021-88507190

جزیره آکدامار یا آختامار

جزیره آکدامار یا آختامار

بازدید از جزیره آکدامار یا آختامار

جزیره آکدامار (به ترکی: Akdamar Adası) بزرگترین چهار جزیره در دریاچه وان، در شرق ترکیه می باشد. در حدود 0.7 کیلومتر مربع در اندازه، در حدود 3 کیلومتری از ساحل واقع شده است. در انتهای غربی جزیره صخره ای سخت، خاکستری و سنگ آهک از 80 متر بالاتر از سطح دریاچه (1912 متر از سطح دریا) بالا می رود. این جزیره از مشرق زمین به محلی می رسد که چشمه ای آب کافی را تأمین می کند. در نزدیکی این جزیره، کلیسای جامع صلیب مقدس ارمنی قرن دهم واقع شده است، که از سال 1116 تا 1895 صندلی کلیسای جامع ارتداد ارکداامار بود.

چرا به این جزیره، جزیره عشق می گویند

منشأ و معنی اسم این جزیره ناشناخته است، اما توضیح اخلاقی قومی براساس یک افسانه قدیمی ارمنی وجود دارد. طبق داستان ها، یک شاهزاده خانم ارمنی به نام تامارا در این جزیره زندگی می کرد و عاشق یک مشرک می شود. این پسر هر شب از ساحل به جزیره شنا می کرد و با چراغی که برای او روشن بود هدایت می شد. پدر دختر از ملاقاتهای دختر با آن پسر باخبر شد. یک شب، در حالی که پسر منتظر رسیدن معشوقش بود، پدر دختر سر می رسد او آن نور را خورد کرد و پسرک را در وسط دریاچه بدون راهنما ترک کرد تا نتواند راه را پیدا کند. او غرق شد و بدنش در ساحل شسته شد و همانطور که افسانه نتیجه می گیرد، به نظر می رسید که کلمات "آخ، تمارا" (اوه، تامارا) روی لبهایش یخ زده است. آکدامار (به معنی "رگ سفید" به زبان ترکی) نام رسمی این جزیره است. حتما در تورهای زمینی وان از این جزیره زیبا دیدن کنید.

جزیره عشق شهر وان

تاریخچه جزیره عشق یا آکدامار

در زمان سلطنت پادشاهی ارمنستان واسپوراکان این جزیره را به عنوان یکی از اقامتگاه های خود برگزید. وی شهرک سازی را بنا نهاد و کاخ مربعی بزرگی را ساخت که بسیار با نقاشی های دیواری تزئین شده است، خیابان ها، باغ ها را گذاشته و درختان کاشته و مناطق تفریحی را برای خودش و دربار خود طراحی کرده است. تنها بنای بازمانده از آن دوره، کلیسای جامع Palatine صلیب مقدس (به ارمنی: مقدس کلیسای Surb Khach yekeġetsi) است. این بنا از سنگ های آتشفشانی صورتی توسط معمار- راهب مانوئل در سالهای 915-921 ساخته شده است. تا سال 1915، بخشی از یک مجموعه صومعه را تشکیل داد که ویرانه های آن هنوز هم در جنوب کلیسا دیده می شود. بین سالهای 1116 و 1895 این جزیره محل کاتولیک آختامار و كلیسای ارمنی بود. خاچاتور سوم، که در سال 1895 درگذشت، آخرین کاتولیک آختامار بود. در آوریل 1915، در طول قتل عام ارامنه، راهبان قتل عام شدند، کلیسای جامع غارت شد، و ساختمانهای صومعه نابود شدند. در 28 اوت 2010، یک نیروگاه انرژی خورشیدی کوچک در این جزیره افتتاح شد تا تأسیسات محلی را با برق تأمین کند. 
مهرپرواز پیکج های ویژه ای برای نوروز در نظر دارد. شما با تورهای وان نوروز 1403 نیز می توانید به این شهر زیبا سفر کنید.

جزیره ی آکدامار

کلیسای جامع ارمنی جزیره ی مهربانی وان

معماری کلیسا به شکلی بنا شده است که چندین قرن قبل در ارمنستان توسعه یافته بود. اهمیت بی نظیر کلیسای جامع از صلیب مقدس ناشی از مجموعه گسترده ای از کنده کاری های آرام بخش از صحنه های عمدتا کتاب مقدس است که دیوارهای بیرونی آن را تزئین می کند. در سال 1951 دستور تخریب كلیسا صادر شد، اما نویسنده یاسر کمال موفق شد جلوی تخریب آن را بگیرد. این کلیسا در سال 2007 با هزنیه ای 1.9 میلیون دلاری مرمت شد.

جزیره ی آختامار در کجا واقع شده است

جزیره آختامار وان در 40 کیلومتری شهر زیبا و تاریخی وان واقع شده است. این جزیره به دلیل کلیسای تاریخی ارامنه به شدت میان گردشگران معروف می باشد و وجود این کلیسا باعث شده که این جزیره به یک منطقه توریستی در شهر وان تبدیل شود. 

کلیسای و جزیره زیبا اختامار وان

در سفر به ترکیه این نکات را به خاطر بسپارید :

6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW