شده که ضمن خوردن غذاهای ترکی، می‌توانید مناظر زیبای استانبول را هم تماشا کنید. جالب است بدانید که با ورود به طبقات مختلف برج متوجه می‌شوید که بخشی از بنا، تا طبقه سوم دارای سبک جنوایی و سایر طبقات دارای سبک عثمانی است.

    معماری برج گالاتا

    تصویری از برج گالاتا

    افسانه برج گالاتا استانبول

    وقتی از این برج بی‌نظیر نام برده می‌شود، دو افسانه محبوب در ذهن‌ها تداعی خواهد شد. طبق افسانه‌ای از رومیان، اگر زن و مردی برای اولین بار با هم به این برج بروند، قطعا سرنوشت این دو نفر به ازدواج با یکدیگر ختم می‌شود. اما اگر یکی از این افراد قبلا به‌تنهایی به برج رفته باشد، ازدواجی اتفاق نمی‌افتد.

    افسانۀ دیگری نیز از ارتباط میان برج گالاتا و برج دختر سخن می‌گوید. برج دختر سازه تاریخی و منحصربه‌فرد دیگری در استانبول است که طبق این افسانه عاشق و معشوق برج گالاتا است. اما وجود تنگه بسفر باعث می‌شود که این دو برج به هم نرسند. زمانی که هزارفن احمد چلبی به گالاتا پرواز کرد، داستانی دیگر درباره این عشق، بر سر زبان‌ها افتاد. طبق این داستان، هزارفن احمد چلبی، نامه‌های عاشقانه برج زیبای گالاتا را جمع‌آوری کرده و با پرواز به برج دختر، نامه‌ها را آن‌جا رها کرد. گمان می‌رود که برج دختر با دریافت نامه‌های عاشق خود، زیباتر شده و از ورای بسفر به چهره گالاتا لبخند می‌زند!

    آدرس برج گالاتا

    برج زیبای گالاتا در محله بی اغلوی استانبول واقع شده؛ محله‌ای که خیابان استقلال و میدان تکسیم را هم در دل خود جای داده است. دو راه برای رسیدن به این برج وجود دارد. شما می‌توانید از میدان تکسیم در ابتدای خیابان استقلال به سمت جنوب غرب پیاده‌روی کنید تا به برج برسید. استفاده از مترو و تراموا نیز شما را به انتهای خیابان استقلال و برج گالاتا می‌رساند.

    چگونه از تکسیم به برج گالاتا برویم؟

    یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استانبول، میدان پرجنب‌وجوش تکسیم با مغازه‌های زیبا، کافه‌ها و رستوران‌های دوست‌داشتنی است. همچنین بسیاری از هتل‌های استانبول در این میدان قرار دارند. فاصله برج گالاتا تا میدان تکسیم حدود 1800 متر است که با پای پیاده حدود 27 دقیقه طول می‌کشد. اما اگر از تاکسی یا دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، این مدت‌زمان به کمتر از 15 دقیقه کاهش می‌یابد.

    بنابراین اگر حوصله پیاده‌روی دارید، می‌توانید با تماشای مغازه‌های زیبای استانبول به برج برسید. پیشنهاد می‌کنیم با خودروی شخصی این مسیر را طی نکنید؛ چرا که ممکن است در پیداکردن جای پارک دچار مشکل شوید. از سوی دیگر، می‌توانید در ایستگاه کاباتاش میدان تکسیم سوار تراموای خط 1 شده و با استفاده از استانبول کارت به ایستگاه کاراکوی بروید. پس از کمی پیاده‌روی به برج خواهید رسید.

    فاصله میدان تکسیم تا برج گالاتا روی نقشه گوگل

    ساعت بازدید از برج گالاتا استانبول

    این برج همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 11 شب باز است؛ اما ممکن است روزها و ساعات کار در تعطیلات رسمی و عمومی تغییر کند. بنابراین اگر در چنین روزهایی قصد بازدید از برج را دارید، حتما از ساعات بازدید آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که باجه بلیط‌فروشی ساعت 10 شب بسته می شود.

    لازم به ذکر است که بهترین زمان برای بازدید از این برج در طول روز، صبح زود است تا از شلوغی و هجوم گردشگران در ساعات میانی روز دور باشید و بتوانید تصاویر و لحظات شیرینی ثبت کنید.

    قیمت ورودی برج گالاتا

    هزینه ورودی برج تماشایی گالاتا از سال 2024 به 650 لیر افزایش پیدا کرده است. فراموش نکنید ماه‌های آوریل تا نوامبر بهترین زمان سفر به استانبول و فصل گردشگری ترکیه است. بنابراین اگر در بهار یا تابستان سفر کنید، با صف‌های طولانی برای خرید بلیط مواجه خواهید شد. اما خوشبختانه می‌توانید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

    جاهای دیدنی اطراف برج گالاتا

    در طول روز می‌توانید صدها نفر را در اطراف برج زیبای گالاتا ببینید؛ چرا که علاوه بر خود برج، جاذبه‌های دیدنی دیگری هم در همان نزدیکی‌ها وجود دارند. برخی از معروفترین جاهای دیدنی استانبول و فاصله آن‌ها از برج گالاتا عبارتند از:

    • میدان تکسیم: 1570 متر
    • خیابان استقلال: 1010 متر
    • پل گالاتا: 900 متر
    • موزه خانه گالاتا مولوی: 800 متر
    • خلیج شاخ طلایی: 1160 متر
    • پله‌های رنگین‌کمان: 1110 متر
    • خیابان سردار اکرام: 1000 متر
    • موزه مادام تسو: 2300 متر
    • کاخ دلما باغچه: 3400 متر

    هتل های اطراف برج گالاتا

    اگر قصد اقامت در نزدیکی برج دیدنی گالاتا را دارید، باید بگوییم که خوشبختانه هتل‌های بسیار خوبی در دسترس‌تان خواهند بود. تعدادی از بهترین هتل‌های اطراف این برج عبارتند از:

    • هتل 5 ستاره ریتز کارلتون (The Ritz-Carlton)؛
    • هتل 4 ستاره استوری پرا (The Story Hotel Pera)؛
    • هتل 4 ستاره سلطان خان (Sultanhan Hotel - Special Class)؛
    • هتل 3 ستاره بوتیک ورلد هاوس (World House Boutique Hotel Galata)؛
    • هتل 3 ستاره گالاتا تاور (Galatower Hotel)؛

    همچنین برای کاهش هزینه‌های سفر خود می‌توانید در یکی از هتل های ارزان میدان تکسیم اقامت کنید.

    سفر به استانبول و تماشای برج تاریخی گالاتا

    برج گالاتا در استانبول ترکیه یکی از آن مکان‌هایی است که نباید دیدن آن را از دست داد. این برج با تاریخچه‌ای شگفت‌انگیز، به شما این امکان را می‌دهد تا زیبایی‌های استانبول را زیر پای خود تماشا کنید. نه تنها خود برج، بلکه جاذبه‌های اطراف آن، فرصتی برای رقم‌زدن خاطرتی دلنشین در سفر به استانبول برای شما فراهم می‌کنند. برای این کار بهتر است با تور استانبول همراه شوید تا علاوه‌بر مدیریت بهتر هزینه‌های سفر، بتوانید از حداکثر جاذبه‌های دروازه اروپا دیدن کنید.

    آیا شما قبلا به استانبول سفر کرده‌اید؟ از کدام یک از جاذبه‌های گردشگری این شهر بازدید داشته‌اید؟ کدام یک را به خوانندگان ما پیشنهاد می‌کنید؟

    سوالات متداول:

    1. برج گالاتا کجاست؟

    این بنا برجی تاریخی در انتهای غربی خیابان استقلال در شهر استانبول است که نمایی 360 درجه از شهر را نمایش می‌دهد.

    2. چگونه باید از میدان تکسیم به برج گالاتا برویم؟

    شما می‌توانید با پای پیاده از میدان تقسیم وارد خیابان استقلال شده و آن را تا انتها به سمت جنوب غرب ادامه دهید تا به برج گالاتا برسید. همچنین می‌توانید در ایستگاه کاباتاش سوار تراموا شده و در ایستگاه کاراکوی پیاده شوید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW