021-88507190

استانبول کارت

راهنمای سفر مهرپرواز 27 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
استفاده از استانبول کارت یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرفه‌جویی در سفر به استانبول است. با این کارت می‌توانید راحت و مقرون‌به‌صرفه در ترکیه گردش کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفر خارجی برای ما ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. سفری که با گشت‌وگذار در بازارها، فستیوال‌ها و دیدن مکان‌های تاریخی و تفریحی همراه است. اولین قدم ما برای سفر به این کشور، خرید بلیط هواپیما استانبول، محبوب‌ترین شهر ترکیه و رزرو هتل است؛ اما باید بدانید که علاوه بر این‌ها، هزینه‌های دیگری مانند جابه‌جایی از فرودگاه تا هتل، از هتل به مراکز خرید و تفریحات و... وجود دارد. هزینه‌هایی که بعضاً به‌قدری زیاد هستند که ممکن است حتی از انجامش صرف نظر کنید. حال چاره کار چیست؟ 

    استفاده از استانبول کارت یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرفه‌جویی در سفر به استانبول است. معمولاً سفر به این شهر در زمان برگزاری کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و روزهای پرتردد سال با هزینه‌های بیشتری همراه است؛ اما با داشتن استانبول کارت، می‌توانید شبیه مردمان بومی استانبول هزینه سفرهای داخل شهری خود را کاهش دهید. حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که استانبول کارت از کجا بگیرم؟ یا قیمت استانبول کارت چقدر است؟ با ما تا انتهای نوشته همراه باشید تا به پاسخ همه این سوال‌ها دست یابید.

    استانبول کارت چیست؟

    استانبول کارت (Istanbul kart) در واقع کارت هوشمند شهرداری استانبول برای استفاده از خدمات شهری است. چند سالی است در استانبول هم مانند ایران، دیگر بلیط کاغذی برای سوارشدن مترو و اتوبوس استفاده نمی‌شود. بسیاری از مردم این شهر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفرهای درون شهری از کارت الکترونیکی استفاده می‌کنند. تفاوت قیمت استانبول کارت با بلیط‌های یک‌سفره و دوسفره در استانبول به حدی زیاد بود که به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفت. مانند کارت‌های بانکی، روی این کارت نیز 12 رقم درج شده و نه‌تنها در اتوبوس و مترو، بلکه در همه وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌شود.

    از کجا استانبول کارت تهیه کنیم؟

    مکان‌های زیادی برای خرید استانبول کارت وجود دارد. این مراکز قبل از کرونا بسیار بیشتر بودند و می‌توانستید کارت مورد نیاز خود را از دستگاه‌های بلیط‌فروشی (Biletmatik) که 24ساعته داخل مترو استانبول فعال بودند، تهیه کنید. اکنون بعضی از سوپرمارکت‌ها، کارفور، فروشگاه‌هایی مانند میکروس و... این کارت را ارائه می‌دهند. همچنین هر کجا تابلو Akbil را دیدید، می‌توانید خرید استانبول کارت خود را از آنجا انجام دهید. در گذشته آکبیل  بلیط‌های حمل و نقل ارائه می کرد که در حال حاضر جای خود را به استانبول کارت داده است. برای اطلاعات دقیق‌تر و استفاده آسان‌تر، می‌توانید اپلیکیشن استانبول کارت را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

     دستگاه‌های بلیط‌فروشی Biletmatik

    عکسی از دستگاه‌های بلیط‌فروشی Biletmatik

    خرید استانبول کارت از فرودگاه جدید استانبول

    بسیاری از مسافران تمایل دارند از همان ابتدا تمام ابزار مورد نیاز در سفر را همراه خود داشته باشند و خیالشان بابت تهیه این ملزومات راحت باشد. از لحظه‌ای که وارد شهر زیبای استانبول می‌شوید، می‌توانید برای تهیه استانبول کارت اقدام کنید. اگر مقصد پرواز شما فرودگاه آتاتورک است، می‌توانید از ایستگاه متروی این فرودگاه استانبول کارت تهیه و همان لحظه از آن استفاده کنید. در صورتی که در فرودگاه صبیحا گوکجن قرار دارید نیز کیوسک‌های خروجی ترمینال مکان مناسبی برای خرید استانبول کارت هستند.

    هزینه خرید استانبول کارت

    قیمت استانبول کارت وابسته به محل فروش آن، متفاوت است. اگر آن را از دستگاه بلیط (که شهرداری استانبول در برخی نقاط قرار داده) تهیه کنید، از شما فقط 6 لیر بابت کارت دریافت می‌شود. با احتساب 4 لیر اعتبار اولیه برای صدور کارت، قیمت نهایی آن 10 لیر خواهد شد. اما در صورتی که این کارت را از مکان‌های دیگر مانند فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کنید، معمولاً 4 لیر بابت خدمات به آن اضافه می‌شود. برای نمونه اگر بخواهید کارتی تهیه کنید که 10 لیر شارژ اولیه داشته باشد، باید 20 لیر به فروشنده پرداخت کنید که 10 لیر برای صدور اولیه کارت و مابقی برای شارژ آن است.

    استانبول کارت به چه کارمان می آید؟

    در صورتی که مهارت استفاده از اپلیکیشن گوگل مپ و نقشه مترو استانبول را داشته باشید، می‌توانید در هر زمان، به‌تنهایی و بدون تورلیدر با انواع وسایل نقیله عمومی به مکان مدنظر خود در شهر بروید. خوشبختانه استانبول کارت علاوه بر مترو استانبول برای همه وسایل حمل‌ونقل عمومی ترکیه قابل استفاده است. سوار شدن در انواع قایق‌های عمومی، تی سی دی، اتوبوس سریع‌السیر فرودگاهی (که به زبان ترکی هاواتاش یا هاواباس گفته می شود)، اتوبوس، تراموا  و حتی قایق‌های کروز شامل توریل و دنتو، با در دست داشتن این کارت آسان‌تر است. درنتیجه می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از دیگر توریست‌ها به نقاط مختلف شهر بروید و باقی بودجه را صرف تفریحات بیشتر کنید.

    کاربرد استانبول کارت

    کاربرد‌های استانبول کارت در حمل و نقل عمومی

    مزایای استفاده از استانبول کارت چیست؟

    یکی از بزرگ‌ترین خوبی‌های استانبول، متروی آن است که سراسر شهر را پوشش داده و گزینه‌ای آسان و مقرون‌به‌صرفه برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است. برای استفاده از این وسیله نقلیه، می‌توانید از استانبول کارت و اپلیکیشن مترو استانبول استفاده کنید.

    همان طور که در کشور خودمان تفاوت هزینه زیادی بین استفاده از تاکسی و مترو وجود دارد، در کشور ترکیه هم هزینه استفاده از تاکسی بسیار بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی است. درنتیجه بهترین گزینه برای تجربه سفری اقتصادی، استفاده از استانبول کارت برای مترو و سایر وسایل نقلیه است. به طور کلی اگر بخواهیم مزایای استانبول کارت دیجیتال را برشماریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

    کاهش هزینه های سفر

    اولین و بهترین مزیت داشتن استانبول کارت، امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای بازدید از مناطق آسیایی استانبول است. در این صورت، هزینه گشت‌وگذار و سفر‌های درون‌شهری به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند؛ به‌خصوص اگر بخواهید زمان زیادی را در استانبول بمانید و از تمام نقاط شهر بازدید کنید. از آنجایی که تهیه استانبول کارت به بودجۀ زیادی نیاز ندارد، حتی اگر زمان کوتاهی در استانبول هستید هم بهتر است برای تهیه این کارت بلیط اقدام کنید.

    سرعت بالای جابه‌جایی

    یکی از مشکلات سفر، زمان‌بندی و سرعت‌بخشیدن به جابه‌جایی‌های درون‌شهری است؛ به‌خصوص اگر اهل گشت‌وگذار باشید و بخواهید فرهنگ و پوشش مردم استانبول را از نزدیک ببینید. در این صورت با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو می‌توانید کارتان را با سرعت بیشتری انجام دهید.

    استفاده های متنوع

    شهرداری استانبول اخیرا قراردادهایی با برخی از فروشگاه‌ها منعقد کرده است. مردم می‌توانند با استفاده از استانبول کارت به جای پول نقد و کارت بانکی، از آن فروشگاه‌ها خرید کنند. استفاده از این کارت بلیط، غیر از پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، برای کسانی که زمان یا مدارک لازم برای ایجاد حساب بانکی در کشور ترکیه را  ندارند، ایمن‌تر از پول نقد است.

    استانبول کارت چقدر اعتبار دارد؟

    استانبول کارت معمولاً از لحظه صدور تا 2 سال اعتبار دارد. همچنین می‌توانید آن را همراه خود به ایران بیاورید و در سفر بعدی از آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم در هر بار استفاده، مبلغ کمی این کارت را شارژ کنید. به این دلیل که پس‌گرفتن مبلغ باقی‌ماندۀ درون استانبول کارت بسیار سخت است. 

    برای این کار باید در وب سایت استانبول کارت، فرم مخصوص بازپرداخت را تکمیل کنید. سپس به مراکز اصلی IETT بروید و منتظر تایید نهایی بمانید. پس از تایید نهایی، حدود 5 روز زمان نیاز است تا پول باقی مانده به حساب شما بازگردد. با این توضیحات شارژ با مبلغ کم برای سفری چندروزه و شارژ مجدد در سفرهای بعدی، گزینه کم‌ریسک‌تری به‌نظر می‌رسد. از قدیم هم گفته‌اند «سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند».

    استانبول کارت برای چند نفر است؟

    هر استانبول کارت می‌تواند 5 نفر را به‌صورت همزمان در هر سفر پشتیبانی کند. برای استفاده از این کارت، لازم است تا آن را مانند کارت‌بلیط تهران، به سنسور گیت نزدیک کنید تا دستگاه به طور خودکار مبلغ را از حسابتان کم کند.

    سفری آسان و مقرون به صرفه با استانبول کارت

    استفاده از استانبول کارت مزایای زیادی دارد که در رأس آن، کاهش هزینه‌های حمل و نقل درون‌شهری است. البته ناگفته نماند که در برخی موارد، با توجه به شرایط مکانی مقصد یا تعداد همراهان شما در سفر، ممکن است استفاده از تاکسی و ون برای شما مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. بنابراین اگر به صورت گروهی و یا با تور استانبول سفر می‌کنید، ابتدا قیمت تاکسی‌ها را بررسی کنید. بعد از سبک و سنگین کردن شرایط سفر، می‌توانید برای انتخاب وسیله مناسب تصمیم بگیرید. نظر شما درباره تهیه استانبول کارت چیست؟ آیا واقعا کاربردهای زیادی در ترکیه دارد؟ خوشحال خواهیم شد اگر نظرات و تجربه‌هایتان را درباره استفاده از این امکان در شهر زیبای استانبول بدانیم.

    سوالات متداول:

    1. استانبول کارت چیست؟

    Istanbul kart نوعی کارت‌بلیط است که امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و پرداخت هزینه آن را برای شهروندان و گردشگران ترکیه فراهم می‌کند.

    2. چگونه استانبول کارت بخریم؟

    شما می‌توانید از دکه‌هایی موسوم به Akbil و همچنین دکه‌های بلیط‌‌فروشی داخل مترو، استانبول کارت را خریداری کنید.
    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW