021-88507190

امکان سفر به کربلا با قطار

اخبار پ.هنرکار 30 خرداد ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از تصویب تفاهمنامه احداث راه آهن شلمچه-بصره خبر داد و گفت: با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راه  وشهرسازی، راه‌آهن شلمچه-بصره احداث خواهد شد. ادامه خبر را در آژانس مسافرتی مهرپرواز دنبال کنید.

    راه اندازی خط ریلی شلمچه-بصره

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طول این خط ریلی ۳۵ کیلومتر است افزود: این مسیر ریلی یک دستگاه پل به طول ۷۰۰ متر دارد که یکی از دهانه‌های این پل برای کشتیرانی در شط‌العرب به شکل بازشو طراحی و اجرا خواهد شد.

    او با بیان اینکه انجام این پروژه دو سال به طول می انجامد گفت:بعد از امضای این تفاهم‌نامه، در یک فرصت دو ماه و در صورت تایید وزارت راه و شهرسازی برآورد‌های اجرای اولیه، طرح  قرارداد آن منعقد شده و در این فاصله عملیات مجهز شدن کارگاه آغاز خواهد شد.

    خادمی در مورد مزایای بهره‌بردرای از این خط‌ ریلی افزود:با تکمیل این خط ریلی، ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه به صورت پیوسته متصل شده که نقش بسزایی در سهولت سفر به عتبات عالیات را خواهد داشت.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد:با توجه به آمار سالانه صدور بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق، این مسیر ریلی می‌تواند در صادرات کشور با استفاده از حمل و نقل سبز تحول مهمی را ایجاد کند.

    خادمی برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز این خط آهن را مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:خط آهن شلمچه-بصره در عراق احداث می شود آب و برق مورد نیاز و همچنین انجام بخشی از روسازی مسیر از سوی این کشور تامین خواهد شد.

    در سال ۹۰ اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ به طول ‌۱۷ کیلومتر انجام شد و ادامه این خط ریلی از شلمچه تا بصره عراق به طول ۳۲ کیلومتر در خاک این کشور باقی ماند‌.اکنون، خط راه آهن از بصره تا کربلا فعال بوده به¬ طوری که در اربعین سال‌های قبل، زائران ایرانی توسط قطار به مرز شلمچه رفتند و پس از طی کردن این مسیر با طول ۳۲ کیلومتر تا راه‌¬آهن بصره با قطار عراقی به کربلا رفتند.

    وجود اماکن زیارتی-سیاحتی در ایران و عراق، منجر شده که مسافران زیادی بین این دو کشور تردد داشته باشند. در پنج سال اول دهه ۹۰ تعداد مسافران ایرانی و عراقی  دو برابر افزایش داشته و بر اساس آمار سازمان راهداری در سال ۹۶،  در مجموع نزدیک به ۹ میلیون تردد مسافران ایرانی و عراقی از مرزهای زمینی دو کشور صورت گرفته است.

    بر اساس این آمار، مرز‌های مهران، شلمچه و چزابه با میزان ۸۵ درصد ترددها بین این دو کشور، پرترددترین مرزهای غرب و جنوب غربی کشور به شمار می روند. از مزایای تکمیل‌ خط‌آهن شلمچه-بصره می توان رونق سفرهای زیارتی و عتبات و همچنین رشد و توسعه گردشگری را برشمارد.برای اطلاع از اخبار گردشگری سایر نقاط دنیا با مهر پرواز همراه باشید.

    سفر به کربلا با قطار،مهرپرواز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW